Begeerlijk feest(dagen)nummer 'Vond 't altijd al leuk model' auto7 Alternatief: Mazda 3 MPS Alternatief: Volkswagen Golf GTI vrijdag 16 december 2011 KLASSIEKER Jeroen van den Berg en zijn Volkswagen Golf 1 uit 1982 door Lucas Boot Het is een handige en pientere knaap, die Jeroen van den Berg uit Etten-Leur. Hij wil de lekker goedkoop rij den en toch een bijzondere auto voor de deur hebben staan. Dus wat doe je dan? Juist, een die- selblok van een modernere auto in een oldtimer wippen. Jeroen, in het dagelijks leven 'automonteur, koos voor een Volkswagen I uit 1982. Ooit in Duitsland geleverd en eind jaren negentig naar Neder land geïmporteerd. „Altijd al een leuk modelletje gevonden. Zeker de eerste lichting voor de facelift. Maar die zijn een stuk duurder dan exemplaren uit de tweede se rie." Van origine lag er in het Duit se hatchbackje een 1300-benzine- motor. Dat blok maakte plaats voor een viercilinder diesel uit een Seat Terra, een bestelbusje. De Seat kocht Jeroen voor een appel en ei, viste de motor eruit en ver kocht 'het lijk' van de Spanjaard. Resultaat: een picobello motor blok voor slechts een paar tientjes. Zo doe je dat. Samen met een handige maat zet te Jeroen de diesel in zijn Golfje. „Een zaterdagje werk", vertelt hij laconiek. „Het Terra-blok is nog een ouderwetse pompverstuiver, zonder computers en allerhande draden eraan. Met een beetje vak kennis is het omzetten daarom zo gepiept." De Golf van de automonteur rijdt nu ongeveer één op twintig. En wegenbelasting hoeft hij niet te be talen. „Je rijdt zo bijna gratis, joh. Een paar jaar terug was de diesel nog een stuk goedkoper dan nu." ieroen gebruikt de VW dagelijks om naar zijn werk te rijden. Korte ritjes. En dat is maar goed ook, want comfortabel is de diesel-Golf aller minst. Zo'n ouderwets dieselblok trilt namelijk behoorlijk. „Het dashoard rammelt er half af, bij wijze van spreken. Ach, dat maakt mij niet uit." En de verlagingsset die Jeroen op zijn bolide monteer de, komt het comfort ook zeker niet ten goede. Ziet er wel lekker dik uit. Jeroen lachend: „Snel is hij niet. Z'n top ligt bij 130 krn/h. Maar om daar te komen... De nul naar honderdtijd bedraagt zowat tien minuten. Maar goed, ik heb 'm laten ombouwen omdat ik goedkoop wilde rijden. En ja, het is natuurlijk ook een leuk ding, zo'n oldtimer Golf" OCCASION Mini Cooper S uit 2008 Elke week testen we een oc casion. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er in de zelfde prijsklasse nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Mini Cooper S. door Lucas Boot Beste Kerstman, Eerder deze maand stond de Mini Cooper S op ook al mijn verlanglijstje. Die andere goedmoedige december- vriend reed echter stilletjes mijn huis voorbij. De rotzak. Begrijpelijk wel, een auto op een paard meezeu len is immers geen sinecure. Maar u, lieve Kerstman, beschikt over een vliegende arrenslee. Fluit je van een cent om daar mijn wens- bolide in te vervoeren, toch? Ik zal u vertellen waarom ik deze fijne kar zo graag onder de kerstboom zie liggen. Allereerst vanwege het bijzonder directe en zuivere stuur- gedrag. De Brit steekt de meeste an dere hot hatches wat dat betreft naar de kroon. U zou het sturen met een Cooper S derhalve enigs zins kunnen vergelijken met motor rijden. Je kijkt deze auto als het wa re door een bocht, net als bij een motor. Hij gaat precies naar de plek waar jij 'm hebben wilt, met minie me stuurbewegingen. U zou 'm zelf eens moeten proberen. Wedden dat u ook verkocht bent? Ik kan me namelijk voorstellen dat u het wel eens fijn vindt om een potje te gooien en smijten. Lekker de frus tratie eruit rijden van een jaar lang kerstelfjes aansturen. Eigenwijze et ters kunnen die kereltjes volgens mij zijn. Pas wel op met enthousiast 'gassen' op natte wegen. Als je tijdens het insturen of het uitkomen van de bocht namelijk het rechter pedaal lomp vloert, kunnen de voorwie len het vermogen niet altijd even goed kwijt. Op beregend asfalt schuift de S dan vrij makkelijk naar de buitenkant van de bocht. Onder- De Mini Cooper S: voor je het weet gaat hij zo hard dat u uw rijbewijs mag inleveren. stuur heet dat. Beroer het gas daar om met gevoel, dan zal de Mini u niet verrassen. Ja, Kerstman, het is een bijtertje hoor met z'n 174 pk sterke turbomotor. Houd uw kop- pie erbij, want voor u er erg in hebt, gaat het zo hard dat u uw rij bewijs mag inleveren. Al over tuigd? U vindt de Mini bij Autobe drijf J.W. de Voogd in Vlissingen. Hij kost net geen achttienduizend euro. Wat je allemaal krijgt voor dat geld? Dit is een bescheiden Mi ni Cooper S wat uitrusting betreft. Geen leder, navigatiesysteem en cli mate control, bijvoorbeeld. Ook foto's Lucas Boot geen opzichtige lak, bestickering en joekels van lichtmetalen wielen. Een wolf in schaapskleren zou u 'm kunnen noemen. Tikkeltje so ber zelfs. Past prima bij het econo mische tij, nietwaar? Dat dacht ik. Mijn ho ho hoop op een onvergete lijk kerstcadeau is op u gevestigd. Mini Cooper Mini Cooper S 1.6 Turbo Prijs: 17.995 euro Bouwjaar: 7-2008 Km-stand: 59.102 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zes- bak Motor: 1,6 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 174 pk, 240 Nm* 0-100 km/u: 7,1 sec* Topsnelheid: 225 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 16,1* Afleverkosten: 350 euro, incl. afle- verbeurt, APK en 12 maanden (mobili- teits)garantie Bijzonderheden: stop/start-sys- teem, telefoonvoorbereiding, sportstoe len Verkooppunt: Autobedrijf J.W. de Voogd, Vlissingen Website: www.jwdevoogd.nl *fabrieksopgave Historie: De New Mini, zoals deze generatie van het beroemde Engelse wagentje heet, deed zijn intrede in 2001. Hij volgde onder auspiciën van BMW het legendarische model op dat sir Alec Issigonis eind jaren vijftig teken de. De S-versie van de New Mini is de op na snelste in het modellengamma. Prijs: 17.450 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand: 100.984 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 2,3 liter viercilinder turbo, benzine Vermo gen: 259 pk, 380 Nm Afleverkosten: verschillende pakketten mogelijk: 299, 495 of 895 euro Bijzonderheden: dealeronderhouden, xenonverlichting Verkooppunt: Autobedrijf Havermans, Chaam Website: www.autobedrijfha- vermans.nl Prijs: 17.895 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand: 91.821 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, benzine Vermo gen: 200 pk, 280 Nm Afleverkosten: 495 euro inclusief APK, onder houdsbeurt en 12 maanden (mobiliteits)garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, dealeronderhouden Verkooppunt: Van Tilburg-Bastianen Occasioncenter, Etten-Leur Website: www.tb-occasioncenter.nl „Het dashboard rammelt er half af..." Jeroen van den Berg bij zijn Golf:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77