auto 17
No-nonsense stationwagon
Meteen een schitterende auto
Alternatief: Peugeot 307 Break
Alternatief: Kia C'eed Sportywagon
vrijdag 9 december 2011
KLASSIEKER Johan Evers en zijn MG TD uit 1950
door Lucas Boot
Het enthousiasme voor En
gelse oltdtimers ont
sproot bij Johan Evers uit
Heerle net na zijn oplei
ding op de lts. Hij was zestien en
ging als monteur aan het werk bij
een MG/Morris-garage in Roosen
daal. „Daar kwam sporadisch een
MG TD (1950 -1953) langs voor on
derhoud. Ik vond het meteen een
schitterende auto."
Jaren later runde Johan zijn eigen
dealerbedrijf in Roosendaal. Nadat
hij zijn zaak in 2007 verkocht, be
gon die TD weer te kriebelen. Hij
zocht en vond uiteindelijk een
roestig exemplaar in Amerika uit
1950. „Hetzelfde bouwjaar als ik."
Technisch gezien bleek de oude da
me aardig in orde. Handig als de
oud-monteur is, schroefde hij de
auto volledig"uit elkaar. „Ik stond
te kijken van de kwaliteit van de
materialen. De meeste onderdelen
waren na een grondige poetsbeurt
nog goed te gebruiken." Johan res
taureerde de MG TD op het spuit
werk na vervolgens eigenhandig;
van het straktrekken van het plaat
werk tot het installeren van een
nieuw houten dashboard dat hij
zelf op maat zaagde, fineerde en af
lakte.
Het restauratieproces nam een jaar
in beslag. Het resultaat is om door
een ringetje te halen. „Voor mij is
de kick dan ook om van iets ouds
en lelijks weer iets moois te ma
ken." En natuurlijk aan het rijden
zelf beleeft de MG-eigenaar de no
dige lol. „De eerste rit in het voor
jaar weet ik nog goed te herinne
ren. De TD was net klaar. Die rij-
wind om je oren, het geluid van
de motor en het enthousiasme
van andere weggebruikers waren
fantastisch." De MG-rijder prijst
de rij-eigenschappen van de ruim
zestig jaar oude klassieker. „De
wegligging is nog steeds uitste
kend. En de auto stuurt haar
scherp. Je merkt dat deze MG des
tijds goed geconstrueerd is."
Het ontwerp van de Engelse sport
wagen grijpt hem nog steeds dage
lijks bij de lurven. „Vooral die
rechtopstaande grille en de losse,
ronde koplampen vind ik schitte
rend. Engelse oldtimers zijn fraai
vormgegeven. Allemaal plaatjes.
Het zit 'm bijvoorbeeld in bepaal
de verhoudingen en de plaatsing
van de klokken in het interieur. Ik
krijg altijd een nostalgisch gevoel
bij Engelse klassiekers. Moeilijk uit
te leggen hoe dat komt. Het is een
gevoelskwestie."
Johan Evers en zijn MG TD uit 1950
OCCASION Mitsubishi Lancer Wagon uit 2009
Elke week testen we een oc
casion. Hoe goed rijdt hij
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er in de
zelfde prijsklasse nog meer
te koop? We zoeken het
voor u uit. Deze week een
Mitsubishi Lancer Wagon.
door Lucas Boot
Betaalbare personenauto's
waar je achterin rianter
zit dan voorin, zijn er
niet zo gek veel. De Sko
da Superb is er bijvoor
beeld eentje, en ook deze Mitsubis
hi Lancer Wagon. Want met onze
Hollandse lengte (1,88 meter) is
het achter het stuur niet bijzonder
ruim. Achterin daarentegen plof
fen we neer met de knieën recht
vooruit zonder de voorstoelen ook
maar een haar te raken. Niet dat
de cockpit zwaar onderbemeten
is, maar in de Mitsubishi's concur
renten als een Peugeot 307 SW of
Ford Focus Wagon heb je als be
stuurder meer bewegingsvrijheid.
De kofferbak is met een standaard
344 liter zeker niet de riantste in
zijn soort. Dankzij de vrijwel recht
hoekige laadklep en lage tildrem-
pel is de laadplek wel optimaal te
benutten. Geen mooidoenerij,
maar wel gebruiksgemak.
Tijd om te sturen. Wat meteen op
valt bij het starten is het onregel
matige toerenverloop bij het statio
nair lopen van de motor. Ook later
als het blok warm is. Geen kwaal
om het zweet van op het voor
hoofd te krijgen, wel een aan
dachtspuntje voor de afleverbeurt.
Een ander opvallend punt van de
Japanner is het precieze schakelge
drag. De pook laat zich met stevige
'kloenken' trefzeker door het h-pa-
troon leiden. Zo zien we het graag.
Gekoppeld aan deze handbak zit
een 1.6-blok met 98 pk. Hij doet
z'n werk het beste wanneer hij bo
ven de 3000 toeren komt. Deze
krachtbron is geen krachtpatser, ze
ker ook geen slapjanus. Sturen
doet de Lancer voorts licht en ta
melijk afstandelijk. Van het onder-
De geteste Mitsubishi Lancer Wagon
stel daarentegen krijgen we veel
feedback. Dankzij de McPher-
son-ophanging van de voorwielen
ligt de Mits solide op de weg. Met
name bij het snellere bochtenwerk
zou je daardoor haast vergeten dat
je met een stationwagon op pad
bent. Hij voelt eerder aan als een
compacte hatchback. Daarbij om
klemmen de sportstoelen lijf en le
den prima. De zittingen zijn wel
wat aan de korte kant voor langbe-
nigen zoals wij. De algehele zitposi-
tie is bovendien niet top. Diezelf
de stoelen staan op in de laagste
namelijk behoorlijk hoog in de au
to en het stuurwiel kan niet naar
de bestuurder toe worden gehaald.
Deze Wagon werd door zijn vori
ge eigenaar besteld in rijkst aange
foto Lucas Boot
klede Intense-uitvoering. En dat
betekent een aantal extra opties.
Een navigatiesysteem bijvoor
beeld, het eerder genoemde sport-
interieur, climate control en ook
getinte ramen achter. Wie deze
Lancer Wagon wil aanschaffen,
krijgt kortom veel auto voor een
scherpe prijs. Meer dan bij zijn Eu
ropese concurrenten.
Lancer Wagon 1.6
Prijs: 13.950 euro
Bouwjaar: 1 -2009
Km-stand: 65.891 (NAP)
Transmissie: handgesch. vijfbak
Motor: 1,6 liter viercil., benzine
Vermogen: 98 pk, 150 Nm
0-100 km/u: 12,6 sec*
Topsnelheid: 181 km/u*
Gecomb. verbruik: 1 op 14,3*
Afleverkosten: 350 euro, incl. afle
verbeurt en 12 maanden (mobili-
teits)garantie
Bijzonderheden: sportinterieur,
navigatiesysteem, dealeronder-
houden
Verkooppunt: Mitsubishi Tram
per, Goes
Website: www.trampergoes.nl
*fabrieksopgave
Historie: De Mitsubishi Lancer
staat bij het Japanse merk al sinds
1973 op de bestellijst. De Mitsu
telt alweer negen generaties. De
Lancer uit deze test komt van de
een na laatste serie en is inmid
dels uit productie. De Wagon-va
riant deed het opvallend goed in
Rusland. Daar was de praktische
Japanner de best verkochte auto
van niet-Russische makelij.
Prijs: 13.950 euro Bouwjaar: 7-2007 Km-stand: 22.042 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 108 pk, 147 Nm
Afleverkosten: 495 euro, inclusief afleverbeurt en 12 maanden garantie
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, cruise control
Verkooppunt: Peugeot Iriks, Breda Website: www.iriks.peugeot.nl
Prijs: 13.295 euro Bouwjaar: 2-2008 Km-stand: 40.899 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 126 pk, 154 Nm Afleverkosten: 595 euro, inclusief APK, onder
houdsbeurt volgens schema en 12 maanden garantie
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, dakrailing
Verkooppunt: Kia Romme, Etten-Leur Website: www.autoromme.nl