25.000 voor minder files Harder rijden gunstig voor schatkist Onzekerheid bij sociale werkplaats 'Weigerambtenaren naar de rechter' 'We gaan echt nooit meer terug naar de gulden' Eijffinger Kanker aan slokdarm neemt toe in Nederland Ouders mogen kroost niet met rekenen helpen Gijzelaars Mali nog in leven volgens minister extra Mm wRk Vriidae 2 december 2011 _LZ werknemers in Maastricht krijgen een OV-chipkaart van hun baas. Dat scheelt vierhonderd auto's in de file. 'Wij verbeteren de infrastructuurmaar dan moet het bedrijfsleven aanhaken', aldus staatssecretaris Schultz. Sylvester Eijffinger over de crisis door Anita de Haas Het lijkt wel of iedereen zit af te tellen naar de Eurotop op 8 eng december. Gaat het dan echt gebeuren? Het is een heel belangrijke top, maar ik spreek liever van eindspel en dergelijke. De top zal de ernstig ste onrust wegnemen, maar niet de definitieve oplossing bieden, want daar i?meer tijd voor nodig. Tijd is de allesomvattende factor omdat de afgelopen anderhalfjaar kostbare tijd verloren is gegaan die niet meer in te halen is. Is er extra tijd nodig voor verhoging van het noodfonds of voor politieke afspraken die rust doen weerkeren? Het is tweeërlei. Angela Merkel zal haar Fiscale Unie krijgen, in ruil waarvoor ze in eigen land meer fi nanciële garanties los kan krijgen. Het is het offer dat Sarkozy moet brengen, want een Fiscale Unie be tekent overdracht van soevereini teit. Daarvoor is een nieuw Euro pees Verdrag nodig dat door alle lidstaten moet worden geratifi ceerd. Dat kost veel tijd, maar het is wel een belangrijk signaal om het vertrouwen in Europa bij eind- beleggers te herstellen. De verhoging van het noodfonds zal op 8 en 9 december wel gere geld zijn. Ik sprak vorige week op de Jean Monnet wereldconferentie in Brussel en daar betuigden alle aanwezige beleidsmakers van de grote opkomende economieën, hun steun aan Europa. Op één voorwaarde: dat het rijke Europa ook zelf flink de buidel trekt. Het IMF heeft 300 miljard beschikbaar. Tel daarbij op wat al in het fonds zit, plus 200 miljard van landen buiten Europa en 200 extra van Eu ropese eurolanden en wellicht nog wat uit de particuliere sector van fondsen met grote reserves; dan zou het fonds 1000 tot 1200 mil jard groot kunnen zijn; misschien zelfs iets meer. Hoe kan het dat wij moeten bezuini gen en tegelijkertijd miljarden naar een Europees noodfonds gaan? Feitelijk staat dat los van elkaar. De miljarden naar het noodfonds zijn garanties, die niet op de balans staan. Naarmate het slechter gaat neemt wel de kans toe dat de ga ranties aangesproken moeten wor den en dan wordt het wel echt geld dat van invloed is op onze be groting en/of staatsschuld. Gelooft u nog in het voortbestaan van de euro? ]a, die bestaat volgend jaar ook nog. Het kan best dat een paar lan den het niet gaan halen omdat ze te weinig tijd hebben, maar de eu rozone blijft bestaan. Zelfs als alles besmet raakt en de regeringsleiders er op 8 en 9 december niet uitko men, houden we nog altijd een soort noordelijke eurozone. De gul den komt echt nooit meer terug. Zogenaamde deskundigen moeten ophouden anders te beweren. Prof.dr. Sylvester Eijffinger, hoogleraar financiële economie aan de Universiteit vanTiiburg, beantwoordt wekelijks vra gen van lezers. Heeft u vragen over de crisis? schuldencrisis@wegener.nl of per post: Eijffinger, Centrale Redactie Wegener Media Postbus 36, 6500 DA Nijmegen. DEN HAAG - De verhoging van de maximumsnelheid tot 130 kilome ter per uur op diverse snelwegen en tot xoo op vijf 8o-kilometerzo- nes bij grote steden levert de schat kist tientallen miljoenen extra in komsten op. Dat meldde het Plan bureau voor de Leefomgeving gis teren. Volgens het bureau kan de overheid 50 tot 100 miljoen euro per jaar tegemoet zien aan extra ac cijnzen door de grotere hoeveel heid brandstof die het hardere rij den verbruikt. Het planbureau ba seert die prognose op voorspellin gen van het ministerie van Infra structuur dat er 0,4 miljoen ton meer aan CO, in de atmosfeer te rechtkomt. Daarmee kan worden berekend hoeveel extra brandstof er ongeveer mee gemoeid is. DEN HAAG - Er is geen garantie dat de groep gehandicapte werkne mers van sociale werkplaatsen hun huidige werkplek behouden. Dat zei staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) gisteren in de TWee- de Kamer. In reactie op vragen be nadrukte hij dat in hervormings plannen van het kabinet niet wordt getornd aan de rechten van de huidige groep werknemers in de sociale werkvoorziening. „Maar dat is niet een garantie dat ze het zelfde werk kunnen blijven doen." AMSTERDAM - Nederland staat der de op de ranglijst van Europese lan den waar slókdarmkanker veel voorkomt. Dat heeft het Wereld Kanker Onderzoek Fonds gisteren bekendgemaakt. Mensen die ro ken, regelmatig alcohol drinken en/of te dik zijn lopen een ver hoogde kans op de zeer ernstige ziekte. Slókdarmkanker is zo ge vaarlijk omdat mensen vaak pas in een laat stadium klachten krijgen. Dan kunnen artsen ex vaak weinig meer aan doen. In Nederland stijgt vooral de vorm van slokdarmkan ker die veroorzaakt wordt door overgewicht. Groot-Brittannië en Ierland voeren de ranglijst aan. NIJMEGEN - Ouders moeten hun kinderen niet helpen met rekenen. Ze brengen kinderen alleen maar in de war, omdat de huidige ma nier van rekenen heel anders is dan de ouders vroeger hebben ge leerd. Dat betoogde onderzoeker Frederik Smit gisteren in de Volks krant. Hij is gespecialiseerd in 'ouderbetrokkenheid' en werkt aan het ITS-instituut van de Nij meegse Radboud Universiteit. Bij taal ligt het eenvoudiger. Op dat terrein is hulp juist goed, stelt de onderzoeker. Als ouders toch willen helpen bij rekenen, zouden ze dat in overleg met de school kunnen doen. BAMAKO - De vijf buitenlanders die vorige week in Mali werden ontvoerd, onder wie een Nederlan der, zijn waarschijnlijk nog in le ven. Dat heeft de Malinese minis ter van Buitenlandse Zaken Sou- meylou Boubeye Maiga gisteren ge zegd. De Nederlander werd vorige week met een Zuid- Afrikaan en een Zweed ontvoerd bij de histori sche trekpleister Timboektoe. De partner van de Nederlander kon zich in veiligheid brengen, een Duitser die weerstand bood werd doodgeschoten. Een dag eerder wa ren twee Fransen ontvoerd. De verantwoordelijkheid voor de ont voeringen is nog niet opgeëist. HILVERSUM - Bijna twee derde van de weigerambtenaren is van plan hun mogelijk ontslag bij de rechter aan te vechten als het kabinet be sluit hen te ontslaan. Dat blijkt uit een enquête van het EO-program- ma De Vijfde Dag dat donderdaga vond wordt uitgezonden. De om roep ondervroeg 69 weigerambte naren. Uit het onderzoek blijkt dat als ze moeten kiezen tussen ontsla gen worden of homoparen trou wen, 97 procent kiest voor ontslag. De Tweede Kamer wil dat ambte naren die geen homo's willen trou wen wettelijk worden aangepakt. Het kabinet wacht nog op een ad vies van de Raad van State. In Nederland zijn er volgens het COC ongeveer 100 weigerambtena ren. De EO benaderde 80 van hen, 69 deden mee aan het onderzoek. Een derde van de weigerambtena ren is al meer dan 20 jaar in dienst. De doorsnee weigerambtenaar is een man van boven de 50 jaar uit een gemeente met minder dan 30.000 inwoners, blijkt, uit de EO-enquête. De reformatorische vakbond RMU heeft zich het lot aangetrokken van de weigerambtenaren. Tot nu toe zijn er ongeveer 80 meldingen binnen van ambtenaren die vre zen ontslagen te worden omdat ze weigeren homostellen te trouwen. Programma Beter Benutten Het programma Beter Benutten van Minister Melanie Schultz van Haegen richt zich op de regio's Amsterdam, Rotterdam, Haaglanden, Utrecht en Brabant. Verder wordt voortgebouwd op lopende initiatie ven in Arnhem-Nijmegen, Maastricht en Twente. De programma's bevatten maatregelen voor fiets, OV, spoor, binnenvaart en weg. Hoofdpunten per regio Amsterdam Verbeteren wegen Haarlemmer- meer-Schiphol-Almere-Lelystad en IJmond-Westelijk Havengebied- Schiphol/ Aalsmeer. Oplossen knelpunten op hoofdwe gennet en aansluitingen tussen het hoofd- en onderliggend wegennet. Aanleg nieuwe spitsstrook op A7/A8. Utrecht Aanpak problemen op A12 ten zuiden van Utrecht, A27 ten oosten van de stad en A1-bij Amersfoort. Aanleg spitsstrook op de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken. 15 grote Utrechtse werkgevers stel len werknemers in staat één dag in de week buiten de spits te. reizen. Haaglanden Verbetering van wegennet in regio. Investeren in aantal fietssterroutes. OV maatregelen (o.a. tramlijnen). Betere aansluiting tussen hoofd- en onderliggend wegennet. Rotterdam Verbeteren doorstroming op en rond de 'slinger' A16, A20, A13. Afspraken met grote bedrijven en MKB om files te reduceren (Slim Werken Slim Reizen), Maatregelen ten behoeve van vervoer over water. Twente Wegnemen knelpunten wegennet. Aanleg van fietssnelweg. Meer treinen tussen Goor-Hengelo- Oldenzaal. Aanpassen van schooltijden. Werknemerscampagnes om gedrags verandering in woon-werk-verkeer. Arnhem-Nijmegen Verbeteren van hoofdwegennet. Gedragsbeïnvloeding van reizigers (Slim Werken Slim Reizen). Informeren van automobilist over gunstigste rijsnelheid en beste route keuze of overstapmogelijkheden (P+R). Brabant Aanpak regionale knelpunten. Fietspad bij de N69 (Valkenswaard). Betere afstemming verkeerslichten in binnenstad van Eindhoven. Maastricht Bereikbaarheid van stad verbeteren. Invoeren van de Maastricht Bereik baar OV chipkaart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 7