Vrouwen die de io I uit Johan Kuipers Desiree de Baar Kleintje Kunst 2011 Nika Indorf CRISIS! donderdag 1 december 2011 Expositie Vlas van Christien Meindertsma in het Zeeuws Museum. me zoals zich dat in Duitsland ont wikkelde. Zij woonde vanaf 1908 in Dom burg samen met de bemiddelde Marie Tak van Poortvliet, ook van adellijke afkomst, die haar werk succesvol promootte. Van Heemskerck werd een (in het bui tenland) gewaardeerd lid van de door Herwarth Walden geleide kunstenaarsbeweging Der Sturm. Zij zocht verbindingen met de kunst van 'primitieve' volken en wilde niet de uiterlijke vormen van de natuur reproduceren, maar de essentie ervan in kleur en lijn verbeelden. Haar spirituele oriënta tie sloot aan bij die van Kandinsky en van Rudolf Steiner, de stichter van de antroposofische beweging. Het ging Van Heemskerck om be- wust-zijn vanuit de verbinding van de fysieke met de niet-mate- riële werkelijkheid. De vijftien kleine werken in Ate lier Martien zijn deels op ezels ge plaatst en staan deels tegen elkaar in een hoek. Je moet dus erg je best doen om ze tot hun recht te laten komen tussen het andere werk dat verzamelaar Marlies Voge laar toont: grafiek van Eugène Brands, Anton Heyboer, Cees Kort- lang en schilderijen van Gerard Prent, ook allemaal de moeite waard, maar buiten het kader van dit verhaal vallend. Het meest aan sprekend zijn litho's naar de schil derijen 'Bild no. 15' en 'Bild no. 23' waaruit haar constructieve aanleg spreekt. Het zijn sterk geabstra heerde, complexe composities waarin gestileerde zeilschepen cen traal staan. Die representeren de mens, op zoek naar waarheid, openstaand voor het hogere. De kleuren, lijnen en vormen zijn symbolisch of beter gezegd uit drukking van de betekenis die mensen er intuïtief aan toe ken nen. Het gaat over leven en dood, goed en kwaad, het aardse en het overstijgende, over lijden en bevrij ding, over streven en belemme ring. Er is ook een mooie, krachti ge houtsnede, met de hand inge kleurd, en natuurlijk werk uit haar eerste naturalistische periode, zo als een fijnzinnig uitgevoerde litho met de markante kop van een 'Zeeuwsche boer'. De tragiek van Jacoba van Heemskerck is niet haar gebrek aan erkenning in ei gen land. Zij had de Nederlandse kunst op artistieke gronden steeds minder hoog zitten en de interna tionaal georiënteerde Sturm-bewe- ging waardeerde haar zeer. De tra giek zit hem in de spanning tus sen intentie en resultaat die het modemisme zo vaak kenmerkt. Op tal van manieren hebben kun stenaars niet alleen de kunst maar ook de wereld willen veranderen. Het realiseren van glas-in-lood-ra- men waarmee Van Heemskerck vanaf 1919 aan de weg timmerde vergrootte haar publiek. Maar haar invloed en die van haar medekun stenaars deed zich vooral gelden in het artistieke domein en in het leven van een relatief kleine groep intellectuelen en liefhebbers. Het zou echter wel eens zo kunnen zijn dat er een generatie (vrouwelij ke) kunstenaars is opgestaan die aan die tragiek lijkt te ontkomen. Christien Meindertsma is daarvan een boegbeeld. Zij combineert onderzoek, vormgeving en communicatie met betrekking tot artistieke- en maat schappelijke thema's tot spraakma kende projecten. Die krijgen we reldwijd aandacht en hebben de potentie grootschalige veranderin gen teweeg te brengen op de kern van de economie: de relatie van productie en consumptie. Mein dertsma vroeg zich bijvoorbeeld af waar een varken zoal voor ge bruikt wordt en vond 185 produc ten waarin iets van zo'n dier was terug te vinden: van filters voor si garetten tot hartkleppen, overi gens los van elkaar... Een schitte rend vormgegeven boek toont de resultaten van haar onderzoek. En via Youtube worden haar presenta- Jacoba van Heemskerck: Bild no. 23 ties door honderdduizenden men sen bekeken. Zo zet ook zij aan tot 'be- wust-zijn'. In 'Vlas (Kavel Gz 59-west)' toont Meindertsma alles wat er mogelijk is met een door haar aangekochte kavel vlas. In plaats van in China - waar het leeuwendeel van de vlasproductie heengaat - liet ze het verwerken in Sluiskil en zocht ze zo dicht moge- Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft Op 12 november opende het Zeeuws Museum de expositie 'Vlas (Ka vel Gz 59-west)' van Christien Meindertsma (1980). Een week later bezocht ik in het Domburgse Badhotel een studie dag over Jacoba van Heemskerck (1876-1923) en een kleine daarbij behorende tentoonstelling in Ate lier Martien, met als aanleiding een film die kunstenares Egber- dien van der Torre aan het maken is. Twee bijzondere ervaringen die samen een helder licht doen schij nen op cultureel-maatschappelijke ontwikkelingen en de positie van kunst en kunstproductie. Freule van Heemskerck was non- conformistisch, werkte tegen de stroom in aan een carrière als beeldend kunstenaar en koos daarbinnen voor een ei gen positie binnen het modernis me. Er waren meer vrouwen actief in de kunst, maar in de ie helft van de 20e eeuw was er maar één die qua vernieuwingskracht in haar buurt kwam: Charley Toor- op. Het naturalisme en het lumi- nisme waren Van Heemskerck te oppervlakkig en de volledige ab stractie te theoretisch. Verwant schap vond zij in het expressionis Johan Kuipers maakt monochro me met landschappelijke ervarin gen verbonden schilderijen waar in hij subtiel de strengheid door breekt. Soms geeft hij het opper vlak reliëf niet om een persoonlijk handschrift te etaleren maar om de pure abstractie te verbinden met het dagelijkse. T/m 3/12: Galerie Van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m zo. 12.00-17.00 uur en op afspraak. Desiree de Baar heeft in een door Johan de Koning ontworpen hou ten architectonische structuur haar eigen gedrag en bewegingen vastgelegd. Zij schuurde op bepaal de plekken de lak weg en be schreef de vlakken met teksten over wonen, thuis en identiteit. Zo voorzag zij fysieke sporen van mentale betekenis. T/m 23/12: Caesuur, Lange Noordstr. 67 Middelburg Vr. en za. 14-17 uur. Kleintje Kunst is een groepsten toonstelling. Twaalf kunstenaars uit Zeeland laten werk zien van prima kwaliteit: figuratieve schil derkunst, expressieve tekeningen en monoprints, speelse grafiek, ge raffineerde collages, ingetogen én uitbundige keramiek en zelfs klei ne (bronzen) beeldjes. T/m 3/1 2012. Kunstuitleen De Bevelanden, Museumcafé, Singelstr 13, Goes. Ma. t/m vr. 11 en zo. 12-16 uur. Nika Indorf laat zich inspireren door de oermaterie die zich in het universum voortdurend transfor meert. Analoog aan de natuurkun dige en chemische processen in het heelal laat zij dunne verf uit vloeien en zich met andere kleu ren vermengen. Indorf grijpt tijdig in en stuurt zo bij dat er intrigeren de composities ontstaan. T/m 11/1 2012: Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 -17 uur CRISIS! Is een project waarin twaalf fotografen de gevolgen van de crisis verbeelden. Vier van hen werkten in opdracht van het CBK. Judith Dekker toont slaapkamers, Erik Klein Wolterink belicht 'Land bouw'. Anda van Riet zoekt een 'Tweede leven voor huisraad' en Petra Spiljard fotografeert de Voed- selbank. T/m 20/1 2012: CBK Zeeland, Balans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 70