auto5 Skoda Octavia is in alles groen Subaru maakt XV stoer en verfrissend Kia Soul krijgt facelift en nieuwe krachtbron vrijdag 23 december 2011 miniumrriiii]iiiiiiiiiiiiiiiii"i[i[iiiwiimiitiiiii''i'iTin iiiii»iiii iii niiiiiiiirniwumirr~ vuii iiiiiinBirir 'ir riiwiiiiiiinii riiiiiiifiiwiiiiibmihiiiiimiiiiniiwiminrnni11inm wiiiiiiiiwiniim m—iiiiiiiiiiiiiaiiwiwiiiiMiiiiiiiiiiwwwiiiiiii< i iumii—miiim iiiiiiiwiwiniuw Skoda maakt dankbaar gebruik van alle technieken die bij de Volkswagen Groep aanwezig zijn om auto's schoner te maken. Zo ook bij de Octavia Greentech. De Skoda Octavia Combi oogt zakelijk en tijdloos. foto's Automedia door Tony Vos n vrijwel iedere modelserie van Skoda zijn er uitvoeringen te vinden die in aan merking komen voor lagere fiscale bijtel ling. Juist die auto's zullen nog een half jaar volop de aandacht krijgen. Per juli 2012 worden de uitstootnormen naar bene den bijgesteld en zal het voordeel voor heel wat modellen verdwijnen. Wie echter voor die datum de auto zakelijk inzet, blijft van de huidige voordelen profiteren. Skoda had al de Octavia 1.2 TSI die met een C02-uitstoot van 134 gram per kilometer onder de grens van 140 bleef Het merk heeft daar nu de 1.4 TSI Greentech aan toe gevoegd. De complete trukendoos is openge trokken om dit te bereiken: van banden met lage rolweerstand, het aanpassen van motorelektronica en aërodynamische verbe teringen tot het toepassen van een start- en stopsysteem. Skoda spreekt dan van Green- tech-technieken, die net iets minder ver gaan dan de Greenline-uitvoeringen. Het voordeel is dat de Greentech-koper de mi lieuvriendelijke technieken kan combineren met diverse uitrustingsvarianten en opties. De 1.4 liter TSI turbomotor wordt binnen Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Veel auto voor een lage bijtelling. Bagage 605- 1655 liter. Gewicht 1180 kg. Benzine 1.4 1,122 pk. Vanaf 22.700 euro, Elegance: 24.200 euro. Plus: binnenruimte, afwerking, prijs/kwaliteit. Min: somber interieur. het Volkswagenconcern breed toegepast. De krachtbron levert in deze Octavia een ver mogen van 122 pk en komt aan een koppel van 200 Nm tussen 1500 en 4000 toeren per minuut. Dat betekent niet alleen een for se trekkracht, maar ook een grote souplesse. Dat is tijdens het rijden goed te merken. Vanaf de eerste keer dat het gaspedaal wordt ingetrapt, blijkt de motor alles goed op een rijtje te hebben. De turbo is direct present en zorgt voor vlotte prestaties: een acceleratie naar 100 in minder dan 10 secon den en een topsnelheid van 204 kilometer per uur. Dat alles gebeurt in een enorme rust. Daarom vergeet de bestuurder nog wel eens op tijd op te schakelen, maar daar her innert de schakelindicator gelukkig aan. Bij auto's die omwille van een lage C02-uit- stoot binnen een gunstig belastingregime vallen, zijn we altijd extra geïnteresseerd in het in de praktijk gerealiseerde brandstofver bruik. Deze Octavia Combi Greentech scoort met bijna 1 op 13, terwijl volgens de officiële meting 1 op 17 in het vooruitzicht wordt gesteld. Een verschil dat niet afwijkt van andere aanbieders, maar overduidelijk laat zien dat de in het laboratorium geme ten C02-uitstoot enorm afwijkt van de praktijkomstandigheden. Bovendien is het sterk afhankelijk van de manier waarop de bestuurder met de auto omspringt. Met een lengte van 4,57 meter is de Octavia Combi een forse auto en dat is goed te mer ken in het interieur. Vier, of eventueel vijf, volwassenen vinden er volop ruimte en het standaard bagagevolume van 605 liter is zelfs gigantisch. Ook na het neerklappen van de achterbank troeft de Octavia vrijwel alle concurrenten af. De afwerking is van grote klasse, maar het is jammer dat de Ele- gance-uitvoering weinig kleurrijk van inrich ting is. Op het gebied van materiaalkeuze en verwerking laat de Skoda geen steken val len. Gelukkig zijn er nog wat aluminium ac centen en heeft de Elegance een behoorlijk complete uitrusting, met standaard automa tische airconditioning, een audiosysteem, bandenspanningscontrole, lichtmetalen wie len, parkeerhulp achter en mistlampen. Het rijgedrag van de Octavia Combi is goed moedig en comfortabel. Het is beslist geen auto die uitnodigt tot stoplichtsprints, maar juist een echt no-nonsense model. Met een geruststellende veiligheidsvoorziening, die hoog scoort op het vlak van praktische bruikbaarheid. Skoda biedt de Octavia 1.4 TSI Greentech aan vanaf 22.700 euro voor de Comfort, ter wijl de complete Elegance 24.200 euro moet opbrengen. Vanaf 22.595 euro, Titanium 25.095 euro. Plus: onderstel, ruimte, comfort. Min: druk dashboard. CONCURS Ford Focus Wagon 1.6 TI-VCT Moderne nieuwkomer met volop binnenruimte en pret tig afgestemd onderstel. La gere bijtelling bij meeste mo toren. Bagage 490-1560 li ter. Gewicht 1196 kg. Benzi ne 1.6 1,125 pk. Vanaf 17.995 euro, Navigator 19.995 euro. KiaCee'd Sporty Wagon 1.4 CWT Plus: prijsstelling, ruimte, comfort. Min: bescheiden motor. Alleen met 1.4 motor vol doet Cee'd aan de normen voor 20 procent bijtelling. Die is wel aantrekkelijk ge prijsd. Bagage 534-1664 li ter. Gewicht 1217 kg. Benzine 1.4 1,105 pk. Vanaf 22.660 euro, Comfortline 24.460 euro. Plus: afwerking, rijcomfort, ruimteaanbod. Min: bescheiden motor. CONCURRENT Golf Variant 1.2 TSI Bluemotion De 1.4 TSI is in de VW Golf Variant niet beschikbaar met 20 procent bijtelling; kies daarvoor de 1.2 TSI-versie. Bagage 505-1495 liter. Gewicht 1275 kg. Benzine 1.2 1,105 pk. door Roel van Cils Vierwielaandrijving en een boxermotor: in nagenoeg el ke Subaru een gegeven. Zo ook in de nieuwe XV, maar de crossover ziet er zowaar ook nog eens verfrissend uit. Dat laatste is niet vanzelfsprekend, getuige het huidige modelportfo lio van Subaru. De XV staat direct na kerst bij de dealer en neemt het op tegen concurrenten als de Nis san Qashqai en de Hyundai 1x35. De XV onderscheidt zich hoofdza kelijk met een stoer voorkomen en een flinke bodemspeling. Ook op onverharde wegen komt hij aardig uit de verf, zeker met de instap 1.6 liter benzinemotor van 115 pk), die standaard wordt gele verd met een handgeschakelde transmissie met lage gearing. Toch geniet de 150 pk sterke 2.0 liter de voorkeur. Vooral vanwege de gerin ge meerprijs van 1000 euro. De 2.0 is aanmerkelijk sneller, sprint in 10,5 seconden naar de 100 en haalt een top van 187 kilometer per uur. De XV leent zich goed voor een sportieve rijstijl. Dankzij een rede lijk straffe demping helt de cross- over nauwelijks over. Voor de lief hebber: beide benzinemotoren zijn tegen een meerprijs van twee mille ook te bestellen met de Li- neartronic CVT-automaat. De 2.0 boxerdiesel is er alleen met hand- bak. Het exterieur mag dan stoer zijn, het interieur is dat niet. Subaru kiest hier voor zakelijke uitstraling. De stoelen zijn vrij hoog gepositio neerd, volgens de fabrikant be wust gekozen om het SUV-gevoel te benadrukken. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor de ledematen, de bagageruimte daarentegen is met 380 liter zeker niet de grootste in zijn klasse. De prijslijst van de Subaru XV start bij 27.495 euro voor de al rijk uitgeruste i.6i Luxury AWD. door Willem de Volder Het is misschien niet de ele gantste Kia, maar opvallend en praktisch is de Soul wel. De Koreanen hebben het model een lichte facelift gegeven en voor zien van een pittigere krachtbron. De 140 pk sterke 1.6 liter GDl-ben- zinemotor komt in plaats van de bestaande 124 pk-versie. Naast het vermogen is ook het koppel toege nomen, van 156 naar 166 Nm. Met de volledig aluminium 1.6 li ter snelt de Soul in 10,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Een winst van enkele tienden van seconden ten opzichte van zijn voorganger. Kia koppelt aan de krachtbron een handbak met zes versnellingen of een automaat. Ver Subaru XV: compleet. foto Subaru Kia Soul: meer kracht. foto Kia der is de neus met 1,5 centimeter verlengd, om de uitstraling net wat meer in balans te brengen. Daardoor komt de lengte van de Soul op 4,12 meter. De onderste luchtinlaat is breder geworden en de mistlampen aan de voorkant zijn forser. De verlich ting is verbeterd. Dat heeft positie ve gevolgen voor het zicht (lees: de veiligheid) en de zichtbaarheid. Ook overdag, want de Soul heeft dubbele led-dagrijverlichting gekre gen. De in de buitenspiegels ver werkte richtingaanwijzers omvat ten eveneens ledtechniek. Aan de achterzijde staan de mistachterlich- ten verder naar de hoeken. In het interieur doet een vernieuwde middenconsole zijn intrede. Kia levert in Nederland één uitrus tingsniveau van de Soul, compleet met een start- en stopsysteem. Radio/cd-speler, moodlights in de speakers en bluetooth zijn stan daard op de Rhythm-versie voor 19.995 euro. Optioneel zijn de auto maat (2500 euro) en metaallak (600 euro). De Soul is inmiddels drie jaar op de markt en wereld wijd zijn er 400.000 exemplaren van verkocht. Volvo voorziet V40 van turbomotoren De nieuwe compacte Volvo heet V40 en debuteert in Genève in maart. De nieuwkomer heeft al leen turbomotoren, over het uiter lijk is weinig bekend. Volvo stuur de het bericht de wereld in van een V40 met daarover een wit doek. Enige verwantschap met de V60 lijkt voor de hand liggend. De nieuwe generatie Donkervoorts nadert De Donkervoort D8 GTO is de eer ste van een nieuwe generatie sportauto's. De 2.5 liter TFSI vijfci linder komt bij Audi vandaan. De auto weegt 700 kilogram. De D8 GTO is 35 centimeter langer en 15 centimeter breder dan de huidi ge D8 GT. De productie start in 2012 en de prijs ligt boven de ton. Ford 1.0 liter goed voor fiscaal voordeel Ford levert vanaf maart de Focus vijfdeurs hatchback met 100 pk 1.0 liter driecilinder turbomotor. Registratie voor 1 juli is: geen mo torrijtuigenbelasting, geen bpm en 14 procent bijtelling. De 1.0 Eco- Boost ECOnetic Lease Trend heeft een vanafprijs van 19.595 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69