auto7
Het knapste jongetje van de klas
'Mooiste auto ter wereld'
Alternatief: Opel Astra 1.4 Turbo
Alternatief: Mazda 3 1.6 SVT
vrijdag 2 december 2011
KLASSIEKER Mark Louisse en de Jaguar 340
door Lucas Boot
Mark Louisse uit Colijns-
plaat groeide op tussen de
auto's. Zijn vader runde ja
renlang een Opel-garage in Goes,
waar Louisse als nieuwsgierig ka
dee geregeld te vinden was. Meekij
ken over de schouder van pa. In
de familie Louisse noemden ze
voorliefde voor auto's gekscherend
de ziekte automobilitis. Een hard
nekkig kwaaltje dat vooral betrek
king had op wagens van Engelse
makelij, zoals deze Jaguar 340 uit
1968. De 340 is technisch gezien
een Jaguar Mark 2 met een aantal
cosmetische wijzigingen. Andere
bumpers bijvoorbeeld en de toe
passing van imitatieleer her en
der. De Brit gold eind jaren zestig
samen met de 240 als een 'interim-
model' om het tijdelijke gat tussen
de Mark 2 en zijn opvolger de XJ6
op te vullen. De cijfers in de type
aanduiding staan voor de motorin-
houd. In dit geval 3,4 liter. „Met
ongeveer 200 pk. Al zijn die Engel
se pk's altijd aan de optimistische
kant, een beetje overdreven."
Louisse senior was laaiend enthou
siast over de Jag, en dat had zijn
uitwerking op Mark. „Mijn vader
vond het een van de mooiste au
to's ter wereld. Ik deel die mening
ook. Al zet je er een paar Ferrari's
naast, de Jaguar blijft het mooiste
om te zien. De verhoudingen klop
pen, vanuit elke hoek is hij fraai."
Om meerdere redenen dan alleen
zijn looks vindt Mark de 340 bij
zonder. „Omdat hij van mijn va
der is geweest, die inmiddels is
overleden, heb ik ook een emotio
nele band met de auto gekregen.
Als ik erin in rijd of de geur van
de Jaguar ruik, doet me dat aan
mijn vader denken." De sfeer aan
boord maakt 'm voor de Colijns-
plater ook uniek. „Met al dat leer
en hout is het een soort rijdende
huiskamer. Helemaal leuk is de
aansteker waar cigars op staat in
plaats van cigarettes. Dat zijn bij
zondere details."
Mark koestert een aantal mooie
herinneringen aan de Engelse luxe
sedan. „Toen ik mijn rijbewijs haal
de, mocht ik er in mijn eentje mee
op pad'. Mijn vader deed daar
nooit moeilijk over. En nog steeds
doen we binnen de familie niet
spastisch over het gebruik van de
Jaguar. Hij is van ons allemaal: wie
zin heeft, die neemt 'm mee."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Mark Louisse: „De Jaguar 340 is fraai vanuit elke hoek." foto Willem Mieras
OCCASIONTEST Alfa Romeo Giulietta uit 2010
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt hij nog?
Wat zit er allemaal op en aan?
En wat is er in dezelfde prijsklas
se nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een Alfa Romeo Giulietta.
door Lucas Boot
Ondanks dat de Alfa
Romeo Giulietta al
ruim een jaar rond
rijdt, is de Italiaan
nog geen gemeen
goed. Het blijkt namelijk eerder
uitzondering dan regel dat mede
weggebruikers niet omkijken, wan
neer we ze tijdens de testrit passe
ren. Onopgemerkt door het ver
keer ploffen zit er met de Giulietta
dus niet in. Z'n omkijkwaardige ui
terlijk is een van de grootste troe
ven van de Alfa. Laat het spelen
met glooiingen en vloeiende lij
nen maar aan die Italianen over.
Wat ons betreft is de Giulietta
(nog steeds) het knapste koppie in
het segment van de compacte mid
denklassers. Ook het interieur til
den de ontwerpers naar een hoog
plan. De finesse zit 'm in details
als rode stikselnaadjes in het leer
van het stuur, een aluminiumkleu-
rige bol (Ferrari-stijl) op de ver
snellingspook en tuimelschake-
laars op de console. Een zwieriger
interieur vind je bij andere autofa
brikanten simpelweg niet. Voor de
ze schoonheid betaalt u echter wel
een prijs, want de afwerking en
materiaalkeuze matchen niet altijd
met de premium verwachtingen
die het binnenwerk schept.
Je vergeeft het de Alfa Romeo met
een zodra je de eerste paar boch
ten hebt genomen. Waar zijn voor
ganger de 147 en huidige merkge-
noten de ooit zo geroemde 'Alfisti-
sche' scherpte en rijplezier ont
beerden, tovert de Giulietta louter
glimlachen op het gezicht. Wat rij-
dynamiek betreft, laat hij zijn di
recte concurrenten - op de Ford
Focus en BMW i-serie na - ver
achter zich. Moet gezegd: deze oc
casion beschikt over een optioneel
sportonderstel. De dynamische af
stelling ervan geeft vertrouwen in
snelle bochtcombinaties en lange
doordraaiers. Laten we zeggen dat
deze Giulietta uitnodigt om de ad
viessnelheid in bochten aanzien
lijk te verhogen. En dat ook met
gemak aankan zonder een krimp
te geven. Als de stabiliteitscontrole
bijspringt, gebeurt dat geleidelijk
en niet met bruuske remingrepen.
Deze donkerblauwe Giulietta staat
voor net geen 23.000 euro te koop
bij Alfa Romeo-dealer Auto Mon-
do in Roosendaal. Voor dat bedrag
krijgt u het Progression-instapmo-
del met een aantal extra's, zoals
het sportonderstel, 17-inch lichtme
talen wielen, side skirts en alumi
nium pedalen. De krachtbron is
Prijs: 21.500 euro Bouwjaar: 8-2010 Km-stand: 29.342 (NAP) Transmissie:
handgeschakelde zesbak Motor: 1,4 liter viercilinder turbo, benzine
Vermogen: 140 pk, 200 Nm Afleverkosten: 250 euro, inclusief onder
houdsbeurt en 24 maanden (mobiliteits)garantie Bijzonderheden: navigatie
systeem, parkeersensoren Verkooppunt: Opel De Bliek, Oostburg
Website: www.garagedebliek.nl
Prijs: 21.999 euro Bouwjaar: 8-2011 Km-stand: 5150 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 104 pk, 145 Nm Afleverkosten: prijs inclusief afleverbeurt en
fabrieksgarantie t/m 2014. Bijzonderheden: GT-M-uitvoering, demo-auto
Verkooppunt: Mazda Tramper, Goes
Website: www.trampergoes.nl m
een 1.4 turbomotor met 120 pk.
Een soepel blok dat voldoende pit
heeft om te kunnen profiteren van
de dynamische inborst van de Giu
lietta. De echte sportieveling zal
vermoedelijk verder zoeken naar
een gebruikte 1.4 Turbo MultiAir
met 170 pk en Alfa's Q2 sperdiffe-
rentieel tussen de voorwielen.
Da's pas echt een feestnummer.
Giulietta 1.4 Turbo
Prijs: 22.450 euro
Bouwjaar: 11-2010
Km-stand: 26.368 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zes-
bak
Motor: 1,4 liter viercilinder turbo*,
benzine
Vermogen: 120 pk, 206 Nm
0-100 km/u: 9,4 sec*
Topsnelheid: 195 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
15,6*
Afleverkosten: 695 euro, inclusief
onderhoudsbeurt en 12 maanden
garantie
Bijzonderheden: 17-inch lichtmeta
len wielen, Bose-audio, voormalige
company car -r
Verkooppunt: Auto Mondo,
Roosendaal
Website: www.automondo.nl
*fabrieksopgave
Historie: Met de naam Giulietta
grijpt Alfa Romeo terug naar het
verleden. De typenaam prijkte in
de jaren vijftig en zestig, en ook in
de twee decennia erna, al eens op
de kont van een Alfa. De nieuwste
Giulietta verschijnt eind 2010 op
het toneel en vervangt de Alfa Ro
meo 147.
De Alfa Romeo Giulietta is eind vorig jaar door het toonaangevende Duitse blad Auto, Motor und Sport uitgeroepen
tot beste auto van 2010 in zijn segment.