Restprod ucten? UPCYCLEN! Verhalen achter de kerstbal 34 en 35 binnen buiten zaterdag 24 december 2011 ■^u Wandlampje, gemaakt van een autoraampje van een type au to die niet meer wordt gepro duceerd Weder Het geven van meerwaarde aan bestaande producten wordt ook door andere par tijen dan Droog gedaan. Zoals door Weder, onderdeel van Roodbeen kantoorinrichters in Nijkerk. De ontwerpers van Weder - mensen die werk zaam zijn bij een organisatie voor sociale werkvoorziening en re-integratie - maken ge bruik van meubilair dat is inge bracht bij kringloopwinkels. Door deze meubels of onder delen ervan met elkaar te com bineren en aan te vullen met eigen ontworpen e' V*. 1 ontstaat nieuw Meer info: www.wW" iMm® iMMiij Het is verbazingwekkend hoeveel onverkochte spullen van bedrijven en winkels worden weggegooid. Designlabel Droog bedacht een oplossing: upcycling. Zo wordt een dienblad een koffer en een autoraampje een wandlamp. door Suzanne Dijkstra De eerste tonen haperen, maar na wat gepriegel is echt een stukje van De vier jaargetijden van Vivaldi te horen. Ze komen van een elpee, die ooit een afgeschreven röntgen- filmpje was van het Zweedse Mediq Suomi, le verancier van medische producten. Designlabel Droog opende er onlangs een ten toonstelling mee tijdens de conferentie Up with Droog. Die werd gehouden 'omdat nie mand in zijn eentje de wereld kan redden. Sa menwerking is noodzakelijk om het verschil te maken'. Het klinkt op het eerste gezicht raar voor een Nederlands merk dat bekendstaat om designproducten van vermaarde ontwerpers als Marcel Wanders, die voor duizenden euro's over de toonbank gaan. Toch is Droog al jaren bezig met meer dan alleen mooie producten verkopen. Droog draagt sinds de jaren negentig de boodschap van bewustwording uit over de verspilling van producten en materialen. Bij Droog heerst het geloof dat de juiste combina tie van industrie, politiek, cultuur en design de relevantie van milieuvriendelijke initiatieven vergroot. 'Up' is een vervolg op het onderzoek New is the new new dat Droog onlangs deed, ondersteund door de overheid. Eind 2009 baarde Droog op zien tijdens de designweek in Milaan. Daar presenteerde het label de collectie Saved by Droog en New is the new new, een serie door ontwerpers ge- pimpte goederen, opgekocht uit faillissementsverkopen. Het was een eerste aanzet om waar de toe te voegen aan bestaande producten waar niemand iets mee deed. Zodat ze niet in het milieu terechtkomen. Een ontwikkeling die niet gebaseerd is op hebzucht en snelle winst, maar uitgaat van een langetermijnvisie. „We hebben genoeg in de wereld. The only way is up", zegt Renny Ramakers, hoofd van Droog. Zij vindt dat er veel wordt verspild en bedacht als antwoord daarop de Saved by Droog-collec- tie. „Het geven van meerwaarde aan restpro- ducten was een groot succes. Maar omdat we gebruikmaakten van kleine oplagen, was alles vrij duur. Daarom besloten we er een vervolg aan te geven met grotere oplagen, in samenwer king met bedrijven." Je zou denken dat bedrijven stonden te trappe len iets nuttigs te doen met overtollige voor- Tafeltjes, gemaakt van overgebleven dienbladen uit het assortiment van de Makro. foto's PR raad. Maar dat viel tegen. Er rezen vragen over copyright en niet elk bedrijf wilde meedoen, uit schaamte voor verspilling van spullen. Ook een van de grootste afvalverbranders van de Be nelux, de Van Gansewinkel Groep, was eerst sceptisch. Toch sloeg dat gevoel om in enthou siasme. „Niet voor niets is onze slogan 'Afval bestaat niet'. Wij zien toekomst in recycling en hergebruik. Dat doen we liever dan afval ver branden", zegt Eric Petersen, directeur van de afvalverwerker. Dat gevoel deelden de andere leveranciers van spullen ook. Zoals groothan del Makro, die duizenden houten dienbladen leverde. Ontwerpers van Droog maakten er een koffer en een tafel van. Op de collectie van producten is enthousiast ge- ment ze met. want noe cnarmant net ïaee van Voorbeeld van UDCvdine: van ovenrebfoffliaadbAiltwtfefcfcmffaiHmBakitelstiDoernok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 111