Mini Coupé CooperS: Kokette kruimeldief Audi A5 SportbackTDIsportief hoogstandje BMW 530 d: Een winnaar in de dop onderweg 36 Mini herrees zo'n tien jaar geleden als een feniks uit haar as en gedurende die tijd zet te moederbedrijf BMW een hele reeks modellen op de weg. door Ad van Bladel Er kwam een tweede generatie en een flink aantal derivaten waaronder een cabriolet, een Clubman station car, een Countryman vierdeurs versie en heel recent werd als het laatste mo del op een na, de Mini Coupé geïn troduceerd. Die laatste vanëteit is op de markt gekomen als Cooper Coupé, Cooper S Coupé, SD Coupé en als John Cooper Works Coupé. Wij kozen voor wat waarschijnlijk een van de populairste modellen zal worden: de Cooper S Coupé. Tja, wie de nieuwe Mini Coupé van af de buitenkant bekijkt ziet een zeer opvallend en gedrongen karretje. Mi ni offerde de achterbak op, die wordt in de reguliere versie aldus de zegs vrouw van Mini toch al erg weinig ge bruikt, om op die manier een grotere bagageruimte te creëren. Het is een beetje flauw misschien om te stellen dat de Mini Coupé nergens op lijkt, maar in de letterlijke zin van het woord is dat wél zo. Het is natuurlijk een sterk persoonlijke kwestie maar ik vind het een buitengewoon geslaag de ingreep geworden. Het is echt een autootje waarmee je jezelf enorm on derscheidt; een koppendraaier van jewelste. In het interieur bleef eigenlijk alles bij het oude. De (verwarmbare) stoeltjes zitten prima en het dashboard ziet er nog steeds uit alsof het uit een pre mium speelgoedwinkel is gehaald. Koddig maar na toen jaar ben je er wel enigszins op uitgekeken. Boven dien is het niet verschrikkelijk handig ingedeeld, maar daar wen je binnen een weekje wel aan. Onder de kap heeft de Cooper S het op een na snelste benzineblok liggen met maar liefst 184 paardenkrachten. Ook een leek kan zich "waarschijnlijk voorstellen dat deze hittepetit daar heel best mee vooruit wil. Een top snelheid van zo'n 230 km/h is voor een auto van dit formaat heel goed en geloof maar dat het in zo'n betrekke lijk klein karretje allemaal nog veel sneller lijkt te gaan. De 1.6 liter twin scroll turbomotor produceert een sportieve ronk en laat het kleintje als het moet in zo'n 7 seconden naar 100 km/h sprinten. Dankzij Efficient Dy namics techniek met start/stop auto maat is voor deze nieuweling voor lea sers slechts 20 procent fiscale bij tel ling verschuldigd. De wegligging is boven elke twijfel verheven; het is een van de grootste trekpleisters van de auto. Hij kleeft aan de weg als kauwgom- aan een kunstgebit. Ten opzichte van de 'gewone' Mini heeft de Coupé een behoorlijk grote bagageruimte wat bij langere reizen natuurlijk goed van pas komt. De Mini Coupé koop je ongetwijfeld om zijn controversiële koetswerk. Je vindt hem leuk of je vindt het hele maal niks. Wie de achterbank van haar/zijn auto nooit gebruikt kan nu voor deze kekke Coupé kiezen. Op basis van dit model komt in het voor jaar een roadster uit. De Mini Coupé is verkrijgbaar vanaf 24.350 euro, inclusief belastingen. Audi heeft de laatste jaren een enorm aantal typen op de markt gebracht. Waar er maar een gaatje was, werd een nieuw type geïntroduceerd. Soms in na volging van een ander merk. door Ad van Bladel In het geval van de Audi A5 Sport- back, heeft de (aanzienlijk duurdere) Mercedes-Benz CLS vast en zeker als voorbeeld gediend. Een vierdeurs coupé, dat hadden de Ingolstadters nog niet in hun programma. Met de introductie van deze A5 Sportback wél en het is een sportieve schitte rende auto geworden. De Audi A4 verheugt zich in een ho ge belangstelling van ondernemend Europa en ook in ons land is het een populaire verschijning. Niet voor niets, want de auto is buitengewoon prettig in het gebruik en heeft een niet al te opvallende koets. Wie op dat gebied iets meer wil, kan kiezen voor deze A5 Sportback. Die is een aantal centimeters lager dan de A4 waarvan hij is afgeleid en ziet er al dus, met zijn sterk aflopende achterzij de, veel sportiever uit. In het interi eur zijn, als je de A4 al kent, weinig verrassingen te vinden. Alles zit op zijn plek en is moeiteloos te vinden. Bovendien heeft Audi een naam op te houden als het over perfecte afwer king gaat en dus is dat bij deze vijf- deurs coupé ook zeker het geval. Aparter dan de A4 heeft de A5 portie ren randloze ruiten wat het sportieve karakter enigszins onderstreept. De auto is vooral met dikke motoren le verbaar en het merk met de vier rin gen stelde ons een 3.0 TDI versie ter beschikking met 245 pk gekoppeld aan een 7-traps DSG-bak. Het hoeft waarschijnlijk geen betoog dat deze middenklasser met deze motorisering vleugels krijgt. De sprint van stilstaan naar 100 km/h is bijvoorbeeld in min der dan 6 seconden gepiept. De carrosserievorm van de A5 Sport back brengt, naast een fraaie lijn, ook wat minpuntjes met zich mee. Van zelfsprekend is de ruimte wat minder riant dan bij een A4 Avant en vooral de achterpassagiers, maar ook langere bestuurders en bijrijders, moeten reke ning houden met een iets minder toe gankelijk interieur doordat de auto in zijn geheel wat later is. Het vergt iets meer buig- en vouwwerk van de pas sagiers. Voor personen tot een lengte van 1.80 meter is het echter allemaal goed te doen. De aandrijving van dit type auto ge schiedt volgens de befaamde Audi Quattro techniek die borg staat voor een wegligging die tot op hoge snel heden vrijwel neutraal is. Ook op ho gere snelheden maakt de auto de in druk op rails te lopen waardoor hoge gemiddelde snelheden mogelijk zijn. Al met al in deze A5 Sportback een fantastische keuze voor wie een A4 te gewoontjes vindt. Reken op een vanafprijs van krap 40.000 euro, inclusief belastingen. De gereden uitvoering is uiteraard duur der. De geboorte van een nieuwe BMW uit het zakelijke seg ment is eigenlijk altijd wel iets bij zonders. De 5-serie is op dat vlak een van BMW's belangrijkste au to's. Hij beweegt zich in het hoge zakelijke segment en ontmoet daar erkende kanjers als de Merce des-Benz E-klasse, Audi A6 en Lexus GS-serie. De Ondernemer reed met een BMW 530d met suikerzoete dieselmotor met een inhoud van drie liter. Suikerzoet wil in dit segment overi gens niet zeggen dat het een katje is om met blote handen aan te pakken want alle BMW's uit deze klasse zijn razendsnel. Dat geldt ook voor deze versie, overigens niet de snelste, die eer komt toe aan de 535d, met dubbe le turbo techniek. De BMW 530d heeft er een aan boord en dat is riant voldoende. Maar eerst het uiterlijk. Deze BMW heeft het wat exorbitante uiterlijk van de vorige serie achter zich gelaten. Chris Bangle, verantwoordelijk voor de lijnvoering van het vorige model vertrok bij BMW en hij werd opge volgd door onze landgenoot Adriaan van Hooydonk die de modellen van meet af een aan wat zachtere en slank ere lijn meegaf. Een lijn die, zo lijkt het nu, meer bij het prestatiemerk BMW past. Je ziet de 5-serie tenmin ste behoorlijk vaak rijden, vaak aan de linkerkant van de snelweg, zijn na tuurlijke habitat. De nieuwe 5 ziet er dus wat slanker uit dan zijn gedrongen voorganger en dat doet hem zeker goed. Het interi eur is meer in de stijl zoals we dat de cennialang van het merk gewend wa ren, het instrumentarium meer naar de bestuurder gericht. Onder een mid- denboog van het dashboard bevindt zich een enorm Scherm dat goed zicht biedt op de gevraagde functies van de auto. Uiteraard is de nieuwe 5 opgebouwd uit zeer hoogwaardige materialen en waar je maar kijkt er vaar je degelijkheid en precisie. Ook passagiers achterin worden niet vergeten, niet alleen de grotere 7-se- rie wordt veel met chauffeur bereden; deze 5-serie heeft ook zeker klanten die zich laten rijden. Achterin heb je voldoende plaats voor je benen en ook om je heen ervaar je voldoende ruimte om prettig te kunnen werken. De 530d is voorzien van de middelste van drie zescilinder dieselmotoren. De 525d heeft dik 200 paarden onder de kap, deze 530d schopt het tot 245 stuks. De 535d nóg weer meer. Een stoeterij waar zelfs een Arabische prins een moord voor zou doen. Zo als gebruikelijk is ook dit blok van de beroemde BMW topkwaliteit. Statio nair draaiend merk je nauwelijks meer datje met een dieselauto op pad bent, alleen bij felle acceleratie hoor je een lichte nagel uit het vooronder komen. Vervelend of hinderlijk wordt die echter nooit. Daarbij komt dat de auto bloedsnel is. Acceleratiecij- fers van stilstand naar 100 km/h lie gen er niet om en kunnen in minder dan 6,5 seconde worden uitgevoerd. Een fantastische motor. BMW heeft er met dit model naar gestreefd om de 5-serie een wat comfortabeler ka rakter mee te geven dan de vorige se rie, die voornamelijk een sportief rij gedrag liet zien. Het comfort van de nieuwe serie staat op een beduidend hoger plan en dat maakt de nieuwe 5 tot een winnaar in de dop. Prijzen voor de BMW 5-serie (op benzine) beginnen bij 45.950 euro, in clusief belastingen. De 530d heeft een energielabel B.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 158