auto 15
Laguna Coupé met
formule 1-sausje
BMW 3-serie voor
uitdagend rijplezier
Seat Mii komt tot zijn
recht in overvolle stad
vrijdag 9 december 2011
Renault Laguna Coupé 2.916V Monaco GP
Veel coupé voor het geld. Bagage 423 liter. Gewicht
1455 kg. Benzine 2.0 1,170 pk.
Vanaf 37.990 euro, dCi 150 FAP 38.990 euro.
Plus: vormgeving, standaard automaat, exclusiviteit:
Min: handbak alleen met diesel.
gen, gecombineerd met 18 inch lichtmeta
len wielen in 'dark metal'. Ook het dak en
de buitenspiegels zijn altijd zwart en uiter
aard contrasteert dat het sterkst met de wit
te lakkleur. De Monaco GP-vermelding op
de flanken en grille mag rustig worden weg
gelaten; het oogt wat goedkoop.
De zwart-witte kleurstelling is ook bepa
lend voor het interieur. Zwart voor de stoe
len, het dashboard en de portierpanelen en
glanzend wit voor de middenconsole en de
accentbalk op het dashboard, die is doorge
trokken op de portieren. In dat interieur zul
je niet snel mispakken omdat het er niet op
zit. De Monaco GP heeft alle denkbare luxe,
van een automatisch geregelde klimaatbe
heersing tot een netjes geïntegreerd Tom-
Tom-navigatiesysteem met TomTom Live.
De lange portieren geven de voorpassagiers
een royale instap en moeten het klauteren
Vanaf 39.400 euro.
Vanaf 38.950 euro, automaat 41.421 euro.
Een langlopende, speciale uitvoering van de Renault Laguna Coupé
brengt deze sierlijk gelijnde tweedeurs op veel fronten dichterbij.
door Tony Vos
Bij Renault is een coupé een echt
nicheproduct. Met de Floride en Ca-
ravelle, 15 en 17 en de Fuego heeft
het Franse merk wel een coupéverle
den, maar dat sluit nooit op elkaar aan.
Sinds eind 2008 staat de sierlijk gelijnde La
guna Coupé, duidelijk afgeleid van de Fluen-
ce conceptstudie, op het programma. Het is
altijd onduidelijk gebleven waarom het
merk de naam van de concept niet heeft
aangehouden om deze tweedeurs een afzon
derlijke positie te geven. Wellicht is het nog
meer te betreuren dat het geen vierdeurs
coupé is geworden synchroon aan de succes
volle VW Passat CC.
Gelukkig dat het front van de coupé ten op
zichte van de vijfdeurs en Estate wel met
een goed is, maar de kracht van het ont
werp zit meer in het profiel en de achter
kant. Vooral de vorm van de achterlichten
en het kofferdeksel doen denken aan de
prachtige producten van het Britse Aston
Martin. Achter het deksel gaat een bagage
volume schuil van 423 liter.
Sinds enkele maanden levert Renault de La
guna Coupé in de speciale Monaco Grand
Prix-variant, alleen in wit of zwart te krij
CONCURR BMW 320i Coupé
Dé grote concurrent van
de Mercedes, maar draait
al de nodige jaartjes mee.
Bagage 440 liter
Gewicht 1335 kg.
Benzine 2.0 I, 170 pk.
BEBEKE
Plus: onderstel, bouwkwaliteit, afwerking.
Min: prijs, bereikbaarheid achterbank.
naar de achterste zitplaatsen vergemakkelij
ken. Eenmaal daar gezeten, blijkt de ruimte
netjes in orde. De voorstoelen bieden een
prima zijdelingse steun en kunnen - tegen
meerprijs - op zitvlak en rugleuning met
leer worden bekleed. Fraai is dat de boven
kant van het dashboard bekleed is met een
op leer lijkend materiaal, met een fraai stik
sel over de volle breedte. Een typisch ele
ment alleen voor deze versie.
Uiteraard is een vanaf de stuurkolom be
diend audiosysteem altijd present op dit
model. Tegen een meerprijs van 695 euro
kan dit worden uitgebreid met een Bose
Sound System, externe aansluitmogelijkhe
den (iPod, mp3-speler) en bluetooth.
Motorisch is de keuze bij de Laguna Coupé
Monaco GP beperkt. Naast de 150 pk 2.0 li
ter diesel gaat het om een 2.0 liter benzine
motor met turbo en standaard een zestraps
automaat. Dat blijkt een alleraardigste com
binatie, op af en toe een onverklaarbare
schakelbeweging van de bak na. Met een ver
mogen van 170 pk, en vooral een prima kop
pel van 270 Nm, beschikt de motor over vol
op souplesse, die zich laat vertalen in een ac
celeratie naar 100 kilometer per uur in 9,2 se
conden en een top van 220. Bovendien is
het verrassend dat het beloofde gemiddelde
brandstofverbruik van 1 op 11,4 in de prak
tijk ook daadwerkelijk wordt gehaald.
Franse auto's staan bekend om comfort,
maar mede dankzij de grote wielen voelt de
Laguna in eerste instantie behoorlijk stug
aan. Dat past deels bij een coupé, maar
went ook snel. En dan blijkt Renault met de
afstemming een keurig compromis te heb
ben bereikt. Als klap op de vuurpijl is de
Monaco GP goedkoper dan de basisversie
tot nu toe: 37.990 euro.
Audi A5 Coupé 1.8 TFSI
Plus: prijsstelling, afwerking, verbruik.
Min: voorspelbare vormgeving.
foto's Automedia
Plus: 20 procent bijtelling, vormgeving, afwerking.
Min: geen automaat op deze motorvariant.
Mercedes C180 BlueEfficieny C
Feitelijk de opvolger van
de CLK, met een voorspel
bare carrosserievorm en
sportieve rijkwaliteiten.
Bagage 450 liter.
Gewicht 1420 kg.
Benzine 1.8 1,156 pk.
Schuin van achteren heeft de Laguna Coupé Aston Martin-achtige trekjes.
Recent licht géfacelifte
coupé, met fraaie uitstraling
en een bij Audi horende
optimale afwerking.
Bagage 455 liter.
Gewicht 1400 kg.
Benzine 1.8 1,170 pk.
door Tony Vos
De koper van een auto uit de
BMW 3-serie verwacht een
wagen die qua onderstel
een hoge mate van perfectie haalt.
De nieuwste generatie overtreft de
verwachtingen. Het klinkt dan wel
licht vreemd dat BMW streefde
naar meer comfort. Toch gaat dat
prima samen met sportiviteit, ze
ker als het optionele M Sport-on-
derstel met instelbare schokdem
pers wordt gekozen. Het maakt de
auto bijna circuitwaardig. De be
sturing is messcherp en de ophan
ging is op zoveel punten aange
past, dat een rijgevoel van een nóg
hogere orde wordt bereikt. Ook in
het normale verkeer plukt de berij
der daarvan de vruchten.
De 184 pk sterke 32od is een heer
lijke machine, met een royaal be
meten koppel en daarbij behoren
de prestaties. De 2.0 liter TVvin-
scroll turbo (benzine) van 245 pk
in de 328i is nog behoorlijk vers. Ei
genlijk mist hier alleen het zescilin
der geluid dat je bij een dergelijke
typenaam verwacht. In de sport
stand van het onderstel wordt ook
de besturing scherper en reageert
de auto vlotter op bewegingen van
het gaspedaal.
De vormgeving is gedrongen én
krachtig, met alle elementen die
een auto tot een echte BMW ma
ken. De motorkap is wat hoger ge
plaatst en dat dient de voetgangers
veiligheid. De afmetingen zijn toe
genomen, daarvan profiteren voor
al de achterpassagiers en de bagage
ruimte (+20 liter). Het interieur
volgt dezelfde lijn als de nieuwe
i-serie. Er zijn naast de basisversie
nog drie uitrustingsvarianten die
ambiance en kleurstelling bepalen.
Het platte, digitale scherm boven
de middenconsole toont een veel
heid aan functies, optioneel zelfs
mobiel internet. Vanaf februari
staat de nieuwe 3-serie bij de
dealer voor nog te bepalen prijzen.
BMW 3: rijdersauto. foto Automedia
door Willem de Volder
De Seat geeft met de compac
te Mii een eigen draai aan
de Volkswagen Up en de
Skoda Citigo. Het model volgt de
allang vergeten Arosa op.
Toch trekt Seat tegen de achter
grond van de introductie van de
Mii meteen parallellen met die
compacte Arosa. Die zorgde tij
dens zijn levenscyclus voor zo'n
20.000 verkopen in Nederland.
Voer voor een positieve kijk op de
toekomst.
Exacte prijzen zijn er nog niet,
maar naar verwachting wordt de
Seat Mii enkele procenten goedko
per dan de soortgelijke Volkswa
gen, zo'n 8000 euro dus.
In Barcelona werden de Mii-capaci-
Seat Mii: kleurrijk. foto WdeV
teiten eens uitgebreid ervaren.
Wat lengte en onderstel betreft,
wijkt de auto niet van zijn broers
af Maar de sportieve inborst van
het merk heeft zijn weerslag op
neus en aankleding. 'Verrassend
ruim', is de eerste reactie bij het in
stappen. Al vraagt het achterin
wringen lenigheid. Niet al te grote
volwassenen vinden er enige mate
van comfort. De bagageruimte is
met 251 liter prima. Het vele glas
rondom zorgt ervoor dat de inzit
tenden weinig facetten van de
Spaanse wereldstad ontgaan.
Seat levert de compacte Mii met
een driecilinder 1.0 liter motor
met 60 en 75 pk (allebei belasting
vrijstelling). Laatstgenoemde rijdt
het prettigst. Beide motorversies
zijn gekoppeld aan een vijfbak.
Voor de sportievelingen komt er
een Mii-versie met stugger onder
stel: stijvere veren en dempers en
de ligging wat lager bij de straatste
nen. Optioneel is City Safety As-
sist, waarbij een lasersensor de be
stuurder assisteert en ingrijpt (be
neden de 30 kilometer per uur)
door automatisch te remmen.
Medio 2012 staat de Mii (ook vijf
deurs) bij de dealer.
Renault Mégane
wegenbelastingvrij
Renault brengt een wegenbelas-
tingvrije Mégane. De extra zuini
ge 1.5 dCi 110 Energy motor krijgt
onder meer een start- en stopsys
teem. Het resulteert in 3,6 liter die
sel per 100 kilometer en 95 gram
per kilometer C02-uitstoot, goed
voor 14 procent bïjtelling. De auto
is verkrijgbaar vanaf 22.790 euro.
BMW en Toyota samen
in aandrijftechnieken
BMW en Toyota gaan duurzame
aandrijftechnieken ontwikkelen.
Onderzoek naar nieuwe genera
ties lithium-ion-accu's maakt deel
uit van de samenwerking. Het
moet de ontwikkeling van nieu
we accu's versnellen. BMW levert
ook energiezuinige diesels (1.6 en
2.0 liter) voor Europese Toyota's.
Nog een jaar wachten
op de Subaru Impreza
De nieuwe Subaru Impreza laat in
Nederland nog een jaar op zich
wachten. De nieuwe telg komt in
de lente al in andere Europese lan
den. Naar verwachting kunnen ko
pers kiezen uit een 1.6 en 2.0 liter
benzinemotor en een diesel. Over
een sedan rept Subaru nog niet.