O Pinguïns De aftrap van Serious Request 2011 kijktip Ijsberen, pinguïns en zeeleeuwen zijn de nieuwe kijkcijferknallers. Films als Frozen planet, Human planet en Great migrations trekken een miljoenenpubliek. Biedt de natuur een ontsnapping aan de crisis? „Tv-kijkers hebben vooral behoefte aan puurheid." door Monique Brandt zondag, 19.50 uur ok slechte publici teit is publiciteit, luidt een oude re- clamewet. De waarheid ervan werd afgelopen week bewezen, toen een relletje woedde rond de BBC/Dis- covery-natuurserie Frozen planet, hier uitgezonden door de EO. Nie mand minder dan natuurfilm icoon Sir David Attenborough werd beschuldigd van misleiding, omdat de geboorte van twee ijs- beertjes niet in een bevallingshol onder de sneeuw was gefilmd, zo als Frozen planet suggereert, maar in Ouwehands Dierenpark in Rhe- nen. Volgens Attenborough ging het louter om diervriendelijkheid. Het plaatsen van een camera in een echt bevallingshol zou teveel stress voor de moeder opleveren. En eerlijk melden dat de beelden niet in het wild waren gefilmd, paste niet bij de sfeer van de film, was Attenboroughs rammelende argumentatie. Alle heisa ten spijt scoorde Frozen planet ook afgelopen week weer to renhoge kijkcijfers: op een haar na twee miljoen mensen volgden de beelden van het leven in een ijs koude wereld. Het succes van de BBC-miljoenen- serie over de natuur staat niet op zichzelf Voorganger Human planet (ook BBC), een eveneens prachti ge reeks over de symbiose tussen mens en natuur, leverde hoge kijk cijfers voor de NTR. Net zoals de BBC-reeks Life, afgelopen zomer uitgezonden door de EO. In de doorgaans zo stille zomermaan den trok Life, op 'prime time' ge programmeerd, gemiddeld rond de 1,3 miljoen kijkers. Great migrations, het oogstrelende paradepaardje van National Geo graphic Channel over de eeuwen oude migratiestromen in de die renwereld met commentaar van Alec Baldwin, zorgde dat de kijkcij fers bij de natuurzender het vorige seizoen door het dak gingen. „De best bekeken serie ooit op onze zender", aldus woordvoerder Mar cel van der Zee. De dvd-fabrikanten weten allang dat steeds meer mensen graag dit soort grootse natuurseries kopen, liefst met indrukwekkende beel den in hd-kwaliteit en op de ach tergrond steevast een diepe, gedra gen stem die het verhaal erbij ver telt. Hoefde je vroeger als distribu teur niet bij een winkelketen aan te komen met een film over groot wild, nu kopen winkels dit soort series met tienduizenden tegelijk. Volgens Van der Zee heeft de voortschrijdende techniek een be langrijk aandeel in de wederop standing van de natuurfilm. Tegen woordig krijgt de kijker waar voor zijn geld, in tegenstelling tot de tijd dat de BBC zeldzame sprinkha- nensoorten en gevaarlijke slangen in dierentuinen filmde. „De beel den worden steeds krachtiger, echt zeer indringend. Alsof je er zelfbij staat. Je had natuurlijk bepaalde kijkersgroepen die geïnteresseerd waren in natuurfilms, maar juist door die waanzinnige beelden merk je dat ook jongere kijkers denken: 'wauw, wat is dit?'" De lat voor nieuwe natuurseries- en films ligt tegenwoordig dan ook enorm hoog. Twintig miljoen euro voor een serie is niets meer, door het groot aantal cameracrews, het gebruik van de meest ingenieuze technische snufjes en de tijd die het filmen soms kost. In Human planet, de voorganger van Frozen planet, zit bijvoorbeeld een scène van een visser die over een touw een enorme waterval oversteekt. De cameramensen zijn een week foto GPD in de weer geweest voordat ze het juiste shot hadden. Voor Frozen planet werd gefilmd onder het ijs, in grotten hoog in de bergen, in actieve vulkanen. Er werden hd-camera's gebruikt die extreme kou kunnen weerstaan. „Wij hebben onlangs gebruik ge maakt van een dropcam", vertelt Terry Garcia, topman van de Natio nal Geographic Society, de weten schappelijke moederorganisatie van het gelijknamige mediabedrijf „Het is een soort bol zonder ka bels, volgestouwd met camera's. Die laten we zakken naar de diep ste delen van de oceaan, om daar te kunnen filmen. De technische ontwikkelingen zijn enorm hard gegaan. Ze reiken ons de sleutel aan naar deuren die duizenden ja ren op slot zaten. We kunnen nu via een CT-scan zien dat Toetan- chamon is vermoord. We hebben robots die op plekken komen die voor mensen lastig te bereiken zijn, radar die ons in staat stelt on der het aardoppervlak te kijken en zo verborgen archeologische plek ken te ontdekken. Het schept voor filmers, maar ook voor onderzoe kers een zee van mogelijkheden." Maar hoewel de techniek de ma kers vrijwel onbegrensde vrijheid geeft in wat ze willen filmen, het kenmerk van een succesvolle film is nog altijd een goed verhaal. Dat wordt gevormd door de hoofdper sonen, de dieren. Van der Zee: „Ik signaleer bij onze kijkers een toe nemende hang naar puurheid op televisie. Dat zie je terug in natuur films. Dichterbij iets wat echt is, kun je bijna niet komen. Alles zit erin: drama, leven en dood, seks en liefde." De Zweedse natuurfotograaf- en filmer Matthias Klum, onder ande re werkzaam voor de New York Ti mes, Der Spiegel en National Geo graphic Channel, vindt techniek zeker niet zaligmakend. „Ik ben van de stroming: minder is méér. Het gaat er namelijk vooral om dat je de kijkers in hun hart weet te ra ken. De beelden kunnen nog zo overweldigend zijn, ze moeten er ook iets bij voélen. Dat is de eerste stap naar het bewustzijn dat we voorzichtig moeten omspringen met deze planeet. Daarin heb ik echt een missie. Burgers krijgen een tsunami van informatie over zich heen. Ze hebben daardoor be hoefte aan authenticiteit, een per soonlijk verhaal. Of dit ontsnap pen is aan tijden van crisis? Juist niet, denk ik, het is terug naar de realiteit. De kijkers worden vaak onderschat, ze hebben best behoef te aan stevige kost, als het maar goed wordt opgediend. Dat is de kunst van verhalen vertellen." !2 Frozen planet, dinsdag, Nederland 1, 20.30 uur donderdag, België 2, 20.40 uur March of the penguins, natuurdo- cumentaire over keizerspinguïn, vrijdag, RTL 5, 22.15 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 117