auto7 Het knapste jongetje van de klas 'Mooiste auto ter wereld' Alternatief: Opel Astra 1.4 Turbo Alternatief: Mazda 3 1.6 SVT vrijdag 2 december 2011 KLASSIEKER Mark Louisse en de Jaguar 340 door Lucas Boot Mark Louisse uit Colijns- plaat groeide op tussen de auto's. Zijn vader runde ja renlang een Opel-garage in Goes, waar Louisse als nieuwsgierig ka dee geregeld te vinden was. Meekij ken over de schouder van pa. In de familie Louisse noemden ze voorliefde voor auto's gekscherend de ziekte automobilitis. Een hard nekkig kwaaltje dat vooral betrek king had op wagens van Engelse makelij, zoals deze Jaguar 340 uit 1968. De 340 is technisch gezien een Jaguar Mark 2 met een aantal cosmetische wijzigingen. Andere bumpers bijvoorbeeld en de toe passing van imitatieleer her en der. De Brit gold eind jaren zestig samen met de 240 als een 'interim- model' om het tijdelijke gat tussen de Mark 2 en zijn opvolger de XJ6 op te vullen. De cijfers in de type aanduiding staan voor de motorin- houd. In dit geval 3,4 liter. „Met ongeveer 200 pk. Al zijn die Engel se pk's altijd aan de optimistische kant, een beetje overdreven." Louisse senior was laaiend enthou siast over de Jag, en dat had zijn uitwerking op Mark. „Mijn vader vond het een van de mooiste au to's ter wereld. Ik deel die mening ook. Al zet je er een paar Ferrari's naast, de Jaguar blijft het mooiste om te zien. De verhoudingen klop pen, vanuit elke hoek is hij fraai." Om meerdere redenen dan alleen zijn looks vindt Mark de 340 bij zonder. „Omdat hij van mijn va der is geweest, die inmiddels is overleden, heb ik ook een emotio nele band met de auto gekregen. Als ik erin in rijd of de geur van de Jaguar ruik, doet me dat aan mijn vader denken." De sfeer aan boord maakt 'm voor de Colijns- plater ook uniek. „Met al dat leer en hout is het een soort rijdende huiskamer. Helemaal leuk is de aansteker waar cigars op staat in plaats van cigarettes. Dat zijn bij zondere details." Mark koestert een aantal mooie herinneringen aan de Engelse luxe sedan. „Toen ik mijn rijbewijs haal de, mocht ik er in mijn eentje mee op pad'. Mijn vader deed daar nooit moeilijk over. En nog steeds doen we binnen de familie niet spastisch over het gebruik van de Jaguar. Hij is van ons allemaal: wie zin heeft, die neemt 'm mee." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Mark Louisse: „De Jaguar 340 is fraai vanuit elke hoek." foto Willem Mieras OCCASIONTEST Alfa Romeo Giulietta uit 2010 Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er in dezelfde prijsklas se nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Alfa Romeo Giulietta. door Lucas Boot Ondanks dat de Alfa Romeo Giulietta al ruim een jaar rond rijdt, is de Italiaan nog geen gemeen goed. Het blijkt namelijk eerder uitzondering dan regel dat mede weggebruikers niet omkijken, wan neer we ze tijdens de testrit passe ren. Onopgemerkt door het ver keer ploffen zit er met de Giulietta dus niet in. Z'n omkijkwaardige ui terlijk is een van de grootste troe ven van de Alfa. Laat het spelen met glooiingen en vloeiende lij nen maar aan die Italianen over. Wat ons betreft is de Giulietta (nog steeds) het knapste koppie in het segment van de compacte mid denklassers. Ook het interieur til den de ontwerpers naar een hoog plan. De finesse zit 'm in details als rode stikselnaadjes in het leer van het stuur, een aluminiumkleu- rige bol (Ferrari-stijl) op de ver snellingspook en tuimelschake- laars op de console. Een zwieriger interieur vind je bij andere autofa brikanten simpelweg niet. Voor de ze schoonheid betaalt u echter wel een prijs, want de afwerking en materiaalkeuze matchen niet altijd met de premium verwachtingen die het binnenwerk schept. Je vergeeft het de Alfa Romeo met een zodra je de eerste paar boch ten hebt genomen. Waar zijn voor ganger de 147 en huidige merkge- noten de ooit zo geroemde 'Alfisti- sche' scherpte en rijplezier ont beerden, tovert de Giulietta louter glimlachen op het gezicht. Wat rij- dynamiek betreft, laat hij zijn di recte concurrenten - op de Ford Focus en BMW i-serie na - ver achter zich. Moet gezegd: deze oc casion beschikt over een optioneel sportonderstel. De dynamische af stelling ervan geeft vertrouwen in snelle bochtcombinaties en lange doordraaiers. Laten we zeggen dat deze Giulietta uitnodigt om de ad viessnelheid in bochten aanzien lijk te verhogen. En dat ook met gemak aankan zonder een krimp te geven. Als de stabiliteitscontrole bijspringt, gebeurt dat geleidelijk en niet met bruuske remingrepen. Deze donkerblauwe Giulietta staat voor net geen 23.000 euro te koop bij Alfa Romeo-dealer Auto Mon- do in Roosendaal. Voor dat bedrag krijgt u het Progression-instapmo- del met een aantal extra's, zoals het sportonderstel, 17-inch lichtme talen wielen, side skirts en alumi nium pedalen. De krachtbron is Prijs: 21.500 euro Bouwjaar: 8-2010 Km-stand: 29.342 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 1,4 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 140 pk, 200 Nm Afleverkosten: 250 euro, inclusief onder houdsbeurt en 24 maanden (mobiliteits)garantie Bijzonderheden: navigatie systeem, parkeersensoren Verkooppunt: Opel De Bliek, Oostburg Website: www.garagedebliek.nl Prijs: 21.999 euro Bouwjaar: 8-2011 Km-stand: 5150 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 104 pk, 145 Nm Afleverkosten: prijs inclusief afleverbeurt en fabrieksgarantie t/m 2014. Bijzonderheden: GT-M-uitvoering, demo-auto Verkooppunt: Mazda Tramper, Goes Website: www.trampergoes.nl m een 1.4 turbomotor met 120 pk. Een soepel blok dat voldoende pit heeft om te kunnen profiteren van de dynamische inborst van de Giu lietta. De echte sportieveling zal vermoedelijk verder zoeken naar een gebruikte 1.4 Turbo MultiAir met 170 pk en Alfa's Q2 sperdiffe- rentieel tussen de voorwielen. Da's pas echt een feestnummer. Giulietta 1.4 Turbo Prijs: 22.450 euro Bouwjaar: 11-2010 Km-stand: 26.368 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zes- bak Motor: 1,4 liter viercilinder turbo*, benzine Vermogen: 120 pk, 206 Nm 0-100 km/u: 9,4 sec* Topsnelheid: 195 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 15,6* Afleverkosten: 695 euro, inclusief onderhoudsbeurt en 12 maanden garantie Bijzonderheden: 17-inch lichtmeta len wielen, Bose-audio, voormalige company car -r Verkooppunt: Auto Mondo, Roosendaal Website: www.automondo.nl *fabrieksopgave Historie: Met de naam Giulietta grijpt Alfa Romeo terug naar het verleden. De typenaam prijkte in de jaren vijftig en zestig, en ook in de twee decennia erna, al eens op de kont van een Alfa. De nieuwste Giulietta verschijnt eind 2010 op het toneel en vervangt de Alfa Ro meo 147. De Alfa Romeo Giulietta is eind vorig jaar door het toonaangevende Duitse blad Auto, Motor und Sport uitgeroepen tot beste auto van 2010 in zijn segment.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63