Geweldenaar in sjieke verpakking
Puur autorijden in sportiefste vorm
auto j 3
vrijdag 16 december 2011
MERCEDES SLS AMC ROADSTER Merk bereikt bijna perfectie in afwerking details in interieur
Het is niet bedoeld als een sek
suele uitdaging, maar laat u zich
maar eens met handen en voe
ten aan uw bed vastbinden.
Dan kunt u zich de beperkingen
voorstellen die een berijder van
de Mercedes SLS AMC Roadster
voelt wanneer hij de weg op
gaat.
door Tony Vos
Natuurlijk kun je met
deze gigant na het in
drukken van de
AMG-knop maximaal
accelereren. Probleem
loos in 3,8 seconden naar de 100
en vervolgens door naar een top
van 3x7 km/u. Genieten is beslist
het geluid dat uit de 6,2 liter V8
klinkt die moeiteloos zijn vermo
gen van 571 pk en koppel van 650
Nm uitspuugt.
De power van de motor lijkt nau
welijks te beteugelen, maar wordt
in de hand gehouden door de no
dige elektronische waakhonden.
Die kunnen overigens ook in slaap
worden gesust en dan is het
slechts de berijder en de elemen
ten die het met elkaar eens moe
ten worden.
Kortom, geweldig, automobiele
techniek in de overtreffende trap,
een natte droom voor velen, wer
kelijkheid voor de happy few. Mer
cedes vraagt inclusief de Neder
landse belastingen 266.200 euro
voor deze machine en we kunnen
rustig stellen dat geen enkele auto
zonder accessoires de fabriek ver
laat.
Maar je moet wel bijna een circuit
in de achtertuin hebben liggen of
over een grote asfaltvlakte kunnen
beschikken om de auto daadwerke
lijk te gebruiken waarvoor deze be
doeld is.
Bij vol accelereren als de snelweg
wordt opgereden, is de lol na enke
le seconden al weer voorbij. Al
Mercedes vraagt inclusief de Nederlandse belastingen 266.200 euro voor de SLS AMG Roadster. foto Automedia
thans, voor wie z'n rijbewijs lief
heeft. Nu weten we dat we tegen
woordig door steeds meer came
ra's in de gaten worden gehouden,
maar in beeld komen bij de autori
teiten kan je met deze potente rak
ker duur komen te staan.
Allemaal niet aan denken, af en
toe een beetje stout zijn en vooral
genieten.
Enorm genieten.
Want al bij stilstand spreekt er
snelheid uit het ontwerp. Wat een
prachtige combinatie, deze zwarte
auto met beige softtop. Ook een
beige interieur wekt de begeerlijk
heid op, terwijl juist deze kleuren
combinatie uiterst beschaafd en
klassiek is. De auto loopt over van
de d'etails die niet zelden een ver
wijzing zijn naar het roemruchte
verleden van de 300 SL Roadster.
De lange motorkap en de korte
achterzijde dragen bij aan het
beeld van de traditionele roadster.
Wat dat betreft doet de auto sterk
denken aan de BMW Z8 van enke
le jaren terug, ook zo'n gewelde
naar. Wie een SLS AMG Roadster
koopt is verzekerd van exclusivi
teit, uiteraard veroorzaakt door de
aanschafprijs en bovendien door
de individuele mogelijkheden om
deze sportwagen uit de hoogste re
gionen uit te rusten en aan te kle
den.
Wie voor het eerst plaatsneemt
mag rustig de tijd nemen om in
het interieur alles in zich op te ne
men.
Aan alle details lijkt de volle aan
dacht besteed te zijn. Leer, kunst
stoffen, tapijt, carbon, aluminium,
chroom, alles heeft een vergaande
vorm van perfectie bereikt. Op
één punt scoort de Roadster min
der dan de coupé.
Die heeft immers de vleugeldeu
ren die bij uitstappen, ongeacht
waar men dat doet, de aandacht
voor zich opeisen.
Bij de roadster wordt dat verruild
door een duidelijk beter hoorbare
motor als met de kap open wordt
gereden. En dat is toch waar een
roadster voor wordt gekozen.
LOTUS Elise Club Racer is een betaalbare lichtgewicht sportwagen
door Tony Vos
Wie beweert dat opwin
dende sportwagens
automatisch onbetaal
baar zijn, die krijgt
ongelijk bij de Lotus Elise Club Ra
cer. Maximale gewichtsreductie le
vert optimaal speelplezier op te
gen een bescheiden prijs.
Voor 41.600 euro staat de Club Ra
cer aan de basis van het Lotus-pro
gramma. Uiterlijk zijn de verschil
len minimaal, maar wel is meteen
duidelijk dat het merk tot op de
kleinste details gewicht heeft pro
beren te besparen. Zo is zelfs het
logo achterop vervangen door een
sticker.
In totaal heeft het dieet bij de Eli
se een gewichtsvermindering opge
leverd van 24 kg. Dat is overal aan
te zien.
De stoelen zijn slechts plastic kui
pen uitgevoerd in de carrosserie-
kleur met dunne kussentjes, die
overigens verrassend goed onder
steunen. Vloerbedekking komt
niet in het jargon van de auto voor
en onder de roosters van de luid
sprekers zit slechts loze ruimte.
Ook wordt er een veel kleinere mo
torfietsaccu gebruikt. Zelfs het rol-
dakje wordt standaard niet gele
verd, maar is onder Nederlandse
omstandigheden beslist een ver
standige optie, ook al wordt het ge
wicht hiermee in bescheiden mate
verhoogd.
De kracht van het concept zit in
het totaalgewicht van 876 kg waar
mee de atmosferische 1,6 liter
Toyotamotor totaal geen proble
men heeft. Het vermogen van 136
pk bij 6.800 tr/min lijkt beschei
den, maar is meer dan voldoende.
Het is voor een maximale op
brengst wel zaak de hogere toeren-
regionen op te zoeken, maar dat
wordt direct beloond met een lek
kere sound. In 6,5 seconden sprint
de kleine Brit naar de 100 km/u
en haalt met gemak 200 km/u.
Een lichtgewicht koets (kunststof
en aluminium) gecombineerd met
een bescheiden motor levert een
gunstig brandstofverbruik op met
bijpassend lage C02-uitstoot. Dat
verklaart weer de gunstige prijs.
Rijdend wekt de Elise meteen asso
ciaties op met een tweepersoons
kart. De inzittenden zitten bijna
met hun derrière op het wegdek.
ESP (uitschakelbaar) behoort tot
de elektronische voorzieningen,
maar verder moet je als bestuur
der alles zelf doen.
De besturing werkt heerlijk direct
en met de kap erafis de snelheids
sensatie enorm, zelfs al bij lagere
snelheden. Zeg maar maximaal ge
not voor een relatief bescheiden in
spanning. Letterlijk wordt de Elise
aangetrokken, want je moet over
atletische kwaliteiten beschikken
om in en uit te stappen door de
kleine portieren en de brede zijbal
ken van het aluminium chassis.
De uitstraling van de Lotus Elise Club Racer is zeer sportief, maar tegelijk
ook sympathiek door de bescheiden lengte van 3,7 meter, foto Automedia
De uitstraling is zeer sportief,
maar tegelijk ook sympathiek door
de bescheiden lengte van 3,785 me
ter. Vrijwel iedereen schat de aan
schafprijs veel hoger in. Al bij al
biedt Lotus een geweldig totaalpak
ket dat tot op de kleinste details
klopt. Instappen en genieten, puur
autorijden in z'n meest sportieve
vorm.
MJIIBZP