iól zeeland Hij was Recital pianotrio vergt veel van een romanticus, De 'Voo-straete' zeeland in de vorige eeuw THEATER Hans Hoes en Muziekpodium William Spaaij spelen samen Ramses ShafFy maandag 12 december 2011 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Linden- bergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha len over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Veel reacties op de raad kaan deze week. De meeste lezers weten wel waar de foto genomen is. In de Hoofdstraat in Geersdijk. „De kaart is genomen in wat men toen 'de Voo-straete' noemde. La ter werd dit de Hoofdstraat en te genwoordig heet het de Burge meester P. Wissestraat", weet me vrouw Schouwenaar-de Haze uit Wilhelminadorp te vertellen. „In het huis links op de kaart woonde kolenboer Noordhoek. Hij prikte tussendoor ook gaatjes in de oren van kleine meisjes. Dat ging vroe ger met een naald in een kurk. Naast de kolenloods staat het huis van de familie Augustijn en daar aan vast de woning van de familie Heijboer. Een dochter van deze fa milie kon mooi zingen. Als kind noemden we haar dan ook Lineke de zangeres." Mevrouw Matthijsse Tollenaar uit Meliskerke: „Goed te zien is het verenigingsgebouw met daaraan de school. De klok in het torentje door Hans Visser werd om t3.oo opgewonden door smid Kaffond, dat hoorden we bin nen in de school. Als de klok 9.00 uur of t3.oo uur sloeg moesten we naar binnen, maar als het sneeuw de gooiden de jongens sneeuwbal len zodat de wijzers vastvroren. Als de klok niet sloeg, dan bleef je buiten spelen. Zo ging dat" Meneer De Muijnck uit Vrouwen polder heeft het nodige speurwerk naar het verleden van zijn vader verricht. „In de school moet tij dens de oorlog een distributiekan toor gevestigd zijn geweest. Mijn vader is daar in 1944 gaan werken als distributieambtenaar. Hij was ook werkzaam in het verzet. Zo verstrekte hij geregeld distributie bescheiden aan de verzetsbewe ging, voor ondergedoken perso nen. Het genoemde distributiekan toor zal daar een uitstekende hulp bij geweest kunnen zijn." Winnaars van de waardebonnen zijn: L. de Lange uit Geersdijk, R. Matthijsse-Tollenaar uit Meliskerke en P.C. Snoep uit Kamperland. Nederland hield zielsveel van acteur en chanson nier Ramses Shaffy. T\vee jaar na zijn dood spreken zijn onconventionele le ven en liedjes nog volop tot de ver beelding, bij jong en oud. Hans Hoes en William Spaaij spelen hem samen in de voorstelling Ram ses, die zaterdag is te zien in Ter- neuzen. Schrijver Dick van Heuvel en regis seur Pieter Fleury maakten dat le ven zichtbaar in een prachtige voorstelling. Toneelacteur Hans Hoes speelt daarin de oude Ram ses die in zijn moegeleefde geest de jonge Ramses ziet opdoemen, gespeeld door de uit de musicalwe reld afkomstige William Spaaij. Sa men tonen ze de confrontatie tus sen de jonge Ramses die afrekent met zijn traumatische jeugd en de oude moegeleefde artiest, die daar geen spijt van lijkt te hebben - 'hij heeft het altijd zo gedaan'. Spaaij ontmoette Ramses een maand voor diens dood. Liesbeth List, hartsvriendin van Ramses, stelde de twee aan elkaar voor. „Veel had hij niet meer te melden, maar wel voelde ik dat enorme charisma. Die overweldigende aan dacht als hij je aankeek." Ramses is geen musical. Het is thea ter, met slechts waar nodig een passend autobiografisch lied van Ramses. Het gaat hier om het ver haal en het spel. Voor Spaaij was dat na musicals als Footloose en Mary Poppins even wennen. „Het repeteren verliep al honderd pro cent anders. Na anderhalve week lazen we nog steeds de tekst, maar toen we eindelijk het toneel opgin gen, wist de regisseur precies wat hij wilde en konden ook wij op ba sis van die tekstkennis met ideeën komen. Heerlijk. Ramses is de vrucht van kruisbestuiving tussen toneel en musical, zoals bij Soldaat van Oranje." Dick van Heuvel putte voor het stuk uit de interviews die Pieter Fleury in 2002 maakte voor de filmdocumentaire Ramses. Daarin vertelt actrice Shireen Strooker dat Nederland volgens Ramses meer buitenlands bloed nodig had, zoals het Indi- Hans Hoes en William Spaaij (rechts) in Ramses. sche van haar en dat Russisch- Egyptische van hem. Spaaij: „Met zijn bloed en zonder zijn staatsburgerschap zou hij van daag allang het land zijn uitgezet. Naakt slapen in het plantsoen voor de Citybioscoop? Hij zou nu in de pers zijn afgemaakt. In de glorietijd van Ramses kon dat nog, aldus Hoes. „Hij was een romanticus, zijn bloed kolkte. Hij leefde met hart en ziel. Als indivi du kon je nog actie ondernemen tegen de maatschappij. Je kon nog leven volgens het principe: ik zie wel waar het schip strandt." Ramses was rond i960 een gevierd acteur, maar verraste Nederland toen hij in 1964 zijn cabaret 'Shaf fy Chantant' presenteerde, gloeiend romantisch, bevrijdend cabaret met chansons, gedichten en klassieke muziek. „Dat was ook zijn eigen bevrijding", zegt Spaaij „Op het reguliere toneel voelde hij zich opgesloten." „Hij genoot van het spelen", zegt Hoes. „Maar elke avond hetzelfde? In Tilburg was hij in een stuk van Tsjechov écht veel te laat. Iedereen stond al te improviseren, totdat hij eindelijk opkwam met de woor den: 'Het spijt me, maar er was een duif in mijn oog gevlogen." Spaaij: „Toch kent ook het cabaret die discipline. Liefst trad hij daar om gewoon op met Liesbeth om daarna samen te kunnen drinken. Zo was het ook in de liefde. Hij wilde gelukkig zijn, maar duwde Joop Admiraal, zijn grote liefde, toch steeds weer weg. door Jeanette Vergouwen Quirine Viersen bezit een soepele techniek en haar spel is muzikaal en toch krachtig. Zoals veel musi ci besteedt zij nu ook ruim aan dacht aan de kamermuziek. Spe len als solist met een symfonisch orkest of als lid van een ensemble is totaal anders. Viersen stelt zich steeds in dienst van de muziek. De balans van het pianotrio was, on danks de wat blikkerige diskant van de piano en de regelmatig scherpe hoge tonen van de viool, goed. De drie musici luisterden goed naar elkaar en zaten duidelijk op dezelfde muzikale golflengte. Het programma was zeker niet ge- KLASSIEKE MUZIEK Trio's van Beethoven, Sjostako- vitsj en Schubert. Door Quirine Viersen (cello), Silke Avenhaus (piano) en Antje Weithaas (viool). Gehoord zondag 11 december in St. jacobskerk in Vlissingen. makkelijk en vergde zowel van de musici als van het publiek een ho ge concentratie. Het eerste pianotrio schreef Sjosta- kovitsj als conservatoriumleerling toen hij 17 jaar was. Het leidmotief werd krachtig neergezet en de dia loog tussen viool en cello klonk mooi tegen de sterk op Brahms lij kende begeleiding van de piano. Zelfs in dit jeugdwerk was het ken merk van de latere Sjostakovitsj herkenbaar: een sterke spannings boog en een afwisseling van lief lijk klinkende melodieën en hefti ge dynamische passages. Niet het geprogrammeerde Geister trio van Ludwig van Beethoven werd vertolkt, maar het Trio op. 70 nr. 2 in Es. Daardoor miste ik het spannende largo van trio nr. r met de vele klankkleuren, de me lancholische klaagzang en de mys terieuze sfeer. Ook het trio nr. 2, dat geen langzaam deel kent, droeg Van Beethoven op aan Ma rie Erdödy. In het eerste allegro wa ren opvallend energieke passages Dorpszicht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 28