25.000
voor minder files
Harder rijden gunstig voor schatkist Onzekerheid bij sociale werkplaats
'Weigerambtenaren
naar de rechter'
'We gaan echt nooit meer
terug naar de gulden'
Eijffinger
Kanker aan
slokdarm neemt
toe in Nederland
Ouders mogen
kroost niet met
rekenen helpen
Gijzelaars Mali
nog in leven
volgens minister
extra
Mm wRk Vriidae 2 december 2011
_LZ
werknemers in Maastricht krijgen een OV-chipkaart van hun
baas. Dat scheelt vierhonderd auto's in de file. 'Wij verbeteren
de infrastructuurmaar dan moet het bedrijfsleven aanhaken',
aldus staatssecretaris Schultz.
Sylvester Eijffinger over de crisis
door Anita de Haas
Het lijkt wel of iedereen zit af te tellen
naar de Eurotop op 8 eng december.
Gaat het dan echt gebeuren?
Het is een heel belangrijke top,
maar ik spreek liever van eindspel
en dergelijke. De top zal de ernstig
ste onrust wegnemen, maar niet
de definitieve oplossing bieden,
want daar i?meer tijd voor nodig.
Tijd is de allesomvattende factor
omdat de afgelopen anderhalfjaar
kostbare tijd verloren is gegaan die
niet meer in te halen is.
Is er extra tijd nodig voor verhoging
van het noodfonds of voor politieke
afspraken die rust doen weerkeren?
Het is tweeërlei. Angela Merkel zal
haar Fiscale Unie krijgen, in ruil
waarvoor ze in eigen land meer fi
nanciële garanties los kan krijgen.
Het is het offer dat Sarkozy moet
brengen, want een Fiscale Unie be
tekent overdracht van soevereini
teit. Daarvoor is een nieuw Euro
pees Verdrag nodig dat door alle
lidstaten moet worden geratifi
ceerd. Dat kost veel tijd, maar het
is wel een belangrijk signaal om
het vertrouwen in Europa bij eind-
beleggers te herstellen.
De verhoging van het noodfonds
zal op 8 en 9 december wel gere
geld zijn. Ik sprak vorige week op
de Jean Monnet wereldconferentie
in Brussel en daar betuigden alle
aanwezige beleidsmakers van de
grote opkomende economieën,
hun steun aan Europa. Op één
voorwaarde: dat het rijke Europa
ook zelf flink de buidel trekt. Het
IMF heeft 300 miljard beschikbaar.
Tel daarbij op wat al in het fonds
zit, plus 200 miljard van landen
buiten Europa en 200 extra van Eu
ropese eurolanden en wellicht nog
wat uit de particuliere sector van
fondsen met grote reserves; dan
zou het fonds 1000 tot 1200 mil
jard groot kunnen zijn; misschien
zelfs iets meer.
Hoe kan het dat wij moeten bezuini
gen en tegelijkertijd miljarden naar
een Europees noodfonds gaan?
Feitelijk staat dat los van elkaar. De
miljarden naar het noodfonds zijn
garanties, die niet op de balans
staan. Naarmate het slechter gaat
neemt wel de kans toe dat de ga
ranties aangesproken moeten wor
den en dan wordt het wel echt
geld dat van invloed is op onze be
groting en/of staatsschuld.
Gelooft u nog in het voortbestaan
van de euro?
]a, die bestaat volgend jaar ook
nog. Het kan best dat een paar lan
den het niet gaan halen omdat ze
te weinig tijd hebben, maar de eu
rozone blijft bestaan. Zelfs als alles
besmet raakt en de regeringsleiders
er op 8 en 9 december niet uitko
men, houden we nog altijd een
soort noordelijke eurozone. De gul
den komt echt nooit meer terug.
Zogenaamde deskundigen moeten
ophouden anders te beweren.
Prof.dr. Sylvester Eijffinger, hoogleraar
financiële economie aan de Universiteit
vanTiiburg, beantwoordt wekelijks vra
gen van lezers.
Heeft u vragen over de crisis?
schuldencrisis@wegener.nl
of per post: Eijffinger,
Centrale Redactie Wegener Media
Postbus 36, 6500 DA Nijmegen.
DEN HAAG - De verhoging van de
maximumsnelheid tot 130 kilome
ter per uur op diverse snelwegen
en tot xoo op vijf 8o-kilometerzo-
nes bij grote steden levert de schat
kist tientallen miljoenen extra in
komsten op. Dat meldde het Plan
bureau voor de Leefomgeving gis
teren. Volgens het bureau kan de
overheid 50 tot 100 miljoen euro
per jaar tegemoet zien aan extra ac
cijnzen door de grotere hoeveel
heid brandstof die het hardere rij
den verbruikt. Het planbureau ba
seert die prognose op voorspellin
gen van het ministerie van Infra
structuur dat er 0,4 miljoen ton
meer aan CO, in de atmosfeer te
rechtkomt. Daarmee kan worden
berekend hoeveel extra brandstof
er ongeveer mee gemoeid is.
DEN HAAG - Er is geen garantie dat
de groep gehandicapte werkne
mers van sociale werkplaatsen hun
huidige werkplek behouden. Dat
zei staatssecretaris Paul de Krom
(Sociale Zaken) gisteren in de TWee-
de Kamer. In reactie op vragen be
nadrukte hij dat in hervormings
plannen van het kabinet niet
wordt getornd aan de rechten van
de huidige groep werknemers in
de sociale werkvoorziening. „Maar
dat is niet een garantie dat ze het
zelfde werk kunnen blijven doen."
AMSTERDAM - Nederland staat der
de op de ranglijst van Europese lan
den waar slókdarmkanker veel
voorkomt. Dat heeft het Wereld
Kanker Onderzoek Fonds gisteren
bekendgemaakt. Mensen die ro
ken, regelmatig alcohol drinken
en/of te dik zijn lopen een ver
hoogde kans op de zeer ernstige
ziekte. Slókdarmkanker is zo ge
vaarlijk omdat mensen vaak pas in
een laat stadium klachten krijgen.
Dan kunnen artsen ex vaak weinig
meer aan doen. In Nederland stijgt
vooral de vorm van slokdarmkan
ker die veroorzaakt wordt door
overgewicht. Groot-Brittannië en
Ierland voeren de ranglijst aan.
NIJMEGEN - Ouders moeten hun
kinderen niet helpen met rekenen.
Ze brengen kinderen alleen maar
in de war, omdat de huidige ma
nier van rekenen heel anders is
dan de ouders vroeger hebben ge
leerd. Dat betoogde onderzoeker
Frederik Smit gisteren in de Volks
krant. Hij is gespecialiseerd in
'ouderbetrokkenheid' en werkt
aan het ITS-instituut van de Nij
meegse Radboud Universiteit.
Bij taal ligt het eenvoudiger. Op
dat terrein is hulp juist goed, stelt
de onderzoeker. Als ouders toch
willen helpen bij rekenen, zouden
ze dat in overleg met de school
kunnen doen.
BAMAKO - De vijf buitenlanders
die vorige week in Mali werden
ontvoerd, onder wie een Nederlan
der, zijn waarschijnlijk nog in le
ven. Dat heeft de Malinese minis
ter van Buitenlandse Zaken Sou-
meylou Boubeye Maiga gisteren ge
zegd. De Nederlander werd vorige
week met een Zuid- Afrikaan en
een Zweed ontvoerd bij de histori
sche trekpleister Timboektoe. De
partner van de Nederlander kon
zich in veiligheid brengen, een
Duitser die weerstand bood werd
doodgeschoten. Een dag eerder wa
ren twee Fransen ontvoerd. De
verantwoordelijkheid voor de ont
voeringen is nog niet opgeëist.
HILVERSUM - Bijna twee derde van
de weigerambtenaren is van plan
hun mogelijk ontslag bij de rechter
aan te vechten als het kabinet be
sluit hen te ontslaan. Dat blijkt uit
een enquête van het EO-program-
ma De Vijfde Dag dat donderdaga
vond wordt uitgezonden. De om
roep ondervroeg 69 weigerambte
naren. Uit het onderzoek blijkt dat
als ze moeten kiezen tussen ontsla
gen worden of homoparen trou
wen, 97 procent kiest voor ontslag.
De Tweede Kamer wil dat ambte
naren die geen homo's willen trou
wen wettelijk worden aangepakt.
Het kabinet wacht nog op een ad
vies van de Raad van State.
In Nederland zijn er volgens het
COC ongeveer 100 weigerambtena
ren. De EO benaderde 80 van hen,
69 deden mee aan het onderzoek.
Een derde van de weigerambtena
ren is al meer dan 20 jaar in dienst.
De doorsnee weigerambtenaar is
een man van boven de 50 jaar uit
een gemeente met minder dan
30.000 inwoners, blijkt, uit de
EO-enquête.
De reformatorische vakbond RMU
heeft zich het lot aangetrokken
van de weigerambtenaren. Tot nu
toe zijn er ongeveer 80 meldingen
binnen van ambtenaren die vre
zen ontslagen te worden omdat ze
weigeren homostellen te trouwen.
Programma Beter Benutten
Het programma Beter Benutten van Minister Melanie Schultz van
Haegen richt zich op de regio's Amsterdam, Rotterdam, Haaglanden,
Utrecht en Brabant. Verder wordt voortgebouwd op lopende initiatie
ven in Arnhem-Nijmegen, Maastricht en Twente. De programma's
bevatten maatregelen voor fiets, OV, spoor, binnenvaart en weg.
Hoofdpunten per regio
Amsterdam
Verbeteren wegen Haarlemmer-
meer-Schiphol-Almere-Lelystad en
IJmond-Westelijk Havengebied-
Schiphol/ Aalsmeer.
Oplossen knelpunten op hoofdwe
gennet en aansluitingen tussen het
hoofd- en onderliggend wegennet.
Aanleg nieuwe spitsstrook op A7/A8.
Utrecht
Aanpak problemen op A12 ten
zuiden van Utrecht, A27 ten oosten van
de stad en A1-bij Amersfoort.
Aanleg spitsstrook op de A1 tussen
Bunschoten en Hoevelaken.
15 grote Utrechtse werkgevers stel
len werknemers in staat één dag in de
week buiten de spits te. reizen.
Haaglanden
Verbetering van wegennet in regio.
Investeren in aantal fietssterroutes.
OV maatregelen (o.a. tramlijnen).
Betere aansluiting tussen hoofd- en
onderliggend wegennet.
Rotterdam
Verbeteren doorstroming op en rond
de 'slinger' A16, A20, A13.
Afspraken met grote bedrijven en
MKB om files te reduceren (Slim
Werken Slim Reizen),
Maatregelen ten behoeve van vervoer
over water.
Twente
Wegnemen knelpunten wegennet.
Aanleg van fietssnelweg.
Meer treinen tussen Goor-Hengelo-
Oldenzaal.
Aanpassen van schooltijden.
Werknemerscampagnes om gedrags
verandering in woon-werk-verkeer.
Arnhem-Nijmegen
Verbeteren van hoofdwegennet.
Gedragsbeïnvloeding van reizigers
(Slim Werken Slim Reizen).
Informeren van automobilist over
gunstigste rijsnelheid en beste route
keuze of overstapmogelijkheden (P+R).
Brabant
Aanpak regionale knelpunten.
Fietspad bij de N69 (Valkenswaard).
Betere afstemming verkeerslichten in
binnenstad van Eindhoven.
Maastricht
Bereikbaarheid van stad verbeteren.
Invoeren van de Maastricht Bereik
baar OV chipkaart.