JKW Event: 'Koester de talenten' Wat doe je aan sponsoring in crisistijd? jkw event» 33 De Kunstbende Zeeland verzorgde een wervelende modeshow. Foto's: Leonard Passchier De Junior Kamer Walcheren heeft met een sprankelende B2B netwerkbijeenkomst in het fraaie Van der Valk Hotel te Mid delburg een mooi bedrag opge haald voor de beide (Zeeuwse) goede doelen. Zowel de Stichting Jong Zeeuws Talent als Kinderte lefoon Zeeland ontvangt 3.750 eu ro dankzij het JKW Event van de club van ondernemende' jonge mensen op Walcheren. Hoofdthe ma van de avond was 'Dromen, Durven, Doen'. Hoofdsponsors: Delta, Driekleur, PWC en de PZC. door Henk van de Voorde MIDDELBURG - Het evenement, dat bijgewoond werd door zo'n 200 gasten, was een combinatie van lering en vermaak. Naast inspiratie en ken nisuitwisseling was er ook veel enter tainment. De Kunstbende Zeeland verzorgde een wervelende mode show, een heuse ballonnenartiest zet te dromen om in prachtige ballonnen en dj Chris Smit gaf een workshop scratzen. Anniek Hoogenes Training Coaching verzorgde een workshop positiviteit creativiteit en als klap Ben Tiggelaar doceert. op de vuurpijl was er een inspireren de sessie van gastspreker drs Ben Tig gelaar. „Wie is ondernemer ook al is hij of zij in loondienst? Met andere woorden: Wie voelt zich onderne mer? Wat is de belemmering om daad werkelijk dromen waar te maken?", stelde de 'keynotespeaker' in zijn inlei dende woorden. Zijn filosofie is ie mands sterke kanten te benutten en de zwakke kanten te laten voor wat ze zijn, ofwel in de woorden van Tig gelaar: „De goede dingen stimuleren en de slechte dingen negeren. Juist door met een optimale motivatie een nog hoger cijfer dan een 8 te halen, kunnen we concurrerend zijn met la ge lonen landen. Stop 'pleasing' tegen over klanten, collega's en beleidsbepa lers. Veel succesvolle ondernemers hebben zich juist nergens iets van aan getrokken." Leiderschap De 41-jarige Tiggelaar is een bevlo gen trainer en schrijver op het gebied van leiderschap, verandering en ge drag. Hij inspireert mensen om hun dromen om te zetten in actie, zowel in werk als privé. Hij werkt vanuit persoonlijke passie, gevoel voor enter tainment en een gedegen achtergrond in bedrijft- en gedragswetenschap. Sinds de millenniumwisseling behaal de hij met vier boeken de nummer 1 positie in de management top tien. Zijn bekendste boek gaat over effec tief zelfmanagement met als titel Dro men, Durven, Doen. Van dit boek werden in Nederland al meer dan 200.000 exemplaren verkocht. Tiggel aar verzorgt jaarlijks een aantal lezin gen, workshops en seminars. Meestal met grote groepen, variërend van 100 tot meer dan 2000 mensen. Tijdens die seminars wordt er geluisterd, gela chen en hard gewerkt om dromen om te zetten in daden. De uit Oost-Groningen afkomstige randste deling studeerde communicatieweten schappen aan de Universiteit van Am sterdam en promoveerde aan de Vnje Universiteit op een studie naar 'ge- dragsgericht veranderen in organisa ties'. Zijn pleidooi voor het ont plooien van talenten, voor het uitbui ten van sterke kanten in plaats van het sleutelen aan mindere kanten, is een stokpaardje dat hij ook in Middelburg bereed. „Stel een kind komt thuis met een rapport met een aantal zessen en zevens, een negen en een vier. Overtollige energie wil men dan uit die negen halen en in die vier stop pen. Maar waar is de passie, waar lig gen de talenten? Bij die negen!" Bij het succesvol runnen van een bedrijf moeten in de visie van Tiggelaar 'de vieren' (de rotte appels) eruit ge schopt worden en moet er voor wor den gezorgd dat 'de achten' zich nog verder ontwikkelen. De JKW Event commissie poseert. Onder de huidige economische omstandigheden worden bedrij ven voorzichtiger met het verstrekken van sponsorgelden aan maatschappelijke instellingen. Toch is er hoop. Het rendement van on dernemingen staat onder druk en ondernemers zijn kritisch op de kos ten. Dit geldt tevens voor de overheid. Gemeenten en provincies heb ben minder gelden te besteden. dóór Henk van de Voorde MIDDELEBURG - Gemeenten en provincies hebben minder gelden te besteden.Hierdoor komen de vereni gingen en stichtingen in de proble men. Ondanks deze sombere berich ten zijn er mogelijkheden. Zo wist de scoutingvereniging Kazan de Wolf uit Middelburg bedreigingen om te zetten in kansen. „Een teruglopend le dental, een verenigingsgebouw dat dringend aan renovatie toe was. Waar halen we in hemelsnaam het geld van daan", verzuchtte penningmeester Er- win Heiligers nog niet zo lang gele den. „Doordat we een (lichte) afna me van het aantal leden hadden lie pen de contributie-inkomsten terug. We wilden hoe dan ook voor onze le den aantrekkelijk blijven en daarom ons clubgebouw up to date maken. Naast het feit dat we aanklopten bij de gemeente Middelburg, hebben we contact gezocht met de voorzitter van de Middelburgse Bedrijven Club, Bram van Stel", aldus Erwin Heili gers. De MBC is een bloeiende onderne mersvereniging met zo'n 190 leden in het business to business segment. „We krijgen als bestuur van de onder nemersvereniging regelmatig het ver zoek van verenigingen om te sponso ren of men doet een beroep op ons om het verzoek bekend te maken on der de leden. Als MBC sponsoren we zelf niet omdat het niet binnen onze doelstellingen valt, maar we denken wel creatief mee. Zo ook in het kader van de scoutingvereniging. Kazan de Wolf bleek spullen nodig te hebben op CV gebied, waarop we de ze vereniging in contact brachten met een van onze leden: Technische Unie, leverancier van diverse techni sche materialen. „Wij krijgen als be drijf regelmatig verzoeken om te sponsoren, maar moeten ook selectief zijn. Wat doen we wel en met en zo ja op welke manier? Ook in het geval van de scouting vereniging Kazan de Wolf. Een oplossing hebben we ge vonden in het leveren van materialen tegen onze inkoopprijs. Dit levert de scoutingvereniging een behoorlijke besparing op en wij kunnen onze bij drage leveren aan een maatschappelij ke organisatie", aldus Paul de Nooijer, vertegenwoordiger van de Technische Unie in Middelburg. Wederdienst „Wij waren blij met dit idee. Bij spon soring denk je vaak aan geld geven, doch deze vorm van sponsoring is in ons geval perfect. We hebben hier door diverse zaken aan ons clubge bouw op kunnen knappen om de uit straling tegenover onze bestaande le den te vergroten en om nieuwe leden aan te werven. Zo is de buitenkant van ons gebouw door twee graffiti ar tiesten geheel onder handen geno men. In ruil voor de sponsoring van bedrijven bieden we hen een weder dienst aan. Zo knappen we voor be drijven soms klusjes op met onze scouts waardoor we twee vliegen in één klap slaan. Enerzijds helpen we de bedrijven en anderzijds brengen we onze scouts een maatschappelijke verantwoordelijkheid bij. Het draait in onze samenleving gelukkig niet al tijd om geld. Door elkaar te helpen kun je ook ergens komen", aldus Er- win Heiligers. Hij nodigt potentiële leden en hun ouders uit om eens het resultaat van hun inspanningen te ko men bekijken bij scoutingvereniging Kazan de Wolf aan het Meiveld in Middelburg Zuid. De Middelburgse Bedrijven Club (MBC) organiseert op woensdag 18 januan in samenwerking met de Vlis- singse Bedrijven Club (VBC) en nieuwjaarsbijeenkomst op Woonbou levard de Mortiere. De bijeenkomst start om 17.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 155