Wennen aan wietpas tot mei De Katse Kerk viert i8l zeeland Brave Loenken en de Broodoproer HENGELSPORT JANPETER ""TL UITSTEL Gemeenten krijgen meer tijd Bijnamenboekje blijkt bestseller Muziekfestival Polderpop na jaren afwezigheid nieuw leven ingeblazen KATSE KERK Tien jaar is de Katse Kerk nu in handen van leken. Op 14 december was het exact een decennium terug dat de kerk voor het symbolische bedrag van één gulden verkocht werd. vrijdag 16 december 2011 igcijyeuvvsi Ae zeespieg*1 Zoveel vis zit er op dit moment onder onze Zeeuwse Kust. Het is aan u om deze eens te gaan vangen... Wij kunnen u voorzien van alle benodigdheden! Hengelsport Janpeter - Scheldestraat 33 - Vlissingen - Tel: 0118-418313 Let op! De wintermaanden zijn we 's maandags geslote door Luc Oggel GOES - De wietpas voor coffees hops in de zuidelijke provincies wordt weliswaar per 1 januari inge voerd, maar er zal pas per mei op worden gecontroleerd. Dat heeft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie gisteren in een brief aan de "TVveede Kamer ge schreven. Hij heeft daartoe beslo ten na overleg met de 'coffeeshop burgemeesters', onder wie die van Goes, Vlissingen en Terneuzen. De burgemeesters voorzagen de nodige problemen met het nieuwe beleid, vooral op het gebied van handhaving. Gemeenten met cof feeshops en coffeeshophouders krijgen nu dus langer de tijd om voorbereidingen te treffen en er aan te wennen. Inzet van de burge meesters was overigens om het be leid pas op juli in te voeren. Opstelten heeft de gemeenten toe dat wanneer op basis van een reëel plan van aanpak blijkt dat er meer politie nodig is, die er ook komt. Hoewel het ingezetenencriterium (alleen personen met een Neder lands paspoort komen in aanmer king voor een pas) overeind blijft, wordt de regel dat elke coffeeshop maximaal tweeduizend leden mag hebben opgeschort tot r januari 2013. Dat gebeurt op verzoek van de Limburgse gemeenten, waar he le grote coffeeshops zijn. Zij ko men niet toe met een maximum van tweeduizend mensen. Met de invoering van de wietpas, die door het Rijk is opgelegd, wor den coffeeshops besloten clubs. Achterliggende gedachte is om op die manier drugstoeristen te we ren. Het voornemen heeft tot de nodige (politieke) beroering ge leid. De Goese gemeenteraad uitte vorige maand haar twijfels over het systeem en ook de coffeeshop houders zien er niets in. door Luc Oggel WOLPHAARTSDIJK - In een boerde rij aan de Perponcherpolderweg 3 tussen Wolphaartsdijk en 's-Heer Arendskerke wordt morgenavond, na jaren afwezigheid, muziekfesti val Polderpop gehouden. Tijdens het evenement zullen zes nieuwe, door Claudia Sondervan Een dorpje van 450 inwo ners dat twee gemeen schapshuizen in bedrijf houdt en dat gegeven ko mende zomer viert met een drie daags feestprogramma met thea ter, muziek, vertelkunst, film en fo toprojectie en een historisch open luchtspel over gemeenschapszin. Hoe leefbaar wil je de kleine ker nen hebben? Kats gaat het presteren, rond de viering van het feit dat het char mante witte kerkje tien jaar gekle- den door de Hervormde gemeente niet is verkocht aan een ontwikke laar, maar overging in handen van de Stichting Oude Zeeuwse Ker ken, van de dorpelingen. Hoe belangrijk zo'n gemeen schappelijke plek in een dorp is, wordt bij het be gin van de viering in juni uiteenge zet bij een symposium over de vi tale functie van dorpshuizen. Het duurde even voor de Katse kerk door iedereen in het dorp als gemeenschapsplaats werd gezien, erkennen voorzitter Han ter Keurs en bestuurslid Leen van Loon van Stichting de Katse Kerk. Kats telt nogal wat niet-kerkelijken en me nigeen, zowat geboren in de scha duw van het torentje, had nooit een voet over de drempel gezet. Maar de verschillende activiteiten lokten ook hen naar binnen. Het kerkje is een geliefde plaats voor exposities, optredens, bruiloften - kerkelijk, burgerlijk en feestelijk. De komende maanden gaat bouw bedrijf Van der Linde uit Goes aan de slag met het dak-en de ernstig afbladderende gevel van het negen- tiende-eeuwse gebouw. Vrijwilli gers kregen in de afgelopen twee jaar met allerhande acties voldoen de bijeen om de klus, van rond de 50.000 euro, te kunnen laten uit- Bakkers gevraagd De viering van de Katse Kerk is vrij dag 1zaterdag 2 en zondag 3 juni. Om bij de afsluitende broodmaal tijd Kats brood te kunnen eten, worden bakkers(-leerlingen) ge zocht om te adviseren of mee te bakken. Als er (leerling-)metselaars willen helpen, kan het brood ook uit Kat se ovens komen. Om het feest te helpen bekosti gen, vraagt het bestuur van de Kat se Kerk om hulp. website: http://people.zeeland- net.nl/heelgoed/katsekerk.html voeren. De geglazuurde dakpan nen uit 1870 zijn zo broos dat ze verkruimelen, die worden vervan gen. Daarna wordt de gevel afge- bikt, opnieuw gestuct en geverfd. En dan niet zo spierwit als de ge meente Noord-Beveland de toren laatst in de verf heeft gezet. Strak werk, maar helaas niet con form de monumentenvoorschrif ten die voor het kerkje gelden. Dat wit heeft een groengrijze zweem, zoals een stukje proefgevel toont. Maar het wordt wit genoeg om te dienen als projectiescherm voor beelden die de Katsenaren gaan maken van hun leefomgeving en hun bestaan, als onderdeel van de viering in juni. De beelden wor den gecombineerd met herinnerin gen en verhalen over Kats en een 'museum van Kats leven' met ob jecten uit het dagelijks bestaan van de inwoners. Hoogtepunten in de voorlopige programmaopzet zijn een concert aan de haven met vreugdevuur en de opvoering van het historische volkspel 'Het Broodoproer van 1609', onder re gie van Robert Maaskamp van Het Bedrijf, gespeeld door de Katsen aren. Het spel begint bij de Oude .Landbouwhaven en eindigt via de de coupure in het dorp bij een ge meenschappelijke maaltijd met brood uit Kats. Het verhaal van de Broodoproer, zoals verteld in J.B.V. Welten's Pioniers aan de Oosterschel- de, stamt uit het prille begin van de nederzet ting Kats. In de eerste jaren van de zeventiende eeuw, kort nadat de eerste Noord-Bevelandse polders weer drooggelegd waren na de verschrikkelijke Allerheili genvloed, heerste pest en armoe in het gehucht. Er wonen dan wat boeren, herders, achtergebleven dijkwerkers, pioniers, gedeserteerde soldaten en men sen die van elders vluchtten voor religieuze onver draagzaamheid. Het eiland is aangewezen als winge west voor de graanteelt, maar er heerst honger in de winter van 2609. Boeren en bestuurders manipuleren de graanvoorra den om groot gewin te maken op de markten van Goes en Zierikzee. De dijk was de tolgrens; het gezag stond niet toe dat de Katsenaren brood bakten van graan dat niet van het eiland kwam. Maar aan dat graan was niet te geraken. Een doopsgezinde boeren vrouw, Loenken Ketelaers, begon een broodsmokkel vanuit Goes. Keer op keer werd haar lading in beslag genomen, maar ze bleef naar Goes varen om brood voor de dorpelingen. De hardhandige confiscaties maakten de stemming onder de hongerige bevolking grimmig. Het bestuur vreesde een opstand. Het ging hier immers om de landarbeiders die ook voor de oogst moeten zorgen. Uiteindelijk zwichtten de gezagsdragers voor het volksverzet, en lieten Loenkens gesmokkelde brood uitdelen onder de Katsenaren. YERSEKE - Het eerste deel van Bijnamen van toen in Yerseke was binnen een week al helemaal uitverkocht. Reden voor uitgever Piet Hoekman om Yerse- kenaar Johannes Minnaard (91) nog eens zo'n boekje te laten schrijven. Deel twee dus, met nieuwe namen. Gisteren werd het eerste exemplaar overhandigd aan burgemeester Jan Huisman van de gemeente Reimers- waal. zie ook video op www.pzc.nl/video foto Willem Mieras Tot 31/12 250 euro korting op Stijlvol Wonen Bank! Wij verhuizen op 20 december. Ons nieuwe adres: Pearyweg 19, Goes. beginnende Zeeuwse bands optre den: Dehumanization (metal). Warhead (metal), Remote World (rock), The Shards (rock), Raptu- Red (metal) en Lost Generation (hardrock). Het gratis festival, dat om 20.30 be gint, wordt ondersteund door de Jongerenraad Goes. Selected dealer 't Hommeltje Antiek Interieur Beestenmarkt 16, Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 42