Lef bij autofabrikanten is weer terug auto j 3 TOKYO MOTOR SHOW Roer gaat om met sportieve introducties vrijdag 9 december 2011 HBBaiMHWIII11 HiH iH JINilWllllUBMIIIilWIIIiy'IIHHIMWIlWH I Villl'<llimWIHWmWMIIIIiaaMWMWHMa«BWaaWMMMMMMBE In 2009 was het een grote treur nis op de Tokyo Motor Show, grotendeels veroorzaakt door de kop opstekende crisis. Het lef bij de autofabrikanten is bij deze editie weer helemaal terug. De Japanners hebben het roer omge gooid en durven weer leuke au to's te bouwen. door Roel van Cils Na een tijdperk van over wegend hybride intro ducties, gaat Toyota ook weer sportieve au to's bouwen. De eerste spruit is de GT-86, een achterwielaangedreven sportwa gen met een 200 pk sterke boxer motor. De auto is in samenwer king met Subaru tot stand geko men, die er zijn eigen interpretatie aan geeft met de BRZ. De Toyota GT-86 verschijnt volgend jaar au gustus bij de vaderlandse dealers voor een vanafprijs tussen de 40 en 45 mille. Een bijzonder conceptmodel, voor al vanwege de techniek, is de Toyo ta Fun-Vii. Het studiemodel com municeert voortdurend met zijn omgeving en past zijn exterieur daarop aan. Of juist niet. De be stuurder kan namelijk via zijn sjnartphone de print en kleur van het exterieur wijzigen. Bij Mazda staat de Takeri concept volop in de schijnwerpers. De Take ri is vormgegeven volgens de Ko- do-designtaaï en is een voorbode van de nieuwe Mazda6. Het studie model is uigerust met een 2,2 liter SkyActiv-D dieselmotor, goed voor 175 pk en 420 Nm aan koppel. De Takeri is lichter dan de huidige 'Zes' en ook flink zuiniger. Verant woordelijk daarvoor is i-Eloop, een systeem dat remenergie regene reert en functioneert met een con densator, die op zijn beurt het stroomnet aan boord voedt. Het zou een brandstofbesparing van 10 procent opleveren. Op de stand van Suzuki zien we liefst drie primeurs, de Regina, Q_-Concept en de Swift EV Hybrid. Die laatste is voorlopig de meest in teressante van het stel en zou mo- Toyota Fun-Vii communiceert met zijn omgeving. gelijk volgend jaar al productie- klaar zijn. De elektrische Swift be schikt over een ritverlenger in de vorm van een 66occ driecilinder benzinemotor. Puur op elektrok- racht komt de Swift 30 kilometer ver, waarna de benzinemotor in schakelt om als aggregaat te funge ren voor de elektromotor. Opladen van de accu's kan thuis via het stopcontact in slechts 1,5 uur. Mitsubishi presenteert in thuis land Japan de Mirage en de tweede generatie van de 'plug-in Outlan- der' PX MiEV II met 2,0 liter vierci- linder benzinemotor en twee elek tromotoren die de SUV een elektri sche actieradius van 50 kilometer bezorgen. De productieversie van deze plug-in hybride debuteert in 2013. Rond die tijd vervangt de Mi- rage de huidige Colt. Het model is vanbuiten iets kleiner, maar van binnen juist groter. De stadsauto is 3,71 meter lang, is er alleen als vijf- deurs en wordt in Thailand ge bouwd. De auto, zoals in Tokio ge presenteerd, is bestemd voor de Aziatische markt. 'Onze' Mirage zal afwijkend zijn qua design. Het is de bedoeling de auto straks on der de tien mille te kunnen aanbie den. Nissan heeft de Pivo-serie verder doorontwikkeld en is na zes jaar aan de derde generatie bezig. De Pi- vo 3 beschikt over vier gestuurde en aangedreven wielen en is met een ultrakorte draaicirkel uiterst wendbaar. Automatische 'valet par king' met behulp van de smart- phone is bij de prijs inbegrepen. Dichter bij de werkelijkheid staat het Nismo-label dat Nissan uitrolt voor in eerste instantie de Juke en Leaf Nismo is voor Nissan wat AMG is voor Mercedes. We ver wachten volgend jaar al de eerste productieversies, die vooral uiter lijk en ondersteltechnisch worden aangepast door de motorsport afde ling. Bij Honda staat de EV-ster volop in de belangstelling. Deze kleine elektrische roadster snelt in min der dan 5 seconden naar de hon derd en haalt een top van 160 km/u. De actieradius bedraagt 160 kilometer. Ook schittert bij Honda de AC-X, een vierdeurscoupé van de Insight met 1,6 liter benzinemo tor en een elektromotor, samen goed voor 126 pk. Net als bijna alle Japanse merken gaat ook Subaru in Tokio op de sportieve toer met modellen als de productieversie van de BRZ sport wagen en de Advanced Touner Con cept (ATC), een studiemodel naar een stationcar in de klasse van de Ford Focus Wagon. De ATC is een hybride die zijn krachten over alle vier de wielen verdeelt. Hét han delsmerk van Subaru. Behalve de Japanners zijn ook di verse Europese merken vertegen woordigd in Tokio. Zo presenteert BMW er de 5-serie ActiveHybrid, een hybride met 340 pk en een ver bruik van 6,4 l/ioo km. Bij Audi de buteerde de vijfdeurs Al Sport- back, waarbij het vooral gaat om de nieuwe 1.4 TFSI met 140 pk en cilinderuitschakeling. Bij deellast worden twee van de vier cilinders buiten werking gesteld en dat resul teert in een gemiddeld verbruik van 4,7 l/ioo km. Tot slot reisde Volkswagen af naar Tokio met de Passat Alltrack (vol gens Audi Allroad recept) en de Cross Coupé Concept (CCC), een model tussen de Golf en Tiguan met hybride aandrijving. De CCC is gestoeld op het nieuwe MQB-platform, de basis voor de nieuwe generatie Golf, Audi A3 en Seat Leon. Foto's Automedia Mazda Takeri is de voorbode van een nieuwe Mazda6. Nismo is Nissans sportieve submerk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63