Nieuwsgierigheid is
i6l zeeland
Godshuis in Gapinge
Bluesklassiekers in het Zeeuws
zeeland
in de
vorige
eeuw
DE BEWAERSCHOLE Kunstenaarsgesprek in architectonische installatie
maandag 19 december 2011
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Linden-
bergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha
len over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redattie@pzc.nl of stuur een brief naar de
PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon.
door Ali Pankow
Wie niet nieuwsgierig
is, kan beter thuis
blijven. Dat was
een van de conclu
sies tijdens het kunstenaarsge
sprek zaterdagmiddag in De Be-
waerschole in Burgh-Haamstede.
De bijeenkomst aan de lunchtafel
gold als afsluiting van het project
Occupied Space. Daarin gaven kun
stenaars met veelal verrassend
werk de fysieke .ervaring van de
ruimte of de omgeving weer. Laat
ste exposant in deze reeks was Os
car Lourens. Letterlijk in zijn archi
tectonische installatie zaten de be
zoekers aan de dis.
Lourens fileerde het gebouw van
De Bewaerschole en bracht het na
studie van structuur, stijl en tech
niek terug tot een hanteerbare
schaal. Met modellen, maquettes
en een stelling met daarop de voor
kant en een van de korte zijde van
het gebouw creëerde hij een syste
matische documentatie.
„Wij staan voor een bepaald seg
ment in de kunst. Je moet er als be
zoeker wel wat moeite voor
doen", stelde Stijn Kriele, een van
de curatoren bij De Bewaerschole.
Kriele geeft samen met de andere
twee curatoren Bianca Runge en
Desiree Baar uitvoering aan het ex-
positiebeleid in dit centrum voor
hedendaagse kunst.
„Hoe moeten we bij het grote pu
bliek een gevoelige snaar raken?",
vroeg Jan Derijcke, een van de
oudere vrijwilligers zich af. Hij
vond het wat te gemakkelijk alleen
maar te stellen dat de bezoekers
nieuwsgierig moeten zijn.
Volgens Kriele zoekt de organisa
tie nadrukkelijk ook momenten
om een breder publiek dan de spe
cifiek geïnteresseerden binnen te
halen. Dat gebeurt met lezingen
en met workshops voor leerlingen
van basisscholen en voortgezet on
derwijs. In die laatste groep moet
overigens wel veel energie geïnves
teerd worden om enig interesse op
te wekken. Soms blijkt dat zelfs te
vergeefs, aldus de ervaring van Ma
ria Coolen, voorzitter van De Be
waerschole.
Kriele is op zijn beurt wel positief
gestemd over de grote publieke be
langstelling bij de opening van el
ke nieuwe tentoonstelling.
„Omdat hier goed werk te zien is
en omdat het ook alleen maar hier
op deze plek te zien is", geeft voor
malig curator Rinus van Dijke
daarvoor als verklaring.
De ervaring heeft geleerd hoe be
langrijk de wijze van ontvangst
door de vrijwillige suppoost is tij
dens de verdere duur van de expo
sities. Bezoekers die bij de entree
bijvoorbeeld geconfronteerd wor
den met een opmerkelijk opstakel
of een installatie die hen volko
men vreemd is, kunnen met een
vriendelijk welkom letterlijk over
de drempel warden geholpen. Ver
volgens krijgen ze de kans kennis
op te doen over hoe en waarom.
De raadkaart van afgelo
pen week toont ons de
middeleeuwse toren-
kerk van Gapinge, met
op de achtergrond de Schotse-
hoek. „Gapinge roept veel herinne
ringen op", schrijft Elly Boone-de
Wild uit Kats. „Mijn opa en opoe
Luteyn woonden er en ik logeerde
er regelmatig (tot mijn tiende; opa
overleed toen, in 1955). Opa was
schoenmaker en zat in z'n kleine
werkplaatsje schoenen te herstel
len, met zo'n grote leren schort
voor bij een potkacheltje (dat nu
nog in mijn kamer staat) en een
gietijzeren bak om 'sap' van zijn
pruimtabak in te spugen, 's Zon
dags ging hij naar de kerk in een
blauwe jas waarvan ik de knopen
bijzonder mooi vond." De Schotse-
hoek was vroeger een doodlopen
de weg. Er stonden bomen. „De
schooljeugd speelde hier boompje
verwisselen", herinnert T. Gideon-
se-Moens-uit Oost-Souburg zich.
„Met veel plezier denk ik hieraan
terug. Ik heb er jarenlang vlakbij
gewoond." Vlissinger I. de Roos
meldt dat Gapinge al in 1216 een
kerkdorp was. „De kerk was een
dochterkerk van de Noordmonster
in Middelburg." Op de achter
grond staat het verenigingsge
bouw, daar was volgens Marian
van Dijk uit Middelburg een keer
per jaar een toneelopvoering 'waar
het halve dorp op afkwam, dat
was het hoogtepunt van het jaar!'
Marian van Dijk: „Ik vond het ook
altijd mooi dat 's avonds de kerk
verlicht werd. Als ik vanaf Middel
burg naar huis fietste zag je die ver
lichte kerk al." Peter de Rooij uit
Kloetinge weet dat het een laat-go-
tisch eenbeukig godshuis is, met
driezijdig gesloten koor. „De toren
verrees in de eerste helft van de
vijftiende eeuw. Midden vijftiende
eeuw volgde het koor, waarna de
bouw van het huidige schip rond
1500 werd voltooid." De kerk is
tussen 1920 en 1924 gerestaureerd.
Winnaars waardebon: Marian van Dijk,
Middelburg: M. Zweedijk, Goes; T. de
■Nooijer-Kesteloo, Vrouwenpolder.
door Rolf Bosboom
Bijna volle bak zaterdag
avond in De Burcht in Kwa-
dendamme, voor de dertien
de editie van het Indoorbluesfesti-
val. Naast de sterke opener
Lefthand Freddy en The Juke
Joints als vertrouwde afsluiter trad
Katinka Polderman op. De Zeeuw
se cabaretière maakt, samen met
haar band The Mercymen, ook
steeds meer furore als blueszange
res. Zij vertaalt klassiekers uit het
genre in het Zeeuws en dat slaat
zozeer aan, dat er ook een cd op
komst is.
Het indoorevenement was tevens
de opmaat naar het grote Bluesfes
tival, dat op vrijdag 11 en zaterdag
12 mei in Kwadendamme zijn
twintigste editie beleeft. De voor
verkoop van het steevast uitver
kochte festival begint traditiege
trouw op 1 januari, maar de bezoe
kers hadden zaterdag al de kans
Katinka Polderman tijdens het Indoorbluesfestival.
om tickets te bemachtigen. Vol
gens organisator Peter Kempe wer
den er zo'n honderd zogeheten
combikaarten verkocht.
foto Willem Mieras
Het festival wil vanweg het jubi
leum extra uitpakken. Zo komt er
een feestelijke receptie op donder
dag 10 mei.
De lunchtafel in De Bewaerschole stond letterlijk in de architectonische