Zonnige planning voor
181 zeeland
Ouders en kinderen in
actie voor 'hun' Boomhut
Hulst vindt maximum
500 huizen slecht idee
Sluis past strooibeleid nauwelijks
aan, ondanks klachten van burgers
Monoloog
INFORMATIEAVOND Oplevering gelijktijdig met opening Sluiskiltunnel
almanak
door Harmen van der Werf
Zo, dat is optimistisch.
Ad Segers, provinciaal
projectleider milieuef
fect rapportage verbre
ding Tractaatweg (Ter-
neuzen-Zelzate), heeft net verteld
dat alles half 2015 gereed zou moe
ten zijn. Bezoekers van de informa
tieavond over het project in De
Halle in Axel hopen het met hem.
Maar of 2015 echt haalbaar is? Ve
len hebben zo hun twijfels. En dat
is niet zo vreemd.
Iedereen is het er over eens dat de
Tractaatweg moet worden verdub
beld van één keer twee rijstroken
naar twee keer twee rijbanen. Ver-
keerscijfers die Segers presenteert,
spreken boekdelen. De Tractaat
weg verwerkt momenteel op een
doordeweekse dag 15.000 voertui
gen per etmaal. In 2020 zal dat aan
tal verdubbeld zijn tot 30.000.
TWintig jaar later, in 2040, komen
de rekenmeesters zelfs op 45.000
voertuigen per dag uit. „Maar dat
is wel bij een maximale economi
sche ontwikkeling van de Kanaal
zone", tekent de projectleider van
de provincie aan.
Hoe dan ook, er moet iets gebeu
ren om de capaciteit en vooral de
verkeersveiligheid van de door
gaande weg tussen Terneuzen en
de Belgische grens te verbeteren.
„Je kunt er nu op heel veel tijdstip
pen op de dag al niet meer de
maximum-snelheid van honderd
kilometer per uur halen", vertelt
een Axelaar. „We zien het dage
lijks, de opstoppingen op die
weg", geeft Dion Verhulst van het
gelijknamige loonbedrijf bij Axelse
Sassing (bij de afslag Tractaat-
weg-Axel) aan. Hij hoopt met pro
vinciaal projectleider Segers dat de
weg half 2015 verdubbeld kan zijn.
„In 2006 hebben we al te horen ge
kregen dat we geen bouwvergun
ning kregen voor een nieuwe werk
plaats. We willen uitbreiden, maar
kunnen niet", verklaart Dion zijn
benarde positie.
Hij is voor verbreding van de Trac
taatweg, zonder meer, maar wil
voor alles zekerheid over verplaat
sing van zijn bedrijf naar een gun-
donderdag 1 december 2011
1 Z
Dennis Maes maakte de raadscommissie Samenleving duidelijk dat de vrij
willigers alles willen doen voor behoud van De Boomhut, foto Peter Nicolai
door Wout Bareman
terneuzen - Het aangekondigde
protest van kinderen tegen de drei
gende teloorgang van natuurspeel-
tuin De Boomhut in Terneuzen
bleef gisteravond, in de raadszaal
in Terneuzen, beperkt tot een mi
ni-protest van een paar kinderen
en wat ouders. Maar het betoog
van voorvechtster en moeder Den
nis Maes maakte alles goed.
De Boomhut verliest in februari
z'n beheerder, die er sinds de ope
ning in 2010 een werkervarings-
plek bekleedt. Geld voor een ver
vanger heeft de gemeente niet en
dat wakkert bij de ouders van de
vele kinderen, die dagelijks te vin
den zijn in de speeltuin langs de
Otheense Kreek, de vrees aan, dat
de tuin straks verloedert en uitein
delijk een stille dood sterft. Maes
maakte de raadscommissie Samen
leving duidelijk dat de vrijwilligers
alles willen doen voor behoud van
De Boomhut, maar dat er wel een
aanspreekpunt en een eindverant
woordelijke nodig is. Het gros van
de raadsleden roemde - D66'er
Charles ten Hengel voorop - de in
zet van de vrijwilligers en drong er
bij wethouder Cees Liefting op
aan samen met de vrijwilligers een
oplossing te zoeken. Woordvoer
ders van Top/Gemeentebelangen,
Christenunie en SGP waarschuw
den echter voor precedentwer
king. Andere (recreatieve) speeltui
nen in Terneuzen moeten - welis
waar met steun van de gemeente -
ook zelf voor het beheer zorgen.
Liefting beloofde alle mogelijkhe
den, in samenspraak met de vrij
willigers, te zullen onderzoeken.
„Maar budget is er niet. Of u moet
als raad aangeven, waar we dat
geld vandaan moeten halen."
door Eugène Verstraeten
hulst - Burgemeester en wethou
der van Hulst vinden het geen
goed idee om nieuwbouw in de ge
meente te beperken tot hooguit
500 woningen.
Het college zegt dat naar aanleiding
van de reactie van de provincie op
het eerste concept van de ontwerp-
structuurvisie.
De gemeente geeft daarin aan te
mikken op de bouw van 100 nieu
we huizen per jaar. De provincie
vraagt zich af of dat niet 'een te ho
ge ambitie' is en of het niet beter is
om in te zetten op een groei van
het aantal woningen met maximaal
500.
De provincie oppert om daarnaast
een beleid te voeren dat voor elke
nieuwe woning één bestaande wo
ning wordt gesloopt.
De gemeente ziet een maximum
van 500 woningen niet zitten. Al
leen al de plannen voor Perkpol-
der, De Statie en de binnenstad
zijn samen goed voor 500 wonin
gen in de komende tien jaar. B en
W: „Het lijkt ons ongewenst om
overal elders een slot op te zetten."
Als de gemeenteraad kan instem
men met de ontwerpstructuurvisie
gaat die de inspraak in en wordt
die begin volgend jaar zes weken
ter inzage gelegd. Dan kan iedereen
op het stuk reageren.
In het voorjaar van 2012 zal de
structuurvisie dan door de gemeen
teraad worden vastgesteld.
Tip? redactie@pzc.nl
Eerlijk is eerlijk, hij is soms wat lang
van stof. Die verslaggever van deze
krant leidt zijn vragen graag uitge
breid in en begint een interview, als
het even kan, met een sociaal praat
je. Hij was juist bezig met de aanzet
voor een diepgravend telefonisch vra-
genvuur, toen de stroom uitviel. Zijn
collega's keken doelloos naar een
zwart beeldscherm en legden de tele
foon neer, omdat de lijnen dood wa
ren. Maar deze ijverige journalist zet
te zijn monoloog voort. Tien minu
ten later legde hij met fronsende blik
alsnog de hoorn neer, omdat het erg
lang stil bleef aan de andere kant
van de lijn. „Een stroomstoring? Hè,
ik zat net zo lekker in het gesprek."
De aansluiting Tractaatweg-Axel bij de Axelse Sassing blijft bestaan en wordt ongelijkvloers.
door Martijn de Koning
OOSTBURC - Het strooibeleid in de
gemeente Sluis wordt nauwelijks
aangepast. Het is te duur om bij
gladheid meer te strooien dan nu,
en bovendien doet Sluis relatief
veel aan gladheidsbestrijding in
vergelijking met andere gemeen
ten. Dat meldt het college in een
notitie aan de gemeenteraad.
Het strooibeleid in Sluis leidde vo
rig jaar tot veel klachten van bur
gers. Er werd zelfs een petitie aan
de gemeenteraad aangeboden,
waarin werd gevraagd om een in
tensivering van de strooiroutes.
Volgens het huidige beleid strooit
Sluis op ongeveer dertig procent
van de wegen. Die zijn bij elkaar
120 kilometer lang. Er zijn vaste
strooiroutes, die al maanden vante-
voren openbaar worden gemaakt.
Het strooien en schuiven van
sneeuw kostte afgelopen wintersei
zoen 186.100 euro. Er werd 191 ton
zout gestrooid.
De klachten gingen afgelopen win
ter niet over de gestrooide wegen,
constateert het gemeentebestuur,
maar vooral over het feit dat er op
veel plekken niet gestrooid was.
Dat blijft echter zo, deelt het colle
ge mee. Alleen in uiterste gevallen
kan besloten worden buiten de
vastgestelde routes te strooien of
sneeuw te schuiven. Wel wordt
een aantal voetpaden bij of rich
ting zorgcentrra, bushaltes en zie
kenhuis in de routes opgenomen.
Overigens gaat het strooien van
die locaties pas in de winter van
2012/2013 in, omdat er nu nog te
weinig mankracht voor is. Ook
heeft Sluis inmiddels twee
sneeuwschuivers aangeschaft.
Er werd ook geklaagd over het
stopzetten van verstrekking van
zout aan burgers. Die maatregel
trekt het college niet in. Het strooi-
zout zou er te snel doorheen gaan,
en bovendien is er sprake van on-
eerlijkse concurrentie ten opzichte
van winkeliers die zout verkopen.