Vette auto met luchtvering Zweed is vriendelijk voor voetgangers auto 7 Alternatief: Lexus IS250 Alternatief: BMW 325i vrijdag 23 december 2011 KLASSIEKER Hilbert de Koek en zijn Volkswagen Kever &V66'G^ door Lucas Boot Via via kreeg ik een tip bin nen over de Volkswagen Ke ver van Hilbert de Koek uit Bergen op Zoom. Het zou een op vallende verschijning zijn, werd me beloofd. Niet veel later hangt Hilbert de Koek aan de lijn: „Ik stuur eerst een foto, dan kun je zelf bepalen of het iets is voor de krant." In mijn mailbox open ik vol ver wachting de afbeelding van de Ke ver. En of dit een geschikte kandi daat is. Achter deze bijzondere VW zit ongetwijfeld een goed ver haal. Hilbert kocht de Volkswagen van een vriend, nadat hij zijn vorige oldtimer van de hand had gedaan. „Ik reed een VW 1600 waar aardig wat werk in was gaan zitten. Er ontstonden op den duur proble men met de koelkleppen van de motor. Op dat moment had ik er genoeg van. Een maat van me zei dat ik toch echt weer een oude Volkswagen moest rijden. Van hem kocht ik toen deze Kever, een exemplaar uit 1968." De Beetle verkeerde in de staat zo als hij hier op de foto staat. De ve ring werkt in tegenstelling tot wat u wellicht vemoedt uitstekend. De VW 'staat' zelfs op luchtvering. Hilbert demonstreert en drukt op een afstandsbediening aan zijn sleutelbos. Phhsssh! De Kever zakt met een zucht door zijn hoeven en belandt met een ferme dreun op de grond. Met weer een druk op de knop slaat de compressor die in de kofferruimte ligt aan en de VW komt langzaam weer om hoog. „Die luchtvering vind ik het tofste van heel de auto. Doet het ook al tijd goed op feestjes. Het rijden is natuurlijk ook te gek. Er ligt een 1600 cc-blok in, dus het is best een rap ding. Heb ooit 150 kilometer per uur aangetikt; dat wil je niet meemaken, geloof me." Of Hilbert nog iets gaat doen aan de beduimelde staat van de carros serie? „Misschien als ik weer meer tijd heb. Ik heb plannen, maar voor nu vind ik het prima. Hij is al eens gerestaureerd overigens. Op de panelen in het interieur staat met stift een aantal datums ge schreven van eerdere opknapbeur ten. Vet vind ik dat!" Heeft u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar de lezersredactie via on ze website. Hilbert de Koek en zijn Volkswagen Kever OCCASION Volvo S60 2.0T Intro Line uit 2010 Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er in dezelfde prijsklasse nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Volvo S60 2.0T. door Lucas Boot Volvo blies in de aanloop naar de introductie van de nieuwe S6o (begin 2010) hoog van de toren. Dit zou de sportiefste en veiligste Volvo ooit moeten zijn. Wat veiligheid betreft maakten de Zweden hun claim meer dan waar met troeven als (het optionele) Pe destrian Safety dat voetgangers de tecteert en indien een aanrijding dreigt vanzelf remt. Het City Safe- ty-systeem zit daarbij standaard op elke S60. Dit veiligheidsfoefje laat de auto volledig tot stilstand komen als de computer een bot sing met een voorligger vermoedt. Het werkt tot 30 km/u, daarboven vermindert City Safety de impart van de crash. Heel handig wan neer je achter het stuur een mooie vrouw (of man) nastaart en je de aandacht op de weg verliest. Dan die sportiviteit. Toegegeven, de S60 stuurt directer dan zijn voorganger en ook het onderstel is voor wat meer gooi- en smijtwerk te porren. Maar het gaat te ver om 'm sportief te noemen. Hij voelt wel solide, beschikt over een vleug je dynamiek, maar rijdt bovenal comfortabel. Zoals een Volvo ook hoort te sturen. Andere typische handelsmerken zijn de inrichting en vormgeving van het interieur én het meubilair. Dat laatste be hoort wat ons betreft tot een van de prettigst zittende in autoland. Zeker de zetels in deze Intro Li- ne-uitvoering met lekker dikke wangen. En vormgeven kun je ook aan Scandinaviërs overlaten. De zwevende middenconsole is inmid dels een bekend recept, maar elke keer staan we weer te kwijlen bij dit fraaie design. De geteste Volvo S60 Minder sterke punten dan? Een ruimtewonder is de S60 niet. De sportieve belijning gaat bijvoor beeld ten koste van de hoofdruim te achterin. Ook de kofferbak houdt met 380 liter inhoud niet over. De beperkte praktische moge lijkheden maakt deze test-S6o ruimschoots goed met z'n berester ke en goedmoedige 2,o-liter turbo motor (203 pk) en automaat met dubbele koppeling (Powershift). De bak wisselt in een oogwenk van verzet. Jammer alleen dat flip pers achter het stuur ontbreken om handmatig te schakelen. Ande re troef van deze S60 is z'n aankle ding: alles wat de veeleisende iPod-generatie verlangt, zit erop, zoals Bluetooth-telefoonverbin- foto Lucas Boot ding, AUX- en USB-poort om mp3-spelers op aan te sluiten en een spraakgestuurd multimediasys teem met navigatie. Heel geinig: de Zweed heeft: een trainingspro gramma om spraakcommando's beter te herkennen. Zit je zomaar een paar minuten tegen je auto te kletsen. Tja, over zo'n S6o raak je niet snel uitgepraat. Volvo S60 2.0T Intro Line Prijs: 36.950 euro Bouwjaar: 8 - 2010 Km-stand: 31.385 (NAP) Transmissie: zestraps automaat, dubbele koppeling Motor: 2,0 liter viercilinde'r turbo, benzine Vermogen: 203 pk, 300 Nm* 0-100 km/u: 7,7 sec* Topsnelheid: 230 km/u* Gecombineerd verbruik: 1 op 12* Afleverkosten: 695 euro, inclusief afleverbeurt,12 maanden (mobili- teits)garantie en 30 dagen omruil- garantie Bijzonderheden: city safety, voor malige Volvo company car, par- keersensoren Verkooppunt: Volvo Olov, Goes Website: www.goes.nl *fabrieksopgave Historie: Volvo introduceerde de S60 in 2000 als vervanger van de S70. Hoewel een typisch station- wagonmerk brachten de Zweden van de eerste generatie S60 geen estate-variant op de markt. Die kwam in de loop van 2010 toen Volvo naast de S60 sedan ook de stationwagon V60 lanceerde. Prijs: 34.950 euro Bouwjaar: 4 - 2010 Km-stand: 39.674 (NAP) Transmissie: zestraps automaat Motor: 2,5 liter zescilinder, benzine Vermogen: 208 pk, 252 Nm Afleverkosten: 645 euro, inclusief onder houdsbeurt en 24 maanden (mobiliteits)garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, velours bekleding Verkooppunt: Lexus Premium, Breda Website: www.vandorst.nl Prijs: 33.950 euro Bouwjaar: 1- 2009 Km-stand: 86.279 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 3,0 liter zescilinder, benzine Vermogen: 217 pk, 270 Nm Afleverkosten: verschillende pakketten moge lijk: 1000 of 3000 euro Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, xenon verlichting Verkooppunt: BMW Zwartepoorte, Roosendaal Website: www.zwartepoorte.nl ©LÊXUS LEXUS-BREDA.NL ('©7 DORST

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71