u 37 wonen vraag antwoord 'De bloemen uit mijn volkstuintje laten thuis op de vaas veel stuifmeel vallen' 'Op balkons van ons appartementsgebouw zijn teken gevonden. Uit een hoop bladeren?' www.bluedl653.com www.royaldelft.nl www.damianosullivan.com www.arianbrekveld.com www.studiochriskoens.nl Het nieuwe label van Royal Delft brengt het beste van twee tijdperken samen in één collectie. De objecten van Blue D1653 zijn moderne afgeleiden van het traditionele Delfts blauw, door Suzanne Dijkstra De eerste coüectie van het label Blue D1653. foto's PR Delfts blauw schudt het traditionele imago van zich af met een gloed nieuw label. Drie hip pe ontwerpers werk ten intensief samen met drie mees terschilders van Royal Delft. Dit le verde een verrassende eerste serie op van maar liefst 22 decoratieve objecten en gebruiksproducten. De meesterschilders brachten hun achtergrond in de verfijnde gilde- kunst van het aardewerkschilde ren in, terwijl de ontwerpers er met een frisse, open blik naar ke ken. Delfts blauw anno nu, zonder de eeuwenoude geschiedenis uit het oog te verliezen. De 1653 uit de naam van de serie verwijst dan ook naar het jaar dat Royal Delft werd opgericht. De producten zijn komend voorjaar verkrijgbaar. Uiteraard blijft het traditionele Delfts blauw ook bestaan. tn.: Blue Belly Tea „Deze theepot is echt mijn trots. Ik wilde de gezelligheid van een kopje thee aan de keukentafel te rughalen. Weg met de ongezellige €$1 waterkoker en een theezakje zegt t/,. Chris Koens. Hij koos er bewust voor de theepot een bolle buik te geven, zodat er veel thee in past. Maar liefst 1,5 liter. De bijpassende -- drinkmokjes zijn aan de binnen kant voorzien van een bloempatroon. „Het prototype was in eerste in stantie veel te groot. Gelukkig kon ik tijdig ingrijpen, zodat de pot de juiste verhouding heeft gekregen." Koens ontwierp de theeset samen met meesterschilder Paul Bartels. „Hij bewaakte de traditie. Toen ik voorstelde één grote bloem op het deksel te schilderen, vroeg hij mij, in de lijn van Delfts blauw, te kiezen voor een kleiner, gedetailleerder motief" Koens ontwierp eveneens twee ringen met subtiel patroon, met daaronder een legger met gestanst motief „Dit wordt ook gebruikt om decoratie op het porselein te kopië ren. In de ringen kun je fruit of sleutels wegleggen." Blue Collar Bottles „Dit ontwerp is een knipoog naar de Porceleyne Fles. Het is letterlijk een fles van porselein. Maar dan wel met een modern uiterlijk", vertelt Arian Brekveld (rechts op de foto). Samen met meesterschil der Simon van Oosten (links op de foto) koos hij voor een subtiele versiering van de hals van de drie flessen. „Het textiele kraagje op de flessen is een trendy accent dat je niet meteen verwacht op een product van Delfts blauw", vindt Brekveld. Het met een traditioneel motief ver sierde label geeft elk object een extra accent. „Je kunt deze flessen goed voor de sier neerzetten, net als vroeger op de hoeken van een dressoir." De Blue Collar Bottles zijn verkrijgbaar in drie formaten. Brekveld ontwierp ook een servies met de naam Touch of Blue. „Jonge mensen kopen geen compleet servies meer. Daarom heb ik een servies ontworpen waarvan je met slechts een paar onderdelen al een mooi ef fect bereikt." Het motiefje in de rand van elk serviesstuk is subtiel en heeft een voelbaar reliëf „Het is met recht slechts een 'touch of blue'." Reageren? wonen@wegener.nl Double Heritage De vormen van de ontwerpen van Damian O'Sullivan zijn het meest traditioneel. Hij liet zich inspireren door bestaande vormen. Vooral zijn Double Mirror (foto links) heeft een opvallend accent. In het dek sel zit een spiegel verborgen. De objecten, voorzien van klassieke sil houetten, zijn echt voor de sier. Ook Ontwierp O'Sullivan een collec tie tegels diegebruikt kunnen worden als serveerschaal voor sushi of tapas, zoals de tegel Versatile (foto rechts). Een vaas annex fruitschaal van zijn hand volgt binnenkort. „De 'D' in BlueDi653 staat niet al leen voor design, maar ook voor Dutch en Desire. We zijn er heel blij mee", besluit JofFrey Wallonker, hoofd design van het merk. wonen@wegener.nl 024-3650509 Zaterdag 24 december 2011 VS door Jan van Mullem redactie.wonen@wegener.nl 024-3650509 M. van Maren heeft een volkstuin met bloemen. Leuk, denk je dan, maar Van Maren is niet helemaal tevreden: 'De bloemen die ik uit de tuin pak en thuis in de vaas op tafel zet, la ten veel stuifmeel vallen. Als ik een boeket in de winkel koop, heb ik er geen last van.' „Gekochte bloemen hebben ook stuifmeel", zegt deskun dige Romke van de Kaa. „Denk aan de beruchte vlekken die door stuif meel van lelies worden ver oorzaakt. Bij een opstaande bloem valt het stuifmeel in de bloem, in plaats van op tafel. Kies voor uw beplan ting bloemen met opstaan de bloemen en geen han gende of knikkende. Of neem van de tweehuizige de vrouwelijke plant die alleen stampers heeft. Het lijkt me overigens geen al te groot pro bleem. Een plastic tafelkleed onder de vaas zou alles ondervangen." P. Binnendijk heeft deze zo mer op de balkons van haar appartementsgebouw teken gevonden. 'Ik vraag me af of de beuk die achter het pand staat en in de herfst blad laat vallen, hierbij een rol speelt. De tuinman verzamelt dit on der de beuk zodat er in december al tijd veel blad ligt. Normaliter wordt het blad voor Kerstmis weggehaald. Maar vorig jaar is het door de vroeg ingevallen winter tot het voorjaar blijven liggen.' „Het is moge lijk dat teken in de blad- hoop overwinteren", zegt Romke van de Kaa, „maar waarschijnlijk is het niet. Te ken hebben een bloedmaal- tijd nodig van vogels of zoogdieren. De kans om die in een bladhoop te ontmoeten, is gering. Waarschijnlijker is dat de teken via vogels op de balkons zijn terechtge komen. Of via honden of katten, als die op de balkons kwamen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 115