Mini Coupé CooperS: Kokette kruimeldief
Audi A5 SportbackTDIsportief hoogstandje
BMW 530 d: Een winnaar in de dop
onderweg
36
Mini herrees zo'n tien jaar
geleden als een feniks uit
haar as en gedurende die tijd zet
te moederbedrijf BMW een hele
reeks modellen op de weg.
door Ad van Bladel
Er kwam een tweede generatie en
een flink aantal derivaten waaronder
een cabriolet, een Clubman station
car, een Countryman vierdeurs versie
en heel recent werd als het laatste mo
del op een na, de Mini Coupé geïn
troduceerd. Die laatste vanëteit is op
de markt gekomen als Cooper
Coupé, Cooper S Coupé, SD Coupé
en als John Cooper Works Coupé.
Wij kozen voor wat waarschijnlijk
een van de populairste modellen zal
worden: de Cooper S Coupé.
Tja, wie de nieuwe Mini Coupé van
af de buitenkant bekijkt ziet een zeer
opvallend en gedrongen karretje. Mi
ni offerde de achterbak op, die wordt
in de reguliere versie aldus de zegs
vrouw van Mini toch al erg weinig ge
bruikt, om op die manier een grotere
bagageruimte te creëren. Het is een
beetje flauw misschien om te stellen
dat de Mini Coupé nergens op lijkt,
maar in de letterlijke zin van het
woord is dat wél zo. Het is natuurlijk
een sterk persoonlijke kwestie maar
ik vind het een buitengewoon geslaag
de ingreep geworden. Het is echt een
autootje waarmee je jezelf enorm on
derscheidt; een koppendraaier van
jewelste.
In het interieur bleef eigenlijk alles bij
het oude. De (verwarmbare) stoeltjes
zitten prima en het dashboard ziet er
nog steeds uit alsof het uit een pre
mium speelgoedwinkel is gehaald.
Koddig maar na toen jaar ben je er
wel enigszins op uitgekeken. Boven
dien is het niet verschrikkelijk handig
ingedeeld, maar daar wen je binnen
een weekje wel aan.
Onder de kap heeft de Cooper S het
op een na snelste benzineblok liggen
met maar liefst 184 paardenkrachten.
Ook een leek kan zich "waarschijnlijk
voorstellen dat deze hittepetit daar
heel best mee vooruit wil. Een top
snelheid van zo'n 230 km/h is voor
een auto van dit formaat heel goed en
geloof maar dat het in zo'n betrekke
lijk klein karretje allemaal nog veel
sneller lijkt te gaan. De 1.6 liter twin
scroll turbomotor produceert een
sportieve ronk en laat het kleintje als
het moet in zo'n 7 seconden naar 100
km/h sprinten. Dankzij Efficient Dy
namics techniek met start/stop auto
maat is voor deze nieuweling voor lea
sers slechts 20 procent fiscale bij tel
ling verschuldigd.
De wegligging is boven elke twijfel
verheven; het is een van de grootste
trekpleisters van de auto. Hij kleeft
aan de weg als kauwgom- aan een
kunstgebit.
Ten opzichte van de 'gewone' Mini
heeft de Coupé een behoorlijk grote
bagageruimte wat bij langere reizen
natuurlijk goed van pas komt.
De Mini Coupé koop je ongetwijfeld
om zijn controversiële koetswerk. Je
vindt hem leuk of je vindt het hele
maal niks. Wie de achterbank van
haar/zijn auto nooit gebruikt kan nu
voor deze kekke Coupé kiezen. Op
basis van dit model komt in het voor
jaar een roadster uit.
De Mini Coupé is verkrijgbaar vanaf
24.350 euro, inclusief belastingen.
Audi heeft de laatste jaren een
enorm aantal typen op de
markt gebracht. Waar er maar
een gaatje was, werd een nieuw
type geïntroduceerd. Soms in na
volging van een ander merk.
door Ad van Bladel
In het geval van de Audi A5 Sport-
back, heeft de (aanzienlijk duurdere)
Mercedes-Benz CLS vast en zeker als
voorbeeld gediend. Een vierdeurs
coupé, dat hadden de Ingolstadters
nog niet in hun programma. Met de
introductie van deze A5 Sportback
wél en het is een sportieve schitte
rende auto geworden.
De Audi A4 verheugt zich in een ho
ge belangstelling van ondernemend
Europa en ook in ons land is het een
populaire verschijning. Niet voor
niets, want de auto is buitengewoon
prettig in het gebruik en heeft een
niet al te opvallende koets. Wie op
dat gebied iets meer wil, kan kiezen
voor deze A5 Sportback. Die is een
aantal centimeters lager dan de A4
waarvan hij is afgeleid en ziet er al
dus, met zijn sterk aflopende achterzij
de, veel sportiever uit. In het interi
eur zijn, als je de A4 al kent, weinig
verrassingen te vinden. Alles zit op
zijn plek en is moeiteloos te vinden.
Bovendien heeft Audi een naam op
te houden als het over perfecte afwer
king gaat en dus is dat bij deze vijf-
deurs coupé ook zeker het geval.
Aparter dan de A4 heeft de A5 portie
ren randloze ruiten wat het sportieve
karakter enigszins onderstreept. De
auto is vooral met dikke motoren le
verbaar en het merk met de vier rin
gen stelde ons een 3.0 TDI versie ter
beschikking met 245 pk gekoppeld
aan een 7-traps DSG-bak. Het hoeft
waarschijnlijk geen betoog dat deze
middenklasser met deze motorisering
vleugels krijgt. De sprint van stilstaan
naar 100 km/h is bijvoorbeeld in min
der dan 6 seconden gepiept.
De carrosserievorm van de A5 Sport
back brengt, naast een fraaie lijn, ook
wat minpuntjes met zich mee. Van
zelfsprekend is de ruimte wat minder
riant dan bij een A4 Avant en vooral
de achterpassagiers, maar ook langere
bestuurders en bijrijders, moeten reke
ning houden met een iets minder toe
gankelijk interieur doordat de auto in
zijn geheel wat later is. Het vergt iets
meer buig- en vouwwerk van de pas
sagiers. Voor personen tot een lengte
van 1.80 meter is het echter allemaal
goed te doen.
De aandrijving van dit type auto ge
schiedt volgens de befaamde Audi
Quattro techniek die borg staat voor
een wegligging die tot op hoge snel
heden vrijwel neutraal is. Ook op ho
gere snelheden maakt de auto de in
druk op rails te lopen waardoor hoge
gemiddelde snelheden mogelijk zijn.
Al met al in deze A5 Sportback een
fantastische keuze voor wie een A4 te
gewoontjes vindt.
Reken op een vanafprijs van krap
40.000 euro, inclusief belastingen. De
gereden uitvoering is uiteraard duur
der.
De geboorte van een nieuwe
BMW uit het zakelijke seg
ment is eigenlijk altijd wel iets bij
zonders. De 5-serie is op dat vlak
een van BMW's belangrijkste au
to's. Hij beweegt zich in het hoge
zakelijke segment en ontmoet
daar erkende kanjers als de Merce
des-Benz E-klasse, Audi A6 en
Lexus GS-serie.
De Ondernemer reed met een BMW
530d met suikerzoete dieselmotor
met een inhoud van drie liter.
Suikerzoet wil in dit segment overi
gens niet zeggen dat het een katje is
om met blote handen aan te pakken
want alle BMW's uit deze klasse zijn
razendsnel. Dat geldt ook voor deze
versie, overigens niet de snelste, die
eer komt toe aan de 535d, met dubbe
le turbo techniek. De BMW 530d
heeft er een aan boord en dat is riant
voldoende.
Maar eerst het uiterlijk. Deze BMW
heeft het wat exorbitante uiterlijk van
de vorige serie achter zich gelaten.
Chris Bangle, verantwoordelijk voor
de lijnvoering van het vorige model
vertrok bij BMW en hij werd opge
volgd door onze landgenoot Adriaan
van Hooydonk die de modellen van
meet af een aan wat zachtere en slank
ere lijn meegaf. Een lijn die, zo lijkt
het nu, meer bij het prestatiemerk
BMW past. Je ziet de 5-serie tenmin
ste behoorlijk vaak rijden, vaak aan
de linkerkant van de snelweg, zijn na
tuurlijke habitat.
De nieuwe 5 ziet er dus wat slanker
uit dan zijn gedrongen voorganger en
dat doet hem zeker goed. Het interi
eur is meer in de stijl zoals we dat de
cennialang van het merk gewend wa
ren, het instrumentarium meer naar
de bestuurder gericht. Onder een mid-
denboog van het dashboard bevindt
zich een enorm Scherm dat goed
zicht biedt op de gevraagde functies
van de auto. Uiteraard is de nieuwe 5
opgebouwd uit zeer hoogwaardige
materialen en waar je maar kijkt er
vaar je degelijkheid en precisie.
Ook passagiers achterin worden niet
vergeten, niet alleen de grotere 7-se-
rie wordt veel met chauffeur bereden;
deze 5-serie heeft ook zeker klanten
die zich laten rijden. Achterin heb je
voldoende plaats voor je benen en
ook om je heen ervaar je voldoende
ruimte om prettig te kunnen werken.
De 530d is voorzien van de middelste
van drie zescilinder dieselmotoren.
De 525d heeft dik 200 paarden onder
de kap, deze 530d schopt het tot 245
stuks. De 535d nóg weer meer. Een
stoeterij waar zelfs een Arabische
prins een moord voor zou doen. Zo
als gebruikelijk is ook dit blok van de
beroemde BMW topkwaliteit. Statio
nair draaiend merk je nauwelijks
meer datje met een dieselauto op pad
bent, alleen bij felle acceleratie hoor
je een lichte nagel uit het vooronder
komen. Vervelend of hinderlijk
wordt die echter nooit. Daarbij komt
dat de auto bloedsnel is. Acceleratiecij-
fers van stilstand naar 100 km/h lie
gen er niet om en kunnen in minder
dan 6,5 seconde worden uitgevoerd.
Een fantastische motor. BMW heeft
er met dit model naar gestreefd om
de 5-serie een wat comfortabeler ka
rakter mee te geven dan de vorige se
rie, die voornamelijk een sportief rij
gedrag liet zien. Het comfort van de
nieuwe serie staat op een beduidend
hoger plan en dat maakt de nieuwe 5
tot een winnaar in de dop.
Prijzen voor de BMW 5-serie (op
benzine) beginnen bij 45.950 euro, in
clusief belastingen. De 530d heeft een
energielabel B.