Toneelvereniging Pauze houdt eerlijkheid
2 uil
donderdag 15 december 2011
selectie
Conny Janssen Danst
In 2012 bestaat Conny Janssen
Danst 20 jaar en dat wordt ge
vierd met een avondvullende
voorstelling met twee karakteris
tieke choreografieën uit haar
oeuvre: Number One (2002) en
Common Ground (2010).
Donderdag 15 december, Stads
schouwburg, Middelburg, 20.00 uur
When Harry met Sally
Daniel Boissevain en Isa Hoes
spelen de hoofdrol in de roman
tische komedie When Harry met
Sally, de toneelversie van de be
kende film over vriendschap, re
laties en andere liefdesongemak
ken uit de moderne tijd. Regie:
Mette Bouhuijs-.
Vrijdag 16 december, De Mythe,
Goes, 20.00 uur.
De Rietdekker
Theaterproductiehuis Zeelandia
brengt drie extra voorstellingen
van De Rietdekker, dat gebaseerd
is op het boek van Rinus Spruit.
Het stuk wordt gespeeld door
Bram Kwekkeboom.
Vr. 16 t/m zo. 18 december, studio
Zeelandia (Hoogstraat 18-20),
Middelburg, 20.00 uur.
door Ali Pankow
Swing mee met Centree',
luidt de aanmoediging
aan het muziek-en dans-
minnend publiek vrijdag
naar de bigband avond in de
Nieuwe Kerk in Zierikzee te ko
men. Het programma biedt op
tredens van de 14-koppige band
The New Orpheans met zange
res Marjon van Iwaarden en als
'special guest' zanger en enter
tainer Robin van Beek. Ook zijn
er demonstraties door leden
van Kramer Dancemasters.
Wat die 'special guest' betreft: Ro
bin van Beek wordt vaak omschre
ven als de 'Nederlandse Michael
Bublé', maar dat predikaat lijkt
niet de volledige lading te dekken.
Van Beek heeft meer te bieden.
„Zingen is mij met de paplepel in
gegoten. Thuis en vooral onder
weg in de auto waren mijn ouders
vrijwel altijd aan het zingen. Zelf
kreeg ik vanaf mijn tiende jaar al
zangles en toen ik twaalf was
mocht ik zingen in de professione
le uitvoering van Die Zauberjlöte
in de Stopera in Amsterdam. Ik
vond het fantastisch op zo'n groot
podium te staan, hoewel klassieke
muziek niet echt mijn voorkeur
had", vertelt de nu 39-jarige zan
ger uit Lopik.
Zijn CV getuigt van een rijke scho
ling in de praktijk. „In plaats van
een conservatoriumopleiding koos
hij er voor met een coverband in
Zuid-Frankrijk te gaan optreden te
gen onderkomen, goed eten en
een glas wijn. „Dat sprak me op
die leeftijd wel aan. Toen ik terug
was in Nederland werd ik zanger
bij een studentenband. We had
den ruim honderd optredens per
jaar. Er is vrijwel geen studenten
vereniging waar we niet zijn ge
weest."
Van Beek treedt nog steeds met re
gelmaat op, maar heeft inmiddels
bewuste keuzes gemaakt in zijn le
ven, waarin ook wat meer plaats is
voor een gezinsleven. „Dat vind ik
heel belangrijk. Ik heb twee doch
ters, één van vier jaar en één van
vier maanden, die wil ik graag
zien opgroeien, want het gaat alle
maal zo vlug."
Natuurlijk leefde bij hem ooit de
wens 'echt beroemd' te worden.
Vaak hangt 'een doorbraak' mede
van toeval af Maar ook zonder dat
bij het noemen van zijn naam alle
bellen gaan rinkelen, is hij heel te
vreden met de wijze waarop hij
nu zijn vak uitoefent. Naast optre
dens door het hele land met big
bands onder meer in specifieke
theatershows, geeft hij ook les aan
de Rock Academy in Tilburg en
werkt hij binnen zijn eigen bedrijf
'Vocal Center' als docent Comple
te Vocal Technique (CVT), waar
hij een driejarige opleiding in Ko
penhagen voor volgde.
Deze zangmethode reikt de tech
niek aan om alle geluiden en stij
len op een verantwoorde manier
te maken. „Ik weet uit eigen erva
ring dat je roofbouw kunt plegen
op je stem als je zoals ik voorheen
zonder de juiste techniek heel
vaak optreedt. Als CVT-docent wil
ik daar zoveel mogelijk zangers
voor behoeden", zegt Van Beek.
Hij begeleidt als vocal coach ook
de deelnemers aan het tv-program-
ma Sunday Night Fever dat sinds
begin december bij RTL wordt uit
gezonden.
Contacten met musici uit Zeeland
heeft hij al sinds de tijd dat hij op
trad met de band Flat Out uit Ber
gen op Zoom. „Daar leerde ik Mar
jon van Iwaarden kennen en via
de onderlinge contacten, waren er
optredens met de Grand Pa Nick
Sessieband in de Stadsschouwburg
en Café Schuttershof in Middel-
burg."
In de aankondiging voor de Big
band avond van Centree wordt
Van Beek specifiek aangekondigd
als 'de Nederlandse Michael Bu
blé', die het publiek meeneemt op
een muzikale reis vanaf de jaren
30 tot heden. Hij heeft echter ook
programma's op zijn naam staan
waarin bekende zangers als James
Taylor en Robbie Williams zijn be
langrijkste inspiratiebronnen zijn,
zonder dat hij ze overigens imi
teert. „Van Taylor spreken de
songs me zeer aan, Robbie Willi
ams is een betere entertainer en
Michael Bublé zie ik als een soort
combinatie van die twee. Daar
houd ik van: mooie liedjes zingen
en de nummers op een onderhou
dende manier aan elkaar praten."
Centree zet in op een bruisende
swingavond met The New Or
pheans, Marjon van Iwaarden en
Robin van Beek. Gedurende de
avond verzorgen danskoppels van
Kramer Dancemasters demonstra
ties. Die zijn bedoeld als uitnodi
ging aan het publiek zelf ook lek
ker mee te swingen.
Vrijdag 16 december, Nieuwe Kerk,
Zierikzee, 20.00 uur, kaarten a €7,50
(kinderen tot 12 jaar €5,-- )vanaf
19.30 uur aan de kerk te koop.
Voorverkoop bij de VW-kantoren op
Schouwen - Duiveland.
Trompettist Rinus Zuidweg en zangeres Marjon van Iwaarden tijdens een eerder optreden.
COLOFON
UitCids: elke donderdag als bijlage
bij de PZC en BN/De Stem.
Informatie over voorstellingen, restau
rants, exposities, winkels, evenementen
en films.
U kunt ons informeren:
E-mail: redsec@pzc.nl
Website: www.pzc.nl/uit - op de si
te is een formulier beschikbaar,
waar u alle gegevens over voorstel
ling of evenement kunt invullen.
PZC-redactiesecretariaat,
Postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Telefoon: 0118 434010
Redactie:
Jan van Damme: 0118 434014,
j.vandamme@pzc.nl
Rolf Bosboom: 0118 434006,
r.bosboom@pzc.nl
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland:
0118 434070,
teamzeeland@bndestem-pzc.nl
door Ali Pankow
De koning is dood en de
vraag is: wat nu? Negen to
taal verschillende persona
ges houden zich in het toneelstuk
Beste Mensen intensief met deze
vraag bezig. Toneelvereniging Pau
ze speelt deze voorstelling vrijdag,
zaterdag en zondag in theater Vest-
zak'99 in Vlissingen.
Beste Mensen wordt omschreven
als een 'vrolijk koningsdrama'
Het is een stuk over 'goed zijn' of
'moeten zijn'. Van jezelf, of van an
deren. Maar hoe komt een negen
koppige minimaatschappij erach
ter wie van hen de beste mens is?
„Door te kijken hoe eerlijk ieder
voor zich is",zegt regisseur Marjo-
ke Sinke. „Thema van deze voor
stelling is eerlijkheid. Hoe eerlijk
wil je voor jezelf zijn. Zeg je altijd
ronduit je mening of sluit je je lie
ver aan bij de meerderheid? Kom
je meteen voor je standpunt uit of
wacht je eerst even af wat anderen
ervan vinden?"
Sinke regisseerde eerder een eenak
ter bij Pauze. Toen zij vervolgens
werd gevraagd eens haar tanden te
zetten in een avondvullend stuk
met een ruime bezetting viel haar
keus op Beste Mensen van Maaike
Bergstra. Het is een zogeheten Bui
tenkunst-productie. Buitenkunst
is een landelijke organisatie voor
zomercursussen voor theater,
dans, muziek, literatuur en beel
dende kunst. „De voorstellingen
die daaruit voortvloeien zijn
meestal voor een vrij breed pu
bliek toegankelijk", weet Sinke uit
ervaring. Dit stuk van Bergsma
spreekt haar vooral ook aan omdat
het haar als regisseur veel vrijheid
laat. „Er staat geen enkele re
gie-aanwijzing in, ook geen pun
ten en komma's en zelfs ontbre
ken bij sommige teksten de naam
van een personage. Ik vind het wel
een uitdaging om dan alles zelf te
kunnen bepalen. Voor de spelers
was het aanvankelijk natuurlijk
wel lastig om het stuk te lezen en
de teksten te duiden", vertelt de re
gisseur. Zij had negen rollen te ver
delen en kreeg ook negen spelers
op de auditie-avond. Dat pakte
goed uit en met veel enthousias
me werd het repetitieproces inge
zet. Sommige spelers waren toe
aan nieuwe uitdagingen. Sinke ho
noreerde dat door bij de rolverde
ling niet uit te gaan van typecas
ting, maar sommige castleden ook
eens wat minder voor de handlig
gende personages te laten spelen.
„Ik wil tijdens het repetitieproces
graag veel dingen vanuit de spelers
laten ontstaan. Op basis van impro
visaties kunnen zij dan zelf onder
zoeken hoe hun personage loopt,
praat en zich verhoudt tot andere
mensen, hoe het zit met de onder
linge hiërarchie."
Het verhaal speelt zich af in een
mini-koninkrijk. Ook dat gegeven
biedt wat vormgeving betreft heel
veel vrijheid, dus diverse locaties
die met fantasie gerealiseerd kun
nen worden.
„En dan verspringt het verhaal