Spaarzaamheid
loont bij de 520i
auto5
Renault Twingo bekent
na de facelift weer kleur
Kia verrast met Optima
in uiterlijk en comfort
Opel Insignia met een
efficiënte BiTurbo-motor
BMW breidt 6-serie
uit met Gran Coupé
Jaguar geeft beeld
XF Sportbrake prijs
vrijdag 16 december 2011
Een 2.o liter viercilinder benzinemotor was begin jaren zeventig in de
BMW 52oi heel normaal. Die tijd lijkt weer helemaal terug.
door Tony Vos
Compacte viercilinder benzinemoto
ren in fors bemeten limousines
zijn een puur Duits feestje. Dat
blijkt als alternatieven voor de nieu
we BMW 52oi worden gezocht. Ook Audi
en Mercedes doen aan de trend mee, maar
andere aanbieders in dezelfde categorie be
staan simpelweg niet.
BMW heeft een compleet nieuwe, direct in
gespoten 2.0 liter viercilinder benzinemotor
ontwikkeld, die een volledige serie zescilin
ders opvolgt. Door te spelen met het aantal
turbo's worden verschillende vermogensva
rianten gemaakt. Zo vinden we in de 52oi,
de instapper bij de benzineversies, een ver
sie die komt aan een keurige 184 pk. Daarbij
hoort een dieselachtig koppel van 270 Nm,
dat wonder boven wonder al vanaf 1.250 toe
ren per minuut volledig beschikbaar is en
dat ook blijft. Souplesse ten top!
Liefhebbers van het model zullen beslist het
typische zescilindergeluid missen, dat als
muziek in de oren klinkt. Of liever, klonk.
Daarvoor in de plaats komt echter niets,
simpelweg omdat de vierpitter uitzonder
lijk stil zijn werk doet. Gekoppeld aan de uit-
BMW 520iA
Een compacte motor met volop rijplezier, f
520 liter. Gewicht 1.585 kg. Benzine 2.0 1,184 pk.
520i vanaf 45.950 euro, 520iA: 48.010 euro.
Plus: loopcultuur, brandstofverbruik, onderstel.
Min: geluid.
stekende achttraps automaat (optie) wordt
een rijplezier en prestatieniveau geboden,
dat weinig te wensen overlaat. In 8 secon
den staat de 100 kilometer per uur al op de
teller, terwijl de topsnelheid van 226 in het
overgrote deel van de wereld hoogst illegaal
is. BMW past in de 52oi de recent gelanceer
de Eco Modus toe, die naar wens met een
knop naast de pook kan worden ingescha
keld. Diverse functies komen daarmee op
een standje zuiniger te staan, zoals bijvoor
beeld de airco, en ook dat scheelt weer
brandstof.
Een belangrijke vraag is of de fraaie, nieuwe
technieken in de praktijk daadwerkelijk
voor een gunstiger brandstofverbruik kun
nen zorgen. We noteerden een gemiddelde
van net boven de 1 op 12 en dat lijkt voor
een auto in dit segment uitstekend. Maar
we roepen nog wel even de BMW 5231 in
De nieuwe 2.0 liter viercilinder sluit aan bij de uitstraling van de BMW 5-serie. foto's Automedia
herinnering, met zijn 204 pk sterke 3.0 liter
zescilinder, die gemakkelijk boven de 1 op 11
uitkwam en wél dat machtige geluid produ
ceert.
Feit is zonder meer dat de gemeten C02-uit-
stoot van 149 gram per kilometer voor een
aanzienlijk lagere C02-tax in de nieuwprijs
zorgt. BMW kan de 52oi zodoende aanbie
den vanaf 45.950 euro en dat is bijna 5 mille
minder dan de vorige instapper, de 523L
Alle andere eigenschappen zijn uiteraard ge
lijk aan de bestaande varianten van de 5-se-
rie. De auto heeft in vergelijking met zijn
voorganger een minder stoere uitstraling en
oogt eerder elegant dan sportief Dat is één
van de vele redenen waarom het model op
dit moment behoorlijk succesvol is. Het inte
rieur sluit daar helemaal bij aan. Het dash
board toont langgerekt en heeft: in het mid
den een mooi geïntegreerd navigatiescherm.
Het instrumentarium is volledig analoog en
op het verstelbare stuurwiel kunnen diverse
functies worden bediend. De stoelen bieden
een uitstekende zit en zijn in ruime mate
verstelbaar. De ruimte op de achterbank is
keurig in orde, hetzelfde geldt voor de baga
geruimte.
De pook voor de automaat zit op de meest
logische plek, maar de bediening vraagt
toch iedere keer weer gewenning. Zeker als
je in een drukke straat vanaf een oprit ach
teruit rijdt en dan snel weer weg wilt, dan
moet je je verstand er even goed bij hou
den. Het schakelen van trap één naar trap
acht gaat zonder schokken en de veelheid
aan overbrengingen draagt mede bij aan
een gunstig verbruik. BMW trekt haar vier-
cilinderreeks naar hogere regionen door. In
de nieuwe 528i levert hetzelfde blok liefst
245 pk en 350 Nm aan koppel.
Audi A6 2.0 TFSI Multitronic
CONCURRENTMercedes E200 CGI BlueEfficiency
Dat BMW niet alleen staat in
dit segment, bewijst Audi
met de krachtige en zuinige
2.0 TFSI motor. Bagage
530 liter. Gewicht 1.540 kg.
Benzine 2.0 1,180 pk.
lU.ll.Ll.U.I.IJIIi.llllllHimaMAI.BIB
Plus: afwerking, ruimte, rijcomfort.
Min: minder exclusief.
Plus: prestaties, comfort.
Min: brandstofverbruik.
door Tony Vos
Na vier jaar krijgt de Renault
TWingo een facelift. Het is
de eerste Renault die het
gewijzigde familiegezicht ten
toonspreidt, zoals uitgewerkt on
der leiding van de Nederlandse de
signchef Laurens van den Acker.
Het logo staat fier midden op het
front en is groter uitgevallen. De
nieuwe koplampen worden door
een zwarte rand met elkaar ver
bonden. Verder heeft de Twingo
weer het guitige van zijn voorgan
ger, met de ronde lampen die wor
den gebruikt voor stadslicht en
mistlampen. De achterzijde heeft
een meer gewelfde klep en opge
deelde lichtunits, die samen met
de bumpers de auto optisch bre
der maken.
Ook van belang is dat de Tvingo-
koper veel meer keuze krijgt met
betrekking tot kleuren, wielen, be
kledingsmaterialen en kleurrijke
accenten aan de binnen- en buiten
kant. Een veelheid aan dakstickers
verrijkt het aanbod en voor de lief
hebbers is het goed nieuws dat het
roldak terug is van weggeweest,
nu in elektrische vorm. Heimwee
naar de fel gekleurde bedienings
knoppen? Ook die zijn er weer!
Rijdend met de qua onderstel niet
gewijzigde Twingo valt op dat de
auto nog steeds meer dan uitste
kend meekan. Dat komt omdat
Renault in 2007 koos voor het
ruim bemeten Clio-onderstel en
de Twingo daarmee naar een zeer
volwassen niveau tilde.
Goed nieuws is dat de Twingo zijn
belastingvrije status behoudt. Ver
anderingen aan motor en aërody
namica verlagen de C02-uitstoot
van de 85 pk diesel en van de
75 pk 1.2 16V, zodat deze versies
ook na 1 juli vrij blijven van bpm
en wegenbelasting. Gemiddeld ste
gen de verkoopprijzen 500 euro,
zodat de vernieuwde Twingo van
af 8.490 euro bij de dealer staat.
door Willem de Volder
Kia zet met de grote Optima
reuzenstappen. De auto
moet het zowel van design
als comfort hebben. De vierdeurs
sedan debuteert wegens succes
met vertraging in Europa. De
vormgeving is niet typisch Azia
tisch, want er zijn duidelijk trekjes
van Saab en Jaguar in te vinden.
Weer goed gedaan door design
chef Peter Schreyer.
De vloeiende lijnen versterken de
langgerekte vorm. In het interieur
vinden we een mix van hard plas
tic en hoogwaardige materialen;
daar is ruimte voor verbetering.
De stoelen zitten goed en de knop
penwinkel rondom de bestuurder
springt mede door het aantal in
Kleurrijke Twingo. foto Automedia Kia Optima: groots. foto WdeV
het oog. Zo'n tachtig schakelunits
lijkt wat teveel van het goede. Dit
aantal knoppen voorspelt een rijke
uitrusting. De Super Pack-outfit
omvat onder meer climate control,
lederen bekleding, stoelverwar-
ming en -ventilatie en navigatie.
We rijden de 136 pk sterke 1.7 liter
diesel met automatische zesbak in
het vooronder. De schakelflippers
achter het stuur doen sportiviteit
vermoeden, maar dat komt met de
ze krachtbron niet helemaal tot
zijn recht. We hebben het gevoel
dat we met een enorm slagschip
op weg zijn, maar laverend door
smalle straten valt de handelbaar
heid (4,84 meter lang en 1,83 me
ter breed) reuze mee. Het stuurge-
drag van de Optima is voorbeeldig
en de vering comfortabel.
De Kia Optima staat op een nieuw
platform, met een behoorlijk lange
wielbasis. Na de diesel volgt er in
mbi een 2.0 liter benzine (170 pk)
en daarna nog een hybride. De
prijs van 34.895 euro is stevig. Jam
mer dat de eerder beloofde variant
met 20 procent bijtelling geen wer
kelijkheid is geworden. Een auto
maat kost 2.000 euro extra en een
panoramadak 1.595 euro.
Opel breidt het Insignia-aanbod
uit met de 2.0 liter CDTI BiTurbo
diesel, met 195 pk en 400 Nm kop
pel. De krachtbron heeft een tus-
senkoeler, gaat efficiënt met
brandstof om (4,9 liter per 100 ki
lometer) en zit in 8,7 seconden op
100. De motor met handbak heeft
stop/start Prijs vanaf 38.795 euro.
BMW completeert de 6-serie met
de Gran Coupé, die plek biedt aan
vijf volwassenen, met zes- of acht
cilinder TwinPower Turbomoto
ren. Topversie is de 65oi (450 pk).
De wielbasis is 2,97 meter. BMW
positioneert de auto tussen de 6
Coupé en de 7-serie. Komende zo
mer staat de auto bij de dealers.
Jaguar geeft op zijn kerstkaart een
eerste beeld van de XF Sport
brake. Wanneer de tweede Sport
brake (de X-type beet het spits af)
officieel naar buiten komt, is nog
niet helder. Wat motoren betreft
kunnen we rekenen op een 2.2 en
3.0 diesel en een 5.0 V8 benzine.
Plus: prijs, kwaliteit, prestaties, ruimte.
Min: verbruik, exclusiviteit.
CONCURRENT#Volkswagen Passat 2.0 TSI
Niet direct een logische te
genhanger. En ondanks ster
kere motor toch aanzienlijk
gunstiger geprijsd. Bagage
565 liter. Gewicht 1.444 kg.
Benzine 2.0 I, 210 pk.