6 luit Over de mens selectie donderdag 29 december 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Twee- en driedimensionaal werk van Bernard Visser. Met twee hoofdex posanten besluit Galerie T het jaar 2011. Bernard Vis ser verbindt in zijn werk mens en materie. In met gips, zand en pigment be werkte houten panelen tekent en krast hij elementaire mense lijke figuren. Ze worden dus zichtbaar in de ma terie, alsof hun bestaan er al in be sloten lag. Ze hebben een tijdloze uitstraling en doen dingen die mensen altijd wel gedaan zullen hebben: zitten, liggen, lopen, spe len, met elkaar communiceren. Naast zijn 'schilderijen' exposeert Visser ook beelden. Ze lijken uit de tweedimensionale wereld te zijn gestapt, ook al omdat ze zijn opgebouwd uit dezelfde materia len als de panelen. Vissers' rijzige gestalten doen mij soms denken aan de Afrikaanse Masaii. Zo bena drukt hij hun tijdloosheid. Im mers, de eerste mensen zouden in Afrika het licht hebben gezien. De werkwijze van Visser sluit in zijn tweedimensionale werk aan bij de traditie van de materieschilder kunst en bij de Art Brut van Jean Dubuffet. Zijn beelden lijken ver want met die van de Duitse expres sionisten maar hebben soms ook wel iets van Henk Visch. Visser heeft het vermogen inhoud en vorm op een natuurlijke ma nier in het materiaal zichtbaar te maken, waarbij elk van de elemen ten de andere versterkt. Dat doet hij bovendien persoonlijk genoeg om authentiek te kunnen zijn. Hij geeft vooral uitdrukking aan de idee dat wij een wereld hebben ge creëerd die onze verre voorouders niet meer zouden herkennen maar dat we als mens eigenlijk nog heel dicht bij hen staan. Ik weet nog niet of die gedachte me zorgen baart of gerust stelt. In het werk van Marianne Aulman figureert de mens ook vaak, maar zij voert soms heel specifieke histo rische personages ten tonele, zoals Willem van Oranje en zijn vrouw Anna. Zij doet dat in een techniek waarin ze schilderen en sjablone ren combineert. De meest opval lende werken tonen frontaal afge beelde vrouwengestalten in strak ke lijnen en heldere vormen. Ze zijn rijk uitgedost. Aulman ver beeldt een koningin en een vissers vrouw op dezelfde manier. Dat lijkt me een statement: beiden hebben hun waarde en beiden ver enigen in hun voorkomen de alge meen menselijke drang tot impo neren. De vissersvrouwen zijn on miskenbaar Zeeuws, gekroond met witte kappen. En in plaats van een patroon van kroontjes op de achtergrond zien we bij hen een behang van vissen. Door de heldere kleuren, de strakke vor men en'de patronen hebben de ge stalten onmiskenbaar decoratieve kwaliteiten, wat ik positief bedoel. Het werk van Aulman toont een meer sophisticated aspect van het menszijn. Verder is zij ook verant woordelijk voor de vrolijke pren ten die je kunt zien als een collage van zomers Zeeland en waarvan een deel van de opbrengst be stemd is voor het uitbrengen van een kunstgids die het veelzijdige aanbod van Zeeuwse galeries en tentoonstellingsruimtes moet gaan bundelen. Nika Indorf exposeert sa men met Thea Versluis in het Covragebouw. Het werk van Indorf verwijst naar de oerkrachten in het universum die aan de basis liggen voor het vlak bij plaatsvindende opwekken van kernenergie. Zij verbeeldt die krachten door op meestal cirkel vormige panelen verf te doen uit vloeien en die te vermengen met spetters en slierten zodat er "als vanzelf' structuren ontstaan die doen denken aan wat je zou kun nen waarnemen als je getuige was geweest van de oerknal. Als je haar abstracte composities ziet, kun je je voorstellen dat er ooit 'niets' was dan een enorme hoeveelheid gassen van diverse aard die zich op wonderbaarlijke wijze verdichtten tot uiteenlopen de materie. De krachten die deze processen op gang brachten zou je energie kunnen noemen. Die ener- Zeeuwse Kunstkring De Zeeuwse Kunstkring biedt de komende dagen nog een keur aan schilderijen, keramiek,etsen, zeef drukken, sculpturen in allerlei ma terialen en materiaalcombinaties en fotografie. Figuratie en abstrac tie, ingehouden uitbundig en ex pressief werk. Thema's zijn o.m.: schoonheid, natuur, de mens. T/m 1/1 2012. Zeeuwse Kunstkring, Vleeshal, Markt, Middelburg. Dagelijks 12.00- 17.00 uur Kleintje kunst Enkele dagen is de collectie nog te zien die de Kunstuitleen toont in de foyer van Historisch Museum de Bevelanden. Schilderijen, foto grafie, keramiek, tekeningen, beeld jes en objecten op bescheiden for maat, ingetogen, expressief en zelfs vrolijk werk. Kunstuitleen De Bevelanden, Singelstr. 13, Goes. T/m 3/1 2012. Ma. t/m vr. 11-17 u^za. en zo. 12.00 -16.00 uur. Gesloten op 31/12 en 1/1 2012. Ria van Santen Ria van Santen verbeeldt haar vi sie op leven in gelaagde collages, et sen, tekeningen en kleine kastjes. Het zijn visuele beschouwingen over kwetsbaarheid, leven en dood, hoop en onzekerheid, ver langen en balans. Daarin verwerkt Van Santen inventief beelden uit de cultuurgeschied. T/m 14/1 2012. Galerie Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede, do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur Michiel Paalvast Michiel Paalvast ontwikkelde een gestileerde voorstelling gebaseerd op een schilder met zijn model. Daarin zijn vorm en restvorm bei de belangrijk. Zo benadrukt Paal vast dat het in de schilderkunst gaat om de creatieve transformatie van de natuur. Dat gegeven werkt hij divers, speels en knap uit. T/m 15/1. Kunstruimte deWillem3. Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 u. Weer open v/a 3/1. Leentje Linders Leentje Linders maakt kleuretsen waarin zij geraffineerd water, lucht, verleden en heden verenigt. Lucht- en scheepvaart zijn haar on derwerpen. Zij exposeert met an dere hedendaags maritieme kun stenaars vanaf 1/1 2012. Deze week nog werk van Joop Overkleeft. T/m 26/2 2012. Gallery Maritime, Gortstraat 43, Middelburg. Do. t/m za. 12-17 u. en op afspraak: 06- 22591452

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72