Zonnige planning voor 181 zeeland Ouders en kinderen in actie voor 'hun' Boomhut Hulst vindt maximum 500 huizen slecht idee Sluis past strooibeleid nauwelijks aan, ondanks klachten van burgers Monoloog INFORMATIEAVOND Oplevering gelijktijdig met opening Sluiskiltunnel almanak door Harmen van der Werf Zo, dat is optimistisch. Ad Segers, provinciaal projectleider milieuef fect rapportage verbre ding Tractaatweg (Ter- neuzen-Zelzate), heeft net verteld dat alles half 2015 gereed zou moe ten zijn. Bezoekers van de informa tieavond over het project in De Halle in Axel hopen het met hem. Maar of 2015 echt haalbaar is? Ve len hebben zo hun twijfels. En dat is niet zo vreemd. Iedereen is het er over eens dat de Tractaatweg moet worden verdub beld van één keer twee rijstroken naar twee keer twee rijbanen. Ver- keerscijfers die Segers presenteert, spreken boekdelen. De Tractaat weg verwerkt momenteel op een doordeweekse dag 15.000 voertui gen per etmaal. In 2020 zal dat aan tal verdubbeld zijn tot 30.000. TWintig jaar later, in 2040, komen de rekenmeesters zelfs op 45.000 voertuigen per dag uit. „Maar dat is wel bij een maximale economi sche ontwikkeling van de Kanaal zone", tekent de projectleider van de provincie aan. Hoe dan ook, er moet iets gebeu ren om de capaciteit en vooral de verkeersveiligheid van de door gaande weg tussen Terneuzen en de Belgische grens te verbeteren. „Je kunt er nu op heel veel tijdstip pen op de dag al niet meer de maximum-snelheid van honderd kilometer per uur halen", vertelt een Axelaar. „We zien het dage lijks, de opstoppingen op die weg", geeft Dion Verhulst van het gelijknamige loonbedrijf bij Axelse Sassing (bij de afslag Tractaat- weg-Axel) aan. Hij hoopt met pro vinciaal projectleider Segers dat de weg half 2015 verdubbeld kan zijn. „In 2006 hebben we al te horen ge kregen dat we geen bouwvergun ning kregen voor een nieuwe werk plaats. We willen uitbreiden, maar kunnen niet", verklaart Dion zijn benarde positie. Hij is voor verbreding van de Trac taatweg, zonder meer, maar wil voor alles zekerheid over verplaat sing van zijn bedrijf naar een gun- donderdag 1 december 2011 1 Z Dennis Maes maakte de raadscommissie Samenleving duidelijk dat de vrij willigers alles willen doen voor behoud van De Boomhut, foto Peter Nicolai door Wout Bareman terneuzen - Het aangekondigde protest van kinderen tegen de drei gende teloorgang van natuurspeel- tuin De Boomhut in Terneuzen bleef gisteravond, in de raadszaal in Terneuzen, beperkt tot een mi ni-protest van een paar kinderen en wat ouders. Maar het betoog van voorvechtster en moeder Den nis Maes maakte alles goed. De Boomhut verliest in februari z'n beheerder, die er sinds de ope ning in 2010 een werkervarings- plek bekleedt. Geld voor een ver vanger heeft de gemeente niet en dat wakkert bij de ouders van de vele kinderen, die dagelijks te vin den zijn in de speeltuin langs de Otheense Kreek, de vrees aan, dat de tuin straks verloedert en uitein delijk een stille dood sterft. Maes maakte de raadscommissie Samen leving duidelijk dat de vrijwilligers alles willen doen voor behoud van De Boomhut, maar dat er wel een aanspreekpunt en een eindverant woordelijke nodig is. Het gros van de raadsleden roemde - D66'er Charles ten Hengel voorop - de in zet van de vrijwilligers en drong er bij wethouder Cees Liefting op aan samen met de vrijwilligers een oplossing te zoeken. Woordvoer ders van Top/Gemeentebelangen, Christenunie en SGP waarschuw den echter voor precedentwer king. Andere (recreatieve) speeltui nen in Terneuzen moeten - welis waar met steun van de gemeente - ook zelf voor het beheer zorgen. Liefting beloofde alle mogelijkhe den, in samenspraak met de vrij willigers, te zullen onderzoeken. „Maar budget is er niet. Of u moet als raad aangeven, waar we dat geld vandaan moeten halen." door Eugène Verstraeten hulst - Burgemeester en wethou der van Hulst vinden het geen goed idee om nieuwbouw in de ge meente te beperken tot hooguit 500 woningen. Het college zegt dat naar aanleiding van de reactie van de provincie op het eerste concept van de ontwerp- structuurvisie. De gemeente geeft daarin aan te mikken op de bouw van 100 nieu we huizen per jaar. De provincie vraagt zich af of dat niet 'een te ho ge ambitie' is en of het niet beter is om in te zetten op een groei van het aantal woningen met maximaal 500. De provincie oppert om daarnaast een beleid te voeren dat voor elke nieuwe woning één bestaande wo ning wordt gesloopt. De gemeente ziet een maximum van 500 woningen niet zitten. Al leen al de plannen voor Perkpol- der, De Statie en de binnenstad zijn samen goed voor 500 wonin gen in de komende tien jaar. B en W: „Het lijkt ons ongewenst om overal elders een slot op te zetten." Als de gemeenteraad kan instem men met de ontwerpstructuurvisie gaat die de inspraak in en wordt die begin volgend jaar zes weken ter inzage gelegd. Dan kan iedereen op het stuk reageren. In het voorjaar van 2012 zal de structuurvisie dan door de gemeen teraad worden vastgesteld. Tip? redactie@pzc.nl Eerlijk is eerlijk, hij is soms wat lang van stof. Die verslaggever van deze krant leidt zijn vragen graag uitge breid in en begint een interview, als het even kan, met een sociaal praat je. Hij was juist bezig met de aanzet voor een diepgravend telefonisch vra- genvuur, toen de stroom uitviel. Zijn collega's keken doelloos naar een zwart beeldscherm en legden de tele foon neer, omdat de lijnen dood wa ren. Maar deze ijverige journalist zet te zijn monoloog voort. Tien minu ten later legde hij met fronsende blik alsnog de hoorn neer, omdat het erg lang stil bleef aan de andere kant van de lijn. „Een stroomstoring? Hè, ik zat net zo lekker in het gesprek." De aansluiting Tractaatweg-Axel bij de Axelse Sassing blijft bestaan en wordt ongelijkvloers. door Martijn de Koning OOSTBURC - Het strooibeleid in de gemeente Sluis wordt nauwelijks aangepast. Het is te duur om bij gladheid meer te strooien dan nu, en bovendien doet Sluis relatief veel aan gladheidsbestrijding in vergelijking met andere gemeen ten. Dat meldt het college in een notitie aan de gemeenteraad. Het strooibeleid in Sluis leidde vo rig jaar tot veel klachten van bur gers. Er werd zelfs een petitie aan de gemeenteraad aangeboden, waarin werd gevraagd om een in tensivering van de strooiroutes. Volgens het huidige beleid strooit Sluis op ongeveer dertig procent van de wegen. Die zijn bij elkaar 120 kilometer lang. Er zijn vaste strooiroutes, die al maanden vante- voren openbaar worden gemaakt. Het strooien en schuiven van sneeuw kostte afgelopen wintersei zoen 186.100 euro. Er werd 191 ton zout gestrooid. De klachten gingen afgelopen win ter niet over de gestrooide wegen, constateert het gemeentebestuur, maar vooral over het feit dat er op veel plekken niet gestrooid was. Dat blijft echter zo, deelt het colle ge mee. Alleen in uiterste gevallen kan besloten worden buiten de vastgestelde routes te strooien of sneeuw te schuiven. Wel wordt een aantal voetpaden bij of rich ting zorgcentrra, bushaltes en zie kenhuis in de routes opgenomen. Overigens gaat het strooien van die locaties pas in de winter van 2012/2013 in, omdat er nu nog te weinig mankracht voor is. Ook heeft Sluis inmiddels twee sneeuwschuivers aangeschaft. Er werd ook geklaagd over het stopzetten van verstrekking van zout aan burgers. Die maatregel trekt het college niet in. Het strooi- zout zou er te snel doorheen gaan, en bovendien is er sprake van on- eerlijkse concurrentie ten opzichte van winkeliers die zout verkopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 46