Zeeuwse aanpak krijgt
Jtw-Goioojo cel voor doodrijden vrouw
301 zeeland
Grote vraag naar
id-kaarten kinderen
Christelijke ondernemers komen
bijeen in 's-Heer-Arendskerke
Milieufederaties trekken samen op met
milieuvervuilende bedrijven om de
uitstoot van C02-gassen te verminderen.
PROFITEER NU VAN
iQE LAAGSTE PRIJZEN
V HP CARTRIDGES!
Vlaketunnel even in File Top 10
woensdag 28 december 2011
msMmuBBummmm
door Maurits Sep
middelburg - Lange rijen stonden
gisteren bij balies van de gemeen
ten, Veel mensen kwamen vlak
voor de jaarwisseling nog even
een identiteitskaart (id-kaart) voor
hun kind halen. Die is nu nog gra
tis of in ieder geval veel goedkoper
dan na 1 januari.
„Komen normaal drie of vier men
sen op een ochtend voor zo'n
kaart, nu waren het er 26", vertel
de Lieneke van den Heuvel van de
gemeente Veere. In Vlissingen wer
den gisteren 92 id-kaarten ver
kocht. „Alleen 's ochtends waren
al 75 kaarten verkocht. Het was erg
druk", aldus woordvoerster Lianda
van Baaien.
In Middelburg begon de topdrukte
al vroeg, merkte woordvoerder Jac-
ky Nijssen. „Rond half elf elf uur
was het hoogtepunt. De hal stond
helemaal vol." 's Middags bleven
de mensen komen voor id-kaar-
ten. Uiteindelijk gingen er op één
dag ruim 150 over de balie. De
wachttijden in Middelburg waren
in de middag al gauw drie kwar
tier. Vijf balies waren bezet om de
mensen te helpen.
Kinderen moeten in 2012 verplicht
een id-kaart hebben en de prijzen
voor de kaarten gaan ook nog
eens fors omhoog. Nu kosten ze
zo'n 9 euro, volgend jaar 30 euro.
Daarom maken veel ouders tijdens
de laatste dagen van het jaar nog
gebruik van de mogelijkheid om
een goedkopere kaart te kopen. In
Veere is die tot het einde van het
jaar zelfs nog gratis.
Landelijk is de vraag naar identi
teitskaarten voor kinderen de afge
lopen tijd al verzevenvoudigd.
's-heer-arendskerke - Christelijke
ondernemers en zakenmensen uit
Zeeland, West-Brabant en Vlaan-
'deren hebben afgesproken om el
kaar op een regelmatige basis te
ontmoeten, hun leven te verdie
pen en met elkaar te delen. Dat ge
beurt dinsdag 10 januari op een bij
eenkomst in 's-Heer-Arendskerke.
De avond wordt ingeleid door spre
ker Siebe Slagter, zijn kracht ligt in
'het brengen van de ondernemer
BROEIKASGASSEN
door Edith Ramakers
De wachttijden in Middelburg voor het kopen van een identiteitskaart voor
kinderen liepen al gauw op tot drie kwartier. foto Lex de Meester
Het project 'De Zeeuw
se C02-ambities'
heeft een vervolg ge
kregen. „Daar zijn
we trots op", zegt
Tjeu van Mierlo van de Zeeuwse
Milieufederatie (ZMf). Tien mi-
lieu-natuurfederaties hebben met
een energieverslindend bedrijf uit
hun eigen regio een afspraak ge
maakt om de C02-uitstoot te ver
minderen. De ZMf sloot hiervoor
een overeenkomst met Zeeland Re
finery (voorheen Total).
Deze mega-overeenkomst gebeur
de tot genoegen van staatssecreta
ris Atsma van Infrastructuur en
Milieu. Hij ziet in de samenwer
king tussen de milieufederaties en
het bedrijfsleven mogelijkheden
om de Europese doelstelling - een
C02-reductie van 20 procent in
2020 - te realiseren.
Wat ging aan deze landelijke over
eenkomst vooraf? In 2007 stelde
de ZMf met Yara Sluiskil, fosforfa-
briek Thermphos en de provincie
Zeeland de Zeeuwse C02-ambities
vast. Yara beloofde het productie
proces van de salpeterzuurfabriek
aan te passen. De uitstoot van het
vervuilende lachgas moest met 90
procent gereduceerd worden. „Wij
hebben dit waargemaakt", zegt Jos
van Damme van Yara. „En belang
rijker is dat het in de industrie ge
woner geworden is om actie te on
dernemen voor een milieuvriende
lijkere omgeving." De jonge genera-
op zijn unieke bestemming'. Het
thema is: 'Ondernemen in crisis
tijd, bedreiging of uitdaging?'. De
organisatie is in handen van
CBMC Nederland. Dat is een mis
sionaire beweging voor christenza
kenmensen. In Nederland bestaat
CBMC uit ongeveer negentig regio
nale teams. Deze bijeenkomst is in
Speelboerderij 't Klok'Uus, Wisse-
kerkseweg 6 te 's-Heer-Arendsker-
ke van 19.15 uur tot 21.30 uur.
Tjeu van Mierlo van de ZMf
tie selecteert op schone bedrijven.
„De jeugd vertikt het om bij een
bedrijf te werken dat slecht in het
nieuws komt omdat het niet zui
nig op het milieu is."
Thermphos had in 2007 aangege
ven dat het de verbranding via de
openlucht-fakkel zou beëindigen.
Thermphos heeft de ambitie niet
gehaald. Wat heeft een afspraak
over de reductie van C02-uitstoot
voor zin, als een bedrijf ongestraft
de ambitie niet kan waarmaken?
Van Mierlo: „Het was overmacht.
Thermphos heeft altijd gezegd dat
de economische malaise en proble
men met hun zoutfabriek debet
aan het falen waren."
Thermphos onderschreef in 2007
dat het 100 procent zogenoemd
Fosfor Oven Gas (FOG) zou herge
bruiken. Het affakkelen zou dan
tot het verleden behoren. FOG ont
staat tijdens de fosforproductie en
wordt zoveel mogelijk gebruikt als
brandstof voor het eigen proces in
onder meer de zoutfabriek.
„We zaten toen op 85/90 procent",
zegt Lisette van den Berg van
Thermphos. Voor de laatste 10/15
procent trof het bedrijf technische
maatregelen. „Maar door de crisis
nam de behoefte aan FOG af"
Thermphos behield de overschot
ten, die afgefakkeld worden. Er
wordt momenteel wel minder
aardgas verbruikt. Thermphos, dat
op milieugebied toch een zorgen
kindje van de provincie is, spreekt
van een energiebesparing van
ruim 45 procent in drie jaar.
Voor het jongste landelijke CO2-
project wil Zeeland Refinery in
2014 de C02-uitstoot met 10 pro
cent verminderen. Zeeland Refi
nery wint warmte terug door on
der meer stroomturbines te ver
vangen door elektromotoren.
De besparing van de C02-uitstoot
van alle tien bedrijven in het land
levert 210.000 ton op. Dat is even
veel als het verbruik van gas en
elektra van 44.000 huishoudens
of evenveel als 8200 keer om de
aarde vliegen met een vliegtuig of
evenveel als het verbruik van
82.000 auto's in een jaar.
NOG GEEN KLANT? BESTEL EENVOUDIG VIA DE WEBSITE... WWW.WESTSTRATE.NLI
~ntrnii'i inrwwi'wiirrtmiw—«wiiïitr ii' miniri i tui iiimiw—i nmn
vlake - De File Top 10 wordt
steeds korter en zal volgend jaar
nog korter zijn als daaruit ook de
files voor de Vlaketunnel zijn ver
dwenen. Die staan nu nog wel in
deze Top 10.
Vlak voor de jaarwisseling kwam
de vloer bij een van de tunnelbui
zen omhoog omdat de trekankers
loslieten. De reparatie nam vrij
veel tijd in beslag en de tunnel
werd verschillende malen afgeslo
ten. Dat leverde af en toe lange fi
les op die prompt een plaatsje kre
gen in de File Top 10. Tot Pasen
was maar één tunnel beschikbaar.
door Jan Jaap Broekhuijsen
den haag - Een 34-jarige Middel
burger en diens jongere broer (21)
uit Den Haag die op 27 januari in
Den Haag ieder met hun eigen au
to een 84-jarige Haagse aanreden,
zijn gisteren door de Haagse recht
bank veroordeeld. Het hoogbejaar
de slachtoffer, dat de weg te voet
overstak, overleed aan de gevolgen
van het ongeval op de het Prins
Bernhardviadduct achter het Haag
se Centraal Station. De twee man
nen kregen ieder acht maanden
cel en opgelegd naast drie jaar
rij-ontzegging. De rechtbank acht
te bewezen dat de broers een soort
wedstrijdje aan het doen waren
op de openbare weg en zodoende
roekeloos reden hetgeen 'dood
door schuld' oplevert.
Beide broers hadden in het verle
den al hoge boetes opgelopen we
gens te hard rijden. Op de bewus
te avond waren zij vanuit Zoeter-
meer ieder in hun eigen auto op
weg naar een bruiloft. Getuigen za
gen hen vanaf de Utrechtsebaan
opvallend rijgedrag vertonen. Ze
reden tot 140 kilometer per uur
over de A12, kleefden aan eikaars
bumper, haalden elkaar ombeur-
ten in, haalden andere weggebrui
kers rechts in of trokken met pie
pende banden en ronkende uitlaat
op vanaf een verkeerslicht. Rond
half acht op het viaduct bij het
busplatform bij het Centraal Sta
tion in Den Haag klapten zij ieder
met hun eigen auto, na elkaar, op
het slachtoffer. De voorste auto,
een Opel Corsa Sport, was van de
oudere broer uit Middelburg, zijn
vrouw en dochtertje zaten ook in
die auto. Hij raakte de bejaarde
met zijn spiegel, de vrouw viel op
het asfalt. Daarna werd ze ge
schept door de Honda Civic van
de jongere broer die alleen in de
auto zat. Zijn voorbumper sleurde
de vrouw enkele meters mee. Zij
stierf even later ter plekke.
Het Openbaar Ministerie had,
naast de inderdaad door de recht
bank opgelegde rij-ontzegging van
drie jaar, om vijftien maanden cel
straf gevraagd voor beide verdach
ten tijdens de behandeling van de
strafzaak twee weken geleden.