Fiat Panda anders en toch hetzelfde auto 13 TERUGKEER Na 6,5 miljoen exemplaren een volledig nieuwe auto vrijdag 23 december 2011 n sw wsaws sa»s -. sssss o v s@i. se sbs -~\ss na ©ss mmm mms m De hoekige vormen blijven behouden en garanderen een maximaal interieurvolume. Dé boodschap die Fiat wil uitdra gen is dat de Panda terug is in Italië. De productie van de nieu we oplage vindt niet meer in Po len, maar in Pomigliano d'Arco vlakbij Napels plaats. De toekom stige klant zal het weinig kun nen schelen, die gaat voor de prijs en kwaliteit van het model. door Tony Vos Stoerder door zijn toegenomen formaat en de hoekige wielkasten, dat is nieuwe Fiat Panda. foto's Automedia een prettig machientje dat vlot ac celereert en met een beetje beleid uitermate zuinig functioneert. Geen wonder dat de nieuwe Pan da binnen de normen valt voor be lastingvrijstelling en 14 procent bij telling en dat ook blijft na 1 juli 2012 als de grenzen worden aange scherpt. Waar het geluid van de tweepitter bij de Fiat 500 haast nostalgische gevoelens opwekt, ontbreekt dat effect bij de Panda. Naast de turbovariant komt er ook een atmosferische versie die het met 65 pk moet doen. Jammer dat juist deze nog niet eerder gebruik te motor niet voor een kennisma king gereed stond. Spraken we over de buitenkant al van de afgeronde vierkanten, in het interieur is haast alles volgens dit thema tot stand gebracht van de omlijsting van het totale dash board tot aan alle knopjes en zelfs het stuur dat niet volledig rond is. Het thema komt eveneens met ge kleurde blokjes terug op de bekle ding, maar het is een volstrekt raadsel waarom daarbij de achter bank wordt vergeten. Een geintje zien we op de portierenpanelen en de bovenkant van het dash board: dit materiaal draagt over het gehele oppervlak de typenaam Panda in minuscule lettertjes. Gezeten achter het stuur is merk baar dat de stoelen wat ruimer be meten zijn. De pook zit weer keu rig op een uitloper van het dash board direct binnen handbereik. Afhankelijk van het uitrustingsni veau wordt er met kleur gespeeld en is bijvoorbeeld het stuur met leer bekleed. Op de Panda lanceert Fiat tal van nieuwe voorzieningen die tot nu toe gereserveerd waren voor veel grotere modellen. Denk bijvoorbeeld aan een systeem dat rijdend in de stad de afstand tot voorgangers en stilstaande objec ten in de gaten houdt en zo nodig met een gerichte remingreep een aanrijding voorkomt. ESP wordt in de loop van 2012 leverbaar en ook mag weer een Panda op aard gas en een 4x4 worden verwacht. Met de Vesuvius om de hoek gaf Fiat er de voorkeur aan de beschei den testroute midden door het centrum van Napels te leiden. Dat betekent vooral veel stilstaan, drin gen bij de oneindige reeks stoplich ten en veelvuldig de claxon beroe ren. Maar tegelijk bar weinig erva ring opdoen met het nieuwe pro duct. Wat op het tot de onder grond versleten wegdek wel duide lijk wordt, is dat de Panda comfor tabeler is geworden en het beperk te stukje snelweg geeft meteen aan dat bij de nieuweling een volwas sen rijgedrag hoort. De nieuwe Fiat Panda staat vanaf half februari bij de dealer vanaf 9290 euro en die prijs geldt voor de basisversie met de 65 pk motor. Wie gaat voor het turbogeweld is minimaal 11.290 euro kwijt. Voor lopig zijn er drie uitrustingsvarian ten. e twintig kilometer die tussen Napels en de Fiat-fabriek moeten worden afgelegd zijn bezaaid met vuilniszak ken. In de stad is de rommel in middels opgeruimd, maar er bui ten is daar niets van te merken. Ita lië kampt met grote verschillen tus sen het Noorden en Zuiden en ook qua mentaliteit is het onder scheid zichtbaar. Toch geeft Fiat in eigen land een statement af door zo'n belangrijk model weer terug te brengen naar Italië. Daar zijn met de vakbonden afspraken over gemaakt, waar niet iedereen het mee eens is, getuige het beschei den protest aan de fabriekspoort tijdens de perspresentatie. Na 6,5 miljoen exemplaren is er nu een volledig nieuwe Panda, die qua vormgeving een duidelijk evo lutie is van z'n voorganger die voor het gevoel nog steeds goed mee kon. In het geheel is de auto een stukje groter geworden, dat is en blijft nu eenmaal de trend. Het Centro Stile heeft de compacte vijf- deurs een nieuw designthema meegegeven, vierkant met afgeron de hoeken. Tot in de kleinste de tails is dit terug te vinden. Zo zijn aan de buitenkant de wielkasten binnen dit thema opgetrokken, waardoor de auto wat stoerder is geworden. De vlakverdeling is ui terst herkenbaar gebleven. De neus is opvallend kort, logisch, om dat de kleine motoren weinig ruimte nodig hebben. Op de Nederlandse markt komen er twee varianten van de nieuwe tweecilinder TwinAir krachtbron. De 85 pk leverende turbovariant kennen we al uit de Fiat 500 en Lancia Ypsilon. Op het geluid na Het designthema wordt op het dashboard tot in het extreme doorgetrokken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 67