'Stel veel vragen aan je tandarts' 'Ondernemer én mens met roeping' 'Verzekeraars én consumenten hebben er baat bij als ze dmsdag 29 november 2011 ook de kwaliteit kunnen vergelijken' 11 Wouter Kniest van Zorgverzekeraars Nederland door Ap van den Berg De meeste Nederlanders hebben geen goed zicht op de wirwar aan zorgpolissen en -pak» ketten en blijven hun verzekerings maatschappij trouw, zolang die geen gekke dingen uithaalt. Die zelfde leken kunnen het vakman schap van tandartsen niet beoorde len. En de houdbaarheid van vul lingen en bruggen evenmin. De wereld achter de tarieven is ook niet zichtbaar. De ene tand arts maakt foto's met een röntgen- apparaat en laat patiënten voor een afdruk van het gebit in klei happen, de andere gebruikt een hy- perduur, hightech 3D-fototoestel. In diverse delen van ons land be staat een tekort aan tandartsen. Daar kunnen patiënten desge wenst niet dreigen dat ze overstap pen naar een ander als ze ontevre den zijn over de nieuwe tarieven. Veel tandartsen kruipen bij elkaar in groepspraktijken, waar de prijs verschillen ongetwijfeld niet bijs ter groot zullen zijn. Al was het maar om de lieve vrede te bewa ren. Het in principe driejarige experi ment met vrije tarieven leunt op de mondigheid van patiënten. Ech ter, lang niet iedereen is vaardig ge noeg om succesvol handel te drij ven met een specialist. De tandart sen moeten hun nieuwe prijslijst voor 31 december bekendmaken. Dat had minstens een maand eer der gemoeten, maar de meesten wachten - uit concurrentieoverwe- gingen - zo lang mogelijk met de publicatie. Anderen hebben er nog niet eens over nagedacht. De voorlichting komt laat op gang. NPCF en Consumentenbond gaan in december op hun websites in formeren over de vrije prijzen. De branchekoepel van tandartsen NMT doet dat al op www.alles- overhetgebit.nl. Nathalie Koopman van het NPCF: „Win zo veel mogelijk informatie in. En vanaf 1 januari geldt: stel vragen aan je tandarts. Heel veel vragen. Of hij een garantieregeling heeft. Of je bij hem kunt terugko men als je een keer naar een ande re tandarts bent uitgeweken. Neem vooral geen genoegen met het eerste het beste antwoord." Voor één behandeling naar een an dere tandarts gaan, raadt verzeke raar Menzis op zijn website af 'De tandarts beschikt dan niet over al uw patiëntgegevens en wanneer meerdere tandartsen behandelin gen bij u uitvoeren wordt het moeilijk te bepalen wie er verant woordelijk is als er iets misgaat', meldt Menzis. Thibaut de Jong (35) is tandarts/implantoloog in Amersfoort, waar hij vo rig weekend een spik splinternieuwe praktijkruimte be trok. Hij heeft vertrouwen in de tijd na 1 januari. „Ik denk niet dat er veel mensen van tandarts zul len veranderen. Patiënten hebben een jarenlange vertrouwensrelatie met hun tandarts. De tijd van 'ga maar zitten en doe je mond open' is allang voorbij. Ik praat net zo veel met mijn patiënten als dat ik ze daadwerkelijk behandel. Men sen geven dat niet zomaar op." „In de beeldvorming worden we door sommigen afgeschilderd als geldwolven, maar geloof me, de meesten zijn zoals ik en beoefe nen hun vak omdat ze mensen be ter willen maken, dat staat ook in onze eed. Wij zijn tegelijkertijd on dernemer én mens met een roe ping. En mocht er straks iemand liever naar een collega gaan omdat de kroon daar een paar tientjes goedkoper is, dan zeg ik: prima, maar neem je hele dossier dan maar meteen mee. Want er is blijk baar geen vertrouwen meer. Dat is ook voor het plezier dat ik aan mijn vak beleef belangrijk. Het gaat niet alleen om geld." De Jong heeft geen goed woord over voor verzekeraars die nu over al roepen dat de tandartsen mis bruik gaan maken van hun nieu we vrijheid. „Er verandert voor de patiënt wel veel* maar niet door mij. De verzekaars zijn de bevol king gek aan het maken. Ze geven ons nu al de schuld, maar volgens mij gaan ze alleen maar minder vergoeden tegen een hogere pre mie." Hijzelf wordt in ieder geval niet duurder. „Het enige wat ik nu ga doen, is indexeren. Met die vaste vergoedingen is dat in de tien jaar dat ik werk nooit goed gebeurd, ik ben dus eigenlijk alleen maar min der gaan verdienen." Meer keuzevrijheid kan wel dege lijk een verbetering zijn, stelt hij. „Een voorbeeld: tot nu krijgt een tandarts die een heel mooi afge werkte witte vulling aanbrengt net zo veel vergoed als iemand die snel een gaatje 'volpropt'. Daar kunnen we nu andere prijzen voor rekenen. Dat is geen kwestie van betere of slechtere zorg, maar van luxere en minder luxe."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11