Lef bij autofabrikanten is weer terug
auto j 3
TOKYO MOTOR SHOW Roer gaat om met sportieve introducties
vrijdag 9 december 2011
HBBaiMHWIII11 HiH iH JINilWllllUBMIIIilWIIIiy'IIHHIMWIlWH I Villl'<llimWIHWmWMIIIIiaaMWMWHMa«BWaaWMMMMMMBE
In 2009 was het een grote treur
nis op de Tokyo Motor Show,
grotendeels veroorzaakt door de
kop opstekende crisis. Het lef bij
de autofabrikanten is bij deze
editie weer helemaal terug. De
Japanners hebben het roer omge
gooid en durven weer leuke au
to's te bouwen.
door Roel van Cils
Na een tijdperk van over
wegend hybride intro
ducties, gaat Toyota
ook weer sportieve au
to's bouwen. De eerste
spruit is de GT-86, een
achterwielaangedreven sportwa
gen met een 200 pk sterke boxer
motor. De auto is in samenwer
king met Subaru tot stand geko
men, die er zijn eigen interpretatie
aan geeft met de BRZ. De Toyota
GT-86 verschijnt volgend jaar au
gustus bij de vaderlandse dealers
voor een vanafprijs tussen de 40
en 45 mille.
Een bijzonder conceptmodel, voor
al vanwege de techniek, is de Toyo
ta Fun-Vii. Het studiemodel com
municeert voortdurend met zijn
omgeving en past zijn exterieur
daarop aan. Of juist niet. De be
stuurder kan namelijk via zijn
sjnartphone de print en kleur van
het exterieur wijzigen.
Bij Mazda staat de Takeri concept
volop in de schijnwerpers. De Take
ri is vormgegeven volgens de Ko-
do-designtaaï en is een voorbode
van de nieuwe Mazda6. Het studie
model is uigerust met een 2,2 liter
SkyActiv-D dieselmotor, goed voor
175 pk en 420 Nm aan koppel. De
Takeri is lichter dan de huidige
'Zes' en ook flink zuiniger. Verant
woordelijk daarvoor is i-Eloop, een
systeem dat remenergie regene
reert en functioneert met een con
densator, die op zijn beurt het
stroomnet aan boord voedt. Het
zou een brandstofbesparing van 10
procent opleveren.
Op de stand van Suzuki zien we
liefst drie primeurs, de Regina,
Q_-Concept en de Swift EV Hybrid.
Die laatste is voorlopig de meest in
teressante van het stel en zou mo-
Toyota Fun-Vii communiceert met zijn omgeving.
gelijk volgend jaar al productie-
klaar zijn. De elektrische Swift be
schikt over een ritverlenger in de
vorm van een 66occ driecilinder
benzinemotor. Puur op elektrok-
racht komt de Swift 30 kilometer
ver, waarna de benzinemotor in
schakelt om als aggregaat te funge
ren voor de elektromotor. Opladen
van de accu's kan thuis via het
stopcontact in slechts 1,5 uur.
Mitsubishi presenteert in thuis
land Japan de Mirage en de tweede
generatie van de 'plug-in Outlan-
der' PX MiEV II met 2,0 liter vierci-
linder benzinemotor en twee elek
tromotoren die de SUV een elektri
sche actieradius van 50 kilometer
bezorgen. De productieversie van
deze plug-in hybride debuteert in
2013. Rond die tijd vervangt de Mi-
rage de huidige Colt. Het model is
vanbuiten iets kleiner, maar van
binnen juist groter. De stadsauto is
3,71 meter lang, is er alleen als vijf-
deurs en wordt in Thailand ge
bouwd. De auto, zoals in Tokio ge
presenteerd, is bestemd voor de
Aziatische markt. 'Onze' Mirage
zal afwijkend zijn qua design. Het
is de bedoeling de auto straks on
der de tien mille te kunnen aanbie
den.
Nissan heeft de Pivo-serie verder
doorontwikkeld en is na zes jaar
aan de derde generatie bezig. De Pi-
vo 3 beschikt over vier gestuurde
en aangedreven wielen en is met
een ultrakorte draaicirkel uiterst
wendbaar. Automatische 'valet par
king' met behulp van de smart-
phone is bij de prijs inbegrepen.
Dichter bij de werkelijkheid staat
het Nismo-label dat Nissan uitrolt
voor in eerste instantie de Juke en
Leaf Nismo is voor Nissan wat
AMG is voor Mercedes. We ver
wachten volgend jaar al de eerste
productieversies, die vooral uiter
lijk en ondersteltechnisch worden
aangepast door de motorsport afde
ling.
Bij Honda staat de EV-ster volop
in de belangstelling. Deze kleine
elektrische roadster snelt in min
der dan 5 seconden naar de hon
derd en haalt een top van 160
km/u. De actieradius bedraagt 160
kilometer. Ook schittert bij Honda
de AC-X, een vierdeurscoupé van
de Insight met 1,6 liter benzinemo
tor en een elektromotor, samen
goed voor 126 pk.
Net als bijna alle Japanse merken
gaat ook Subaru in Tokio op de
sportieve toer met modellen als de
productieversie van de BRZ sport
wagen en de Advanced Touner Con
cept (ATC), een studiemodel naar
een stationcar in de klasse van de
Ford Focus Wagon. De ATC is een
hybride die zijn krachten over alle
vier de wielen verdeelt. Hét han
delsmerk van Subaru.
Behalve de Japanners zijn ook di
verse Europese merken vertegen
woordigd in Tokio. Zo presenteert
BMW er de 5-serie ActiveHybrid,
een hybride met 340 pk en een ver
bruik van 6,4 l/ioo km. Bij Audi de
buteerde de vijfdeurs Al Sport-
back, waarbij het vooral gaat om
de nieuwe 1.4 TFSI met 140 pk en
cilinderuitschakeling. Bij deellast
worden twee van de vier cilinders
buiten werking gesteld en dat resul
teert in een gemiddeld verbruik
van 4,7 l/ioo km.
Tot slot reisde Volkswagen af naar
Tokio met de Passat Alltrack (vol
gens Audi Allroad recept) en de
Cross Coupé Concept (CCC), een
model tussen de Golf en Tiguan
met hybride aandrijving. De CCC
is gestoeld op het nieuwe
MQB-platform, de basis voor de
nieuwe generatie Golf, Audi A3 en
Seat Leon.
Foto's Automedia
Mazda Takeri is de voorbode van een nieuwe Mazda6.
Nismo is Nissans sportieve submerk.