Vette auto met luchtvering
Zweed is vriendelijk voor voetgangers
auto 7
Alternatief: Lexus IS250
Alternatief: BMW 325i
vrijdag 23 december 2011
KLASSIEKER Hilbert de Koek en zijn Volkswagen Kever
&V66'G^
door Lucas Boot
Via via kreeg ik een tip bin
nen over de Volkswagen Ke
ver van Hilbert de Koek uit
Bergen op Zoom. Het zou een op
vallende verschijning zijn, werd
me beloofd. Niet veel later hangt
Hilbert de Koek aan de lijn: „Ik
stuur eerst een foto, dan kun je
zelf bepalen of het iets is voor de
krant."
In mijn mailbox open ik vol ver
wachting de afbeelding van de Ke
ver. En of dit een geschikte kandi
daat is. Achter deze bijzondere
VW zit ongetwijfeld een goed ver
haal.
Hilbert kocht de Volkswagen van
een vriend, nadat hij zijn vorige
oldtimer van de hand had gedaan.
„Ik reed een VW 1600 waar aardig
wat werk in was gaan zitten. Er
ontstonden op den duur proble
men met de koelkleppen van de
motor. Op dat moment had ik er
genoeg van. Een maat van me zei
dat ik toch echt weer een oude
Volkswagen moest rijden. Van
hem kocht ik toen deze Kever, een
exemplaar uit 1968."
De Beetle verkeerde in de staat zo
als hij hier op de foto staat. De ve
ring werkt in tegenstelling tot wat
u wellicht vemoedt uitstekend. De
VW 'staat' zelfs op luchtvering.
Hilbert demonstreert en drukt op
een afstandsbediening aan zijn
sleutelbos. Phhsssh! De Kever zakt
met een zucht door zijn hoeven
en belandt met een ferme dreun
op de grond. Met weer een druk
op de knop slaat de compressor
die in de kofferruimte ligt aan en
de VW komt langzaam weer om
hoog.
„Die luchtvering vind ik het tofste
van heel de auto. Doet het ook al
tijd goed op feestjes. Het rijden is
natuurlijk ook te gek. Er ligt een
1600 cc-blok in, dus het is best een
rap ding. Heb ooit 150 kilometer
per uur aangetikt; dat wil je niet
meemaken, geloof me."
Of Hilbert nog iets gaat doen aan
de beduimelde staat van de carros
serie? „Misschien als ik weer meer
tijd heb. Ik heb plannen, maar
voor nu vind ik het prima. Hij is al
eens gerestaureerd overigens. Op
de panelen in het interieur staat
met stift een aantal datums ge
schreven van eerdere opknapbeur
ten. Vet vind ik dat!"
Heeft u ook een bijzondere auto?
Laat het ons weten en stuur een
e-mail naar de lezersredactie via on
ze website.
Hilbert de Koek en zijn Volkswagen Kever
OCCASION Volvo S60 2.0T Intro Line uit 2010
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed rijdt
hij nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er in
dezelfde prijsklasse nog
meer te koop? We zoeken
het voor u uit. Deze week
een Volvo S60 2.0T.
door Lucas Boot
Volvo blies in de aanloop
naar de introductie van
de nieuwe S6o (begin
2010) hoog van de toren.
Dit zou de sportiefste en
veiligste Volvo ooit moeten zijn.
Wat veiligheid betreft maakten de
Zweden hun claim meer dan waar
met troeven als (het optionele) Pe
destrian Safety dat voetgangers de
tecteert en indien een aanrijding
dreigt vanzelf remt. Het City Safe-
ty-systeem zit daarbij standaard
op elke S60. Dit veiligheidsfoefje
laat de auto volledig tot stilstand
komen als de computer een bot
sing met een voorligger vermoedt.
Het werkt tot 30 km/u, daarboven
vermindert City Safety de impart
van de crash. Heel handig wan
neer je achter het stuur een mooie
vrouw (of man) nastaart en je de
aandacht op de weg verliest.
Dan die sportiviteit. Toegegeven,
de S60 stuurt directer dan zijn
voorganger en ook het onderstel is
voor wat meer gooi- en smijtwerk
te porren. Maar het gaat te ver om
'm sportief te noemen. Hij voelt
wel solide, beschikt over een vleug
je dynamiek, maar rijdt bovenal
comfortabel. Zoals een Volvo ook
hoort te sturen. Andere typische
handelsmerken zijn de inrichting
en vormgeving van het interieur
én het meubilair. Dat laatste be
hoort wat ons betreft tot een van
de prettigst zittende in autoland.
Zeker de zetels in deze Intro Li-
ne-uitvoering met lekker dikke
wangen. En vormgeven kun je ook
aan Scandinaviërs overlaten. De
zwevende middenconsole is inmid
dels een bekend recept, maar elke
keer staan we weer te kwijlen bij
dit fraaie design.
De geteste Volvo S60
Minder sterke punten dan? Een
ruimtewonder is de S60 niet. De
sportieve belijning gaat bijvoor
beeld ten koste van de hoofdruim
te achterin. Ook de kofferbak
houdt met 380 liter inhoud niet
over. De beperkte praktische moge
lijkheden maakt deze test-S6o
ruimschoots goed met z'n berester
ke en goedmoedige 2,o-liter turbo
motor (203 pk) en automaat met
dubbele koppeling (Powershift).
De bak wisselt in een oogwenk
van verzet. Jammer alleen dat flip
pers achter het stuur ontbreken
om handmatig te schakelen. Ande
re troef van deze S60 is z'n aankle
ding: alles wat de veeleisende
iPod-generatie verlangt, zit erop,
zoals Bluetooth-telefoonverbin-
foto Lucas Boot
ding, AUX- en USB-poort om
mp3-spelers op aan te sluiten en
een spraakgestuurd multimediasys
teem met navigatie. Heel geinig:
de Zweed heeft: een trainingspro
gramma om spraakcommando's
beter te herkennen. Zit je zomaar
een paar minuten tegen je auto te
kletsen. Tja, over zo'n S6o raak je
niet snel uitgepraat.
Volvo S60 2.0T Intro Line
Prijs: 36.950 euro
Bouwjaar: 8 - 2010
Km-stand: 31.385 (NAP)
Transmissie: zestraps automaat,
dubbele koppeling
Motor: 2,0 liter viercilinde'r turbo,
benzine
Vermogen: 203 pk, 300 Nm*
0-100 km/u: 7,7 sec*
Topsnelheid: 230 km/u*
Gecombineerd verbruik: 1 op 12*
Afleverkosten: 695 euro, inclusief
afleverbeurt,12 maanden (mobili-
teits)garantie en 30 dagen omruil-
garantie
Bijzonderheden: city safety, voor
malige Volvo company car, par-
keersensoren
Verkooppunt: Volvo Olov, Goes
Website: www.goes.nl
*fabrieksopgave
Historie: Volvo introduceerde de
S60 in 2000 als vervanger van de
S70. Hoewel een typisch station-
wagonmerk brachten de Zweden
van de eerste generatie S60 geen
estate-variant op de markt. Die
kwam in de loop van 2010 toen
Volvo naast de S60 sedan ook de
stationwagon V60 lanceerde.
Prijs: 34.950 euro Bouwjaar: 4 - 2010 Km-stand: 39.674 (NAP)
Transmissie: zestraps automaat Motor: 2,5 liter zescilinder, benzine
Vermogen: 208 pk, 252 Nm Afleverkosten: 645 euro, inclusief onder
houdsbeurt en 24 maanden (mobiliteits)garantie
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, velours bekleding
Verkooppunt: Lexus Premium, Breda Website: www.vandorst.nl
Prijs: 33.950 euro Bouwjaar: 1- 2009 Km-stand: 86.279 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 3,0 liter zescilinder, benzine
Vermogen: 217 pk, 270 Nm Afleverkosten: verschillende pakketten moge
lijk: 1000 of 3000 euro Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, xenon
verlichting Verkooppunt: BMW Zwartepoorte, Roosendaal
Website: www.zwartepoorte.nl
©LÊXUS LEXUS-BREDA.NL
('©7 DORST