auto5
Skoda Octavia
is in alles groen
Subaru maakt XV
stoer en verfrissend
Kia Soul krijgt facelift
en nieuwe krachtbron
vrijdag 23 december 2011
miniumrriiii]iiiiiiiiiiiiiiiii"i[i[iiiwiimiitiiiii''i'iTin iiiii»iiii iii niiiiiiiirniwumirr~ vuii iiiiiinBirir 'ir riiwiiiiiiinii riiiiiiifiiwiiiiibmihiiiiimiiiiniiwiminrnni11inm wiiiiiiiiwiniim m—iiiiiiiiiiiiiaiiwiwiiiiMiiiiiiiiiiwwwiiiiiii< i iumii—miiim iiiiiiiwiwiniuw
Skoda maakt dankbaar gebruik van alle technieken die bij de Volkswagen
Groep aanwezig zijn om auto's schoner te maken. Zo ook bij de Octavia
Greentech.
De Skoda Octavia Combi oogt zakelijk en tijdloos. foto's Automedia
door Tony Vos
n vrijwel iedere modelserie van Skoda
zijn er uitvoeringen te vinden die in aan
merking komen voor lagere fiscale bijtel
ling. Juist die auto's zullen nog een half
jaar volop de aandacht krijgen. Per juli
2012 worden de uitstootnormen naar bene
den bijgesteld en zal het voordeel voor heel
wat modellen verdwijnen. Wie echter voor
die datum de auto zakelijk inzet, blijft van
de huidige voordelen profiteren.
Skoda had al de Octavia 1.2 TSI die met een
C02-uitstoot van 134 gram per kilometer
onder de grens van 140 bleef Het merk
heeft daar nu de 1.4 TSI Greentech aan toe
gevoegd. De complete trukendoos is openge
trokken om dit te bereiken: van banden
met lage rolweerstand, het aanpassen van
motorelektronica en aërodynamische verbe
teringen tot het toepassen van een start- en
stopsysteem. Skoda spreekt dan van Green-
tech-technieken, die net iets minder ver
gaan dan de Greenline-uitvoeringen. Het
voordeel is dat de Greentech-koper de mi
lieuvriendelijke technieken kan combineren
met diverse uitrustingsvarianten en opties.
De 1.4 liter TSI turbomotor wordt binnen
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech
Veel auto voor een lage bijtelling. Bagage 605-
1655 liter. Gewicht 1180 kg. Benzine 1.4 1,122 pk.
Vanaf 22.700 euro, Elegance: 24.200 euro.
Plus: binnenruimte, afwerking, prijs/kwaliteit.
Min: somber interieur.
het Volkswagenconcern breed toegepast. De
krachtbron levert in deze Octavia een ver
mogen van 122 pk en komt aan een koppel
van 200 Nm tussen 1500 en 4000 toeren
per minuut. Dat betekent niet alleen een for
se trekkracht, maar ook een grote souplesse.
Dat is tijdens het rijden goed te merken.
Vanaf de eerste keer dat het gaspedaal
wordt ingetrapt, blijkt de motor alles goed
op een rijtje te hebben. De turbo is direct
present en zorgt voor vlotte prestaties: een
acceleratie naar 100 in minder dan 10 secon
den en een topsnelheid van 204 kilometer
per uur. Dat alles gebeurt in een enorme
rust. Daarom vergeet de bestuurder nog wel
eens op tijd op te schakelen, maar daar her
innert de schakelindicator gelukkig aan.
Bij auto's die omwille van een lage C02-uit-
stoot binnen een gunstig belastingregime
vallen, zijn we altijd extra geïnteresseerd in
het in de praktijk gerealiseerde brandstofver
bruik. Deze Octavia Combi Greentech
scoort met bijna 1 op 13, terwijl volgens de
officiële meting 1 op 17 in het vooruitzicht
wordt gesteld. Een verschil dat niet afwijkt
van andere aanbieders, maar overduidelijk
laat zien dat de in het laboratorium geme
ten C02-uitstoot enorm afwijkt van de
praktijkomstandigheden. Bovendien is het
sterk afhankelijk van de manier waarop de
bestuurder met de auto omspringt.
Met een lengte van 4,57 meter is de Octavia
Combi een forse auto en dat is goed te mer
ken in het interieur. Vier, of eventueel vijf,
volwassenen vinden er volop ruimte en het
standaard bagagevolume van 605 liter is
zelfs gigantisch. Ook na het neerklappen
van de achterbank troeft de Octavia vrijwel
alle concurrenten af. De afwerking is van
grote klasse, maar het is jammer dat de Ele-
gance-uitvoering weinig kleurrijk van inrich
ting is. Op het gebied van materiaalkeuze
en verwerking laat de Skoda geen steken val
len. Gelukkig zijn er nog wat aluminium ac
centen en heeft de Elegance een behoorlijk
complete uitrusting, met standaard automa
tische airconditioning, een audiosysteem,
bandenspanningscontrole, lichtmetalen wie
len, parkeerhulp achter en mistlampen.
Het rijgedrag van de Octavia Combi is goed
moedig en comfortabel. Het is beslist geen
auto die uitnodigt tot stoplichtsprints, maar
juist een echt no-nonsense model. Met een
geruststellende veiligheidsvoorziening, die
hoog scoort op het vlak van praktische
bruikbaarheid.
Skoda biedt de Octavia 1.4 TSI Greentech
aan vanaf 22.700 euro voor de Comfort, ter
wijl de complete Elegance 24.200 euro moet
opbrengen.
Vanaf 22.595 euro, Titanium 25.095 euro.
Plus: onderstel, ruimte, comfort.
Min: druk dashboard.
CONCURS Ford Focus Wagon 1.6 TI-VCT
Moderne nieuwkomer met
volop binnenruimte en pret
tig afgestemd onderstel. La
gere bijtelling bij meeste mo
toren. Bagage 490-1560 li
ter. Gewicht 1196 kg. Benzi
ne 1.6 1,125 pk.
Vanaf 17.995 euro, Navigator 19.995 euro.
KiaCee'd Sporty Wagon 1.4 CWT
Plus: prijsstelling, ruimte, comfort.
Min: bescheiden motor.
Alleen met 1.4 motor vol
doet Cee'd aan de normen
voor 20 procent bijtelling.
Die is wel aantrekkelijk ge
prijsd. Bagage 534-1664 li
ter. Gewicht 1217 kg.
Benzine 1.4 1,105 pk.
Vanaf 22.660 euro, Comfortline 24.460 euro.
Plus: afwerking, rijcomfort, ruimteaanbod.
Min: bescheiden motor.
CONCURRENT Golf Variant 1.2 TSI Bluemotion
De 1.4 TSI is in de VW Golf
Variant niet beschikbaar met
20 procent bijtelling; kies
daarvoor de 1.2 TSI-versie.
Bagage 505-1495 liter.
Gewicht 1275 kg. Benzine
1.2 1,105 pk.
door Roel van Cils
Vierwielaandrijving en een
boxermotor: in nagenoeg el
ke Subaru een gegeven. Zo
ook in de nieuwe XV, maar de
crossover ziet er zowaar ook nog
eens verfrissend uit.
Dat laatste is niet vanzelfsprekend,
getuige het huidige modelportfo
lio van Subaru. De XV staat direct
na kerst bij de dealer en neemt het
op tegen concurrenten als de Nis
san Qashqai en de Hyundai 1x35.
De XV onderscheidt zich hoofdza
kelijk met een stoer voorkomen en
een flinke bodemspeling.
Ook op onverharde wegen komt
hij aardig uit de verf, zeker met de
instap 1.6 liter benzinemotor van
115 pk), die standaard wordt gele
verd met een handgeschakelde
transmissie met lage gearing. Toch
geniet de 150 pk sterke 2.0 liter de
voorkeur. Vooral vanwege de gerin
ge meerprijs van 1000 euro. De 2.0
is aanmerkelijk sneller, sprint in
10,5 seconden naar de 100 en haalt
een top van 187 kilometer per uur.
De XV leent zich goed voor een
sportieve rijstijl. Dankzij een rede
lijk straffe demping helt de cross-
over nauwelijks over. Voor de lief
hebber: beide benzinemotoren
zijn tegen een meerprijs van twee
mille ook te bestellen met de Li-
neartronic CVT-automaat. De 2.0
boxerdiesel is er alleen met hand-
bak.
Het exterieur mag dan stoer zijn,
het interieur is dat niet. Subaru
kiest hier voor zakelijke uitstraling.
De stoelen zijn vrij hoog gepositio
neerd, volgens de fabrikant be
wust gekozen om het SUV-gevoel
te benadrukken. Zowel voor- als
achterin is voldoende ruimte voor
de ledematen, de bagageruimte
daarentegen is met 380 liter zeker
niet de grootste in zijn klasse.
De prijslijst van de Subaru XV
start bij 27.495 euro voor de al rijk
uitgeruste i.6i Luxury AWD.
door Willem de Volder
Het is misschien niet de ele
gantste Kia, maar opvallend
en praktisch is de Soul wel.
De Koreanen hebben het model
een lichte facelift gegeven en voor
zien van een pittigere krachtbron.
De 140 pk sterke 1.6 liter GDl-ben-
zinemotor komt in plaats van de
bestaande 124 pk-versie. Naast het
vermogen is ook het koppel toege
nomen, van 156 naar 166 Nm.
Met de volledig aluminium 1.6 li
ter snelt de Soul in 10,4 seconden
van 0 naar 100 kilometer per uur.
Een winst van enkele tienden van
seconden ten opzichte van zijn
voorganger. Kia koppelt aan de
krachtbron een handbak met zes
versnellingen of een automaat. Ver
Subaru XV: compleet. foto Subaru Kia Soul: meer kracht. foto Kia
der is de neus met 1,5 centimeter
verlengd, om de uitstraling net
wat meer in balans te brengen.
Daardoor komt de lengte van de
Soul op 4,12 meter.
De onderste luchtinlaat is breder
geworden en de mistlampen aan
de voorkant zijn forser. De verlich
ting is verbeterd. Dat heeft positie
ve gevolgen voor het zicht (lees:
de veiligheid) en de zichtbaarheid.
Ook overdag, want de Soul heeft
dubbele led-dagrijverlichting gekre
gen. De in de buitenspiegels ver
werkte richtingaanwijzers omvat
ten eveneens ledtechniek. Aan de
achterzijde staan de mistachterlich-
ten verder naar de hoeken. In het
interieur doet een vernieuwde
middenconsole zijn intrede.
Kia levert in Nederland één uitrus
tingsniveau van de Soul, compleet
met een start- en stopsysteem.
Radio/cd-speler, moodlights in de
speakers en bluetooth zijn stan
daard op de Rhythm-versie voor
19.995 euro. Optioneel zijn de auto
maat (2500 euro) en metaallak
(600 euro). De Soul is inmiddels
drie jaar op de markt en wereld
wijd zijn er 400.000 exemplaren
van verkocht.
Volvo voorziet V40
van turbomotoren
De nieuwe compacte Volvo heet
V40 en debuteert in Genève in
maart. De nieuwkomer heeft al
leen turbomotoren, over het uiter
lijk is weinig bekend. Volvo stuur
de het bericht de wereld in van
een V40 met daarover een wit
doek. Enige verwantschap met de
V60 lijkt voor de hand liggend.
De nieuwe generatie
Donkervoorts nadert
De Donkervoort D8 GTO is de eer
ste van een nieuwe generatie
sportauto's. De 2.5 liter TFSI vijfci
linder komt bij Audi vandaan. De
auto weegt 700 kilogram. De D8
GTO is 35 centimeter langer en
15 centimeter breder dan de huidi
ge D8 GT. De productie start in
2012 en de prijs ligt boven de ton.
Ford 1.0 liter goed
voor fiscaal voordeel
Ford levert vanaf maart de Focus
vijfdeurs hatchback met 100 pk
1.0 liter driecilinder turbomotor.
Registratie voor 1 juli is: geen mo
torrijtuigenbelasting, geen bpm
en 14 procent bijtelling. De 1.0 Eco-
Boost ECOnetic Lease Trend heeft
een vanafprijs van 19.595 euro.