Spaarzaamheid loont bij de 520i auto5 Renault Twingo bekent na de facelift weer kleur Kia verrast met Optima in uiterlijk en comfort Opel Insignia met een efficiënte BiTurbo-motor BMW breidt 6-serie uit met Gran Coupé Jaguar geeft beeld XF Sportbrake prijs vrijdag 16 december 2011 Een 2.o liter viercilinder benzinemotor was begin jaren zeventig in de BMW 52oi heel normaal. Die tijd lijkt weer helemaal terug. door Tony Vos Compacte viercilinder benzinemoto ren in fors bemeten limousines zijn een puur Duits feestje. Dat blijkt als alternatieven voor de nieu we BMW 52oi worden gezocht. Ook Audi en Mercedes doen aan de trend mee, maar andere aanbieders in dezelfde categorie be staan simpelweg niet. BMW heeft een compleet nieuwe, direct in gespoten 2.0 liter viercilinder benzinemotor ontwikkeld, die een volledige serie zescilin ders opvolgt. Door te spelen met het aantal turbo's worden verschillende vermogensva rianten gemaakt. Zo vinden we in de 52oi, de instapper bij de benzineversies, een ver sie die komt aan een keurige 184 pk. Daarbij hoort een dieselachtig koppel van 270 Nm, dat wonder boven wonder al vanaf 1.250 toe ren per minuut volledig beschikbaar is en dat ook blijft. Souplesse ten top! Liefhebbers van het model zullen beslist het typische zescilindergeluid missen, dat als muziek in de oren klinkt. Of liever, klonk. Daarvoor in de plaats komt echter niets, simpelweg omdat de vierpitter uitzonder lijk stil zijn werk doet. Gekoppeld aan de uit- BMW 520iA Een compacte motor met volop rijplezier, f 520 liter. Gewicht 1.585 kg. Benzine 2.0 1,184 pk. 520i vanaf 45.950 euro, 520iA: 48.010 euro. Plus: loopcultuur, brandstofverbruik, onderstel. Min: geluid. stekende achttraps automaat (optie) wordt een rijplezier en prestatieniveau geboden, dat weinig te wensen overlaat. In 8 secon den staat de 100 kilometer per uur al op de teller, terwijl de topsnelheid van 226 in het overgrote deel van de wereld hoogst illegaal is. BMW past in de 52oi de recent gelanceer de Eco Modus toe, die naar wens met een knop naast de pook kan worden ingescha keld. Diverse functies komen daarmee op een standje zuiniger te staan, zoals bijvoor beeld de airco, en ook dat scheelt weer brandstof. Een belangrijke vraag is of de fraaie, nieuwe technieken in de praktijk daadwerkelijk voor een gunstiger brandstofverbruik kun nen zorgen. We noteerden een gemiddelde van net boven de 1 op 12 en dat lijkt voor een auto in dit segment uitstekend. Maar we roepen nog wel even de BMW 5231 in De nieuwe 2.0 liter viercilinder sluit aan bij de uitstraling van de BMW 5-serie. foto's Automedia herinnering, met zijn 204 pk sterke 3.0 liter zescilinder, die gemakkelijk boven de 1 op 11 uitkwam en wél dat machtige geluid produ ceert. Feit is zonder meer dat de gemeten C02-uit- stoot van 149 gram per kilometer voor een aanzienlijk lagere C02-tax in de nieuwprijs zorgt. BMW kan de 52oi zodoende aanbie den vanaf 45.950 euro en dat is bijna 5 mille minder dan de vorige instapper, de 523L Alle andere eigenschappen zijn uiteraard ge lijk aan de bestaande varianten van de 5-se- rie. De auto heeft in vergelijking met zijn voorganger een minder stoere uitstraling en oogt eerder elegant dan sportief Dat is één van de vele redenen waarom het model op dit moment behoorlijk succesvol is. Het inte rieur sluit daar helemaal bij aan. Het dash board toont langgerekt en heeft: in het mid den een mooi geïntegreerd navigatiescherm. Het instrumentarium is volledig analoog en op het verstelbare stuurwiel kunnen diverse functies worden bediend. De stoelen bieden een uitstekende zit en zijn in ruime mate verstelbaar. De ruimte op de achterbank is keurig in orde, hetzelfde geldt voor de baga geruimte. De pook voor de automaat zit op de meest logische plek, maar de bediening vraagt toch iedere keer weer gewenning. Zeker als je in een drukke straat vanaf een oprit ach teruit rijdt en dan snel weer weg wilt, dan moet je je verstand er even goed bij hou den. Het schakelen van trap één naar trap acht gaat zonder schokken en de veelheid aan overbrengingen draagt mede bij aan een gunstig verbruik. BMW trekt haar vier- cilinderreeks naar hogere regionen door. In de nieuwe 528i levert hetzelfde blok liefst 245 pk en 350 Nm aan koppel. Audi A6 2.0 TFSI Multitronic CONCURRENTMercedes E200 CGI BlueEfficiency Dat BMW niet alleen staat in dit segment, bewijst Audi met de krachtige en zuinige 2.0 TFSI motor. Bagage 530 liter. Gewicht 1.540 kg. Benzine 2.0 1,180 pk. lU.ll.Ll.U.I.IJIIi.llllllHimaMAI.BIB Plus: afwerking, ruimte, rijcomfort. Min: minder exclusief. Plus: prestaties, comfort. Min: brandstofverbruik. door Tony Vos Na vier jaar krijgt de Renault TWingo een facelift. Het is de eerste Renault die het gewijzigde familiegezicht ten toonspreidt, zoals uitgewerkt on der leiding van de Nederlandse de signchef Laurens van den Acker. Het logo staat fier midden op het front en is groter uitgevallen. De nieuwe koplampen worden door een zwarte rand met elkaar ver bonden. Verder heeft de Twingo weer het guitige van zijn voorgan ger, met de ronde lampen die wor den gebruikt voor stadslicht en mistlampen. De achterzijde heeft een meer gewelfde klep en opge deelde lichtunits, die samen met de bumpers de auto optisch bre der maken. Ook van belang is dat de Tvingo- koper veel meer keuze krijgt met betrekking tot kleuren, wielen, be kledingsmaterialen en kleurrijke accenten aan de binnen- en buiten kant. Een veelheid aan dakstickers verrijkt het aanbod en voor de lief hebbers is het goed nieuws dat het roldak terug is van weggeweest, nu in elektrische vorm. Heimwee naar de fel gekleurde bedienings knoppen? Ook die zijn er weer! Rijdend met de qua onderstel niet gewijzigde Twingo valt op dat de auto nog steeds meer dan uitste kend meekan. Dat komt omdat Renault in 2007 koos voor het ruim bemeten Clio-onderstel en de Twingo daarmee naar een zeer volwassen niveau tilde. Goed nieuws is dat de Twingo zijn belastingvrije status behoudt. Ver anderingen aan motor en aërody namica verlagen de C02-uitstoot van de 85 pk diesel en van de 75 pk 1.2 16V, zodat deze versies ook na 1 juli vrij blijven van bpm en wegenbelasting. Gemiddeld ste gen de verkoopprijzen 500 euro, zodat de vernieuwde Twingo van af 8.490 euro bij de dealer staat. door Willem de Volder Kia zet met de grote Optima reuzenstappen. De auto moet het zowel van design als comfort hebben. De vierdeurs sedan debuteert wegens succes met vertraging in Europa. De vormgeving is niet typisch Azia tisch, want er zijn duidelijk trekjes van Saab en Jaguar in te vinden. Weer goed gedaan door design chef Peter Schreyer. De vloeiende lijnen versterken de langgerekte vorm. In het interieur vinden we een mix van hard plas tic en hoogwaardige materialen; daar is ruimte voor verbetering. De stoelen zitten goed en de knop penwinkel rondom de bestuurder springt mede door het aantal in Kleurrijke Twingo. foto Automedia Kia Optima: groots. foto WdeV het oog. Zo'n tachtig schakelunits lijkt wat teveel van het goede. Dit aantal knoppen voorspelt een rijke uitrusting. De Super Pack-outfit omvat onder meer climate control, lederen bekleding, stoelverwar- ming en -ventilatie en navigatie. We rijden de 136 pk sterke 1.7 liter diesel met automatische zesbak in het vooronder. De schakelflippers achter het stuur doen sportiviteit vermoeden, maar dat komt met de ze krachtbron niet helemaal tot zijn recht. We hebben het gevoel dat we met een enorm slagschip op weg zijn, maar laverend door smalle straten valt de handelbaar heid (4,84 meter lang en 1,83 me ter breed) reuze mee. Het stuurge- drag van de Optima is voorbeeldig en de vering comfortabel. De Kia Optima staat op een nieuw platform, met een behoorlijk lange wielbasis. Na de diesel volgt er in mbi een 2.0 liter benzine (170 pk) en daarna nog een hybride. De prijs van 34.895 euro is stevig. Jam mer dat de eerder beloofde variant met 20 procent bijtelling geen wer kelijkheid is geworden. Een auto maat kost 2.000 euro extra en een panoramadak 1.595 euro. Opel breidt het Insignia-aanbod uit met de 2.0 liter CDTI BiTurbo diesel, met 195 pk en 400 Nm kop pel. De krachtbron heeft een tus- senkoeler, gaat efficiënt met brandstof om (4,9 liter per 100 ki lometer) en zit in 8,7 seconden op 100. De motor met handbak heeft stop/start Prijs vanaf 38.795 euro. BMW completeert de 6-serie met de Gran Coupé, die plek biedt aan vijf volwassenen, met zes- of acht cilinder TwinPower Turbomoto ren. Topversie is de 65oi (450 pk). De wielbasis is 2,97 meter. BMW positioneert de auto tussen de 6 Coupé en de 7-serie. Komende zo mer staat de auto bij de dealers. Jaguar geeft op zijn kerstkaart een eerste beeld van de XF Sport brake. Wanneer de tweede Sport brake (de X-type beet het spits af) officieel naar buiten komt, is nog niet helder. Wat motoren betreft kunnen we rekenen op een 2.2 en 3.0 diesel en een 5.0 V8 benzine. Plus: prijs, kwaliteit, prestaties, ruimte. Min: verbruik, exclusiviteit. CONCURRENT#Volkswagen Passat 2.0 TSI Niet direct een logische te genhanger. En ondanks ster kere motor toch aanzienlijk gunstiger geprijsd. Bagage 565 liter. Gewicht 1.444 kg. Benzine 2.0 I, 210 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75