tewede"over Graauwrock zoekt weer
renovatie huizen jonge talentvolle bands
zeeland 21
2014 Monument
de verkoop slapeloze nachten gehad'
Uitverkoop vanaf dinsdag 13 december.
dinsdag 13 december 2011
fS/lCDLZDcEE
MARKT lO CZ^J OOSTBURG MS SI SS
Gerry Weber, Edition, Taifun, Betty Barclay,
Claudia Strater, Giovane, Mac, San Martino, Pause Café,
Fred Sabatier, Bandolera, Atmos
Gesloten op 27 december en 3 januari
KLOOSTERZANDE - De bewoners
van twaalf seniorenwoningen in
de Leliestraat in Kloosterzande
zijn dik tevreden over de renovatie
van hun huizen. Dat bleek tijdens
een bijeenkomst van de SP Hulst
met de bewoners en Woongoed.
Voor een enkeling die nog wel pro
blemen ondervindt, gaat Woon
goed Zeeuws-Vlaanderen naar op
lossingen kijken. De bijeenkomst
was belegd om te inventariseren
of de bewoners tevreden zijn over
de werkzaamheden. Woongoed
kwam in actie nadat een actiecomi
té klaagde over de onderhoudstoe-
stand van de huizen. Woongoed
krijgt van de SP complimenten
voor de aanpak van de klachten.
door Eugène Verstraeten
CRAAUW - De organisatie van het
muziekfestival Graauwrock gaat
weer op zoek naar jong talent. „Het
'Road to Graauwrock' leidt voor de
winnende band uiteindelijk tot een
optreden tijdens de elfde editie van
Graauwrock Open Air op Hemel
vaartsdag donderdag 17 mei. De
winnaar krijgt ook nog een gage
van 300 euro.
De voorselectie voor beginnende
bands, die door een jury worden
aangewezen, is op zaterdag 12 mei.
De groepen treden dan op twee po
dia op in een feesttent op de sport
velden van V.V. Graauw. De eerste
band speelt om 18.00 uur en de toe
gang is gratis. Een jury selecteert de
beste muzikale acts. Er mogen acht
groepen optreden.
Bands die mee 'willen doen moe
ten voor 15 januari een demo of
MP3-bestand met drie nummers
opsturen naar Frank de Caluwe, }a-
cintastraat 5 in Graauw, telefoon,
0114-635293, e-mail theroadto@
graauwrock.nl. Er wordt een selec
tie uit de inzendingen gemaakt. De
bands die tijdens de Road to
Graauwrock tweede en derde wor
den, krijgen 250 euro en toegangs
kaarten voor Graauwrock. Die kaar
ten liggen ook te wachten op de
muzikanten die vierde eindigen.
„We hadden de sleepboot graag willen houden tot zijn honderdste verjaar- Het is volgens Ronald en Riet Bruyndoncx een groot verlies dat ze de En
dag in 2014. Maar er kwamen steeds meer wetten en regeltjes bij, waar- Avant hebben moeten laten gaan. Een varend monument met een rijke his-
door het ons onmogelijk is gemaakt ermee te blijven varen als sleepboot." torie, onder meer op de Zeeuwse wateren, is achter de horizon verdwenen.
Riet en Ronald Bruyndoncx op hun sleper En Avant IX in de haven van watersportvereniging Sas van Cent. foto Peter Nicolai
foto Adri van de Wege
het schip wel degelijk veel heeft
meegemaakt sinds de oplevering
bij een scheepswerf in Geertrui-
denberg in 1914.
De zwaarste klap kreeg het schip
te verduren in de TWeede Wereld
oorlog. Bij een luchtaanval werd
het tot zinken gebracht. Na een
halfjaar is het gelicht en gerepa
reerd. Herrijzend Nederland had
na 1945 dringend behoefte aan
sleepcapaciteit. Rijkswaterstaat vor
derde het schip in 1953 om hulp te
verlenen bij de watersnoodramp.
Een jaar later was de En Avant be
trokken bij de redding van passa
giers van een in een Ierse rivier
neergestort KLM-vliegtuig. De sle
per was 'net' in de buurt.
Ronald en Riet mogen zich
sinds 1988 de trotse eigenaren
van de En Avant noemen, nadat
Muller het schip al in 1980 van de
hand had gedaan. Schaalvergroting
sloeg ook toe in de sleepvaart en
de 'slechts' 19,9 meter lange En
Avant voldeed niet meer. Scheeps
werf Damen bouwde een nieuwe
sleper voor Muller en nam de En
Avant over, om haar vervolgens
door te verkopen aan een werf in
Zaltbommel. Dit bedrijf ging in
1988 failliet, waarna de Bruyndon-
cxs de sleepboot via een tussenper
soon kochten. „Uit pure nostal
gie."
Ronald heeft jarenlang op een bin-
nenvaarttanker gewerkt, tot hij
moest stoppen na een ernstig on
geval. „Ik kon bij de technologi
sche dienst van de waterschappen
aan de slag, maar het water en
vooral ook oude schepen bleven
trekken."
Slepen, met passagiers varen, sport-
visreizen, de Bruyndonxcs moch
ten de eerste jaren alles met de En
Avant doen. Tot in 2009 de rijks
overheid de wetgeving verander
de. Ronald en Riet voelden zich
aan banden gelegd. Ze wilden ook
per se de En Avant geregistreerd
houden als sleper en niet laten
'omvlaggen' tot jacht. „Voor ons
ging het om het principe. De En
Avant was tenslotte officieel een
varend monument als historische
sleepboot."
Dat is verleden tijd. Ronald zette
met instemming van Riet de En
Avant 'in een kwaaie bui' te koop.
„Als ik binnen een halfjaar geen se
rieus bod zou krijgen, had ik de
verkoop ingetrokken." Er kwam
een serieus bod, van een Frans
man. De Bruyndoncxs stemden
toe. „We hebben er slapeloze nach
ten van gehad. De En Avant is ons
kindje en hoort hier thuis. Het
schip heeft een geweldige vorm,
waardoor het prachtig meedeint
op de golven in de Zeeuwse wate
ren."
Zaterdag was dan het afscheid. De
En Avant is op weg naar Lorient
in Bretagne, waar ze als passagiers-
jacht zal worden ingezet. Ronald
en Riet zijn er kapot van, maar,
stelt Riet vast: „Tot nu toe liet on
ze gezondheid toe dat we goed
voor haar konden zorgen. We heb
ben haar in een goede conditie
kunnen laten gaan. Hopelijk is ze
weer in goede handen."