Wennen aan
wietpas tot mei
De Katse Kerk viert
i8l zeeland
Brave Loenken en de Broodoproer
HENGELSPORT
JANPETER
""TL
UITSTEL Gemeenten krijgen meer tijd
Bijnamenboekje blijkt bestseller
Muziekfestival Polderpop na jaren
afwezigheid nieuw leven ingeblazen
KATSE KERK
Tien jaar is de Katse Kerk nu in handen van leken. Op 14
december was het exact een decennium terug dat de kerk
voor het symbolische bedrag van één gulden verkocht werd.
vrijdag 16 december 2011
igcijyeuvvsi
Ae zeespieg*1
Zoveel vis zit er op dit moment onder onze Zeeuwse Kust.
Het is aan u om deze eens te gaan vangen...
Wij kunnen u voorzien van alle benodigdheden!
Hengelsport Janpeter - Scheldestraat 33 - Vlissingen - Tel: 0118-418313
Let op! De wintermaanden zijn we 's maandags geslote
door Luc Oggel
GOES - De wietpas voor coffees
hops in de zuidelijke provincies
wordt weliswaar per 1 januari inge
voerd, maar er zal pas per mei op
worden gecontroleerd.
Dat heeft minister Opstelten van
Veiligheid en Justitie gisteren in
een brief aan de "TVveede Kamer ge
schreven. Hij heeft daartoe beslo
ten na overleg met de 'coffeeshop
burgemeesters', onder wie die van
Goes, Vlissingen en Terneuzen.
De burgemeesters voorzagen de
nodige problemen met het nieuwe
beleid, vooral op het gebied van
handhaving. Gemeenten met cof
feeshops en coffeeshophouders
krijgen nu dus langer de tijd om
voorbereidingen te treffen en er
aan te wennen. Inzet van de burge
meesters was overigens om het be
leid pas op juli in te voeren.
Opstelten heeft de gemeenten toe
dat wanneer op basis van
een reëel plan van aanpak blijkt
dat er meer politie nodig is, die er
ook komt.
Hoewel het ingezetenencriterium
(alleen personen met een Neder
lands paspoort komen in aanmer
king voor een pas) overeind blijft,
wordt de regel dat elke coffeeshop
maximaal tweeduizend leden mag
hebben opgeschort tot r januari
2013. Dat gebeurt op verzoek van
de Limburgse gemeenten, waar he
le grote coffeeshops zijn. Zij ko
men niet toe met een maximum
van tweeduizend mensen.
Met de invoering van de wietpas,
die door het Rijk is opgelegd, wor
den coffeeshops besloten clubs.
Achterliggende gedachte is om op
die manier drugstoeristen te we
ren. Het voornemen heeft tot de
nodige (politieke) beroering ge
leid. De Goese gemeenteraad uitte
vorige maand haar twijfels over
het systeem en ook de coffeeshop
houders zien er niets in.
door Luc Oggel
WOLPHAARTSDIJK - In een boerde
rij aan de Perponcherpolderweg 3
tussen Wolphaartsdijk en 's-Heer
Arendskerke wordt morgenavond,
na jaren afwezigheid, muziekfesti
val Polderpop gehouden. Tijdens
het evenement zullen zes nieuwe,
door Claudia Sondervan
Een dorpje van 450 inwo
ners dat twee gemeen
schapshuizen in bedrijf
houdt en dat gegeven ko
mende zomer viert met een drie
daags feestprogramma met thea
ter, muziek, vertelkunst, film en fo
toprojectie en een historisch open
luchtspel over gemeenschapszin.
Hoe leefbaar wil je de kleine ker
nen hebben?
Kats gaat het presteren, rond de
viering van het feit dat het char
mante witte kerkje tien jaar gekle-
den door de Hervormde gemeente
niet is verkocht aan een ontwikke
laar, maar overging in handen van
de Stichting Oude Zeeuwse Ker
ken, van de dorpelingen.
Hoe belangrijk zo'n gemeen
schappelijke plek in een
dorp is, wordt bij het be
gin van de viering in juni uiteenge
zet bij een symposium over de vi
tale functie van dorpshuizen.
Het duurde even voor de Katse
kerk door iedereen in het dorp als
gemeenschapsplaats werd gezien,
erkennen voorzitter Han ter Keurs
en bestuurslid Leen van Loon van
Stichting de Katse Kerk. Kats telt
nogal wat niet-kerkelijken en me
nigeen, zowat geboren in de scha
duw van het torentje, had nooit
een voet over de drempel gezet.
Maar de verschillende activiteiten
lokten ook hen naar binnen. Het
kerkje is een geliefde plaats voor
exposities, optredens, bruiloften -
kerkelijk, burgerlijk en feestelijk.
De komende maanden gaat bouw
bedrijf Van der Linde uit Goes aan
de slag met het dak-en de ernstig
afbladderende gevel van het negen-
tiende-eeuwse gebouw. Vrijwilli
gers kregen in de afgelopen twee
jaar met allerhande acties voldoen
de bijeen om de klus, van rond de
50.000 euro, te kunnen laten uit-
Bakkers gevraagd
De viering van de Katse Kerk is vrij
dag 1zaterdag 2 en zondag 3
juni.
Om bij de afsluitende broodmaal
tijd Kats brood te kunnen eten,
worden bakkers(-leerlingen) ge
zocht om te adviseren of mee te
bakken.
Als er (leerling-)metselaars willen
helpen, kan het brood ook uit Kat
se ovens komen.
Om het feest te helpen bekosti
gen, vraagt het bestuur van de Kat
se Kerk om hulp.
website: http://people.zeeland-
net.nl/heelgoed/katsekerk.html
voeren. De geglazuurde dakpan
nen uit 1870 zijn zo broos dat ze
verkruimelen, die worden vervan
gen. Daarna wordt de gevel afge-
bikt, opnieuw gestuct en geverfd.
En dan niet zo spierwit als de ge
meente Noord-Beveland de toren
laatst in de verf heeft gezet.
Strak werk, maar helaas niet con
form de monumentenvoorschrif
ten die voor het kerkje gelden. Dat
wit heeft een groengrijze zweem,
zoals een stukje proefgevel toont.
Maar het wordt wit genoeg om te
dienen als projectiescherm voor
beelden die de Katsenaren gaan
maken van hun leefomgeving en
hun bestaan, als onderdeel van de
viering in juni. De beelden wor
den gecombineerd met herinnerin
gen en verhalen over Kats en een
'museum van Kats leven' met ob
jecten uit het dagelijks bestaan van
de inwoners. Hoogtepunten in de
voorlopige programmaopzet zijn
een concert aan de haven met
vreugdevuur en de opvoering van
het historische volkspel 'Het
Broodoproer van 1609', onder re
gie van Robert Maaskamp van Het
Bedrijf, gespeeld door de Katsen
aren. Het spel begint bij de Oude
.Landbouwhaven en eindigt via de
de coupure in het dorp bij een ge
meenschappelijke maaltijd met
brood uit Kats.
Het verhaal van de Broodoproer, zoals verteld
in J.B.V. Welten's Pioniers aan de Oosterschel-
de, stamt uit het prille begin van de nederzet
ting Kats. In de eerste jaren van de zeventiende eeuw,
kort nadat de eerste Noord-Bevelandse polders weer
drooggelegd waren na de verschrikkelijke Allerheili
genvloed, heerste pest en armoe in het gehucht.
Er wonen dan wat boeren, herders, achtergebleven
dijkwerkers, pioniers, gedeserteerde soldaten en men
sen die van elders vluchtten voor religieuze onver
draagzaamheid. Het eiland is aangewezen als winge
west voor de graanteelt, maar er heerst honger in de
winter van 2609.
Boeren en bestuurders manipuleren de graanvoorra
den om groot gewin te maken op de markten van
Goes en Zierikzee. De dijk was de tolgrens; het gezag
stond niet toe dat de Katsenaren brood bakten van
graan dat niet van het eiland kwam. Maar aan dat
graan was niet te geraken. Een doopsgezinde boeren
vrouw, Loenken Ketelaers, begon een broodsmokkel
vanuit Goes. Keer op keer werd haar lading in beslag
genomen, maar ze bleef naar Goes varen om brood
voor de dorpelingen.
De hardhandige confiscaties maakten de stemming
onder de hongerige bevolking grimmig. Het bestuur
vreesde een opstand. Het ging hier immers om de
landarbeiders die ook voor de oogst moeten zorgen.
Uiteindelijk zwichtten de gezagsdragers voor het
volksverzet, en lieten Loenkens gesmokkelde brood
uitdelen onder de Katsenaren.
YERSEKE - Het eerste deel van Bijnamen van toen in Yerseke was binnen een
week al helemaal uitverkocht. Reden voor uitgever Piet Hoekman om Yerse-
kenaar Johannes Minnaard (91) nog eens zo'n boekje te laten schrijven.
Deel twee dus, met nieuwe namen. Gisteren werd het eerste exemplaar
overhandigd aan burgemeester Jan Huisman van de gemeente Reimers-
waal.
zie ook video op www.pzc.nl/video foto Willem Mieras
Tot 31/12
250 euro korting op
Stijlvol Wonen Bank!
Wij verhuizen op 20 december.
Ons nieuwe adres: Pearyweg 19, Goes.
beginnende Zeeuwse bands optre
den: Dehumanization (metal).
Warhead (metal), Remote World
(rock), The Shards (rock), Raptu-
Red (metal) en Lost Generation
(hardrock).
Het gratis festival, dat om 20.30 be
gint, wordt ondersteund door de
Jongerenraad Goes.
Selected dealer
't Hommeltje
Antiek Interieur
Beestenmarkt 16, Goes