auto 17 No-nonsense stationwagon Meteen een schitterende auto Alternatief: Peugeot 307 Break Alternatief: Kia C'eed Sportywagon vrijdag 9 december 2011 KLASSIEKER Johan Evers en zijn MG TD uit 1950 door Lucas Boot Het enthousiasme voor En gelse oltdtimers ont sproot bij Johan Evers uit Heerle net na zijn oplei ding op de lts. Hij was zestien en ging als monteur aan het werk bij een MG/Morris-garage in Roosen daal. „Daar kwam sporadisch een MG TD (1950 -1953) langs voor on derhoud. Ik vond het meteen een schitterende auto." Jaren later runde Johan zijn eigen dealerbedrijf in Roosendaal. Nadat hij zijn zaak in 2007 verkocht, be gon die TD weer te kriebelen. Hij zocht en vond uiteindelijk een roestig exemplaar in Amerika uit 1950. „Hetzelfde bouwjaar als ik." Technisch gezien bleek de oude da me aardig in orde. Handig als de oud-monteur is, schroefde hij de auto volledig"uit elkaar. „Ik stond te kijken van de kwaliteit van de materialen. De meeste onderdelen waren na een grondige poetsbeurt nog goed te gebruiken." Johan res taureerde de MG TD op het spuit werk na vervolgens eigenhandig; van het straktrekken van het plaat werk tot het installeren van een nieuw houten dashboard dat hij zelf op maat zaagde, fineerde en af lakte. Het restauratieproces nam een jaar in beslag. Het resultaat is om door een ringetje te halen. „Voor mij is de kick dan ook om van iets ouds en lelijks weer iets moois te ma ken." En natuurlijk aan het rijden zelf beleeft de MG-eigenaar de no dige lol. „De eerste rit in het voor jaar weet ik nog goed te herinne ren. De TD was net klaar. Die rij- wind om je oren, het geluid van de motor en het enthousiasme van andere weggebruikers waren fantastisch." De MG-rijder prijst de rij-eigenschappen van de ruim zestig jaar oude klassieker. „De wegligging is nog steeds uitste kend. En de auto stuurt haar scherp. Je merkt dat deze MG des tijds goed geconstrueerd is." Het ontwerp van de Engelse sport wagen grijpt hem nog steeds dage lijks bij de lurven. „Vooral die rechtopstaande grille en de losse, ronde koplampen vind ik schitte rend. Engelse oldtimers zijn fraai vormgegeven. Allemaal plaatjes. Het zit 'm bijvoorbeeld in bepaal de verhoudingen en de plaatsing van de klokken in het interieur. Ik krijg altijd een nostalgisch gevoel bij Engelse klassiekers. Moeilijk uit te leggen hoe dat komt. Het is een gevoelskwestie." Johan Evers en zijn MG TD uit 1950 OCCASION Mitsubishi Lancer Wagon uit 2009 Elke week testen we een oc casion. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er in de zelfde prijsklasse nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Mitsubishi Lancer Wagon. door Lucas Boot Betaalbare personenauto's waar je achterin rianter zit dan voorin, zijn er niet zo gek veel. De Sko da Superb is er bijvoor beeld eentje, en ook deze Mitsubis hi Lancer Wagon. Want met onze Hollandse lengte (1,88 meter) is het achter het stuur niet bijzonder ruim. Achterin daarentegen plof fen we neer met de knieën recht vooruit zonder de voorstoelen ook maar een haar te raken. Niet dat de cockpit zwaar onderbemeten is, maar in de Mitsubishi's concur renten als een Peugeot 307 SW of Ford Focus Wagon heb je als be stuurder meer bewegingsvrijheid. De kofferbak is met een standaard 344 liter zeker niet de riantste in zijn soort. Dankzij de vrijwel recht hoekige laadklep en lage tildrem- pel is de laadplek wel optimaal te benutten. Geen mooidoenerij, maar wel gebruiksgemak. Tijd om te sturen. Wat meteen op valt bij het starten is het onregel matige toerenverloop bij het statio nair lopen van de motor. Ook later als het blok warm is. Geen kwaal om het zweet van op het voor hoofd te krijgen, wel een aan dachtspuntje voor de afleverbeurt. Een ander opvallend punt van de Japanner is het precieze schakelge drag. De pook laat zich met stevige 'kloenken' trefzeker door het h-pa- troon leiden. Zo zien we het graag. Gekoppeld aan deze handbak zit een 1.6-blok met 98 pk. Hij doet z'n werk het beste wanneer hij bo ven de 3000 toeren komt. Deze krachtbron is geen krachtpatser, ze ker ook geen slapjanus. Sturen doet de Lancer voorts licht en ta melijk afstandelijk. Van het onder- De geteste Mitsubishi Lancer Wagon stel daarentegen krijgen we veel feedback. Dankzij de McPher- son-ophanging van de voorwielen ligt de Mits solide op de weg. Met name bij het snellere bochtenwerk zou je daardoor haast vergeten dat je met een stationwagon op pad bent. Hij voelt eerder aan als een compacte hatchback. Daarbij om klemmen de sportstoelen lijf en le den prima. De zittingen zijn wel wat aan de korte kant voor langbe- nigen zoals wij. De algehele zitposi- tie is bovendien niet top. Diezelf de stoelen staan op in de laagste namelijk behoorlijk hoog in de au to en het stuurwiel kan niet naar de bestuurder toe worden gehaald. Deze Wagon werd door zijn vori ge eigenaar besteld in rijkst aange foto Lucas Boot klede Intense-uitvoering. En dat betekent een aantal extra opties. Een navigatiesysteem bijvoor beeld, het eerder genoemde sport- interieur, climate control en ook getinte ramen achter. Wie deze Lancer Wagon wil aanschaffen, krijgt kortom veel auto voor een scherpe prijs. Meer dan bij zijn Eu ropese concurrenten. Lancer Wagon 1.6 Prijs: 13.950 euro Bouwjaar: 1 -2009 Km-stand: 65.891 (NAP) Transmissie: handgesch. vijfbak Motor: 1,6 liter viercil., benzine Vermogen: 98 pk, 150 Nm 0-100 km/u: 12,6 sec* Topsnelheid: 181 km/u* Gecomb. verbruik: 1 op 14,3* Afleverkosten: 350 euro, incl. afle verbeurt en 12 maanden (mobili- teits)garantie Bijzonderheden: sportinterieur, navigatiesysteem, dealeronder- houden Verkooppunt: Mitsubishi Tram per, Goes Website: www.trampergoes.nl *fabrieksopgave Historie: De Mitsubishi Lancer staat bij het Japanse merk al sinds 1973 op de bestellijst. De Mitsu telt alweer negen generaties. De Lancer uit deze test komt van de een na laatste serie en is inmid dels uit productie. De Wagon-va riant deed het opvallend goed in Rusland. Daar was de praktische Japanner de best verkochte auto van niet-Russische makelij. Prijs: 13.950 euro Bouwjaar: 7-2007 Km-stand: 22.042 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 108 pk, 147 Nm Afleverkosten: 495 euro, inclusief afleverbeurt en 12 maanden garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, cruise control Verkooppunt: Peugeot Iriks, Breda Website: www.iriks.peugeot.nl Prijs: 13.295 euro Bouwjaar: 2-2008 Km-stand: 40.899 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 126 pk, 154 Nm Afleverkosten: 595 euro, inclusief APK, onder houdsbeurt volgens schema en 12 maanden garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, dakrailing Verkooppunt: Kia Romme, Etten-Leur Website: www.autoromme.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 67