u
37 wonen
vraag
antwoord
'De bloemen uit mijn volkstuintje laten
thuis op de vaas veel stuifmeel vallen'
'Op balkons van ons appartementsgebouw
zijn teken gevonden. Uit een hoop bladeren?'
www.bluedl653.com
www.royaldelft.nl
www.damianosullivan.com
www.arianbrekveld.com
www.studiochriskoens.nl
Het nieuwe label van Royal Delft brengt het beste van twee tijdperken
samen in één collectie. De objecten van Blue D1653
zijn moderne afgeleiden van het traditionele Delfts blauw,
door Suzanne Dijkstra
De eerste coüectie van het label Blue D1653. foto's PR
Delfts blauw schudt het
traditionele imago van
zich af met een gloed
nieuw label. Drie hip
pe ontwerpers werk
ten intensief samen met drie mees
terschilders van Royal Delft. Dit le
verde een verrassende eerste serie
op van maar liefst 22 decoratieve
objecten en gebruiksproducten.
De meesterschilders brachten hun
achtergrond in de verfijnde gilde-
kunst van het aardewerkschilde
ren in, terwijl de ontwerpers er
met een frisse, open blik naar ke
ken. Delfts blauw anno nu, zonder
de eeuwenoude geschiedenis uit
het oog te verliezen. De 1653 uit de
naam van de serie verwijst dan
ook naar het jaar dat Royal Delft
werd opgericht. De producten zijn
komend voorjaar verkrijgbaar.
Uiteraard blijft het traditionele
Delfts blauw ook bestaan.
tn.:
Blue Belly Tea
„Deze theepot is echt mijn trots.
Ik wilde de gezelligheid van een
kopje thee aan de keukentafel te
rughalen. Weg met de ongezellige €$1
waterkoker en een theezakje zegt t/,.
Chris Koens. Hij koos er bewust
voor de theepot een bolle buik te
geven, zodat er veel thee in past.
Maar liefst 1,5 liter. De bijpassende --
drinkmokjes zijn aan de binnen
kant voorzien van een bloempatroon. „Het prototype was in eerste in
stantie veel te groot. Gelukkig kon ik tijdig ingrijpen, zodat de pot de
juiste verhouding heeft gekregen."
Koens ontwierp de theeset samen met meesterschilder Paul Bartels.
„Hij bewaakte de traditie. Toen ik voorstelde één grote bloem op het
deksel te schilderen, vroeg hij mij, in de lijn van Delfts blauw, te kiezen
voor een kleiner, gedetailleerder motief" Koens ontwierp eveneens
twee ringen met subtiel patroon, met daaronder een legger met gestanst
motief „Dit wordt ook gebruikt om decoratie op het porselein te kopië
ren. In de ringen kun je fruit of sleutels wegleggen."
Blue Collar Bottles
„Dit ontwerp is een knipoog naar
de Porceleyne Fles. Het is letterlijk
een fles van porselein. Maar dan
wel met een modern uiterlijk",
vertelt Arian Brekveld (rechts op
de foto). Samen met meesterschil
der Simon van Oosten (links op
de foto) koos hij voor een subtiele
versiering van de hals van de drie
flessen. „Het textiele kraagje op de
flessen is een trendy accent dat je niet meteen verwacht op een product
van Delfts blauw", vindt Brekveld. Het met een traditioneel motief ver
sierde label geeft elk object een extra accent. „Je kunt deze flessen goed
voor de sier neerzetten, net als vroeger op de hoeken van een dressoir."
De Blue Collar Bottles zijn verkrijgbaar in drie formaten.
Brekveld ontwierp ook een servies met de naam Touch of Blue. „Jonge
mensen kopen geen compleet servies meer. Daarom heb ik een servies
ontworpen waarvan je met slechts een paar onderdelen al een mooi ef
fect bereikt." Het motiefje in de rand van elk serviesstuk is subtiel en
heeft een voelbaar reliëf „Het is met recht slechts een 'touch of blue'."
Reageren?
wonen@wegener.nl
Double Heritage
De vormen van de ontwerpen van Damian O'Sullivan zijn het meest
traditioneel. Hij liet zich inspireren door bestaande vormen. Vooral
zijn Double Mirror (foto links) heeft een opvallend accent. In het dek
sel zit een spiegel verborgen. De objecten, voorzien van klassieke sil
houetten, zijn echt voor de sier. Ook Ontwierp O'Sullivan een collec
tie tegels diegebruikt kunnen worden als serveerschaal voor sushi of
tapas, zoals de tegel Versatile (foto rechts). Een vaas annex fruitschaal
van zijn hand volgt binnenkort. „De 'D' in BlueDi653 staat niet al
leen voor design, maar ook voor Dutch en Desire. We zijn er heel blij
mee", besluit JofFrey Wallonker, hoofd design van het merk.
wonen@wegener.nl
024-3650509
Zaterdag 24 december 2011
VS door Jan van Mullem
redactie.wonen@wegener.nl
024-3650509
M. van Maren heeft een
volkstuin met bloemen.
Leuk, denk je dan, maar
Van Maren is niet helemaal
tevreden: 'De bloemen die
ik uit de tuin pak en thuis
in de vaas op tafel zet, la
ten veel stuifmeel vallen. Als ik een
boeket in de winkel koop, heb ik er
geen last van.' „Gekochte bloemen
hebben ook stuifmeel", zegt deskun
dige Romke van de Kaa. „Denk aan
de beruchte vlekken die door stuif
meel van lelies worden ver
oorzaakt. Bij een opstaande
bloem valt het stuifmeel in
de bloem, in plaats van op
tafel. Kies voor uw beplan
ting bloemen met opstaan
de bloemen en geen han
gende of knikkende. Of neem van
de tweehuizige de vrouwelijke plant
die alleen stampers heeft. Het lijkt
me overigens geen al te groot pro
bleem. Een plastic tafelkleed onder
de vaas zou alles ondervangen."
P. Binnendijk heeft deze zo
mer op de balkons van haar
appartementsgebouw teken
gevonden. 'Ik vraag me af of
de beuk die achter het pand
staat en in de herfst blad
laat vallen, hierbij een rol
speelt. De tuinman verzamelt dit on
der de beuk zodat er in december al
tijd veel blad ligt. Normaliter wordt
het blad voor Kerstmis weggehaald.
Maar vorig jaar is het door de vroeg
ingevallen winter tot het voorjaar
blijven liggen.' „Het is moge
lijk dat teken in de blad-
hoop overwinteren", zegt
Romke van de Kaa, „maar
waarschijnlijk is het niet. Te
ken hebben een bloedmaal-
tijd nodig van vogels of
zoogdieren. De kans om die in een
bladhoop te ontmoeten, is gering.
Waarschijnlijker is dat de teken via
vogels op de balkons zijn terechtge
komen. Of via honden of katten, als
die op de balkons kwamen."