Toneelvereniging Pauze houdt eerlijkheid 2 uil donderdag 15 december 2011 selectie Conny Janssen Danst In 2012 bestaat Conny Janssen Danst 20 jaar en dat wordt ge vierd met een avondvullende voorstelling met twee karakteris tieke choreografieën uit haar oeuvre: Number One (2002) en Common Ground (2010). Donderdag 15 december, Stads schouwburg, Middelburg, 20.00 uur When Harry met Sally Daniel Boissevain en Isa Hoes spelen de hoofdrol in de roman tische komedie When Harry met Sally, de toneelversie van de be kende film over vriendschap, re laties en andere liefdesongemak ken uit de moderne tijd. Regie: Mette Bouhuijs-. Vrijdag 16 december, De Mythe, Goes, 20.00 uur. De Rietdekker Theaterproductiehuis Zeelandia brengt drie extra voorstellingen van De Rietdekker, dat gebaseerd is op het boek van Rinus Spruit. Het stuk wordt gespeeld door Bram Kwekkeboom. Vr. 16 t/m zo. 18 december, studio Zeelandia (Hoogstraat 18-20), Middelburg, 20.00 uur. door Ali Pankow Swing mee met Centree', luidt de aanmoediging aan het muziek-en dans- minnend publiek vrijdag naar de bigband avond in de Nieuwe Kerk in Zierikzee te ko men. Het programma biedt op tredens van de 14-koppige band The New Orpheans met zange res Marjon van Iwaarden en als 'special guest' zanger en enter tainer Robin van Beek. Ook zijn er demonstraties door leden van Kramer Dancemasters. Wat die 'special guest' betreft: Ro bin van Beek wordt vaak omschre ven als de 'Nederlandse Michael Bublé', maar dat predikaat lijkt niet de volledige lading te dekken. Van Beek heeft meer te bieden. „Zingen is mij met de paplepel in gegoten. Thuis en vooral onder weg in de auto waren mijn ouders vrijwel altijd aan het zingen. Zelf kreeg ik vanaf mijn tiende jaar al zangles en toen ik twaalf was mocht ik zingen in de professione le uitvoering van Die Zauberjlöte in de Stopera in Amsterdam. Ik vond het fantastisch op zo'n groot podium te staan, hoewel klassieke muziek niet echt mijn voorkeur had", vertelt de nu 39-jarige zan ger uit Lopik. Zijn CV getuigt van een rijke scho ling in de praktijk. „In plaats van een conservatoriumopleiding koos hij er voor met een coverband in Zuid-Frankrijk te gaan optreden te gen onderkomen, goed eten en een glas wijn. „Dat sprak me op die leeftijd wel aan. Toen ik terug was in Nederland werd ik zanger bij een studentenband. We had den ruim honderd optredens per jaar. Er is vrijwel geen studenten vereniging waar we niet zijn ge weest." Van Beek treedt nog steeds met re gelmaat op, maar heeft inmiddels bewuste keuzes gemaakt in zijn le ven, waarin ook wat meer plaats is voor een gezinsleven. „Dat vind ik heel belangrijk. Ik heb twee doch ters, één van vier jaar en één van vier maanden, die wil ik graag zien opgroeien, want het gaat alle maal zo vlug." Natuurlijk leefde bij hem ooit de wens 'echt beroemd' te worden. Vaak hangt 'een doorbraak' mede van toeval af Maar ook zonder dat bij het noemen van zijn naam alle bellen gaan rinkelen, is hij heel te vreden met de wijze waarop hij nu zijn vak uitoefent. Naast optre dens door het hele land met big bands onder meer in specifieke theatershows, geeft hij ook les aan de Rock Academy in Tilburg en werkt hij binnen zijn eigen bedrijf 'Vocal Center' als docent Comple te Vocal Technique (CVT), waar hij een driejarige opleiding in Ko penhagen voor volgde. Deze zangmethode reikt de tech niek aan om alle geluiden en stij len op een verantwoorde manier te maken. „Ik weet uit eigen erva ring dat je roofbouw kunt plegen op je stem als je zoals ik voorheen zonder de juiste techniek heel vaak optreedt. Als CVT-docent wil ik daar zoveel mogelijk zangers voor behoeden", zegt Van Beek. Hij begeleidt als vocal coach ook de deelnemers aan het tv-program- ma Sunday Night Fever dat sinds begin december bij RTL wordt uit gezonden. Contacten met musici uit Zeeland heeft hij al sinds de tijd dat hij op trad met de band Flat Out uit Ber gen op Zoom. „Daar leerde ik Mar jon van Iwaarden kennen en via de onderlinge contacten, waren er optredens met de Grand Pa Nick Sessieband in de Stadsschouwburg en Café Schuttershof in Middel- burg." In de aankondiging voor de Big band avond van Centree wordt Van Beek specifiek aangekondigd als 'de Nederlandse Michael Bu blé', die het publiek meeneemt op een muzikale reis vanaf de jaren 30 tot heden. Hij heeft echter ook programma's op zijn naam staan waarin bekende zangers als James Taylor en Robbie Williams zijn be langrijkste inspiratiebronnen zijn, zonder dat hij ze overigens imi teert. „Van Taylor spreken de songs me zeer aan, Robbie Willi ams is een betere entertainer en Michael Bublé zie ik als een soort combinatie van die twee. Daar houd ik van: mooie liedjes zingen en de nummers op een onderhou dende manier aan elkaar praten." Centree zet in op een bruisende swingavond met The New Or pheans, Marjon van Iwaarden en Robin van Beek. Gedurende de avond verzorgen danskoppels van Kramer Dancemasters demonstra ties. Die zijn bedoeld als uitnodi ging aan het publiek zelf ook lek ker mee te swingen. Vrijdag 16 december, Nieuwe Kerk, Zierikzee, 20.00 uur, kaarten a €7,50 (kinderen tot 12 jaar €5,-- )vanaf 19.30 uur aan de kerk te koop. Voorverkoop bij de VW-kantoren op Schouwen - Duiveland. Trompettist Rinus Zuidweg en zangeres Marjon van Iwaarden tijdens een eerder optreden. COLOFON UitCids: elke donderdag als bijlage bij de PZC en BN/De Stem. Informatie over voorstellingen, restau rants, exposities, winkels, evenementen en films. U kunt ons informeren: E-mail: redsec@pzc.nl Website: www.pzc.nl/uit - op de si te is een formulier beschikbaar, waar u alle gegevens over voorstel ling of evenement kunt invullen. PZC-redactiesecretariaat, Postbus 91, 4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118 434010 Redactie: Jan van Damme: 0118 434014, j.vandamme@pzc.nl Rolf Bosboom: 0118 434006, r.bosboom@pzc.nl Advertenties: Verkoopteam Zeeland: 0118 434070, teamzeeland@bndestem-pzc.nl door Ali Pankow De koning is dood en de vraag is: wat nu? Negen to taal verschillende persona ges houden zich in het toneelstuk Beste Mensen intensief met deze vraag bezig. Toneelvereniging Pau ze speelt deze voorstelling vrijdag, zaterdag en zondag in theater Vest- zak'99 in Vlissingen. Beste Mensen wordt omschreven als een 'vrolijk koningsdrama' Het is een stuk over 'goed zijn' of 'moeten zijn'. Van jezelf, of van an deren. Maar hoe komt een negen koppige minimaatschappij erach ter wie van hen de beste mens is? „Door te kijken hoe eerlijk ieder voor zich is",zegt regisseur Marjo- ke Sinke. „Thema van deze voor stelling is eerlijkheid. Hoe eerlijk wil je voor jezelf zijn. Zeg je altijd ronduit je mening of sluit je je lie ver aan bij de meerderheid? Kom je meteen voor je standpunt uit of wacht je eerst even af wat anderen ervan vinden?" Sinke regisseerde eerder een eenak ter bij Pauze. Toen zij vervolgens werd gevraagd eens haar tanden te zetten in een avondvullend stuk met een ruime bezetting viel haar keus op Beste Mensen van Maaike Bergstra. Het is een zogeheten Bui tenkunst-productie. Buitenkunst is een landelijke organisatie voor zomercursussen voor theater, dans, muziek, literatuur en beel dende kunst. „De voorstellingen die daaruit voortvloeien zijn meestal voor een vrij breed pu bliek toegankelijk", weet Sinke uit ervaring. Dit stuk van Bergsma spreekt haar vooral ook aan omdat het haar als regisseur veel vrijheid laat. „Er staat geen enkele re gie-aanwijzing in, ook geen pun ten en komma's en zelfs ontbre ken bij sommige teksten de naam van een personage. Ik vind het wel een uitdaging om dan alles zelf te kunnen bepalen. Voor de spelers was het aanvankelijk natuurlijk wel lastig om het stuk te lezen en de teksten te duiden", vertelt de re gisseur. Zij had negen rollen te ver delen en kreeg ook negen spelers op de auditie-avond. Dat pakte goed uit en met veel enthousias me werd het repetitieproces inge zet. Sommige spelers waren toe aan nieuwe uitdagingen. Sinke ho noreerde dat door bij de rolverde ling niet uit te gaan van typecas ting, maar sommige castleden ook eens wat minder voor de handlig gende personages te laten spelen. „Ik wil tijdens het repetitieproces graag veel dingen vanuit de spelers laten ontstaan. Op basis van impro visaties kunnen zij dan zelf onder zoeken hoe hun personage loopt, praat en zich verhoudt tot andere mensen, hoe het zit met de onder linge hiërarchie." Het verhaal speelt zich af in een mini-koninkrijk. Ook dat gegeven biedt wat vormgeving betreft heel veel vrijheid, dus diverse locaties die met fantasie gerealiseerd kun nen worden. „En dan verspringt het verhaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 62