io crisis Wi 4gt H De begrotingsunie De begroting 2012 De ECB Het noodfonds Het IMF Opnieuw staat er een topconferentie op de rol die cruciaal is voor het voortbestaan van de euro. Maar dit keer is het volgens de kenners écht erop of eronder. Er is een politiek totaalpakket nodig. Maar zijn leiders daartoe bereid? De topconferentie van 8 en 9 december in Brussel kan de euro maken of breken. Welke dossiers liggen er op tafel? vrijdag 2 december 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl mmmemmmmtamm De door Maurice Wilbrink beeld CRW Onder leiding van Duitsland wordt gespro ken over verregaande coördinatie van het nationale begrotingsbeleid van de zeven tien eurolanden. Dat betekent niets minder dan het inleveren van macht: er zal een euro-autoriteit komen die landen kan aanspreken op hun begro tingsplannen. Deze kan tijdig ingrijpen als een be groting de verkeerde kant op gaat. Wie volhardt in onverantwoord fiscaal gedrag, wordt gestraft. Euro pese subsidies kunnen worden ingehouden, een land kan het stemrecht (tijdelijk) worden ontno men in de raad van EU-ministers. De bedoeling is dat de economieën van eurolanden gaandeweg meer op elkaar gaan lijken, en er een minder grote afstand komt tussen (noordelijke) overschotlan- den, en (zuidelijke) tekortlanden. Er komen harde afspraken over niveaus van staatsschuld, maar coör dinatie van beleid betekent uiteindelijk ook dat er (minimum)normen komen voor bepaalde belastin gen, voor arbeidsproductiviteit (pensioenleeftijd), en aanwijzingen om te hervormen. Keiharde afspra ken over een verantwoord begrotingsbeleid zijn een keiharde voorwaarde, maar eerst moeten er ook andere maatregelen worden genomen. Eurocommissaris Ollie Rehn: 'De komende dagen zijn cruciaal voor het vinden van een antwoord op de Europese crisis.' 93556,25 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 Italië en Griekenland moeten in de komende week hun begrotingsmaatregelen voor komend jaar vaststellen. De Grieken staan onder curatele van de Europese Commissie, het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Centrale Bank. Ze hebben al enorm bezuinigd, maar zien hun economie in 2012 voor het vijfde achtereenvolgende jaar krimpen. De nieu we regering-Papademos zal dus vooral moeten her vormen: zo zullen de privileges van talloze beroeps groepen opgeheven moeten worden. De Italianen krijgen een eerste indruk van de ingrepen die het nieuwe zakenkabinet onder leiding van de eco noom Monti wil doen. Ook dat wordt een menge ling van bezuinigingen en hervormingen. Het zal de obligatiemarkten niet kalmeren, want beleggers ontvluchten Europa momenteel. Ze willen dat de eurozone alle middelen inzet. EUROPESE CENTRALE BANK ereldwijd roepen beleggers om een on beperkte inzet van de middelen van de Europese Centrale Bank. Deze kan de geldpers aanzetten en optreden als 'lener in laatste instantie': ze hoeft slechts duidelijk te maken dat ze desnoods alle staatsobligaties van probleemlan- den in de eurozone opkoopt, en de beleggers ke ren terug op de obligatiemarkt. Dat zal de rente laten dalen, waardoor bijvoor beeld Italië tegen veel gunstiger tarieven kan lenen - volgend jaar moet de Italiaanse staat voor 200 miljard euro euro herfinancieren op de kapitaal markt. Maar de ECB laat zich niet onder druk zetten, ze is onafhankelijk. Ze heeft het afgelopen jaar al voor meer dan 200 miljard aan staatsobliga ties gekocht om landen als Italië en Spanje te steu nen, maar wil het deze landen niet te makkelijk maken. Als probleemlanden weten dat de ECB hen onbeperkt financiert, hervormen ze niet meer. Daarom moet er eerst een degelijke begro tingsunie komen, moet ook het Internationaal Mo netair Fonds een grotere rol krijgen, en moeten de eurolanden hun eigen noodfonds vergroten en in werking stellen. Maandenlang is gesteggeld over het verster ken van het Europees noodfonds. Er is voor 250 miljard euro aan garanties afge geven door de eurolanden, waarmee het fonds geld kan lenen op de kapitaalmarkt. Daarmee kunnen financieel ongezonde landen en banken worden ondersteund - veel te weinig om een land als Italië te redden. De rijke eurolanden vrezen dat hun hoge kredietwaardigheid daalt als ze voor veel grotere bedragen garanties moeten ge ven. Dus heeft men geleurd bij landen als China, Rus land en Noorwegen, maar die staan niet te trappe len hun overschotten nu in een noodfonds te ste ken waar de eurolanden zelf niet meer geld in wil len stoppen. Inmiddels denken de euroministers van Financiën dat het fonds met wat kunstgrepen twee keer meer slagkracht kan krijgen, maar of dat bij nog slechtere omstandigheden op de financiële mark ten nog realistisch is, is twijfelachtig. Daarom kijkt men naar nog een optie. m et blusapparaat van de wereld is het Inter nationaal Monetair Fonds. Een gevreesd in- stituut ook - want het neemt landen in de tang die nergens heen kunnen voor krediet. Met het IMF valt niet te marchanderen, en het krijgt zijn leningen altijd terugbetaald. Die garantie zoe ken de rijke eurolanden: als ze geld beschikbaar stel len, dan via het neutrale IMF. Ook de ECB zou een kredietlijn kunnen openen, die via het IMF loopt. Dan is de ECB niet de bank voor landen met ont spoorde begrotingen, en houdt ze de politiek beter buiten de deur. De regeringsleiders van de eurolan den zeggen ermee: we kunnen het niet meer al leen af

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10