auto 15 Audi doet met Q3 stapje terug Opel Astra CTC heeft de Topmodel Range Rover looks en het onderstel op nog hoger niveau vrijdag 2 december 2011 Audi Q3 2.0 TFSI Pro Line Stapje terug in SUV-land. Bagage 460-1365 liter. Gewicht 1540 kg. Benzine 2.0 I, 211 pk. Vanaf 38.900 euro, 2.0 TFSI Pro Line 48.650 euro. Plus: afwerking, prestaties, standaard automaat. Min: weinig verrassende vormgeving. wel parallellen met de kleine Al. Vooral het instrumentarium lijkt één op één overgeno men. De materialen komen bekend voor. Ook op dat vlak doet de Q3 een stapje te rug, maar hij blijft tussen zijn segmentgeno ten onovertroffen. Audi heeft goed nage dacht over een logische plek van de bedie ningselementen. Daardoor kan een nieuwe berijder zo op stap. De stoelen bieden daar bij prima ondersteuning en hebben een groot verstelbereik. Ook het stuur kent tal van standen. De pook hoeft nauwelijks aan geraakt te worden, omdat de sterkste versie van de 2,0 liter TFSI-motor standaard is ge koppeld aan een S-tronic automaat met dub bele koppeling. Een volautomatische airco, parkeerhulp achter en een uitgebreid enter tainmentsysteem met audio en navigatie be horen tot het Pro-Linepakket. Daarvoor wordt 2750 euro in rekening gebracht. Bo CONCURRENT# RR Evoque 2.0 Si4 4WD Pure Frivole en originele nieuwko mer in het compacte cross over-segment, met uitsteken de rijeigenschappen. Bagage 575-1445 liter. Gewicht 1620 kg. Benzine 2.0 I, 240 pk. I Vanaf 53.900 euro. Hoever kan Audi gaan met het kleiner maken van haar SUV's? In ieder geval tot het niveau van de nieuwe, compacte Q3. Plus: prestaties, uitstraling, standaard automaat. Min: prijs met toeters en bellen. door Tony Vos Ondanks kritieken over formaat en brandstofverbruik blijft de SUV, tegenwoordig vaker aangeduid met 'crossover', bij veel automobi listen populair, In deze onzekere tijden wil len automobilisten zich extra beschermd voelen door een hoge zit en solide construc tie. Audi begon haar SUV-avontuur met de pompeuze Qy, die een bijna overdreven aan wezigheid heeft op de weg en voor het gros onbetaalbaar is. De Q5 is een stapje lager en compacter, maar blijft bij velen louter op de verlanglijst staan. En nu dus de Q3, de der de trap, volgens hetzelfde principe. Wat afmetingen betreft, is de nieuwe Audi beslist bescheiden. De lengte van 4,39 me ter maakt de auto minder groot dan een middenklasse stationwagon. Natuurlijk haalt het merk de ruimte deels uit de hoog te. Het is overigens verbluffend hoeveel de 03 op de Q5 lijkt. Alle belangrijke lijnen in het koetswerk zijn identiek. Dus wie de ruimte van de middelste broer niet nodig heeft, voelt zich met de Q3 prima bediend. Het interieur van de Q3 wijkt behoorlijk af van dat in andere Audi-modellen, al zijn er De vormgeving van de Audi Q3 is heel voorspelbaar, gewoon een kleine Q5. foto's Automedia vendien zal het niemand verwonderen dat Audi een heus boekwerk heeft gemaakt van alle opties: grotere wielen, een glazen dak, fraaie leertinten en nog veel meer. Motorisch heeft Audi de Q3 prima voor el kaar. De enige benzinemotor is op dit mo ment de 2.0 TFSI. Die kan worden gekozen met 170 pk en een zesbak of met 211 pk en de genoemde S-tronic. Een heerlijk span met een bak die het schakelen nauwelijks laat merken en bovendien een sportstand kent waardoor alle paarden nog beter bij de les zijn. De kwaliteiten van de motor ko men vooral tot uitdrukking in het beschik baar koppel van 300 Nm dat volledig be schikbaar blijft tussen 1800 en 4900 toeren per minuut. Dat betekent dat onder vrijwel alle denkbare omstandigheden de maxima le trekkracht aanwezig is. De motor is stil en presteert meer dan uitstekend met een top van 230 kilometer per uur en een accele ratie van 0 naar 100 in 6,9 seconden. Het praktijkverbruik ligt net boven de 1 op 11. Quattro vierwielaandrijving wordt stan daard geleverd op iedere Q3. Dat betekent dat Audi voor de toekomst nog genoeg mo gelijkheden heeft het leveringsprogramma uit te breiden met kleinere motoren en al leen voorwielaandrijving. Het onderstel en rijgedrag zijn zoals je van Audi verwacht. Alles voelt solide aan. Ook de geluidsisolatie is op orde. De carrosserie blijft stabiel in bochten en de stuurbekrach tiging blijkt onder alle omstandigheden vol doende communicatief Bestuurder en pas sagiers zitten wat hoger dan gemiddeld, maar in het rijgedrag is dat niet te merken. De Audi Q3 begint bij 38.900 euro (voor de 2.0 TFSI quattro 170 pk en 6-bak) en komt op 45.900 euro met 211 pk en S-tronic. door Tony Vos De ontwerpers bij Opel heb ben er alles aan gedaan om de sportiefste telg uit de As- tra-reeks, de GTC, een zo dik mo gelijk uiterlijk te geven. Missie ge slaagd! Na de vijfdeurs en de Sports Tou rer voegt Opel nu de derde carros serievariant aan de nieuwe Astra- serie toe. Aan de buitenkant zijn slechts de dakantenne, portiergre pen en spiegels gelijk, al het ande re is volledig nieuw. Het merk heeft zelfs in de fabriek een nieu we pers moeten plaatsen om het uitzonderlijk brede achterscherm te kunnen produceren. De auto i. oogt laag en breed en heeft een aanzienlijk aangepast onderstel. Zo is de spoorbreedte voor en ach- j\ ter flink toegenomen en krijgen al- ie varianten Hyperstrut-veerpoten, afkomstig van de Insignia OPC. Dat zorgt voor een behoorlijke op waardering van de wegligging. De auto vertoont niet de geringste nei ging een pootje op te tillen. Wat dat betreft is het jammer dat ook de krachtigste benzinemotor, de 180 pk leverende 1.6 liter turbo, niet helemaal doet wat hij belooft. Pas met de sportstand van het op tionele Flexride ingeschakeld, wordt de motor ietwat bijterig en wordt het rijden meer uitdagend. De 2,0 liter CDTi diesel van 165 pk en met een koppel van 380 Nm is vooral comfortabel. En dat terwijl deze motoren slechts het topje uit de serie zijn. In ons land zal de be langstelling vooral uit gaan naar de 120 en 140 pk 1.4 turbo en de twee varianten van de 1.7 liter diesel. Binnenin ziet alles er vertrouwd uit. De makers hebben ervoor ge zorgd dat de GTC qua hoofdruim te achterin en bagagevolume nau welijks aan bruikbaarheid inlevert. In eerste instantie is de 140 pk tur bo de instapper voor 26.645 euro (20 procent bijtelling). Opel Astra GTC: dik! foto TV door Tony Vos Door uitbreiding van het Range Rover-programma krijgt het merk de gelegen heid het topmodel naar een nog hoger niveau te tillen. Grappig dat de Evoque en Sport een typenaam hebben, maar dat de grootste uit de serie louter met Range Rover wordt aangeduid. Voor 2012 is de terreintopper op details aangepast. Uiterlijk is dat te zien aan de zwarte details rond de grille. Bovendien kan worden geko zen uit nieuwe 20 inch wielen en zijn andere lakkleuren toegevoegd. Het motorenprogramma omvat al leen machines met acht cilinders in V-vorm, zowel benzine als die sel. De eerste heeft een superchar- Range Rover: verheffend. foto TV ger en wordt daarmee tot 510 pk en 625 Nm opgepept. De 4.4 liter V8 diesel doet daar met 313 pk voor onder, maar overtreft zijn benzinebroer met een koppel van 700 Nm. De geweldige achttraps automaat maakt er een feestje van. De krachtbron klinkt voornaam terwijl bestuurder en passagiers vanuit hun hoge zitpositie de we reld overzien. Hoewel de gemiddelde Nederland se gebruiker niet veel verder komt dan een bospad, Iaat het merk tij dens presentaties graag zien waar toe zijn producten in staat zijn. Schuivend door de blubber in Schotland, rijdend door riviertjes en klimmend tot grote hoogten, begin je je af te vragen waarom de mens sinds de uitvinding van het wiel wegen is gaan aanleggen. De Range Rover heeft ze niet nodig. De auto loopt over van de bijzon dere features. Een daarvan is het instrumentarium, dat volledig van vorm verandert als een van de ter reinmodi wordt ingeschakeld. De toerenteller schuift bijna uit beeld als de auto zich in hoogste stand verheft. De Range Rover is te koop vanaf 133.500 euro. Japans coupéduo wordt in Tokio gepresenteerd Toyota en Subaru laten op de auto show in Tokio dezelfde auto zien. De Toyota GT 86 en Subaru BRZ zijn op wat kleine details na iden tiek. Zo ligt er in het vooronder een 200 pk sterke atmosferische 2.0 liter boxermotor die door zijn lage zwaartepunt een gunstige in vloed heeft op het rijgedrag. Op vakantie met een geleende ruime Volvo Steeds meer mensen rijden een compacte auto die voor vakanties te krap is. Daarom is het initiatief van Vakantievolvo.nl sympathiek. Voor slechts 300 euro per week kan bij het bedrijf een Volvo 240, 940 Estate of V70 worden opge haald. Het aantal kilometers is on beperkt, de verzekering inclusief. Renault Fluence laat ster liggen bij botsproef De elektrische Renault Fluence heeft bij de EuroNCAP-botsproe- ven vier sterren behaald in plaats van de - gehoopte - maximale vijf. De bestuurdersairbag gooide roet in het eten tijdens de proef. De technici van Renault zijn vol op bezig het euvel te herstellen. Vanaf 36.885 euro, xDrive 20i Business 47.070 euro. CONCURRENT# bmw xi Plus: onderstel, plezierige motor, standaard vijfdeurs. Min: uitstraling, materiaalgebruik interieur. Een betaalbaar alternatief omdat de BMW de X1 ook met louter achterwielaandrij ving aanbiedt. Bagage 420- 1350 liter. Gewicht 1565 kg. Benzine 2.0 1,184 pk. CONCURRENT# Mercedes GLK Met dieselmotor sluit de Mercedes GLK goed op het segment aan. Als benzine niet, vanwege alleen zescilin ders. Bagage 450-1550 liter. Gewicht 1730 kg. Benzine 3.0 I, 231 pk. Plus: fijne zescilinders, standaard automaat en 4WD. Min: prijs benzineversie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 61