tewede"over Graauwrock zoekt weer renovatie huizen jonge talentvolle bands zeeland 21 2014 Monument de verkoop slapeloze nachten gehad' Uitverkoop vanaf dinsdag 13 december. dinsdag 13 december 2011 fS/lCDLZDcEE MARKT lO CZ^J OOSTBURG MS SI SS Gerry Weber, Edition, Taifun, Betty Barclay, Claudia Strater, Giovane, Mac, San Martino, Pause Café, Fred Sabatier, Bandolera, Atmos Gesloten op 27 december en 3 januari KLOOSTERZANDE - De bewoners van twaalf seniorenwoningen in de Leliestraat in Kloosterzande zijn dik tevreden over de renovatie van hun huizen. Dat bleek tijdens een bijeenkomst van de SP Hulst met de bewoners en Woongoed. Voor een enkeling die nog wel pro blemen ondervindt, gaat Woon goed Zeeuws-Vlaanderen naar op lossingen kijken. De bijeenkomst was belegd om te inventariseren of de bewoners tevreden zijn over de werkzaamheden. Woongoed kwam in actie nadat een actiecomi té klaagde over de onderhoudstoe- stand van de huizen. Woongoed krijgt van de SP complimenten voor de aanpak van de klachten. door Eugène Verstraeten CRAAUW - De organisatie van het muziekfestival Graauwrock gaat weer op zoek naar jong talent. „Het 'Road to Graauwrock' leidt voor de winnende band uiteindelijk tot een optreden tijdens de elfde editie van Graauwrock Open Air op Hemel vaartsdag donderdag 17 mei. De winnaar krijgt ook nog een gage van 300 euro. De voorselectie voor beginnende bands, die door een jury worden aangewezen, is op zaterdag 12 mei. De groepen treden dan op twee po dia op in een feesttent op de sport velden van V.V. Graauw. De eerste band speelt om 18.00 uur en de toe gang is gratis. Een jury selecteert de beste muzikale acts. Er mogen acht groepen optreden. Bands die mee 'willen doen moe ten voor 15 januari een demo of MP3-bestand met drie nummers opsturen naar Frank de Caluwe, }a- cintastraat 5 in Graauw, telefoon, 0114-635293, e-mail theroadto@ graauwrock.nl. Er wordt een selec tie uit de inzendingen gemaakt. De bands die tijdens de Road to Graauwrock tweede en derde wor den, krijgen 250 euro en toegangs kaarten voor Graauwrock. Die kaar ten liggen ook te wachten op de muzikanten die vierde eindigen. „We hadden de sleepboot graag willen houden tot zijn honderdste verjaar- Het is volgens Ronald en Riet Bruyndoncx een groot verlies dat ze de En dag in 2014. Maar er kwamen steeds meer wetten en regeltjes bij, waar- Avant hebben moeten laten gaan. Een varend monument met een rijke his- door het ons onmogelijk is gemaakt ermee te blijven varen als sleepboot." torie, onder meer op de Zeeuwse wateren, is achter de horizon verdwenen. Riet en Ronald Bruyndoncx op hun sleper En Avant IX in de haven van watersportvereniging Sas van Cent. foto Peter Nicolai foto Adri van de Wege het schip wel degelijk veel heeft meegemaakt sinds de oplevering bij een scheepswerf in Geertrui- denberg in 1914. De zwaarste klap kreeg het schip te verduren in de TWeede Wereld oorlog. Bij een luchtaanval werd het tot zinken gebracht. Na een halfjaar is het gelicht en gerepa reerd. Herrijzend Nederland had na 1945 dringend behoefte aan sleepcapaciteit. Rijkswaterstaat vor derde het schip in 1953 om hulp te verlenen bij de watersnoodramp. Een jaar later was de En Avant be trokken bij de redding van passa giers van een in een Ierse rivier neergestort KLM-vliegtuig. De sle per was 'net' in de buurt. Ronald en Riet mogen zich sinds 1988 de trotse eigenaren van de En Avant noemen, nadat Muller het schip al in 1980 van de hand had gedaan. Schaalvergroting sloeg ook toe in de sleepvaart en de 'slechts' 19,9 meter lange En Avant voldeed niet meer. Scheeps werf Damen bouwde een nieuwe sleper voor Muller en nam de En Avant over, om haar vervolgens door te verkopen aan een werf in Zaltbommel. Dit bedrijf ging in 1988 failliet, waarna de Bruyndon- cxs de sleepboot via een tussenper soon kochten. „Uit pure nostal gie." Ronald heeft jarenlang op een bin- nenvaarttanker gewerkt, tot hij moest stoppen na een ernstig on geval. „Ik kon bij de technologi sche dienst van de waterschappen aan de slag, maar het water en vooral ook oude schepen bleven trekken." Slepen, met passagiers varen, sport- visreizen, de Bruyndonxcs moch ten de eerste jaren alles met de En Avant doen. Tot in 2009 de rijks overheid de wetgeving verander de. Ronald en Riet voelden zich aan banden gelegd. Ze wilden ook per se de En Avant geregistreerd houden als sleper en niet laten 'omvlaggen' tot jacht. „Voor ons ging het om het principe. De En Avant was tenslotte officieel een varend monument als historische sleepboot." Dat is verleden tijd. Ronald zette met instemming van Riet de En Avant 'in een kwaaie bui' te koop. „Als ik binnen een halfjaar geen se rieus bod zou krijgen, had ik de verkoop ingetrokken." Er kwam een serieus bod, van een Frans man. De Bruyndoncxs stemden toe. „We hebben er slapeloze nach ten van gehad. De En Avant is ons kindje en hoort hier thuis. Het schip heeft een geweldige vorm, waardoor het prachtig meedeint op de golven in de Zeeuwse wate ren." Zaterdag was dan het afscheid. De En Avant is op weg naar Lorient in Bretagne, waar ze als passagiers- jacht zal worden ingezet. Ronald en Riet zijn er kapot van, maar, stelt Riet vast: „Tot nu toe liet on ze gezondheid toe dat we goed voor haar konden zorgen. We heb ben haar in een goede conditie kunnen laten gaan. Hopelijk is ze weer in goede handen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 45