Fiat Panda anders en toch hetzelfde
auto 13
TERUGKEER Na 6,5 miljoen exemplaren een volledig nieuwe auto
vrijdag 23 december 2011
n sw wsaws sa»s -. sssss o v s@i. se sbs -~\ss na ©ss mmm mms m
De hoekige vormen blijven behouden en garanderen een maximaal interieurvolume.
Dé boodschap die Fiat wil uitdra
gen is dat de Panda terug is in
Italië. De productie van de nieu
we oplage vindt niet meer in Po
len, maar in Pomigliano d'Arco
vlakbij Napels plaats. De toekom
stige klant zal het weinig kun
nen schelen, die gaat voor de
prijs en kwaliteit van het model.
door Tony Vos
Stoerder door zijn toegenomen formaat en de hoekige wielkasten, dat is nieuwe Fiat Panda. foto's Automedia
een prettig machientje dat vlot ac
celereert en met een beetje beleid
uitermate zuinig functioneert.
Geen wonder dat de nieuwe Pan
da binnen de normen valt voor be
lastingvrijstelling en 14 procent bij
telling en dat ook blijft na 1 juli
2012 als de grenzen worden aange
scherpt. Waar het geluid van de
tweepitter bij de Fiat 500 haast
nostalgische gevoelens opwekt,
ontbreekt dat effect bij de Panda.
Naast de turbovariant komt er ook
een atmosferische versie die het
met 65 pk moet doen. Jammer dat
juist deze nog niet eerder gebruik
te motor niet voor een kennisma
king gereed stond.
Spraken we over de buitenkant al
van de afgeronde vierkanten, in
het interieur is haast alles volgens
dit thema tot stand gebracht van
de omlijsting van het totale dash
board tot aan alle knopjes en zelfs
het stuur dat niet volledig rond is.
Het thema komt eveneens met ge
kleurde blokjes terug op de bekle
ding, maar het is een volstrekt
raadsel waarom daarbij de achter
bank wordt vergeten. Een geintje
zien we op de portierenpanelen
en de bovenkant van het dash
board: dit materiaal draagt over
het gehele oppervlak de typenaam
Panda in minuscule lettertjes.
Gezeten achter het stuur is merk
baar dat de stoelen wat ruimer be
meten zijn. De pook zit weer keu
rig op een uitloper van het dash
board direct binnen handbereik.
Afhankelijk van het uitrustingsni
veau wordt er met kleur gespeeld
en is bijvoorbeeld het stuur met
leer bekleed. Op de Panda lanceert
Fiat tal van nieuwe voorzieningen
die tot nu toe gereserveerd waren
voor veel grotere modellen. Denk
bijvoorbeeld aan een systeem dat
rijdend in de stad de afstand tot
voorgangers en stilstaande objec
ten in de gaten houdt en zo nodig
met een gerichte remingreep een
aanrijding voorkomt. ESP wordt
in de loop van 2012 leverbaar en
ook mag weer een Panda op aard
gas en een 4x4 worden verwacht.
Met de Vesuvius om de hoek gaf
Fiat er de voorkeur aan de beschei
den testroute midden door het
centrum van Napels te leiden. Dat
betekent vooral veel stilstaan, drin
gen bij de oneindige reeks stoplich
ten en veelvuldig de claxon beroe
ren. Maar tegelijk bar weinig erva
ring opdoen met het nieuwe pro
duct. Wat op het tot de onder
grond versleten wegdek wel duide
lijk wordt, is dat de Panda comfor
tabeler is geworden en het beperk
te stukje snelweg geeft meteen aan
dat bij de nieuweling een volwas
sen rijgedrag hoort.
De nieuwe Fiat Panda staat vanaf
half februari bij de dealer vanaf
9290 euro en die prijs geldt voor
de basisversie met de 65 pk motor.
Wie gaat voor het turbogeweld is
minimaal 11.290 euro kwijt. Voor
lopig zijn er drie uitrustingsvarian
ten.
e twintig kilometer die
tussen Napels en de
Fiat-fabriek moeten
worden afgelegd zijn
bezaaid met vuilniszak
ken. In de stad is de rommel in
middels opgeruimd, maar er bui
ten is daar niets van te merken. Ita
lië kampt met grote verschillen tus
sen het Noorden en Zuiden en
ook qua mentaliteit is het onder
scheid zichtbaar. Toch geeft Fiat in
eigen land een statement af door
zo'n belangrijk model weer terug
te brengen naar Italië. Daar zijn
met de vakbonden afspraken over
gemaakt, waar niet iedereen het
mee eens is, getuige het beschei
den protest aan de fabriekspoort
tijdens de perspresentatie.
Na 6,5 miljoen exemplaren is er
nu een volledig nieuwe Panda, die
qua vormgeving een duidelijk evo
lutie is van z'n voorganger die
voor het gevoel nog steeds goed
mee kon. In het geheel is de auto
een stukje groter geworden, dat is
en blijft nu eenmaal de trend. Het
Centro Stile heeft de compacte vijf-
deurs een nieuw designthema
meegegeven, vierkant met afgeron
de hoeken. Tot in de kleinste de
tails is dit terug te vinden. Zo zijn
aan de buitenkant de wielkasten
binnen dit thema opgetrokken,
waardoor de auto wat stoerder is
geworden. De vlakverdeling is ui
terst herkenbaar gebleven. De
neus is opvallend kort, logisch, om
dat de kleine motoren weinig
ruimte nodig hebben.
Op de Nederlandse markt komen
er twee varianten van de nieuwe
tweecilinder TwinAir krachtbron.
De 85 pk leverende turbovariant
kennen we al uit de Fiat 500 en
Lancia Ypsilon. Op het geluid na
Het designthema wordt op het dashboard tot in het extreme doorgetrokken.