kleinste details moet alles kloppen'
zeeland21
Nieuw bedrijventerrein aan kanaal
berco
veel
voordeel
Terneuzenaar Wim van der Meer blaast met uitgeverij 'oude' hobby nieuw leven in
Gepromoveerd
dinsdag 6 december 2011
gebied van de gemeente Evergem
en sluit aan bij de noordkant van
het Kluizendok. De 100 hectare
wordt verdeeld tussen het Haven
bedrijf (70 hectare), het Vlaams
Gewest (20 hectare) en de gemeen
te Evergem (10 hectare).
De aanleg begint in het voorjaar
van 2012. Tussen het bedrijventer
rein en het belendende dorp Rie-
me-noord wordt een buffer aange
legd.
HULST - Antropologe Erica van der
Sijpt, afkomstig uit Hulst, is cum
laude gepromoveerd aan de Uni
versiteit van Amsterdam. Ze
schreef haar proefschrift over hoe
vrouwen op het platteland van Ka
meroen omgaan met zwanger
schap, en het (bewust) afbreken er
van. Van der Sijpt is oud-leerlinge
van het Reynaertcollege in Hulst.
Het gebied wordt door twee nieu
we wegen ontsloten. Op die ma
nier wordt overlast van vrachtver
keer in de omliggende kanaaldor
pen vermeden. De ene ontsluiting
leidt naar de R4, de rondweg aan
weerszijden van de Gentse Kanaal
zone, de andere voert richting ka
naal. De wegwerkzaamheden be
ginnen in 2013.
Rond 2015 moet het hele bedrij
venterrein gebruiksklaar zijn.
door Wout Bareman
bouw (de vroegere Schelde) in Vli-
singen. Op verzoek van Damen
heeft hij een modelbouwplaat la
ten maken van één van de korvet
ten die Damen heeft gebouwd
voor Indonesië, de Frans Kaisiepo.
Van der Meer had zich geen betere
promotie kunnen wensen. „Alle
medewerkers kregen de bouw
plaat in hun kerstpakket." Hf
weet niet hoeveel er uiteindelijk ir
elkaar zijn gezet.
www.scaldismodelclub.nl
foto Mark Neelemans
EVERGEM - Het Havenbedrijf Gent
en het projectbureau Gentse Ka
naalzone werken plannen uit voor
de aanleg van een groot nieuw be
drijventerrein van 100 hectare op
de linkeroever van het Kanaal
Gent-Terneuzen.
Het terrein, vooral bestemd voor
bedrijven in de logistieke sector,
wordt verwezenlijkt op het grond-
Meers ervaring. Dankzij computer
techniek is het mogelijk veel gede
tailleerder modellen te ontwerpen
dan in de hoogtijdagen van de mo
delbouw. Van der Meer werkt sa
men met een ontwerper in Polen.
Hij stuurt hem per e-mail de de
tails van de schepen waarvan hij
een model wil hebben, waarop
zijn Poolse compagnon er een set
bouwplaten van maakt.
Van der Meer heeft inmiddels
ruim zestig modellen uitgegeven.
Vooral van schepen, maar ook van
vliegtuigen en enkele gebouwen,
waaronder het stadhuis in Terneu-
zen. „Dat stadhuis was nog behoor
lijk ingewikkeld."
'Toppertje' in zijn collectie is het
model van het passagiersschip Wil
lem Ruys, vindt Van der Meer, dat
van 1938 tot 1947 bij De Schelde in
Vlissingen is gebouwd. „Dat mo
del is wat betreft vorm helemaal
het summum. Het klopt als een
bus." Hij is minstens zo enthou
siast over het model van de Rotter
dam. „Het ziet er dankzij nieuwe
druktechnieken veel frisser uit dan
de oudere bouwplaten."
Van der Meer heeft sinds 2006 zijn
handen vrij, sinds zijn vertrek bij
de waterpolitie. Hij hoeft niet van
zijn uitgeverij te leven. „Je moet
rijk zijn om dit te kunnen doen."
Van der Meer verkoopt vrij veel in
Duitsland, onder meer via postor
derfirma's. Bedrijven helpen ook
een handje, zoals Damen Marine-
Wim van der Meer met het modelplatenboek van passagiersschip Rotterdam, op de achtergrond scheepsmodellen van onder meer sleephopperzuiger Willem van Oranje.
een zoon van de ontwerper van
Veritas-bouwplaten. Ze besloten
een model van de Karei Doorman
opnieuw uit te geven.
Van der Meer herinnert zich dat er
zo'n vijftig jaar geleden nog drie
verkooppunten van modelbouw
platen in Terneuzen waren. Die
zijn stuk voor stuk allemaal ver
dwenen, maar liefhebbers van mo
delbouw zijn er altijd gebleven.
„Vooral 55-plussers, maar ook jon
geren pakken het op", is Van der
Sluit nu meerdere verzekeringen af
bij ZLM en ontvang 8% pakketkorting!
Meer weten? Kijk op zlm.nl
I u tevreden,
mm I I wij tevreden
verzekeringen