Begeerlijk feest(dagen)nummer
'Vond 't altijd al leuk model'
auto7
Alternatief: Mazda 3 MPS
Alternatief: Volkswagen Golf GTI
vrijdag 16 december 2011
KLASSIEKER Jeroen van den Berg en zijn Volkswagen Golf 1 uit 1982
door Lucas Boot
Het is een handige en
pientere knaap, die
Jeroen van den Berg
uit Etten-Leur. Hij wil
de lekker goedkoop rij
den en toch een bijzondere auto
voor de deur hebben staan.
Dus wat doe je dan? Juist, een die-
selblok van een modernere auto in
een oldtimer wippen. Jeroen, in
het dagelijks leven 'automonteur,
koos voor een Volkswagen I uit
1982. Ooit in Duitsland geleverd
en eind jaren negentig naar Neder
land geïmporteerd. „Altijd al een
leuk modelletje gevonden. Zeker
de eerste lichting voor de facelift.
Maar die zijn een stuk duurder
dan exemplaren uit de tweede se
rie." Van origine lag er in het Duit
se hatchbackje een 1300-benzine-
motor. Dat blok maakte plaats
voor een viercilinder diesel uit een
Seat Terra, een bestelbusje. De
Seat kocht Jeroen voor een appel
en ei, viste de motor eruit en ver
kocht 'het lijk' van de Spanjaard.
Resultaat: een picobello motor
blok voor slechts een paar tientjes.
Zo doe je dat.
Samen met een handige maat zet
te Jeroen de diesel in zijn Golfje.
„Een zaterdagje werk", vertelt hij
laconiek. „Het Terra-blok is nog
een ouderwetse pompverstuiver,
zonder computers en allerhande
draden eraan. Met een beetje vak
kennis is het omzetten daarom zo
gepiept."
De Golf van de automonteur rijdt
nu ongeveer één op twintig. En
wegenbelasting hoeft hij niet te be
talen. „Je rijdt zo bijna gratis, joh.
Een paar jaar terug was de diesel
nog een stuk goedkoper dan nu."
ieroen gebruikt de VW dagelijks
om naar zijn werk te rijden. Korte
ritjes.
En dat is maar goed ook, want
comfortabel is de diesel-Golf aller
minst. Zo'n ouderwets dieselblok
trilt namelijk behoorlijk. „Het
dashoard rammelt er half af, bij
wijze van spreken. Ach, dat maakt
mij niet uit." En de verlagingsset
die Jeroen op zijn bolide monteer
de, komt het comfort ook zeker
niet ten goede. Ziet er wel lekker
dik uit. Jeroen lachend: „Snel is hij
niet. Z'n top ligt bij 130 krn/h.
Maar om daar te komen... De nul
naar honderdtijd bedraagt zowat
tien minuten. Maar goed, ik heb
'm laten ombouwen omdat ik
goedkoop wilde rijden. En ja, het
is natuurlijk ook een leuk ding,
zo'n oldtimer Golf"
OCCASION Mini Cooper S uit 2008
Elke week testen we een oc
casion. Hoe goed rijdt hij
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er in de
zelfde prijsklasse nog meer
te koop? We zoeken het
voor u uit. Deze week een
Mini Cooper S.
door Lucas Boot
Beste Kerstman,
Eerder deze maand stond
de Mini Cooper S op ook
al mijn verlanglijstje. Die
andere goedmoedige december-
vriend reed echter stilletjes mijn
huis voorbij. De rotzak. Begrijpelijk
wel, een auto op een paard meezeu
len is immers geen sinecure.
Maar u, lieve Kerstman, beschikt
over een vliegende arrenslee. Fluit
je van een cent om daar mijn wens-
bolide in te vervoeren, toch? Ik zal
u vertellen waarom ik deze fijne
kar zo graag onder de kerstboom
zie liggen. Allereerst vanwege het
bijzonder directe en zuivere stuur-
gedrag. De Brit steekt de meeste an
dere hot hatches wat dat betreft
naar de kroon. U zou het sturen
met een Cooper S derhalve enigs
zins kunnen vergelijken met motor
rijden. Je kijkt deze auto als het wa
re door een bocht, net als bij een
motor. Hij gaat precies naar de plek
waar jij 'm hebben wilt, met minie
me stuurbewegingen. U zou 'm zelf
eens moeten proberen. Wedden
dat u ook verkocht bent? Ik kan me
namelijk voorstellen dat u het wel
eens fijn vindt om een potje te
gooien en smijten. Lekker de frus
tratie eruit rijden van een jaar lang
kerstelfjes aansturen. Eigenwijze et
ters kunnen die kereltjes volgens
mij zijn.
Pas wel op met enthousiast 'gassen'
op natte wegen. Als je tijdens het
insturen of het uitkomen van de
bocht namelijk het rechter pedaal
lomp vloert, kunnen de voorwie
len het vermogen niet altijd even
goed kwijt. Op beregend asfalt
schuift de S dan vrij makkelijk naar
de buitenkant van de bocht. Onder-
De Mini Cooper S: voor je het weet gaat hij zo hard dat u uw rijbewijs mag inleveren.
stuur heet dat. Beroer het gas daar
om met gevoel, dan zal de Mini u
niet verrassen. Ja, Kerstman, het is
een bijtertje hoor met z'n 174 pk
sterke turbomotor. Houd uw kop-
pie erbij, want voor u er erg in
hebt, gaat het zo hard dat u uw rij
bewijs mag inleveren. Al over
tuigd? U vindt de Mini bij Autobe
drijf J.W. de Voogd in Vlissingen.
Hij kost net geen achttienduizend
euro. Wat je allemaal krijgt voor
dat geld? Dit is een bescheiden Mi
ni Cooper S wat uitrusting betreft.
Geen leder, navigatiesysteem en cli
mate control, bijvoorbeeld. Ook
foto's Lucas Boot
geen opzichtige lak, bestickering en
joekels van lichtmetalen wielen.
Een wolf in schaapskleren zou u
'm kunnen noemen. Tikkeltje so
ber zelfs. Past prima bij het econo
mische tij, nietwaar? Dat dacht ik.
Mijn ho ho hoop op een onvergete
lijk kerstcadeau is op u gevestigd.
Mini Cooper
Mini Cooper S 1.6 Turbo
Prijs: 17.995 euro
Bouwjaar: 7-2008
Km-stand: 59.102 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zes-
bak
Motor: 1,6 liter viercilinder turbo,
benzine
Vermogen: 174 pk, 240 Nm*
0-100 km/u: 7,1 sec*
Topsnelheid: 225 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
16,1*
Afleverkosten: 350 euro, incl. afle-
verbeurt, APK en 12 maanden (mobili-
teits)garantie
Bijzonderheden: stop/start-sys-
teem, telefoonvoorbereiding, sportstoe
len
Verkooppunt: Autobedrijf J.W. de
Voogd, Vlissingen
Website: www.jwdevoogd.nl
*fabrieksopgave
Historie: De New Mini, zoals deze
generatie van het beroemde Engelse
wagentje heet, deed zijn intrede in
2001. Hij volgde onder auspiciën van
BMW het legendarische model op dat
sir Alec Issigonis eind jaren vijftig teken
de. De S-versie van de New Mini is de
op na snelste in het modellengamma.
Prijs: 17.450 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand: 100.984 (NAP) Transmissie:
handgeschakelde zesbak Motor: 2,3 liter viercilinder turbo, benzine Vermo
gen: 259 pk, 380 Nm Afleverkosten: verschillende pakketten mogelijk: 299,
495 of 895 euro Bijzonderheden: dealeronderhouden, xenonverlichting
Verkooppunt: Autobedrijf Havermans, Chaam Website: www.autobedrijfha-
vermans.nl
Prijs: 17.895 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand: 91.821 (NAP) Transmissie:
handgeschakelde zesbak Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, benzine Vermo
gen: 200 pk, 280 Nm Afleverkosten: 495 euro inclusief APK, onder
houdsbeurt en 12 maanden (mobiliteits)garantie Bijzonderheden: auto van
eerste eigenaar, dealeronderhouden Verkooppunt: Van Tilburg-Bastianen
Occasioncenter, Etten-Leur Website: www.tb-occasioncenter.nl
„Het dashboard rammelt er half af..."
Jeroen van den Berg bij zijn Golf: