auto 15
Audi doet met
Q3 stapje terug
Opel Astra CTC heeft de Topmodel Range Rover
looks en het onderstel op nog hoger niveau
vrijdag 2 december 2011
Audi Q3 2.0 TFSI Pro Line
Stapje terug in SUV-land. Bagage 460-1365 liter.
Gewicht 1540 kg. Benzine 2.0 I, 211 pk.
Vanaf 38.900 euro, 2.0 TFSI Pro Line 48.650 euro.
Plus: afwerking, prestaties, standaard automaat.
Min: weinig verrassende vormgeving.
wel parallellen met de kleine Al. Vooral het
instrumentarium lijkt één op één overgeno
men. De materialen komen bekend voor.
Ook op dat vlak doet de Q3 een stapje te
rug, maar hij blijft tussen zijn segmentgeno
ten onovertroffen. Audi heeft goed nage
dacht over een logische plek van de bedie
ningselementen. Daardoor kan een nieuwe
berijder zo op stap. De stoelen bieden daar
bij prima ondersteuning en hebben een
groot verstelbereik. Ook het stuur kent tal
van standen. De pook hoeft nauwelijks aan
geraakt te worden, omdat de sterkste versie
van de 2,0 liter TFSI-motor standaard is ge
koppeld aan een S-tronic automaat met dub
bele koppeling. Een volautomatische airco,
parkeerhulp achter en een uitgebreid enter
tainmentsysteem met audio en navigatie be
horen tot het Pro-Linepakket. Daarvoor
wordt 2750 euro in rekening gebracht. Bo
CONCURRENT# RR Evoque 2.0 Si4 4WD Pure
Frivole en originele nieuwko
mer in het compacte cross
over-segment, met uitsteken
de rijeigenschappen. Bagage
575-1445 liter. Gewicht
1620 kg. Benzine 2.0 I,
240 pk.
I Vanaf 53.900 euro.
Hoever kan Audi gaan met het kleiner maken van
haar SUV's? In ieder geval tot het niveau van de
nieuwe, compacte Q3.
Plus: prestaties, uitstraling, standaard automaat.
Min: prijs met toeters en bellen.
door Tony Vos
Ondanks kritieken over formaat en
brandstofverbruik blijft de SUV,
tegenwoordig vaker aangeduid
met 'crossover', bij veel automobi
listen populair, In deze onzekere tijden wil
len automobilisten zich extra beschermd
voelen door een hoge zit en solide construc
tie. Audi begon haar SUV-avontuur met de
pompeuze Qy, die een bijna overdreven aan
wezigheid heeft op de weg en voor het gros
onbetaalbaar is. De Q5 is een stapje lager en
compacter, maar blijft bij velen louter op de
verlanglijst staan. En nu dus de Q3, de der
de trap, volgens hetzelfde principe.
Wat afmetingen betreft, is de nieuwe Audi
beslist bescheiden. De lengte van 4,39 me
ter maakt de auto minder groot dan een
middenklasse stationwagon. Natuurlijk
haalt het merk de ruimte deels uit de hoog
te. Het is overigens verbluffend hoeveel de
03 op de Q5 lijkt. Alle belangrijke lijnen in
het koetswerk zijn identiek. Dus wie de
ruimte van de middelste broer niet nodig
heeft, voelt zich met de Q3 prima bediend.
Het interieur van de Q3 wijkt behoorlijk af
van dat in andere Audi-modellen, al zijn er
De vormgeving van de Audi Q3 is heel voorspelbaar, gewoon een kleine Q5. foto's Automedia
vendien zal het niemand verwonderen dat
Audi een heus boekwerk heeft gemaakt van
alle opties: grotere wielen, een glazen dak,
fraaie leertinten en nog veel meer.
Motorisch heeft Audi de Q3 prima voor el
kaar. De enige benzinemotor is op dit mo
ment de 2.0 TFSI. Die kan worden gekozen
met 170 pk en een zesbak of met 211 pk en
de genoemde S-tronic. Een heerlijk span
met een bak die het schakelen nauwelijks
laat merken en bovendien een sportstand
kent waardoor alle paarden nog beter bij de
les zijn. De kwaliteiten van de motor ko
men vooral tot uitdrukking in het beschik
baar koppel van 300 Nm dat volledig be
schikbaar blijft tussen 1800 en 4900 toeren
per minuut. Dat betekent dat onder vrijwel
alle denkbare omstandigheden de maxima
le trekkracht aanwezig is. De motor is stil
en presteert meer dan uitstekend met een
top van 230 kilometer per uur en een accele
ratie van 0 naar 100 in 6,9 seconden. Het
praktijkverbruik ligt net boven de 1 op 11.
Quattro vierwielaandrijving wordt stan
daard geleverd op iedere Q3. Dat betekent
dat Audi voor de toekomst nog genoeg mo
gelijkheden heeft het leveringsprogramma
uit te breiden met kleinere motoren en al
leen voorwielaandrijving.
Het onderstel en rijgedrag zijn zoals je van
Audi verwacht. Alles voelt solide aan. Ook
de geluidsisolatie is op orde. De carrosserie
blijft stabiel in bochten en de stuurbekrach
tiging blijkt onder alle omstandigheden vol
doende communicatief Bestuurder en pas
sagiers zitten wat hoger dan gemiddeld,
maar in het rijgedrag is dat niet te merken.
De Audi Q3 begint bij 38.900 euro (voor de
2.0 TFSI quattro 170 pk en 6-bak) en komt
op 45.900 euro met 211 pk en S-tronic.
door Tony Vos
De ontwerpers bij Opel heb
ben er alles aan gedaan om
de sportiefste telg uit de As-
tra-reeks, de GTC, een zo dik mo
gelijk uiterlijk te geven. Missie ge
slaagd!
Na de vijfdeurs en de Sports Tou
rer voegt Opel nu de derde carros
serievariant aan de nieuwe Astra-
serie toe. Aan de buitenkant zijn
slechts de dakantenne, portiergre
pen en spiegels gelijk, al het ande
re is volledig nieuw. Het merk
heeft zelfs in de fabriek een nieu
we pers moeten plaatsen om het
uitzonderlijk brede achterscherm
te kunnen produceren. De auto
i. oogt laag en breed en heeft een
aanzienlijk aangepast onderstel.
Zo is de spoorbreedte voor en ach-
j\ ter flink toegenomen en krijgen al-
ie varianten Hyperstrut-veerpoten,
afkomstig van de Insignia OPC.
Dat zorgt voor een behoorlijke op
waardering van de wegligging. De
auto vertoont niet de geringste nei
ging een pootje op te tillen.
Wat dat betreft is het jammer dat
ook de krachtigste benzinemotor,
de 180 pk leverende 1.6 liter turbo,
niet helemaal doet wat hij belooft.
Pas met de sportstand van het op
tionele Flexride ingeschakeld,
wordt de motor ietwat bijterig en
wordt het rijden meer uitdagend.
De 2,0 liter CDTi diesel van 165 pk
en met een koppel van 380 Nm is
vooral comfortabel. En dat terwijl
deze motoren slechts het topje uit
de serie zijn. In ons land zal de be
langstelling vooral uit gaan naar de
120 en 140 pk 1.4 turbo en de twee
varianten van de 1.7 liter diesel.
Binnenin ziet alles er vertrouwd
uit. De makers hebben ervoor ge
zorgd dat de GTC qua hoofdruim
te achterin en bagagevolume nau
welijks aan bruikbaarheid inlevert.
In eerste instantie is de 140 pk tur
bo de instapper voor 26.645 euro
(20 procent bijtelling).
Opel Astra GTC: dik! foto TV
door Tony Vos
Door uitbreiding van het
Range Rover-programma
krijgt het merk de gelegen
heid het topmodel naar een nog
hoger niveau te tillen.
Grappig dat de Evoque en Sport
een typenaam hebben, maar dat
de grootste uit de serie louter met
Range Rover wordt aangeduid.
Voor 2012 is de terreintopper op
details aangepast. Uiterlijk is dat te
zien aan de zwarte details rond de
grille. Bovendien kan worden geko
zen uit nieuwe 20 inch wielen en
zijn andere lakkleuren toegevoegd.
Het motorenprogramma omvat al
leen machines met acht cilinders
in V-vorm, zowel benzine als die
sel. De eerste heeft een superchar-
Range Rover: verheffend. foto TV
ger en wordt daarmee tot 510 pk
en 625 Nm opgepept. De 4.4 liter
V8 diesel doet daar met 313 pk
voor onder, maar overtreft zijn
benzinebroer met een koppel van
700 Nm. De geweldige achttraps
automaat maakt er een feestje van.
De krachtbron klinkt voornaam
terwijl bestuurder en passagiers
vanuit hun hoge zitpositie de we
reld overzien.
Hoewel de gemiddelde Nederland
se gebruiker niet veel verder komt
dan een bospad, Iaat het merk tij
dens presentaties graag zien waar
toe zijn producten in staat zijn.
Schuivend door de blubber in
Schotland, rijdend door riviertjes
en klimmend tot grote hoogten,
begin je je af te vragen waarom de
mens sinds de uitvinding van het
wiel wegen is gaan aanleggen. De
Range Rover heeft ze niet nodig.
De auto loopt over van de bijzon
dere features. Een daarvan is het
instrumentarium, dat volledig van
vorm verandert als een van de ter
reinmodi wordt ingeschakeld. De
toerenteller schuift bijna uit beeld
als de auto zich in hoogste stand
verheft. De Range Rover is te koop
vanaf 133.500 euro.
Japans coupéduo wordt
in Tokio gepresenteerd
Toyota en Subaru laten op de auto
show in Tokio dezelfde auto zien.
De Toyota GT 86 en Subaru BRZ
zijn op wat kleine details na iden
tiek. Zo ligt er in het vooronder
een 200 pk sterke atmosferische
2.0 liter boxermotor die door zijn
lage zwaartepunt een gunstige in
vloed heeft op het rijgedrag.
Op vakantie met een
geleende ruime Volvo
Steeds meer mensen rijden een
compacte auto die voor vakanties
te krap is. Daarom is het initiatief
van Vakantievolvo.nl sympathiek.
Voor slechts 300 euro per week
kan bij het bedrijf een Volvo 240,
940 Estate of V70 worden opge
haald. Het aantal kilometers is on
beperkt, de verzekering inclusief.
Renault Fluence laat
ster liggen bij botsproef
De elektrische Renault Fluence
heeft bij de EuroNCAP-botsproe-
ven vier sterren behaald in plaats
van de - gehoopte - maximale
vijf. De bestuurdersairbag gooide
roet in het eten tijdens de proef.
De technici van Renault zijn vol
op bezig het euvel te herstellen.
Vanaf 36.885 euro, xDrive 20i Business 47.070 euro.
CONCURRENT# bmw xi
Plus: onderstel, plezierige motor, standaard vijfdeurs.
Min: uitstraling, materiaalgebruik interieur.
Een betaalbaar alternatief
omdat de BMW de X1 ook
met louter achterwielaandrij
ving aanbiedt. Bagage 420-
1350 liter. Gewicht 1565 kg.
Benzine 2.0 1,184 pk.
CONCURRENT# Mercedes GLK
Met dieselmotor sluit de
Mercedes GLK goed op het
segment aan. Als benzine
niet, vanwege alleen zescilin
ders. Bagage 450-1550 liter.
Gewicht 1730 kg. Benzine
3.0 I, 231 pk.
Plus: fijne zescilinders, standaard automaat en 4WD.
Min: prijs benzineversie.