6 luit
Over de mens
selectie
donderdag 29 december 2011
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Twee- en driedimensionaal werk van Bernard Visser.
Met twee hoofdex
posanten besluit
Galerie T het jaar
2011. Bernard Vis
ser verbindt in
zijn werk mens en materie. In
met gips, zand en pigment be
werkte houten panelen tekent
en krast hij elementaire mense
lijke figuren.
Ze worden dus zichtbaar in de ma
terie, alsof hun bestaan er al in be
sloten lag. Ze hebben een tijdloze
uitstraling en doen dingen die
mensen altijd wel gedaan zullen
hebben: zitten, liggen, lopen, spe
len, met elkaar communiceren.
Naast zijn 'schilderijen' exposeert
Visser ook beelden. Ze lijken uit
de tweedimensionale wereld te
zijn gestapt, ook al omdat ze zijn
opgebouwd uit dezelfde materia
len als de panelen. Vissers' rijzige
gestalten doen mij soms denken
aan de Afrikaanse Masaii. Zo bena
drukt hij hun tijdloosheid. Im
mers, de eerste mensen zouden in
Afrika het licht hebben gezien. De
werkwijze van Visser sluit in zijn
tweedimensionale werk aan bij de
traditie van de materieschilder
kunst en bij de Art Brut van Jean
Dubuffet. Zijn beelden lijken ver
want met die van de Duitse expres
sionisten maar hebben soms ook
wel iets van Henk Visch.
Visser heeft het vermogen inhoud
en vorm op een natuurlijke ma
nier in het materiaal zichtbaar te
maken, waarbij elk van de elemen
ten de andere versterkt. Dat doet
hij bovendien persoonlijk genoeg
om authentiek te kunnen zijn. Hij
geeft vooral uitdrukking aan de
idee dat wij een wereld hebben ge
creëerd die onze verre voorouders
niet meer zouden herkennen
maar dat we als mens eigenlijk
nog heel dicht bij hen staan. Ik
weet nog niet of die gedachte me
zorgen baart of gerust stelt.
In het werk van Marianne Aulman
figureert de mens ook vaak, maar
zij voert soms heel specifieke histo
rische personages ten tonele, zoals
Willem van Oranje en zijn vrouw
Anna. Zij doet dat in een techniek
waarin ze schilderen en sjablone
ren combineert. De meest opval
lende werken tonen frontaal afge
beelde vrouwengestalten in strak
ke lijnen en heldere vormen. Ze
zijn rijk uitgedost. Aulman ver
beeldt een koningin en een vissers
vrouw op dezelfde manier. Dat
lijkt me een statement: beiden
hebben hun waarde en beiden ver
enigen in hun voorkomen de alge
meen menselijke drang tot impo
neren. De vissersvrouwen zijn on
miskenbaar Zeeuws, gekroond
met witte kappen. En in plaats
van een patroon van kroontjes op
de achtergrond zien we bij hen
een behang van vissen. Door de
heldere kleuren, de strakke vor
men en'de patronen hebben de ge
stalten onmiskenbaar decoratieve
kwaliteiten, wat ik positief bedoel.
Het werk van Aulman toont een
meer sophisticated aspect van het
menszijn. Verder is zij ook verant
woordelijk voor de vrolijke pren
ten die je kunt zien als een collage
van zomers Zeeland en waarvan
een deel van de opbrengst be
stemd is voor het uitbrengen van
een kunstgids die het veelzijdige
aanbod van Zeeuwse galeries en
tentoonstellingsruimtes moet gaan
bundelen.
Nika Indorf exposeert sa
men met Thea Versluis in
het Covragebouw. Het
werk van Indorf verwijst naar de
oerkrachten in het universum die
aan de basis liggen voor het vlak
bij plaatsvindende opwekken van
kernenergie. Zij verbeeldt die
krachten door op meestal cirkel
vormige panelen verf te doen uit
vloeien en die te vermengen met
spetters en slierten zodat er "als
vanzelf' structuren ontstaan die
doen denken aan wat je zou kun
nen waarnemen als je getuige was
geweest van de oerknal.
Als je haar abstracte composities
ziet, kun je je voorstellen dat er
ooit 'niets' was dan een enorme
hoeveelheid gassen van diverse
aard die zich op wonderbaarlijke
wijze verdichtten tot uiteenlopen
de materie. De krachten die deze
processen op gang brachten zou je
energie kunnen noemen. Die ener-
Zeeuwse Kunstkring
De Zeeuwse Kunstkring biedt de
komende dagen nog een keur aan
schilderijen, keramiek,etsen, zeef
drukken, sculpturen in allerlei ma
terialen en materiaalcombinaties
en fotografie. Figuratie en abstrac
tie, ingehouden uitbundig en ex
pressief werk. Thema's zijn o.m.:
schoonheid, natuur, de mens.
T/m 1/1 2012. Zeeuwse Kunstkring,
Vleeshal, Markt, Middelburg. Dagelijks
12.00- 17.00 uur
Kleintje kunst
Enkele dagen is de collectie nog te
zien die de Kunstuitleen toont in
de foyer van Historisch Museum
de Bevelanden. Schilderijen, foto
grafie, keramiek, tekeningen, beeld
jes en objecten op bescheiden for
maat, ingetogen, expressief en zelfs
vrolijk werk.
Kunstuitleen De Bevelanden, Singelstr.
13, Goes. T/m 3/1 2012. Ma. t/m vr.
11-17 u^za. en zo. 12.00 -16.00 uur.
Gesloten op 31/12 en 1/1 2012.
Ria van Santen
Ria van Santen verbeeldt haar vi
sie op leven in gelaagde collages, et
sen, tekeningen en kleine kastjes.
Het zijn visuele beschouwingen
over kwetsbaarheid, leven en
dood, hoop en onzekerheid, ver
langen en balans. Daarin verwerkt
Van Santen inventief beelden uit
de cultuurgeschied.
T/m 14/1 2012. Galerie Jan Eikenaar,
Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede, do.
t/m za. 12.00 - 17.00 uur
Michiel Paalvast
Michiel Paalvast ontwikkelde een
gestileerde voorstelling gebaseerd
op een schilder met zijn model.
Daarin zijn vorm en restvorm bei
de belangrijk. Zo benadrukt Paal
vast dat het in de schilderkunst
gaat om de creatieve transformatie
van de natuur. Dat gegeven werkt
hij divers, speels en knap uit.
T/m 15/1. Kunstruimte deWillem3.
Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo.
11-17 u. Weer open v/a 3/1.
Leentje Linders
Leentje Linders maakt kleuretsen
waarin zij geraffineerd water,
lucht, verleden en heden verenigt.
Lucht- en scheepvaart zijn haar on
derwerpen. Zij exposeert met an
dere hedendaags maritieme kun
stenaars vanaf 1/1 2012. Deze week
nog werk van Joop Overkleeft.
T/m 26/2 2012. Gallery Maritime,
Gortstraat 43, Middelburg. Do. t/m
za. 12-17 u. en op afspraak: 06-
22591452