ABN AMRO Zeeuws-Vlaanderen koestert de ondernemer f l OAZ 'What's?Next\' door OAZ geeft boost aan bedrijfsvitaliteit ondernemen doe ie samen m 0113 zseeooofkykop ABN AMRO Achterste rij vlnr: Erwin van Kasteren (Relatiemanager Bedrijven), Rian van Hee (Districtsdirecteur Particulieren) en Michel Dieleman (Kantoordirecteur Terneuzen-Oostburg): voorste rij vlnr: Nicole Geensen (Senior Private Banker), Floortje Rasenberg en Nicole Ivens (Kantoordirecteur Hulst). nemer. Hoe kan hij een zo hoog mogelijk rendement halen uit zijn vermogen tegen een zo laag mogelijk risico? Welke voor bereidingen kunnen worden getroffen voor verkoop of overdracht van het eigen bedrijf Moet het onroerend goed al dan niet verkocht worden? Is opvolging bin nen de familie of externe opvolging meest passend voor het bedrijf? Hoeveel inkom sten heeft de uittredende ondernemer na verkoop of overdracht maandelijks nodig om van het leven te genieten?" Sectoren ABN*AMRO weet ook van de hoed en de rand van de sectoren waarin onder nemers actief zijn. Via www.abnamro. nl/sectoren stelt ABN AMRO graag haar sectorrapporten ter beschikking aan de clientèle. Iedere branche heeft tenslotte zijn eigen dynamiek en ontwikkelingen. Door sectorkennis kunnen risico's beter worden ingeschat en kunnen de plannen van de ondernemer beter en sneller wor den verwezenlijkt. ABN AMRO Zeeuws-Vlaanderen Herengracht 15 Terneuzen Tel: 0115-676163 floortje.rasenberg@nl.abnamro.com www.abnamro.nl ABN AMRO staat met financiële middelen en jarenlange knowhow bestaande en startende ondernemers graag terzijde om hun ambi ties waar te maken. Dankzij een onlangs gelanceerde verruiming van de beleidsregels, kan ABN AMRO sneller en meer zakelijke kredieten verle nen aan ondernemers en bedrijven. „Ondernemers met lef durven te investe ren in de toekomst. Juist onder de grillige economische omstandigheden van deze tijd is het zaak voor ondernemers, om de kansen die er zijn in de markt zoveel mogelijk te benutten. Ze moeten daarom financieel snel kunnen schakelen. Om de kredietverlening aan ondernemers te ver soepelen, heeft ABN AMRO de lokale directeuren meer beslissingsbevoegdheid gegeven. Daarmee kunnen de kantoren ruim 75 procent van alle kredietaanvragen zelf afhandelen. Door deze decentralisa tie kunnen we ook lokaal zeer slagvaar dig opereren", aldus Floortje Rasenberg, Directeur Bedrijven yan ABN AMRO Zeeuws-Vlaanderen. In deze regio heeft ABN AMRO bankkantoren die over het hele gebied voorspreid zitten. De mede werken spreken letterlijk en figuurlijk de taal van de streek. Visie Vertrouwd, deskundig en ambitieus zijn de pijlers waarop ABN AMRO is gegrond vest. Bij kredietverlening wordt, naast de financiële aspecten vooral gekeken naar de ondernemer achter de onderneming. De visie van de ondernemer is zeker zo belangrijk als de cijfers die kunnen wor den overlegd. „Wij zijn bereid om onder nemers met goede (innovatieve) ideeën, die deze ook overtuigend op ons weten over te brengen, met goede financiële pro ducten en qua coaching te faciliteren. We hebben de intentie om te investeren in die plannen." Floortje Rasenberg, Directeur Bedrijven. Floortje gaat ook in op het feit dat ABN AMRO van oudsher sterk is op het snij vlak van zakelijk en particulier. Dit is onder andere van belang bij advisering in het ka der van bedrijfsoverdracht, financieringen, vermogensbeheer, fiscaliteiten en pensi oenopbouw. De deskundige medewerkers van ABN AMRO staan zowel het bedrijf als de ondernemer in privé graag bij om een goed doortimmerd financieel plan op te stellen. „Een goed financieel plan is van groot belang bij het helpen verwezenlij ken van de doelstellingen van de onder "Wat denk je dat we komen doen?" Dat is de eerste vraag die Margot Peters (37) en Rob Schieman (43) stellen bij een bedrijf waar OAZ 'Wbat's'Next!' uit voert. De antwoorden zijn even divers als veelzeg gend. Het zijn aanwijzingen voor efficiencywinst. Die efficiency zit 'm nu eens niet of nauwelijks in de financiële sfeer, maar vooral in strategie, cultuur, structuur, ambities, leiderschap, processen en mo tivatie. Deze brede bedrijfsscan maakt verborgen dynamieken zichtbaar, zet organisaties op het goede spoor en brengt de spirit in het bedrijf terug. De kVhof's?Next! bedrijfsdoorlichting geeft een boost aan de ontwikkeling die een bedrijf zelf eigenlijk wilde maken. Met What's'Next! kan OAZ de opdrachtgever ook ondersteunen om de adviezen die voortvloeien uit What's'Next! te implementeren. Margot: "Mensen en organisaties volgen vaak een patroon. Soms werkt dat patroon niet meer. Dan gaat het wringen en kraken. Samen met de onder nemer ontdekken we hoe de organisatie weer goed in z'n vel komt te zitten. We komen niet binnen als de experts die het wel eens even gaan regelen, een dik rapport achterlaten en weer verdwijnen. Nee, we brengen de ondernemer bewustzijn en vaardig heden bij zodat hij ons in de toekomst niet meer nodig heeft." Ondernemer houdt de regie De ondernemer houdt de regie, maar krijgt ook een spiegel voorgehouden. Rob:"Wij komen 'van buiten'. Wij zien veel organisaties 'van binnen'. Met onze brede achtergrond kunnen we met oprechte verba zing vragen waarom iets zus of zo georganiseerd is. Of waarom bepaald gedrag getolereerd wordt. Dan ziet de ondernemer het pas. Begrijpelijk, want dingen groeien nu eenmaal zo. Maar er komt een moment dat de organisatie daar last van krijgt." What's?Next! bij Vlissings schoonmaakbedrijf Jansma&Dik Emke Jansma-Dik (54): "Ik ben 28 jaar geleden begonnen aan een bureautje in de slaapkamer. Het is nooit mijn bedoeling geweest om een groot bedrijf te runnen. Vijf jaar geleden zijn we explosief gegroeid naar 90 mede werkers. Ergens daar ben ik het plezier in het onder nemen verloren." "Ik hikte aan tegen deze 'doorlichting', ook vanwege de investering in tijd en geld. Maar ik heb er heel veel voor teruggekregen. Rob en Margot zijn hele prettige en deskundige, zorgvuldige personen. Ik heb me geen enkel moment 'overschaduwd'gevoeld, belangrijk, want ik ben zelf niet zo nadrukkelijk aanwezig. Ze heb ben mij met What's?Next\ gesteund in het nemen van een aantal beslissingen. Met What's?Next\ hebben ze mij geholpen in het uitvoeren van de adviezen. Uit eindelijk is iedereen op de goede plek gezet. Ik heb het plezier in mijn werk weer terug. Eén van de meest ver rassende dingen? Mensen op de werkvloer vinden het prettig als ik langskom. Ze ervaren dat niet als controle maar als erkenning. Ik maak daar nu dus af en toe tijd voor, omdat het mij ook positieve energie geeft." J WÊÊÊHÊÊÊÊÊÊÊÊmKÊKI/K^ www.ondernemendoejesamen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 130