Geweldenaar in sjieke verpakking Puur autorijden in sportiefste vorm auto j 3 vrijdag 16 december 2011 MERCEDES SLS AMC ROADSTER Merk bereikt bijna perfectie in afwerking details in interieur Het is niet bedoeld als een sek suele uitdaging, maar laat u zich maar eens met handen en voe ten aan uw bed vastbinden. Dan kunt u zich de beperkingen voorstellen die een berijder van de Mercedes SLS AMC Roadster voelt wanneer hij de weg op gaat. door Tony Vos Natuurlijk kun je met deze gigant na het in drukken van de AMG-knop maximaal accelereren. Probleem loos in 3,8 seconden naar de 100 en vervolgens door naar een top van 3x7 km/u. Genieten is beslist het geluid dat uit de 6,2 liter V8 klinkt die moeiteloos zijn vermo gen van 571 pk en koppel van 650 Nm uitspuugt. De power van de motor lijkt nau welijks te beteugelen, maar wordt in de hand gehouden door de no dige elektronische waakhonden. Die kunnen overigens ook in slaap worden gesust en dan is het slechts de berijder en de elemen ten die het met elkaar eens moe ten worden. Kortom, geweldig, automobiele techniek in de overtreffende trap, een natte droom voor velen, wer kelijkheid voor de happy few. Mer cedes vraagt inclusief de Neder landse belastingen 266.200 euro voor deze machine en we kunnen rustig stellen dat geen enkele auto zonder accessoires de fabriek ver laat. Maar je moet wel bijna een circuit in de achtertuin hebben liggen of over een grote asfaltvlakte kunnen beschikken om de auto daadwerke lijk te gebruiken waarvoor deze be doeld is. Bij vol accelereren als de snelweg wordt opgereden, is de lol na enke le seconden al weer voorbij. Al Mercedes vraagt inclusief de Nederlandse belastingen 266.200 euro voor de SLS AMG Roadster. foto Automedia thans, voor wie z'n rijbewijs lief heeft. Nu weten we dat we tegen woordig door steeds meer came ra's in de gaten worden gehouden, maar in beeld komen bij de autori teiten kan je met deze potente rak ker duur komen te staan. Allemaal niet aan denken, af en toe een beetje stout zijn en vooral genieten. Enorm genieten. Want al bij stilstand spreekt er snelheid uit het ontwerp. Wat een prachtige combinatie, deze zwarte auto met beige softtop. Ook een beige interieur wekt de begeerlijk heid op, terwijl juist deze kleuren combinatie uiterst beschaafd en klassiek is. De auto loopt over van de d'etails die niet zelden een ver wijzing zijn naar het roemruchte verleden van de 300 SL Roadster. De lange motorkap en de korte achterzijde dragen bij aan het beeld van de traditionele roadster. Wat dat betreft doet de auto sterk denken aan de BMW Z8 van enke le jaren terug, ook zo'n gewelde naar. Wie een SLS AMG Roadster koopt is verzekerd van exclusivi teit, uiteraard veroorzaakt door de aanschafprijs en bovendien door de individuele mogelijkheden om deze sportwagen uit de hoogste re gionen uit te rusten en aan te kle den. Wie voor het eerst plaatsneemt mag rustig de tijd nemen om in het interieur alles in zich op te ne men. Aan alle details lijkt de volle aan dacht besteed te zijn. Leer, kunst stoffen, tapijt, carbon, aluminium, chroom, alles heeft een vergaande vorm van perfectie bereikt. Op één punt scoort de Roadster min der dan de coupé. Die heeft immers de vleugeldeu ren die bij uitstappen, ongeacht waar men dat doet, de aandacht voor zich opeisen. Bij de roadster wordt dat verruild door een duidelijk beter hoorbare motor als met de kap open wordt gereden. En dat is toch waar een roadster voor wordt gekozen. LOTUS Elise Club Racer is een betaalbare lichtgewicht sportwagen door Tony Vos Wie beweert dat opwin dende sportwagens automatisch onbetaal baar zijn, die krijgt ongelijk bij de Lotus Elise Club Ra cer. Maximale gewichtsreductie le vert optimaal speelplezier op te gen een bescheiden prijs. Voor 41.600 euro staat de Club Ra cer aan de basis van het Lotus-pro gramma. Uiterlijk zijn de verschil len minimaal, maar wel is meteen duidelijk dat het merk tot op de kleinste details gewicht heeft pro beren te besparen. Zo is zelfs het logo achterop vervangen door een sticker. In totaal heeft het dieet bij de Eli se een gewichtsvermindering opge leverd van 24 kg. Dat is overal aan te zien. De stoelen zijn slechts plastic kui pen uitgevoerd in de carrosserie- kleur met dunne kussentjes, die overigens verrassend goed onder steunen. Vloerbedekking komt niet in het jargon van de auto voor en onder de roosters van de luid sprekers zit slechts loze ruimte. Ook wordt er een veel kleinere mo torfietsaccu gebruikt. Zelfs het rol- dakje wordt standaard niet gele verd, maar is onder Nederlandse omstandigheden beslist een ver standige optie, ook al wordt het ge wicht hiermee in bescheiden mate verhoogd. De kracht van het concept zit in het totaalgewicht van 876 kg waar mee de atmosferische 1,6 liter Toyotamotor totaal geen proble men heeft. Het vermogen van 136 pk bij 6.800 tr/min lijkt beschei den, maar is meer dan voldoende. Het is voor een maximale op brengst wel zaak de hogere toeren- regionen op te zoeken, maar dat wordt direct beloond met een lek kere sound. In 6,5 seconden sprint de kleine Brit naar de 100 km/u en haalt met gemak 200 km/u. Een lichtgewicht koets (kunststof en aluminium) gecombineerd met een bescheiden motor levert een gunstig brandstofverbruik op met bijpassend lage C02-uitstoot. Dat verklaart weer de gunstige prijs. Rijdend wekt de Elise meteen asso ciaties op met een tweepersoons kart. De inzittenden zitten bijna met hun derrière op het wegdek. ESP (uitschakelbaar) behoort tot de elektronische voorzieningen, maar verder moet je als bestuur der alles zelf doen. De besturing werkt heerlijk direct en met de kap erafis de snelheids sensatie enorm, zelfs al bij lagere snelheden. Zeg maar maximaal ge not voor een relatief bescheiden in spanning. Letterlijk wordt de Elise aangetrokken, want je moet over atletische kwaliteiten beschikken om in en uit te stappen door de kleine portieren en de brede zijbal ken van het aluminium chassis. De uitstraling van de Lotus Elise Club Racer is zeer sportief, maar tegelijk ook sympathiek door de bescheiden lengte van 3,7 meter, foto Automedia De uitstraling is zeer sportief, maar tegelijk ook sympathiek door de bescheiden lengte van 3,785 me ter. Vrijwel iedereen schat de aan schafprijs veel hoger in. Al bij al biedt Lotus een geweldig totaalpak ket dat tot op de kleinste details klopt. Instappen en genieten, puur autorijden in z'n meest sportieve vorm. MJIIBZP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73