kleinste details moet alles kloppen' zeeland21 Nieuw bedrijventerrein aan kanaal berco veel voordeel Terneuzenaar Wim van der Meer blaast met uitgeverij 'oude' hobby nieuw leven in Gepromoveerd dinsdag 6 december 2011 gebied van de gemeente Evergem en sluit aan bij de noordkant van het Kluizendok. De 100 hectare wordt verdeeld tussen het Haven bedrijf (70 hectare), het Vlaams Gewest (20 hectare) en de gemeen te Evergem (10 hectare). De aanleg begint in het voorjaar van 2012. Tussen het bedrijventer rein en het belendende dorp Rie- me-noord wordt een buffer aange legd. HULST - Antropologe Erica van der Sijpt, afkomstig uit Hulst, is cum laude gepromoveerd aan de Uni versiteit van Amsterdam. Ze schreef haar proefschrift over hoe vrouwen op het platteland van Ka meroen omgaan met zwanger schap, en het (bewust) afbreken er van. Van der Sijpt is oud-leerlinge van het Reynaertcollege in Hulst. Het gebied wordt door twee nieu we wegen ontsloten. Op die ma nier wordt overlast van vrachtver keer in de omliggende kanaaldor pen vermeden. De ene ontsluiting leidt naar de R4, de rondweg aan weerszijden van de Gentse Kanaal zone, de andere voert richting ka naal. De wegwerkzaamheden be ginnen in 2013. Rond 2015 moet het hele bedrij venterrein gebruiksklaar zijn. door Wout Bareman bouw (de vroegere Schelde) in Vli- singen. Op verzoek van Damen heeft hij een modelbouwplaat la ten maken van één van de korvet ten die Damen heeft gebouwd voor Indonesië, de Frans Kaisiepo. Van der Meer had zich geen betere promotie kunnen wensen. „Alle medewerkers kregen de bouw plaat in hun kerstpakket." Hf weet niet hoeveel er uiteindelijk ir elkaar zijn gezet. www.scaldismodelclub.nl foto Mark Neelemans EVERGEM - Het Havenbedrijf Gent en het projectbureau Gentse Ka naalzone werken plannen uit voor de aanleg van een groot nieuw be drijventerrein van 100 hectare op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen. Het terrein, vooral bestemd voor bedrijven in de logistieke sector, wordt verwezenlijkt op het grond- Meers ervaring. Dankzij computer techniek is het mogelijk veel gede tailleerder modellen te ontwerpen dan in de hoogtijdagen van de mo delbouw. Van der Meer werkt sa men met een ontwerper in Polen. Hij stuurt hem per e-mail de de tails van de schepen waarvan hij een model wil hebben, waarop zijn Poolse compagnon er een set bouwplaten van maakt. Van der Meer heeft inmiddels ruim zestig modellen uitgegeven. Vooral van schepen, maar ook van vliegtuigen en enkele gebouwen, waaronder het stadhuis in Terneu- zen. „Dat stadhuis was nog behoor lijk ingewikkeld." 'Toppertje' in zijn collectie is het model van het passagiersschip Wil lem Ruys, vindt Van der Meer, dat van 1938 tot 1947 bij De Schelde in Vlissingen is gebouwd. „Dat mo del is wat betreft vorm helemaal het summum. Het klopt als een bus." Hij is minstens zo enthou siast over het model van de Rotter dam. „Het ziet er dankzij nieuwe druktechnieken veel frisser uit dan de oudere bouwplaten." Van der Meer heeft sinds 2006 zijn handen vrij, sinds zijn vertrek bij de waterpolitie. Hij hoeft niet van zijn uitgeverij te leven. „Je moet rijk zijn om dit te kunnen doen." Van der Meer verkoopt vrij veel in Duitsland, onder meer via postor derfirma's. Bedrijven helpen ook een handje, zoals Damen Marine- Wim van der Meer met het modelplatenboek van passagiersschip Rotterdam, op de achtergrond scheepsmodellen van onder meer sleephopperzuiger Willem van Oranje. een zoon van de ontwerper van Veritas-bouwplaten. Ze besloten een model van de Karei Doorman opnieuw uit te geven. Van der Meer herinnert zich dat er zo'n vijftig jaar geleden nog drie verkooppunten van modelbouw platen in Terneuzen waren. Die zijn stuk voor stuk allemaal ver dwenen, maar liefhebbers van mo delbouw zijn er altijd gebleven. „Vooral 55-plussers, maar ook jon geren pakken het op", is Van der Sluit nu meerdere verzekeringen af bij ZLM en ontvang 8% pakketkorting! Meer weten? Kijk op zlm.nl I u tevreden, mm I I wij tevreden verzekeringen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 53