Waar men niet io uit selectie donderdag 15 december 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Desiree de Baar Desiree de Baar heeft in een door Johan de Koning ontworpen hou ten architectonische structuur haar eigen gedrag en bewegingen vastgelegd. Zij schuurde op bepaal de plekken de lak weg en be schreef de vlakken met teksten over wonen, thuis en identiteit. Zo maakte zij een gelaagde installatie. T/m 23/12: Caesuur, Lange Noordstr. 67, Middelburg Vr. en za. 14-17 uur. Constant Constant Nieuwenhuis (1920- 2005) werkte 20 jaar aan ideeën voor een utopische stad, New Ba byion, waar mensen bevrijd zijn van lichamelijke arbeid en zich creatief kunnen ontplooien. Naast modellen maakte hij ook tekenin gen en litho's. Eén daarvan is te zien in Zierikzee. T/m 23/12: Collectie Pontes Pieter Zeeman, Galerie Galerij, Hatfieldpark 2, Zierikzee. Schooldagen 9-16 uur. Oscar Lourens Oscar Lourens heeft de Bewaer- schole nagebouwd en terugge bracht tot een hanteerbare schaal. In de ruimte is een deel van het voormalige schoolgebouw 1 op 1 en op schaal te zien. Zo transfor meert hij architectuur in beelden de kunst. T/m 24/12: Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur en op afspraak. Jan Schoonhoven Jan Schoonhoven (1914 -1994) maakte met minimale middelen subtiele reliëfs die je kunt zien als de verbeelding van evenwicht tus sen anonimiteit en individualiteit. Eén van zijn werken maakt deel uit van een prachtige verzameling werken op klein formaat. T/m 25/12lk-eiland, Hoekpaviljoen, Vlissingsestraat 239A, Oost-Souburg, za. en zo. 12.00 - 17.00 uur. Ronny Ivens Ronny Ivens combineert in zijn monumentale beelden in brons, staal en steen het verbeelden van natuurkrachten met onderzoek naar fundamentele principes van sculptuur, zoals evenwicht, open en geslotenheid. Hij exposeert samen met schilder Huib de Kort. T/m 29/12: Morres Wonen Hulst, Industrieweg 2.Dagelijks 10-18 uur. Remco Torenbosch (1982) werkte twee maanden in het IK pa viljoen bij de Waterto ren in Oost-Souburg. Hij bedacht er performances waar van ik er één zag in de Vleeshal: een intrigerende verkenning van de ruimte door een danser. En hij maakte de tentoonstelling 'Be tween Act and Protest - The Ma king of Political textile or Making Textile Political'. Centraal daarin staan twee perspex frames met in elk een gevouwen katoenen doek, afkomstig uit de tent-industrie, de een zwart, de ander huidkleurig. Het doek is ontdaan van stiksels en ritssluitingen. Torenbosch brengt het zo terug tot een materi aal waarvan je ook wat anders zou kunnen maken. Door het in per spex te verpakken oogt het doek als een relikwie, als iets kostbaars, als kunst. Maar ondanks de pretenties is het in mijn ogen niets van dat alles. To renbosch wordt gebracht als ie mand die de steriele leegte van de moderne kunst én van de kapitalis tische samenleving aan de kaak zou stellen. Het (tent)doek ver Werk van Remco Torenbosch wijst dan naar de protesten- en de monstratiekampen zoals die Ta- hrirplein in Caïro en de Occupy Movement en de uitgekiende pre sentatie naar het modernisme in de kunst. Maar het isoleren en es thetisch presenteren van de doe ken is slechts een bevestiging van de leegte die je soms in de kunst en vaker in de samenleving kunt aantreffen. Kunst die niets zichtbaar maakt dan zichzelf kan spannend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de reliëfs van Jan Schoonhoven, waarvan el ders op het terrein een sterk voor beeld is te zien. De expositie van Torenbosch smoort echter in pre tentieuze nietszeggendheid die op geen enkel moment iets anders blootlegt dan zijn onmacht om écht een statement te maken. Er is één onderdeel dat de sterili teit mist. Op de vloer liggen twee vlaggen geplooid en bedrukt met bladzijden tekst. Ik herken met moeite het in brallerige termen vervatte Futuristisch Manifest uit 1909, waarin reikhalzend wordt uitgekeken naar een toekomst die pas kan bestaan na de breuk met het verleden. Die breuk zou door kunstenaars moeten en kunnen worden bewerkstelligd. Dat is niet gelukt, althans niet in de mate waarin de futuristen dat voor ogen hadden. Door hun manifest op vlaggen te printen lijkt Toren bosch hun ambities te verbinden met die van de genoemde protest bewegingen: een gedeelde preten tie en een gedeelde machteloos heid. \Een cynische visie waar ik vraag tekens bij zet. Een eerdere tentoon stelling in De Kabinetten van de Vleeshal was wel sterk omdat To renbosch in de symbolische leegte een overtuigende visuele metafoor toonde voor de wurggreep van de schone schijn van het kapitalisme. Als hij in Oost-Souburg echter de relatie kunst-samenleving aan de orde stelt doet hij dat over de hoof den van hen die hun leven en vrij heid wagen in politieke en culture le strijd. Ook in de multiples is een vrijblijvende verzameling se- mi-betekenisvol materiaal bij el kaar gebracht. Een van de titels ver wijst naar de analytische filosofie. Die streeft naar heldere argumenta tie over afgebakende onderwerpen en heeft een afkeer van vage dis cussies over grote thema's. De filo soof Wittgenstein schreef: „Waar men niet over kan spreken, daar moet men over zwijgen". Op die zin zou Torenbosch eens een tijdje moeten kauwen. Ook Alex Vermeulen (1957) die in deWillem3 expo seert heeft pretenties. Hij werkt sinds 1996 aan 'States of Hu manity' (SOH), een totaalkunst werk dat bestaat uit verschillende afleveringen waarin het leven in metropolen centraal staat. De men selijke conditie vertoont zich vol gens hem daar het meest preg nant. SOH zoomt in op thema's waarin individu en maatschappij elkaar treffen zoals: religie, geweld, individualisme en seksualiteit. Via films, foto's, sculpturen en installa ties verbeeldt Vermeulen de essen tie van onze tijd, stelt hij vragen over de mechanismen die haar be palen, de richting die zij opgaat en de dilemma's waarvoor wij staan. 'SOH29 Relativity' omvat drie de len. De installatie 'You know why I am so happy!?' bestaat uit acht ge stileerde mensfiguren die lijken op het ei waarom ze heen staan. Uit elk van de figuren klinkt geneurie. Vermeulen vroeg zangers uit 8 lan den hun hoop en verlangens tot klinken te brengen. De klanken weven zich tot een rijk geschakeerd tapijt, een ode aan diversiteit en hoop. Als bezoe ker beweeg je tussen de figuren. Dat kan de vraag oproepen naar je eigen positie ten opzichte van het leven en de ander. Een tweede onderdeel is een terug blik op de periode 1976-1995, met tekeningen, fotomontages en ob jecten. Het zijn speelse, soms scien cefictionachtige verkenningen van de opties die je als mens hebt om je staande te houden in een samen leving die gekenmerkt wordt door massaliteit en technologie. Daarnaast gaf Vermeulen ook vorm aan de zoektocht om de ge heimen van het universum te ont-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 70