31 media
In elk leven
Reservoir dogs
TERUGGESPOELD
media@wegener.nl
jgj| 024-3650570
Zaterdag 31 december 2011
Jaap Jongbloed speurt ook komend
I I H I jaap jui iguiucu jjjcui l uui\ ixvji meiiu
m m jaar naar het mooiste meisje van de klas. Een jongensversie
1^ III If van het programma zit er wat hem betreft niet in.
(v%*l I %M II if „Hoogstens de variant: het stoutste jongetje van de klas."
dramatiek
Jaap Jongbloed. foto Nico Kroon/GPD
door Jan van Stipriaan Luicius
Jaap Jongbloed begint don
derdag (5 januari) aan het
vijfde seizoen van Het mooi
ste meisje van de klas, de
reeks over schoolliefdes,
puberale schoonheid en de
eerste zoen. De presentator
zoekt naar de verhalen achter ooit
zéér aanbeden en mooie meisjes.
Klasgenoten halen herinneringen
op aan haar en aan de schooltijd.
Jongbloed geniet van de intense,
lange gesprekken met de 'mooiste
meisjes'. „Het komt niet vaak voor
dat je als tv-journalist meer dan
drie uur met iemand praat. Daar
door duik je extreem diep in ie
mands leven en leer je iemand
goed kennen. Wie kijkt er zo in
tensief op zijn eigen leven terug?
Ie gaat echt niet nadenken wat je
als mooiste meisje allemaal teweeg
bracht. Het is bijna een vorm van
psychoanalyse. Als ik één of twee
gesprekken heb gevoerd en ik zie
de geïnterviewden terug voor het
volgende gesprek, zeggen ze vaak
dat ze er niet van konden slapen
omdat ze nog nooit zo uitvoerig
op hun eigen leven terugkeken."
Als een aflevering van Het mooiste
meisje van de klas klaar is voor uit
zending, wordt de hoofdrolspeel
ster op een voorvertoning getrak
teerd. „Dan hoort ze voor het eerst
reacties van oud-klasgenoten. Ik
merk dat dat heel confronterend
is, hét moment dat ze zich realise
ren wat ze destijds in de klas en
op school hebben veroorzaakt.
Niet dat ze erg schrikken, maar je
merkt dat het wat met ze doet.
„Ik heb het idee - maar misschien
is dat seksistisch om te zeggen -
dat vrouwen meer hun verleden
als een last meetorsen dan man
nen. Sommige vrouwen weten dat
wat ze hebben geleerd in het verle
den goed te gebruiken in hun ver
dere leven, andere vrouwen ko
men rond hun 40ste in de proble
men. Meisjes die heel opvallend
waren op de middelbare school en
van wie iedereen hoge verwachtin
gen had, kregen ook hoge verwach
tingen van zichzelf. Zo werkt dat.
„Iedereen heeft rond z'n 40ste of
45e iets van: wat nu, moet ik tevre
den zijn met mijn leven tot dus
ver? Als de verwachtingen van de
buitenwereld extra hoog zijn, is de
confrontatie extra hevig als die ver
wachtingen misschien niet hele
maal zijn ingelost. Dat brengt zeer
lastige momenten van reflectie
met zich mee. Dat maakt het pro
gramma ook fascinerend."
De dames hebben nooit spijt, hoe
wel 'heel' Nederland alles over
hen te weten komt. „Eigenlijk zijn
ze allemaal juist heel blij met het
programma. Want wie heeft er nu
zo'n gigantisch gedetailleerd docu
ment van driekwart van zijn of
haar leven? Dat is natuurlijk uniek
en ze beseffen dat stuk voor stuk."
De kracht van Het mooiste meisje
van de klas zit in de emoties rond
het weerzien. Herenigingstelevisie
- zoals Vermist, Memories, Spoor
loos, De reünie, Hello goodbye en
All you need is love - boert goed.
„Uit elkaar gegroeid, elkaar uit het
oog verloren en weer samenko
men. Die emo-tv slaat aan."
Voor het eerste seizoen was Het
mooiste meisje van de klas nog af
hankelijk van kennissen, voor de
zoektocht naar geschikte meisjes.
„Maar het is nu zo bekend, dat het
steeds makkelijker wordt kandida
ten te krijgen. De redactie speurt
ook zelf bijvoorbeeld via bladen.
Of we worden getipt door klasge
noten. Soms belt een meisje zelf
spontaan op, maar meestal komt
ze niet door de selectie heen. Het
getuigt ook van extreme ijdelheid
als je jezelf als mooiste opgeeft."
Het mooiste meisje van de klas
moet een boeiend levensverhaal
hebben. „Dat is een voorwaarde.
Vaak beleven ze zeer ingrijpende
dingen. Hun verhaal hoeft niet per
se extreem te zijn, maar dat is het
soms wel. Als je goed kijkt naar
het levensverhaal van wie dan
ook, merk je dat in elk levensver
haal dramatiek zit."
Het mooiste meisje van de klas is al
vier seizoenen succesvol. Wordt
het geen tijd voor De mooiste jon
gen van de klas„Dat lijkt mij niet
interessant. Als er een variant
komt - maar dat verwacht ik niet -
denk ik eerder aan De stoutste jon
gen van de klas. Dat lijkt me wel
leuk. Ik ken stoute jongetjes die he
lemaal de vernieling zijn ingegaan,
maar ook stoute jongetjes die baas
van een groot bedrijf werden. En
een jongetje uit mijn klas op het
gymnasium was heel stout, maar
is nu een keurige gynaecoloog."
Het mooiste meisje van de klas.
Vanaf komende donderdag (5 ja
nuari), Nederland 1, 21.40 uur.
y-e Reageren?
redactie.media@wegener.nl
door Stefan Dölcken
dogs', de langverwachte debuutfilm van de
Amerikaanse regisseur Quentin Tarantino,
knalt pardoes een 24 jaar oud basloopje uit
de speakers./Little green bag'", zeg ik veel
te hard tegen de vriend naast me. „Shit, dit
is 'Little green bag' van George Baker!" Hij
geeft een high five. Een van onze absolute
cult-favorieten verzorgt de aftrap van een
heuse Hollywoodfïlm. Ongelofelijk.
'Reservoir dogs' beschrijft het wel en wee
van een groep gangsters voor en na een uit
de hand gelopen bankoverval. De overval
zelf wordt niet getoond. De film speelt zich
grotendeels afin een somber pakhuis, wat
soms de indruk wekt dat het een toneel
stuk betreft. Alle elementen die Taranti-
no's oeuvre later kenmerkten, zijn al te vin
den in zijn debuutfilm. Zo hanteert hij een
niet-lineaire vertelstijl, wordt er buitenge
woon veel gevloekt en is er een overdaad
geweld. En er zijn de prachtige, absurdisti
sche dialogen die elke Tarantinofilm naar
muziek. Al in zijn eerste film bewijst de re
gisseur een neus te hebben voor (bijna) ver
geten liedjes die perfect passen bij de beel
den en het verhaal. Vaak zijn het niemen
dalletjes, one-hit-wonders of nummers van
artiesten die doorgaans door poppuristen
worden uitgekotst Zo verraste Tarantino la
ter in 'Kill Bill vol. 1' vriend en vijand met
het gedurfde, maar achteraf gezien briljant
gekozen 'Einsamer Hirte' van James Last
en panfluitgoeroe George Zamfïr.
Het lied uit 'Reservoir dogs' dat het meest
beklijft, is - naast 'Little green bag' natuur
lijk - 'Stuck in the middle with you' van
Stealers Wheel. Terwijl die op de achter
grond klinkt, martelt een van de gangsters
een politieman op gruwelijke wijze. Na
een vrolijk dansje op het ritme van de mu
ziek, snijdt hij diens oor af met een scheer
mes. Ik weet niet hoe het anderen vergaat,
maar ik kan het lied niet meer horen zon
der die bloedende cop te zien.
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Zomer 1969. In een repetitieruimte
klooien zanger/gitarist Hans Bou-
wens, nu beter bekend als George
Baker, en bassist Jan Visser wat
met hun instrumenten. Jan bedenkt een
basloopje, Hans een simpele gitaarpartij.
Ze verzinnen er een onnavolgbare tekst bij
over een zoekgeraakt groen tasje en binnen
een uur is het klaar. Het is in 1970 de eerste
wereldhit van de George Baker Selection
en stelt Bouwens in staat te stoppen met
zijn baantje in een limonadefabriek en zich
fulltime met muziek bezig te houden.
Zomer 1993. Bij het intro van 'Reservoir
een hoger plan tillen. 'Reservoir dogs' zit
vol verbale juweeltjes. Legendarisch is het
gesprek van de gangsters over de ware bete
kenis van Madonna's hit 'Like a virgin'.
Ook typisch Tarantino is het gebruik van
Reservoir dogs is een echte Tarantino: met on
der meer een overdaad aan geweld.