Speelgoed voor het verlanglijstje
Onopgemerkt blijven is uitgesloten
auto 13
vrijdag 2 december 2011
FORD MUSTANG BOSS 302 Amerikaan produceert met grootste gemak kracht van 444 paarden
Moeite met het samenstellen
van een verlanglijstje voor de
goedheiligman? Na de kennisma
king met de Ford Mustang Boss
302 komen we ruimte op ons
papiertje te kort.
door Tony Vos
Onvervalste Amerikaan
se muscle cars worden
in Nederland afge
straft waar we bij
staan. C02-tax heet
de hamer die met een doffe klap
valt en de alleszins schappelijke
prijs voor belastingen tot een for
tuin opdrijft. Toch valt een bedrag
van rond de 100.000 euro nog niet
eens tegen als we weten wat bij
voorbeeld een Chevrolet Camaro
of Corvette kost.
De Mustang Boss is in de Verenig
de Staten een fenomeen. Vele ge
neraties van de coupé zijn al door
dealers omgebouwd, want het tota
le Boss-pakket wordt als accessoire
geleverd. En als we even door de
stickers en spoilers heen kijken,
gaat het vooral om ingrepen die
de sportiviteit naar een hoger plan
tillen. Zo profiteert het onderstel
van een grotere stabilisatorstang
achter, handmatig aan te passen
schokdempers en veren die hoe
dan ook al een stuk stugger zijn en
een uitschakelbaar tractie contro
lesysteem. Ook het remsysteem
wordt opgewaardeerd en de aange
paste uitlaat heeft vier pijpen,
waarvan er twee onder normale
omstandigheden dicht zijn. De au
to krijgt namelijk een tweede cir
cuitsleutel en wie die gebruikt
merkt dat de hel helemaal los
breekt. De sidepipes gaan open, zo
dat het geluid ver boven de wette
lijk norm uit komt. Ook gaat de
motor 'geprogrammeerd' onregel
matig lopen, kortom even lak aan
wat redelijk en billijk is.
Maar het draait toch uiteindelijk al
lemaal om de opgepepte atmosferi
sche 5 liter V8 die in de Boss uit
voering 444 pk met het grootste
gemak uitspuugt. Naar het gaspe
daal kijken lijkt al voldoende voor
respons. En het geluid is in de be
schaafde wegmodus al meer dan
indrukwekkend. De Ford lijkt alles
wat voor zich ligt rauw te lusten,
de toevallig aanwezige medewegge
bruikers in vertwijfeling achterla
tend.
Met deze bewoner van de planeet
Amerika zoeken we even wat rusti
ge trajecten op om buiten het
zicht van de plaatselijke her
mandad de auto op zijn ware ge
nen te onderzoeken. 'Amerikaanse
sportwagens gaan doorgaans al
leen hard rechtuit', lieten we ons
voor vertrek nog bij Ford Neder
land uitleggen. Nou, om eerlijk te
zijn, ook dat lukt de Boss himself
niet. Volgas rechtuit levert een ui
terst onrustige achtersteven op die
zelfs op een droog wegdek weinig
vastigheid lijkt te vinden. Bulde
rend laten we de snelheidsmeter
oplopen en slaan af naar een be
drijventerrein in wording: geen be
drijven, wel de straten! Ideaal om
eens te kijken wat er in snel geno
men bochten gebeurt. En ja hoor,
precies wat we hoopten: insturen,
gas erop en na een paar keer probe
ren breekt de Mustang lekker ge
programmeerd uit, een beschei
den maar breed bandenspoor ach
terlatend.
Moeten we ons nog de vraag stel
len of dit een serieuze auto is?
Nee, niet in ons land. Is het speel
goed? Jazeker, en speelgoed hoort
thuis op ons verlanglijstje voor Sin
terklaas.
De Ford Mustang lijkt alles wat voor zich ligt rauw te lusten, de toevallig aanwezige medeweggebruikers in vertwijfeling achterlatend. foto's Automedia
AUDI R8 GT SPYDER Topless snelheidsbeul produceert fenomenaal geluid
Audi jaagt de verkopen van de
R8 op door varianten te introdu
ceren waar de happy few niet
omheen kan. De gelimiteerde
R8 GT Spyder is een logische
vervolgstap op de dichte GT.
Met deze open beul sluit Audi
vermoedelijk de huidige
R8-reeks af.
Audi gaat, net als van de
dichte GT, 333 exempla
ren van deze GT Spyder
bouwen. Hij is geze
gend met veel koolstof
vezel elementen, wat uiteraard van
invloed is op het gewicht. Als we
zijn makers mogen geloven, is de
R8 tot op het laatste boutje uit el
kaar gedraaid om te kijken waar ge
wicht bespaard kon worden. Dat
heeft geresulteerd in een bespa
ring van ruim 80 kilogram. Desal
niettemin heeft Audi wel de nodi
ge extra spoilers op de carrosserie
'geplakt', uiteraard uitgevoerd in
hetzelfde lichte materiaal. Die spoi
lers in combinatie met de matte
laklaag maken de R8 GT Spyder
tot een echte aandachtstrekker. On
opgemerkt door het verkeer bewe
gen is er met deze topless R8 niet
bij. En dan hebben we het nog
puur over het uiterlijk vertoon,
want eenmaal in beweging komt
er nog een ander aspect om de
hoek kijken, waarmee de anabo
len R8 uitblinkt: het fenomenale
geluid uit beide vuistdikke eind-
potten. De tiencilinder klinkt wer
kelijk fantastisch en is met 560 pk
Van de 333 Audi R8 GT Spyders komen er twee naar ons land.
ook nog ruim 35 pk krachtiger. De
honderdsprint wordt in 3,8 secon
den afgeraffeld en de topsnelheid
ligt op 317 km/u.
Ons testexemplaar stond op win
terhanden. Daarom werd ons met
klem verzocht de maximum snel
heid van 270 km/u te respecteren.
Vlot schakelend met de stuurflip-
pers staat de 260 km/u in no-time
op de klok en maakt een waarschu
wingssignaal het bereiken van de
veiligheidsgrens duidelijk. Zo
moeiteloos versnelt deze R8 GT
Spyder. Bijna niet te bevatten. De
zestraps R tronie transmissie zorgt
voor de krachtsoverbrenging en is
op zijn best in manuele sportmo-
dus. Terugschakelen gaat dan ge
paard met een heerlijke dot tussen
gas. Audi vraagt voor de R8 GT
Spyder 279.900 euro.