Slapen op de rand van het ravijn Zeg La Mancha en je denkt aan Don Quichot, de bevechter van windmolens. Maar hier, in het hart van Spanje, ligt ook Cuenca. Mirjam vanTwisk bezocht een van de meest bijzondere Spaanse steden. - Stgf reizen@wegener.nl 'J_ J reizen 024-3650360 Zaterdag 17 december 2011 Vertwijfeld vragen we ons af waar we terecht komen. Verdieping na verdieping omlaag, in een doolhof van gange tjes en trappen. „Zal ik u voorgaan naar uw kamer?", vroeg de recep tioniste bij het inchecken. De tocht naar de krochten van Posada de San José eindigt voor een dood gewone deur, die toegang geeft; tot een doodnormale hotelkamer. Dan wijst onze hotelgids op een deur in de kamer. 'Doe maar open', gebaart ze. Nieuwsgierig stappen we over de drempel naar buiten. Als aan de grond genageld blijven we staan. We staan in een kamer hoog boven de afgrond, vastgeplakt aan de rotswand. Met een uitzicht zo mooi als we nog nooit hebben gezien. In de avondschemer onderschei den we een diepe kloof We zien een fraai aangelichte kerktoren en aan de overkant van de kloof een metershoog Christusbeeld. Langs de randen van de kloof zorgen de verlichte ramen van huisjes voor een alternatieve kerstverlichting. Welkom in Werelderfgoedstad Cuenca, gebouwd óp en net óver het randje van het ravijn, 's Ochtends is het uitzicht nog spectaculairder. Onder ons de kloof, uitgesleten in de zachte rot sen door de rivier Huécar. Aan de andere kant van de smalle bergrug het historisch centrum van Cuen ca en de tweede rivier, de Jücar, in nog zo'n kloof. De aanwezigheid van de rivieren, in combinatie met de hoge ligging, was voor de Mo ren onweerstaanbaar. Zij bouwden er in de achtste eeuw een burcht en wisten zich daar eeuwenlang staande te houden. Op 2i september 1177 lukte het de christenen, aangevoerd door ko ning Alfonso VIII, om de moslims SPANJE Madrid FRANKRIJK Cuenca j .ivs O te verjagen. Een overwinning die nog steeds wordt gevierd in Cuen ca. Van de Moorse bebouwing zijn slechts sporen terug te vinden rond de gerestaureerde kasteelres- ten op het hoogste punt van het centrum. De komst van Alfonso luidde een periode van grote wel vaart in. Maar met z'n allen op een klein lapje grond, ingesloten door ravijnen, vroeg om een onor thodoxe bouwstijl. Dus werden de huizen vanaf de straat opgetrok ken en aan de zijde van de afgrond uitgebouwd, naar boven én naar beneden. Twaalf verdiepingen was geen uitzondering, zes naar bene den en zes naar boven. Schuin tegenover onze buitenka mer, aan de andere kant van de ri vier, maakt de plaatselijke parador (de Spaanse keten van luxe hotels in historische gebouwen) indruk. In dat voormalige klooster hadden we eigenlijk willen slapen. Maar dat we in de minder luxueuze posada, ooit koorschool van de ka thedraal, terecht zijn gekomen, vin den we niet erg meer. De gasten van de parador bereiken de stad over een nogal detoneren de, ijzeren voetgangersbrug. De 55 meter hoge brug kwam er toen de oude verbinding tussen kloos ter en stad eind negentiende eeuw instortte. Er moest iets nieuws ko men en in die tijd werd de bouw stijl van Eiffel je-van-het gevon den. Dus kwam er een stalen brug. In Cuenca paren ze op onnavolgba re wijze oud aan nieuw. Zo ver toont de facade van de kathedraal gotische kenmerken, een bouwstijl die niet of nauwelijks bekend was in Spanje aan het einde van de twaalfde eeuw. Maar in Frankrijk kenden ze die stijl wel en daar kwam de vrouw van de toenmali ge koning Alfonso VIII vandaan. Dus haalde zij bouwers uit eigen land om een begin te maken met de bouw van de kathedraal. Ze hadden hun hielen echter nog niet gelicht of de Spanjaarden namen het werk over en gingen vrolijk verder in Romaanse stijl. Net zo makkelijk zijn enkele decen nia geleden de oorspronkelijke ge brandschilderde ramen van het im posante godshuis aan het Plaza Ma jor - een knus plein vol terrasjes en toeristenwinkeltjes - vervangen door ramen die werden ontwor pen door moderne kunstenaars. Ook gebrandschilderd, maar ab stract, strak en kleurig. Het effect van die combinatie is verbluffend. Kunstenaars drukken al eeuwen lang een stempel op de stad met zijn schilderachtige omgeving. Re center zochten ze er een goed heenkomen toen dictator Franco hen te vijandig gezind werd. On der hen was Fernando Zobèl. Hij ontfermde zich over het cultureel erfgoed waaraan Cuenca zijn be kendheid te danken heeft: de han gende huizen. Ooit waren het er een stuk of acht, balancerend over de rots te genover het klooster. Gebrek aan onderhoud reduceerde hun aantal tot drie. Zobèl begon in de eerste helft van de jaren zestig van de vo rige eeuw aan het restaureren. In een van de drie panden werd een restaurant gevestigd, in de andere twee bracht Zobèl zijn eigen collec tie moderne kunst onder en redde daarmee de huizen. Het Museo de Arte Abstracto Espanol is al net zo'n schat als de stad zelf. Eenmaal binnen wacht vervoering over de wijze waarop het overdonderende uitzicht van de hangende huizen het museum in is gehaald door het gebruim van wandvullende ra men, om harmonie aan te gaan met de getoonde kunstwerken. Ei genlijk is dit museum de stad in een notendop: balancerend op het randje brengt het historie, heden en toekomst van Cuenca samen. La Mancha is het dunstbevolkte deel van Spanje. De afstanden zijn aanzienlijk, maar de regio wordt goed ontsloten door een net van snelwegen. Met het vliegtuig is Madrid in een paar uur te bereiken; huur daar een auto. De afstand naar Toledo is 75 kilometer en naar Cuenca 169 kilometer. In het spoor van Don Quichot zijn veel routes uitgezet, bijvoor beeld in een Nederlandstalige brochure, verkrijgbaar bij het Spaans Verkeersbureau in Neder land. www.spaininfo/nl Foto boven: Op een uurtje rijden van Cuenca ligt de prachtige, maar drukke toeristenstad Toledo. Foto onder: Het indrukwekkende panorama van Cuenca, met in het midden de hangende huizen. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 105