Zeeuwse aanpak krijgt Jtw-Goioojo cel voor doodrijden vrouw 301 zeeland Grote vraag naar id-kaarten kinderen Christelijke ondernemers komen bijeen in 's-Heer-Arendskerke Milieufederaties trekken samen op met milieuvervuilende bedrijven om de uitstoot van C02-gassen te verminderen. PROFITEER NU VAN iQE LAAGSTE PRIJZEN V HP CARTRIDGES! Vlaketunnel even in File Top 10 woensdag 28 december 2011 msMmuBBummmm door Maurits Sep middelburg - Lange rijen stonden gisteren bij balies van de gemeen ten, Veel mensen kwamen vlak voor de jaarwisseling nog even een identiteitskaart (id-kaart) voor hun kind halen. Die is nu nog gra tis of in ieder geval veel goedkoper dan na 1 januari. „Komen normaal drie of vier men sen op een ochtend voor zo'n kaart, nu waren het er 26", vertel de Lieneke van den Heuvel van de gemeente Veere. In Vlissingen wer den gisteren 92 id-kaarten ver kocht. „Alleen 's ochtends waren al 75 kaarten verkocht. Het was erg druk", aldus woordvoerster Lianda van Baaien. In Middelburg begon de topdrukte al vroeg, merkte woordvoerder Jac- ky Nijssen. „Rond half elf elf uur was het hoogtepunt. De hal stond helemaal vol." 's Middags bleven de mensen komen voor id-kaar- ten. Uiteindelijk gingen er op één dag ruim 150 over de balie. De wachttijden in Middelburg waren in de middag al gauw drie kwar tier. Vijf balies waren bezet om de mensen te helpen. Kinderen moeten in 2012 verplicht een id-kaart hebben en de prijzen voor de kaarten gaan ook nog eens fors omhoog. Nu kosten ze zo'n 9 euro, volgend jaar 30 euro. Daarom maken veel ouders tijdens de laatste dagen van het jaar nog gebruik van de mogelijkheid om een goedkopere kaart te kopen. In Veere is die tot het einde van het jaar zelfs nog gratis. Landelijk is de vraag naar identi teitskaarten voor kinderen de afge lopen tijd al verzevenvoudigd. 's-heer-arendskerke - Christelijke ondernemers en zakenmensen uit Zeeland, West-Brabant en Vlaan- 'deren hebben afgesproken om el kaar op een regelmatige basis te ontmoeten, hun leven te verdie pen en met elkaar te delen. Dat ge beurt dinsdag 10 januari op een bij eenkomst in 's-Heer-Arendskerke. De avond wordt ingeleid door spre ker Siebe Slagter, zijn kracht ligt in 'het brengen van de ondernemer BROEIKASGASSEN door Edith Ramakers De wachttijden in Middelburg voor het kopen van een identiteitskaart voor kinderen liepen al gauw op tot drie kwartier. foto Lex de Meester Het project 'De Zeeuw se C02-ambities' heeft een vervolg ge kregen. „Daar zijn we trots op", zegt Tjeu van Mierlo van de Zeeuwse Milieufederatie (ZMf). Tien mi- lieu-natuurfederaties hebben met een energieverslindend bedrijf uit hun eigen regio een afspraak ge maakt om de C02-uitstoot te ver minderen. De ZMf sloot hiervoor een overeenkomst met Zeeland Re finery (voorheen Total). Deze mega-overeenkomst gebeur de tot genoegen van staatssecreta ris Atsma van Infrastructuur en Milieu. Hij ziet in de samenwer king tussen de milieufederaties en het bedrijfsleven mogelijkheden om de Europese doelstelling - een C02-reductie van 20 procent in 2020 - te realiseren. Wat ging aan deze landelijke over eenkomst vooraf? In 2007 stelde de ZMf met Yara Sluiskil, fosforfa- briek Thermphos en de provincie Zeeland de Zeeuwse C02-ambities vast. Yara beloofde het productie proces van de salpeterzuurfabriek aan te passen. De uitstoot van het vervuilende lachgas moest met 90 procent gereduceerd worden. „Wij hebben dit waargemaakt", zegt Jos van Damme van Yara. „En belang rijker is dat het in de industrie ge woner geworden is om actie te on dernemen voor een milieuvriende lijkere omgeving." De jonge genera- op zijn unieke bestemming'. Het thema is: 'Ondernemen in crisis tijd, bedreiging of uitdaging?'. De organisatie is in handen van CBMC Nederland. Dat is een mis sionaire beweging voor christenza kenmensen. In Nederland bestaat CBMC uit ongeveer negentig regio nale teams. Deze bijeenkomst is in Speelboerderij 't Klok'Uus, Wisse- kerkseweg 6 te 's-Heer-Arendsker- ke van 19.15 uur tot 21.30 uur. Tjeu van Mierlo van de ZMf tie selecteert op schone bedrijven. „De jeugd vertikt het om bij een bedrijf te werken dat slecht in het nieuws komt omdat het niet zui nig op het milieu is." Thermphos had in 2007 aangege ven dat het de verbranding via de openlucht-fakkel zou beëindigen. Thermphos heeft de ambitie niet gehaald. Wat heeft een afspraak over de reductie van C02-uitstoot voor zin, als een bedrijf ongestraft de ambitie niet kan waarmaken? Van Mierlo: „Het was overmacht. Thermphos heeft altijd gezegd dat de economische malaise en proble men met hun zoutfabriek debet aan het falen waren." Thermphos onderschreef in 2007 dat het 100 procent zogenoemd Fosfor Oven Gas (FOG) zou herge bruiken. Het affakkelen zou dan tot het verleden behoren. FOG ont staat tijdens de fosforproductie en wordt zoveel mogelijk gebruikt als brandstof voor het eigen proces in onder meer de zoutfabriek. „We zaten toen op 85/90 procent", zegt Lisette van den Berg van Thermphos. Voor de laatste 10/15 procent trof het bedrijf technische maatregelen. „Maar door de crisis nam de behoefte aan FOG af" Thermphos behield de overschot ten, die afgefakkeld worden. Er wordt momenteel wel minder aardgas verbruikt. Thermphos, dat op milieugebied toch een zorgen kindje van de provincie is, spreekt van een energiebesparing van ruim 45 procent in drie jaar. Voor het jongste landelijke CO2- project wil Zeeland Refinery in 2014 de C02-uitstoot met 10 pro cent verminderen. Zeeland Refi nery wint warmte terug door on der meer stroomturbines te ver vangen door elektromotoren. De besparing van de C02-uitstoot van alle tien bedrijven in het land levert 210.000 ton op. Dat is even veel als het verbruik van gas en elektra van 44.000 huishoudens of evenveel als 8200 keer om de aarde vliegen met een vliegtuig of evenveel als het verbruik van 82.000 auto's in een jaar. NOG GEEN KLANT? BESTEL EENVOUDIG VIA DE WEBSITE... WWW.WESTSTRATE.NLI ~ntrnii'i inrwwi'wiirrtmiw—«wiiïitr ii' miniri i tui iiimiw—i nmn vlake - De File Top 10 wordt steeds korter en zal volgend jaar nog korter zijn als daaruit ook de files voor de Vlaketunnel zijn ver dwenen. Die staan nu nog wel in deze Top 10. Vlak voor de jaarwisseling kwam de vloer bij een van de tunnelbui zen omhoog omdat de trekankers loslieten. De reparatie nam vrij veel tijd in beslag en de tunnel werd verschillende malen afgeslo ten. Dat leverde af en toe lange fi les op die prompt een plaatsje kre gen in de File Top 10. Tot Pasen was maar één tunnel beschikbaar. door Jan Jaap Broekhuijsen den haag - Een 34-jarige Middel burger en diens jongere broer (21) uit Den Haag die op 27 januari in Den Haag ieder met hun eigen au to een 84-jarige Haagse aanreden, zijn gisteren door de Haagse recht bank veroordeeld. Het hoogbejaar de slachtoffer, dat de weg te voet overstak, overleed aan de gevolgen van het ongeval op de het Prins Bernhardviadduct achter het Haag se Centraal Station. De twee man nen kregen ieder acht maanden cel en opgelegd naast drie jaar rij-ontzegging. De rechtbank acht te bewezen dat de broers een soort wedstrijdje aan het doen waren op de openbare weg en zodoende roekeloos reden hetgeen 'dood door schuld' oplevert. Beide broers hadden in het verle den al hoge boetes opgelopen we gens te hard rijden. Op de bewus te avond waren zij vanuit Zoeter- meer ieder in hun eigen auto op weg naar een bruiloft. Getuigen za gen hen vanaf de Utrechtsebaan opvallend rijgedrag vertonen. Ze reden tot 140 kilometer per uur over de A12, kleefden aan eikaars bumper, haalden elkaar ombeur- ten in, haalden andere weggebrui kers rechts in of trokken met pie pende banden en ronkende uitlaat op vanaf een verkeerslicht. Rond half acht op het viaduct bij het busplatform bij het Centraal Sta tion in Den Haag klapten zij ieder met hun eigen auto, na elkaar, op het slachtoffer. De voorste auto, een Opel Corsa Sport, was van de oudere broer uit Middelburg, zijn vrouw en dochtertje zaten ook in die auto. Hij raakte de bejaarde met zijn spiegel, de vrouw viel op het asfalt. Daarna werd ze ge schept door de Honda Civic van de jongere broer die alleen in de auto zat. Zijn voorbumper sleurde de vrouw enkele meters mee. Zij stierf even later ter plekke. Het Openbaar Ministerie had, naast de inderdaad door de recht bank opgelegde rij-ontzegging van drie jaar, om vijftien maanden cel straf gevraagd voor beide verdach ten tijdens de behandeling van de strafzaak twee weken geleden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 58