31 media In elk leven Reservoir dogs TERUGGESPOELD media@wegener.nl jgj| 024-3650570 Zaterdag 31 december 2011 Jaap Jongbloed speurt ook komend I I H I jaap jui iguiucu jjjcui l uui\ ixvji meiiu m m jaar naar het mooiste meisje van de klas. Een jongensversie 1^ III If van het programma zit er wat hem betreft niet in. (v%*l I %M II if „Hoogstens de variant: het stoutste jongetje van de klas." dramatiek Jaap Jongbloed. foto Nico Kroon/GPD door Jan van Stipriaan Luicius Jaap Jongbloed begint don derdag (5 januari) aan het vijfde seizoen van Het mooi ste meisje van de klas, de reeks over schoolliefdes, puberale schoonheid en de eerste zoen. De presentator zoekt naar de verhalen achter ooit zéér aanbeden en mooie meisjes. Klasgenoten halen herinneringen op aan haar en aan de schooltijd. Jongbloed geniet van de intense, lange gesprekken met de 'mooiste meisjes'. „Het komt niet vaak voor dat je als tv-journalist meer dan drie uur met iemand praat. Daar door duik je extreem diep in ie mands leven en leer je iemand goed kennen. Wie kijkt er zo in tensief op zijn eigen leven terug? Ie gaat echt niet nadenken wat je als mooiste meisje allemaal teweeg bracht. Het is bijna een vorm van psychoanalyse. Als ik één of twee gesprekken heb gevoerd en ik zie de geïnterviewden terug voor het volgende gesprek, zeggen ze vaak dat ze er niet van konden slapen omdat ze nog nooit zo uitvoerig op hun eigen leven terugkeken." Als een aflevering van Het mooiste meisje van de klas klaar is voor uit zending, wordt de hoofdrolspeel ster op een voorvertoning getrak teerd. „Dan hoort ze voor het eerst reacties van oud-klasgenoten. Ik merk dat dat heel confronterend is, hét moment dat ze zich realise ren wat ze destijds in de klas en op school hebben veroorzaakt. Niet dat ze erg schrikken, maar je merkt dat het wat met ze doet. „Ik heb het idee - maar misschien is dat seksistisch om te zeggen - dat vrouwen meer hun verleden als een last meetorsen dan man nen. Sommige vrouwen weten dat wat ze hebben geleerd in het verle den goed te gebruiken in hun ver dere leven, andere vrouwen ko men rond hun 40ste in de proble men. Meisjes die heel opvallend waren op de middelbare school en van wie iedereen hoge verwachtin gen had, kregen ook hoge verwach tingen van zichzelf. Zo werkt dat. „Iedereen heeft rond z'n 40ste of 45e iets van: wat nu, moet ik tevre den zijn met mijn leven tot dus ver? Als de verwachtingen van de buitenwereld extra hoog zijn, is de confrontatie extra hevig als die ver wachtingen misschien niet hele maal zijn ingelost. Dat brengt zeer lastige momenten van reflectie met zich mee. Dat maakt het pro gramma ook fascinerend." De dames hebben nooit spijt, hoe wel 'heel' Nederland alles over hen te weten komt. „Eigenlijk zijn ze allemaal juist heel blij met het programma. Want wie heeft er nu zo'n gigantisch gedetailleerd docu ment van driekwart van zijn of haar leven? Dat is natuurlijk uniek en ze beseffen dat stuk voor stuk." De kracht van Het mooiste meisje van de klas zit in de emoties rond het weerzien. Herenigingstelevisie - zoals Vermist, Memories, Spoor loos, De reünie, Hello goodbye en All you need is love - boert goed. „Uit elkaar gegroeid, elkaar uit het oog verloren en weer samenko men. Die emo-tv slaat aan." Voor het eerste seizoen was Het mooiste meisje van de klas nog af hankelijk van kennissen, voor de zoektocht naar geschikte meisjes. „Maar het is nu zo bekend, dat het steeds makkelijker wordt kandida ten te krijgen. De redactie speurt ook zelf bijvoorbeeld via bladen. Of we worden getipt door klasge noten. Soms belt een meisje zelf spontaan op, maar meestal komt ze niet door de selectie heen. Het getuigt ook van extreme ijdelheid als je jezelf als mooiste opgeeft." Het mooiste meisje van de klas moet een boeiend levensverhaal hebben. „Dat is een voorwaarde. Vaak beleven ze zeer ingrijpende dingen. Hun verhaal hoeft niet per se extreem te zijn, maar dat is het soms wel. Als je goed kijkt naar het levensverhaal van wie dan ook, merk je dat in elk levensver haal dramatiek zit." Het mooiste meisje van de klas is al vier seizoenen succesvol. Wordt het geen tijd voor De mooiste jon gen van de klas„Dat lijkt mij niet interessant. Als er een variant komt - maar dat verwacht ik niet - denk ik eerder aan De stoutste jon gen van de klas. Dat lijkt me wel leuk. Ik ken stoute jongetjes die he lemaal de vernieling zijn ingegaan, maar ook stoute jongetjes die baas van een groot bedrijf werden. En een jongetje uit mijn klas op het gymnasium was heel stout, maar is nu een keurige gynaecoloog." Het mooiste meisje van de klas. Vanaf komende donderdag (5 ja nuari), Nederland 1, 21.40 uur. y-e Reageren? redactie.media@wegener.nl door Stefan Dölcken dogs', de langverwachte debuutfilm van de Amerikaanse regisseur Quentin Tarantino, knalt pardoes een 24 jaar oud basloopje uit de speakers./Little green bag'", zeg ik veel te hard tegen de vriend naast me. „Shit, dit is 'Little green bag' van George Baker!" Hij geeft een high five. Een van onze absolute cult-favorieten verzorgt de aftrap van een heuse Hollywoodfïlm. Ongelofelijk. 'Reservoir dogs' beschrijft het wel en wee van een groep gangsters voor en na een uit de hand gelopen bankoverval. De overval zelf wordt niet getoond. De film speelt zich grotendeels afin een somber pakhuis, wat soms de indruk wekt dat het een toneel stuk betreft. Alle elementen die Taranti- no's oeuvre later kenmerkten, zijn al te vin den in zijn debuutfilm. Zo hanteert hij een niet-lineaire vertelstijl, wordt er buitenge woon veel gevloekt en is er een overdaad geweld. En er zijn de prachtige, absurdisti sche dialogen die elke Tarantinofilm naar muziek. Al in zijn eerste film bewijst de re gisseur een neus te hebben voor (bijna) ver geten liedjes die perfect passen bij de beel den en het verhaal. Vaak zijn het niemen dalletjes, one-hit-wonders of nummers van artiesten die doorgaans door poppuristen worden uitgekotst Zo verraste Tarantino la ter in 'Kill Bill vol. 1' vriend en vijand met het gedurfde, maar achteraf gezien briljant gekozen 'Einsamer Hirte' van James Last en panfluitgoeroe George Zamfïr. Het lied uit 'Reservoir dogs' dat het meest beklijft, is - naast 'Little green bag' natuur lijk - 'Stuck in the middle with you' van Stealers Wheel. Terwijl die op de achter grond klinkt, martelt een van de gangsters een politieman op gruwelijke wijze. Na een vrolijk dansje op het ritme van de mu ziek, snijdt hij diens oor af met een scheer mes. Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik kan het lied niet meer horen zon der die bloedende cop te zien. In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Zomer 1969. In een repetitieruimte klooien zanger/gitarist Hans Bou- wens, nu beter bekend als George Baker, en bassist Jan Visser wat met hun instrumenten. Jan bedenkt een basloopje, Hans een simpele gitaarpartij. Ze verzinnen er een onnavolgbare tekst bij over een zoekgeraakt groen tasje en binnen een uur is het klaar. Het is in 1970 de eerste wereldhit van de George Baker Selection en stelt Bouwens in staat te stoppen met zijn baantje in een limonadefabriek en zich fulltime met muziek bezig te houden. Zomer 1993. Bij het intro van 'Reservoir een hoger plan tillen. 'Reservoir dogs' zit vol verbale juweeltjes. Legendarisch is het gesprek van de gangsters over de ware bete kenis van Madonna's hit 'Like a virgin'. Ook typisch Tarantino is het gebruik van Reservoir dogs is een echte Tarantino: met on der meer een overdaad aan geweld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75