Speelgoed voor het verlanglijstje Onopgemerkt blijven is uitgesloten auto 13 vrijdag 2 december 2011 FORD MUSTANG BOSS 302 Amerikaan produceert met grootste gemak kracht van 444 paarden Moeite met het samenstellen van een verlanglijstje voor de goedheiligman? Na de kennisma king met de Ford Mustang Boss 302 komen we ruimte op ons papiertje te kort. door Tony Vos Onvervalste Amerikaan se muscle cars worden in Nederland afge straft waar we bij staan. C02-tax heet de hamer die met een doffe klap valt en de alleszins schappelijke prijs voor belastingen tot een for tuin opdrijft. Toch valt een bedrag van rond de 100.000 euro nog niet eens tegen als we weten wat bij voorbeeld een Chevrolet Camaro of Corvette kost. De Mustang Boss is in de Verenig de Staten een fenomeen. Vele ge neraties van de coupé zijn al door dealers omgebouwd, want het tota le Boss-pakket wordt als accessoire geleverd. En als we even door de stickers en spoilers heen kijken, gaat het vooral om ingrepen die de sportiviteit naar een hoger plan tillen. Zo profiteert het onderstel van een grotere stabilisatorstang achter, handmatig aan te passen schokdempers en veren die hoe dan ook al een stuk stugger zijn en een uitschakelbaar tractie contro lesysteem. Ook het remsysteem wordt opgewaardeerd en de aange paste uitlaat heeft vier pijpen, waarvan er twee onder normale omstandigheden dicht zijn. De au to krijgt namelijk een tweede cir cuitsleutel en wie die gebruikt merkt dat de hel helemaal los breekt. De sidepipes gaan open, zo dat het geluid ver boven de wette lijk norm uit komt. Ook gaat de motor 'geprogrammeerd' onregel matig lopen, kortom even lak aan wat redelijk en billijk is. Maar het draait toch uiteindelijk al lemaal om de opgepepte atmosferi sche 5 liter V8 die in de Boss uit voering 444 pk met het grootste gemak uitspuugt. Naar het gaspe daal kijken lijkt al voldoende voor respons. En het geluid is in de be schaafde wegmodus al meer dan indrukwekkend. De Ford lijkt alles wat voor zich ligt rauw te lusten, de toevallig aanwezige medewegge bruikers in vertwijfeling achterla tend. Met deze bewoner van de planeet Amerika zoeken we even wat rusti ge trajecten op om buiten het zicht van de plaatselijke her mandad de auto op zijn ware ge nen te onderzoeken. 'Amerikaanse sportwagens gaan doorgaans al leen hard rechtuit', lieten we ons voor vertrek nog bij Ford Neder land uitleggen. Nou, om eerlijk te zijn, ook dat lukt de Boss himself niet. Volgas rechtuit levert een ui terst onrustige achtersteven op die zelfs op een droog wegdek weinig vastigheid lijkt te vinden. Bulde rend laten we de snelheidsmeter oplopen en slaan af naar een be drijventerrein in wording: geen be drijven, wel de straten! Ideaal om eens te kijken wat er in snel geno men bochten gebeurt. En ja hoor, precies wat we hoopten: insturen, gas erop en na een paar keer probe ren breekt de Mustang lekker ge programmeerd uit, een beschei den maar breed bandenspoor ach terlatend. Moeten we ons nog de vraag stel len of dit een serieuze auto is? Nee, niet in ons land. Is het speel goed? Jazeker, en speelgoed hoort thuis op ons verlanglijstje voor Sin terklaas. De Ford Mustang lijkt alles wat voor zich ligt rauw te lusten, de toevallig aanwezige medeweggebruikers in vertwijfeling achterlatend. foto's Automedia AUDI R8 GT SPYDER Topless snelheidsbeul produceert fenomenaal geluid Audi jaagt de verkopen van de R8 op door varianten te introdu ceren waar de happy few niet omheen kan. De gelimiteerde R8 GT Spyder is een logische vervolgstap op de dichte GT. Met deze open beul sluit Audi vermoedelijk de huidige R8-reeks af. Audi gaat, net als van de dichte GT, 333 exempla ren van deze GT Spyder bouwen. Hij is geze gend met veel koolstof vezel elementen, wat uiteraard van invloed is op het gewicht. Als we zijn makers mogen geloven, is de R8 tot op het laatste boutje uit el kaar gedraaid om te kijken waar ge wicht bespaard kon worden. Dat heeft geresulteerd in een bespa ring van ruim 80 kilogram. Desal niettemin heeft Audi wel de nodi ge extra spoilers op de carrosserie 'geplakt', uiteraard uitgevoerd in hetzelfde lichte materiaal. Die spoi lers in combinatie met de matte laklaag maken de R8 GT Spyder tot een echte aandachtstrekker. On opgemerkt door het verkeer bewe gen is er met deze topless R8 niet bij. En dan hebben we het nog puur over het uiterlijk vertoon, want eenmaal in beweging komt er nog een ander aspect om de hoek kijken, waarmee de anabo len R8 uitblinkt: het fenomenale geluid uit beide vuistdikke eind- potten. De tiencilinder klinkt wer kelijk fantastisch en is met 560 pk Van de 333 Audi R8 GT Spyders komen er twee naar ons land. ook nog ruim 35 pk krachtiger. De honderdsprint wordt in 3,8 secon den afgeraffeld en de topsnelheid ligt op 317 km/u. Ons testexemplaar stond op win terhanden. Daarom werd ons met klem verzocht de maximum snel heid van 270 km/u te respecteren. Vlot schakelend met de stuurflip- pers staat de 260 km/u in no-time op de klok en maakt een waarschu wingssignaal het bereiken van de veiligheidsgrens duidelijk. Zo moeiteloos versnelt deze R8 GT Spyder. Bijna niet te bevatten. De zestraps R tronie transmissie zorgt voor de krachtsoverbrenging en is op zijn best in manuele sportmo- dus. Terugschakelen gaat dan ge paard met een heerlijke dot tussen gas. Audi vraagt voor de R8 GT Spyder 279.900 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 59