auto 15 Laguna Coupé met formule 1-sausje BMW 3-serie voor uitdagend rijplezier Seat Mii komt tot zijn recht in overvolle stad vrijdag 9 december 2011 Renault Laguna Coupé 2.916V Monaco GP Veel coupé voor het geld. Bagage 423 liter. Gewicht 1455 kg. Benzine 2.0 1,170 pk. Vanaf 37.990 euro, dCi 150 FAP 38.990 euro. Plus: vormgeving, standaard automaat, exclusiviteit: Min: handbak alleen met diesel. gen, gecombineerd met 18 inch lichtmeta len wielen in 'dark metal'. Ook het dak en de buitenspiegels zijn altijd zwart en uiter aard contrasteert dat het sterkst met de wit te lakkleur. De Monaco GP-vermelding op de flanken en grille mag rustig worden weg gelaten; het oogt wat goedkoop. De zwart-witte kleurstelling is ook bepa lend voor het interieur. Zwart voor de stoe len, het dashboard en de portierpanelen en glanzend wit voor de middenconsole en de accentbalk op het dashboard, die is doorge trokken op de portieren. In dat interieur zul je niet snel mispakken omdat het er niet op zit. De Monaco GP heeft alle denkbare luxe, van een automatisch geregelde klimaatbe heersing tot een netjes geïntegreerd Tom- Tom-navigatiesysteem met TomTom Live. De lange portieren geven de voorpassagiers een royale instap en moeten het klauteren Vanaf 39.400 euro. Vanaf 38.950 euro, automaat 41.421 euro. Een langlopende, speciale uitvoering van de Renault Laguna Coupé brengt deze sierlijk gelijnde tweedeurs op veel fronten dichterbij. door Tony Vos Bij Renault is een coupé een echt nicheproduct. Met de Floride en Ca- ravelle, 15 en 17 en de Fuego heeft het Franse merk wel een coupéverle den, maar dat sluit nooit op elkaar aan. Sinds eind 2008 staat de sierlijk gelijnde La guna Coupé, duidelijk afgeleid van de Fluen- ce conceptstudie, op het programma. Het is altijd onduidelijk gebleven waarom het merk de naam van de concept niet heeft aangehouden om deze tweedeurs een afzon derlijke positie te geven. Wellicht is het nog meer te betreuren dat het geen vierdeurs coupé is geworden synchroon aan de succes volle VW Passat CC. Gelukkig dat het front van de coupé ten op zichte van de vijfdeurs en Estate wel met een goed is, maar de kracht van het ont werp zit meer in het profiel en de achter kant. Vooral de vorm van de achterlichten en het kofferdeksel doen denken aan de prachtige producten van het Britse Aston Martin. Achter het deksel gaat een bagage volume schuil van 423 liter. Sinds enkele maanden levert Renault de La guna Coupé in de speciale Monaco Grand Prix-variant, alleen in wit of zwart te krij CONCURR BMW 320i Coupé Dé grote concurrent van de Mercedes, maar draait al de nodige jaartjes mee. Bagage 440 liter Gewicht 1335 kg. Benzine 2.0 I, 170 pk. BEBEKE Plus: onderstel, bouwkwaliteit, afwerking. Min: prijs, bereikbaarheid achterbank. naar de achterste zitplaatsen vergemakkelij ken. Eenmaal daar gezeten, blijkt de ruimte netjes in orde. De voorstoelen bieden een prima zijdelingse steun en kunnen - tegen meerprijs - op zitvlak en rugleuning met leer worden bekleed. Fraai is dat de boven kant van het dashboard bekleed is met een op leer lijkend materiaal, met een fraai stik sel over de volle breedte. Een typisch ele ment alleen voor deze versie. Uiteraard is een vanaf de stuurkolom be diend audiosysteem altijd present op dit model. Tegen een meerprijs van 695 euro kan dit worden uitgebreid met een Bose Sound System, externe aansluitmogelijkhe den (iPod, mp3-speler) en bluetooth. Motorisch is de keuze bij de Laguna Coupé Monaco GP beperkt. Naast de 150 pk 2.0 li ter diesel gaat het om een 2.0 liter benzine motor met turbo en standaard een zestraps automaat. Dat blijkt een alleraardigste com binatie, op af en toe een onverklaarbare schakelbeweging van de bak na. Met een ver mogen van 170 pk, en vooral een prima kop pel van 270 Nm, beschikt de motor over vol op souplesse, die zich laat vertalen in een ac celeratie naar 100 kilometer per uur in 9,2 se conden en een top van 220. Bovendien is het verrassend dat het beloofde gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 11,4 in de prak tijk ook daadwerkelijk wordt gehaald. Franse auto's staan bekend om comfort, maar mede dankzij de grote wielen voelt de Laguna in eerste instantie behoorlijk stug aan. Dat past deels bij een coupé, maar went ook snel. En dan blijkt Renault met de afstemming een keurig compromis te heb ben bereikt. Als klap op de vuurpijl is de Monaco GP goedkoper dan de basisversie tot nu toe: 37.990 euro. Audi A5 Coupé 1.8 TFSI Plus: prijsstelling, afwerking, verbruik. Min: voorspelbare vormgeving. foto's Automedia Plus: 20 procent bijtelling, vormgeving, afwerking. Min: geen automaat op deze motorvariant. Mercedes C180 BlueEfficieny C Feitelijk de opvolger van de CLK, met een voorspel bare carrosserievorm en sportieve rijkwaliteiten. Bagage 450 liter. Gewicht 1420 kg. Benzine 1.8 1,156 pk. Schuin van achteren heeft de Laguna Coupé Aston Martin-achtige trekjes. Recent licht géfacelifte coupé, met fraaie uitstraling en een bij Audi horende optimale afwerking. Bagage 455 liter. Gewicht 1400 kg. Benzine 1.8 1,170 pk. door Tony Vos De koper van een auto uit de BMW 3-serie verwacht een wagen die qua onderstel een hoge mate van perfectie haalt. De nieuwste generatie overtreft de verwachtingen. Het klinkt dan wel licht vreemd dat BMW streefde naar meer comfort. Toch gaat dat prima samen met sportiviteit, ze ker als het optionele M Sport-on- derstel met instelbare schokdem pers wordt gekozen. Het maakt de auto bijna circuitwaardig. De be sturing is messcherp en de ophan ging is op zoveel punten aange past, dat een rijgevoel van een nóg hogere orde wordt bereikt. Ook in het normale verkeer plukt de berij der daarvan de vruchten. De 184 pk sterke 32od is een heer lijke machine, met een royaal be meten koppel en daarbij behoren de prestaties. De 2.0 liter TVvin- scroll turbo (benzine) van 245 pk in de 328i is nog behoorlijk vers. Ei genlijk mist hier alleen het zescilin der geluid dat je bij een dergelijke typenaam verwacht. In de sport stand van het onderstel wordt ook de besturing scherper en reageert de auto vlotter op bewegingen van het gaspedaal. De vormgeving is gedrongen én krachtig, met alle elementen die een auto tot een echte BMW ma ken. De motorkap is wat hoger ge plaatst en dat dient de voetgangers veiligheid. De afmetingen zijn toe genomen, daarvan profiteren voor al de achterpassagiers en de bagage ruimte (+20 liter). Het interieur volgt dezelfde lijn als de nieuwe i-serie. Er zijn naast de basisversie nog drie uitrustingsvarianten die ambiance en kleurstelling bepalen. Het platte, digitale scherm boven de middenconsole toont een veel heid aan functies, optioneel zelfs mobiel internet. Vanaf februari staat de nieuwe 3-serie bij de dealer voor nog te bepalen prijzen. BMW 3: rijdersauto. foto Automedia door Willem de Volder De Seat geeft met de compac te Mii een eigen draai aan de Volkswagen Up en de Skoda Citigo. Het model volgt de allang vergeten Arosa op. Toch trekt Seat tegen de achter grond van de introductie van de Mii meteen parallellen met die compacte Arosa. Die zorgde tij dens zijn levenscyclus voor zo'n 20.000 verkopen in Nederland. Voer voor een positieve kijk op de toekomst. Exacte prijzen zijn er nog niet, maar naar verwachting wordt de Seat Mii enkele procenten goedko per dan de soortgelijke Volkswa gen, zo'n 8000 euro dus. In Barcelona werden de Mii-capaci- Seat Mii: kleurrijk. foto WdeV teiten eens uitgebreid ervaren. Wat lengte en onderstel betreft, wijkt de auto niet van zijn broers af Maar de sportieve inborst van het merk heeft zijn weerslag op neus en aankleding. 'Verrassend ruim', is de eerste reactie bij het in stappen. Al vraagt het achterin wringen lenigheid. Niet al te grote volwassenen vinden er enige mate van comfort. De bagageruimte is met 251 liter prima. Het vele glas rondom zorgt ervoor dat de inzit tenden weinig facetten van de Spaanse wereldstad ontgaan. Seat levert de compacte Mii met een driecilinder 1.0 liter motor met 60 en 75 pk (allebei belasting vrijstelling). Laatstgenoemde rijdt het prettigst. Beide motorversies zijn gekoppeld aan een vijfbak. Voor de sportievelingen komt er een Mii-versie met stugger onder stel: stijvere veren en dempers en de ligging wat lager bij de straatste nen. Optioneel is City Safety As- sist, waarbij een lasersensor de be stuurder assisteert en ingrijpt (be neden de 30 kilometer per uur) door automatisch te remmen. Medio 2012 staat de Mii (ook vijf deurs) bij de dealer. Renault Mégane wegenbelastingvrij Renault brengt een wegenbelas- tingvrije Mégane. De extra zuini ge 1.5 dCi 110 Energy motor krijgt onder meer een start- en stopsys teem. Het resulteert in 3,6 liter die sel per 100 kilometer en 95 gram per kilometer C02-uitstoot, goed voor 14 procent bïjtelling. De auto is verkrijgbaar vanaf 22.790 euro. BMW en Toyota samen in aandrijftechnieken BMW en Toyota gaan duurzame aandrijftechnieken ontwikkelen. Onderzoek naar nieuwe genera ties lithium-ion-accu's maakt deel uit van de samenwerking. Het moet de ontwikkeling van nieu we accu's versnellen. BMW levert ook energiezuinige diesels (1.6 en 2.0 liter) voor Europese Toyota's. Nog een jaar wachten op de Subaru Impreza De nieuwe Subaru Impreza laat in Nederland nog een jaar op zich wachten. De nieuwe telg komt in de lente al in andere Europese lan den. Naar verwachting kunnen ko pers kiezen uit een 1.6 en 2.0 liter benzinemotor en een diesel. Over een sedan rept Subaru nog niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 65