uit 15 Daar zou ik een trein voor laten lopen Opzienbarend concert donderdag 1 december 2011 Toneel (en in mindere mate cabaret) hangt aan elkaar van verhalen. Die misschien niet al tijd even waar zijn. En over dat laatste mag het hier soms ook wel eens gaan. Het verhaal wat ik u zo meteen ga vertellen, hoeft niet waar te zijn. Dat het op YouTube is te bekijken, is nog geen bewijs. Dat het op WÖcipedia is terug te vinden, maakt het al waarschijnlijker dat het echt gebeurd is, dat het geen zogenoemd 'broodjeaapver- haal' of'stadssage' is. (Waar veel mensen op een hoop bij elkaar wonen, gaan verhalen snel rond. Op internet gaat het nog sneller.) Op een koude ochtend in januari 2007 speelt een straatmuzikant aan de ingang van het metrosta tion L'Enfant Plaza in Washington DC op viool. Hij speelt Bach, het 'Ave Maria' van Schubert, muziek van Manuel Ponce en Massenet. Niet bepaald de makkelijkste mu ziek. Na drie minuten merkt een man op wat rijpere leeftijd hem als eer ste op. Een minuut later gooit een vrouw de eerste dollar in zijn vioolkist, zonder te stoppen of hem aan te kijken. Zo speelt hij 45 minuten. Er zijn dan 1097 mensen gepasseerd. Zeven zijn er blijven staan luisteren. In de vioolkist ligt ondertussen $32,17. Dat alles ge filmd met verborgen camera, naar verluidt op initiatief van The Was hington Post. Slechts één voorbijganger had de muzikant herkend. Het was Jos hua Bell, een grote naam, de man die met dezelfde Stradivarius uit 1713 (waarde 3,5 miljoen dollar) twee dagen eerder had opgetreden in het Strand Theatre van Boston. De duizend tickets daarvoor gin gen de deur uit voor 100 dollar per stuk, en de voorstelling was lang op voorhand uitverkocht. Wat The Washington Post wilde weten, was of wij in een gewone omgeving, op een ongewoon uur, schoonheid kunnen herkennen. Of we dan even stilstaan om er van te genieten, en of wij in een onverwachte context talent her kennen. U kent nu het antwoord. Zo, weer even met beide benen op de grond. (Ik ben soms bang dat ik ook zou doorlopen... hoewel, ééns heb ik in New York inderdaad een trein laten gaan voor zo'n fantas tisch perron-blues-optreden. In Middelburg zou ik dat trouwens ook doen.) Wat is er in de komende week, op de gewone uren in de vertrouwde context te verwachten? Het wordt een Eddy Habbema-week. Een re gisseur met talent, misschien niet voor het margetheater, maar wel voor grote producties. Twee regies van zijn hand lijken mij zeker de moeite waard. Op 7 en S december komt de dansmusi- cal Daddy Cool naar de Stads schouwburg van Middelburg. Een theaterspektakel gebaseerd op de wereldberoemde hits van Boney M. Ik zit ze te draaien terwijl ik de ze rubriek tik. Behalve de titelsong zijn dat Rivers of Babylon, Raspu tin, Sunny en Ma Baker. Het swingt allemaal even fantas tisch (daar zou ik ook nog wel een trein voor laten lopen...) En al die hits dan gegoten in een min of meer biografisch verhaal, nieuw geschreven, met beide benen in de (Surinaams-)Nederlandse geschie denis. (Dat laatste is dan weer niet zo belangrijk.) Een paar dagen later (10 decem ber) komt De Eetclub naar Theater de Mythe in Goes. De bestseller van Saskia Noort heeft al een ver filming. Nu dan de toneelversie van dat niet zo gezellige clubje vriendinnen. Veel schone schijn, nog meer (veel te veel zelfs) witte wijn en scheve schaatsen. Alles wat het daglicht niet kan verdra gen, wordt bekwaam onder het du re tapijt geveegd. Een enerverende theaterthriller. Met fraaie cast, inderdaad ook al geregisseerd door diezelfde Eddy Habbema. 'Daddy Cool', woensdag 7 en donderdag 8 december, Stadsschouw burg, Middelburg, 20.00 uur 'De eetclub', zuterdug 10 december, De Mythe, Goes, 20.00 uur. De combinatie Nederlands Kamerkoor en dirigent Paul van Nevel staat borg voor een bijzondere muzikale bele venis. Die is zondagmiddag te erva ren met het concert Opzienbarende Middeleeuwen in de St. lacobskerk in Vlissingen. Onder die titel heeft Van Nevel een selectie gemaakt van stukken, die elk in een bepaald opzicht toen - maar ook nu nog - opzien barend waren, bepaalde grenzen doorbraken, ongehoord waren. Opzienbarend bijvoorbeeld door de tekstkeuze of in harmonisch of ritmisch opzicht. Zo biedt het pro gramma motetten op teksten waar in onverbloemd schijnheilige 'pseudopriesters' aan de kaak wor den gesteld. Tevens willen koor en dirigent verrassen met nieuwe compositietechnieken, die alle wet ten van de toen bekende harmo nieleer met voeten treden, onge hoorde ritmische effecten, hypnoti serende repetitieve melodieën. Met de Laudes Regiae dook Van Nevel nog dieper in de tijd. Dit werk is geschreven voor de kro ning in Rome van Karei de Grote tot keizer van het Westen. Voor de ze almachtige kropen zijn onderda nen in het stof. De compositie ter gelegenheid van zijn kroning was een illustratie daarvan: muziek in de superlatief Koor en dirigent la ten het publiek met de oren van nu luisteren naar die donkere Mid deleeuwen van toen. Zondag 4 december, Sint lacobskerk, Vlissingen, 15.30 uur. Willem Ni/ssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. ÜMMMBBH Scène uit De eetclub. foto Michel Porro Het Nederlands Kamerkoor treedt zondagmiddag op in de Sint Jacobskerk in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 65