cultuur 113 Zeeuwse Slikken kieuren interieur Vroegere poëzie Jotianna Kruit uit de schaduw Caroline de Ligt laat zich inspireren door 'schatten uit oma's laatjes' dinsdag 3 januari 2012 Beschrijving pas verschenen Zeeuwse boeken: www.pzc.nl/zeelandgeboekt mmmmmmmmmmmmmssmassm - Caroline de Ligt in haar atelier bezig met het beschilderen van een van haar Zeeuwse Stikken. door Als Pankow Foto's uit de tijd van haar voorouders toen de men sen nog dagelijks in kle derdracht liepen, maar ook de schatten uit haar oma's doosjes en laatjes inspireren Ca roline de Ligt uit Baarland tot het maken van Zeeuwse Stik ken. Zij exposeert tot eind deze maand in de brasserie van De Drukkerij aan de Markt in Mid delburg. Zeeuwse Stikken staat voor kunst objecten in de vorm van een Zeeuwse knop, maar dan wel in grote afmetingen. Geen sieraden dus met als doel om je nek te han gen of als broche op te spelden. Zeeuwse Stikken zijn bedoeld als wanddecoratie of om als kunstob ject te worden neergezet. „De stikken zijn minstens een hal ve meter in doorsnee en soms zelfs groter. Ik ben nu bezig met een exemplaar van circa zeventig centimeter. Daar heb ik als een soort basisraamwerk een oude' sate- lietantenne voor gebruikt. Een vol gende stik wordt nog wat groter. Daar ga ik een oud verkeersbord voor gebruiken", vertelt De Ligt. Zij kneedt vele lagen oude kranten voor de opbouw, want papier- maché geldt als basismateriaal voor deze sierobjecten. „In mijn Zeeuwse Stikken zitten heel veel PZC's verwerkt", lacht De Ligt. Die oude kranten zie je er overi gens niet in terug, want na het kneden en drogen wordt dè basis beschilderd met zilver- of goud kleurige verf en worden in .de vorm van bloedkoralen de details beschilderd. Elke stik is uniek en vergt heel wat uren van de maakster. Door het ge bruik van lichte materialen zijn de objecten gemakkelijk op te han gen. Hoewel de Zeeuwse Stikken gebaseerd zijn op tradionele vorm geving, komen ze zowel in een klassiek als in een modern interi eur goed tot hun recht. „De naam is ontleend aan de ij zers die vrouwen in klederdracht op een hoofd droegen. Ook de gro te knopen op de broeken bij de mannendracht werden stikken ge noemd", aldus De Ligt. Zij koos destijds bewust voor een opleiding als docente Tekenen, Textiel en Handvaardigheid. Dat bood haar de mogelijkheid met veel verschillende materialen aan de slag te gaan. Nadat zij jarenlang werkzaam is ge weest in het basisonderwijs, be sloot zij anderhalf jaar geleden als zelfstandig ontwerpster aan de slag te gaan. „Sinds ik de beschik king heb over een eigen atelier bij onze woning heb ik ook de ruimte om grote objecten te maken én om ter plekke cursussen te geven." De aandrift kennis en vaardighe den aan anderen te willen overdra gen, blijft er volgens haar in zitten. foto Ronald den Dekker Zo geeft zij vanaf 16 januari een ba siscursus tekenen en schilderen voor volwassenen. Ook verzorgt ze teken- en schilderlessen voor kinderen van tien tot veertien jaar. Het creëren van Zeeuwse Stikken wil ze voorlopig echter voor zich zelf houden. De expositie in De Drukkerij betekent voor De Ligt dat ze voor de eerste keer officieel naar buiten treedt met haar werk. Daar zal het echter niet bij blijven. Binnenkort prijken haar Zeeuwse Stikken ook in het trappenhuis van het Museum voor Noord- en Zuid-Beveland in Goes als bijdrage aan de expositie Boerenbling. Ver der exposeert ze in maart deze ob jecten in restaurant De Kleine To ren in haar woonplaats Baarland. door Rolf Bosboom BIGGEKERKE - De wat oudere poë zie van Johanna Kruit (1940) uit Biggekerke was lange tijd nauwe lijks nog verkrijgbaar. Dat gemis is goedgemaakt. Eerder werden haar gedichten uit de jaren zeventig al verzameld in Landgrens. Nu is ook Zeegrens verschenen, dat de perio de van 1980 tot 2000 beslaat. Die periode is ruim genomen, want de vijf bundels die Kruit in deze twee decennia uitbracht, ver schenen in een tijdsbestek van slechts zeven jaar: van Omtrent het getij (1985) tot de bibliofiele uitga ve De Waterveren (1992). Daarna bleef het tot 2005 stil rond Kruit. Op het gebied van poëzie voor vol wassenen tenminste, want in die jaren publiceerde ze wel een groot aantal boeken voor kinderen en jongeren. Zeegrens vestigt terecht opnieuw de aandacht op haar gedichten. De verzamelbundel laat andermaal de grote eenheid zien in haar sterk persoonlijke - veelal geschreven in de ik-vorm - poëzie. Al wandelend door de omgeving versmelten bij Kruit werkelijkheid en herinne ring (vaak aan haar jeugd en haar ouders), waarneming en verbeel ding, realiteitszin en melancholie. Het water, de wind, de vogels, de duinen - de (Walcherse) natuur vormt steevast de plaats van han deling, maar uiteindelijk vooral als waarneming van de geestesoog van de dichter, als decor van haar gedachten. Kruit verliest zich zel den in mooischrijverij en overdadi ge lyriek. Haar taal is toegankelijk, al is het niet zelden een ogen schijnlijke eenvoud. Menig gedicht vraagt erom herlezen te worden. Onder de noemer Vermoeden van tijd bevat Zeegrens ook een aantal niet eerder gepubliceerde gedich ten uit dezelfde periode. Zoals 'Vliegeren': Je hield je staande in een veel te wij de dag waarin je opging als een vlieger. Geen touw ooit te strak leken dro men te bereiken en ieder huis bewoonbaar. Soms sprak men over alles en niets dan knipte je volwassen taal in stuk ken. Staarde je blind op een woordtot dat betekenis zich vormde in je hoofd. Nu zoek je haast wanhopig naar het kind dat als een vreemde uit je leven liep. Voordatje opgaat in een lange verte. En er is geen terug. Het genoegen dat de gedichten zijn gebundeld wordt helaas enigs zins tenietgedaan door de uitgave zelf Die is wel erg alledaags en di verse bladzijden laten al bij eerste lezing los. Kruits poëzie had iets mooiers ver diend. Johanna Kruit, 'Zeegrens - Gedichten 1980-2000'. Uitgeverij WEL, 128 pag., 20,-. ISBN 90-6230-097-9. Omslag van poëziebundel Zeegrens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13