Nieuwe tarieven Westerscheldetunnel 24 341 zeeland Zet niet in op onzeker avontuur Borssele 2 u 3 "O'C" "ff 0*0 Voordelige t-tag tarieven voor abonnees Voordeel vanaf 150 passages per jaar Hoogtegrens verruimd Nieuw: speciaal tarief voor motorrijders Nieuw: vier tolvrije dagen te gast weekenddiensten www.westerscheldetunnel.nl zaterdag 26 november 2011 mmammm Tarieven per enkele passage inclusief 19% BTW, geldig voor 2012 Categorie Standaard t-tag* Veelgebruikers korting lengte kleiner dan of gelijk aan 6 meter en een hoogte kleiner dan of gelijk aan 3 meter 5,00 3,80 3,05 lengte groter dan 6 meter en een hoogte van het trekkende voertuig kleiner dan of gelijK aan 3 meter 7,45 5,70 4,55 lengte kleiner dan of gelijk aan 12 meter en een hoogte groter dan 3 meter 18,20 13,90 11,15 25,00 19,00 15,25 en een hoogte groter dan 3 meter TO 2,50 2,50 2,00 Diensten worden verleend conform de Algemene Voorwaarden Westerscheldetunnel. Vaste klanten van de Westerscheldetunnel kunnen gebruikmaken van een t-tag: een elektronisch apparaat waarmee het verschuldigde bedrag automatisch wordt afgeboekt. Abonnees kunnen met een t-tag zonder te stoppen doorrijden bij de tolpoorten, 24 uur per dag. Bovendien geeft het een vaste korting op elke passage. In 2012 gaan de standaardtarieven omhoog en blijven de t-tag tarieven gelijk. Abonnees profiteren dus van een nog hogere korting. Voor een t-tag abonnement ga naar www.mijnttag.nl Abonnees die vaker dan 150 keer per jaar met hun t-tag door de Westerscheldetunnel rijden, krijgen een veelgebruikerskorting. Begin 2011 is deze korting geïntroduceerd. Toen ging de korting in na 200 passages per t-tag per jaar. Deze drempel wordt verlaagd naar 150, waardoor abonnees eerder kunnen profiteren van de veelgebruikerskorting. Ook de korting wordt verhoogd van 12,5 naar 20% ten opzichte van het t-tag tarief. De veelgebruikerskorting: - geldt vanaf de 151ste passage - begint elk kalenderjaar weer op nul - wordt per passage verrekend - geldt per t-tag - geldt voor alle categorieën De hoogte en lengte van het voertuig bepalen het te betalen toltarief. Door de hoogtegrens van 2,50 meter te verhogen naar 3 meter, valt een groot deel van de voertuigen uit de bestaande categorie 3 in een goedkopere categorie. Vooral kleine vrachtwagens, bestelbussen en campers profiteren van deze nieuwe maatregel. Vanaf 2012 is er een speciaal tarief voor motorrijders. Zij vallen niet méér in categorie 1 voor personenauto's, maar in de nieuwe categorie 5. Alle motorrijders betalen 2,50 bij de kassa. Omdat het detectiesysteem in het wegdek niet alle motoren herkent, zijn motorrijders, ook klanten met een t-tag, vanwege de veiligheid verplicht om via de kassa te rijden! Gratis naar de andere kant van de Westerschelde? Bijvoorbeeld voor familiebezoek of een dagje winkelen inïerneuzen of Goes? Dat kan! In 2012 zijn er vier dagen waarop iedereen de tunnel kan passeren zonder tol te betalen. Deze tolvrije dagen zijn: zaterdag 28 januari, zaterdag 31 maart, zaterdag 29 september en zaterdag 24 november. WESTI JU IM N ESCHELDE meev t+\ögelïj]c! door Diederik Samsom, Tweede Kamerlid voor de PvdA De aandeelhouders van Delta staan voor een van de belangrijkste be slissingen in de geschie denis van het nutsbedrijf De vraag is: Geven de aandeelhouders de directie de gewenste ruimte voor de miljoeneninvestering die nodig is om het traject in de rich ting van de tweede kerncentrale in Borssele te starten? Een onzeker traject, zonder de voor de bouw benodigde partner, zonder zeker heid dat de benodigde vergunning ook wordt verkregen. De discussie over kernenergie is de afgelopen decennia uitputtend gevoerd, maar de vraag die nu voor ligt is, los van ieders overtui ging over nut en noodzaak van een nieuwe kerncentrale, vooral een financiële. Is het verstandig voor de aandeelhouders om te in vesteren in een nieuwe kerncentra le? Eén van de voordelen van kern energie was altijd dat het relatief goedkope energie realiseert. De for se investeringen van miljarden per centrale werden terugverdiend door de lage operationele kosten in de tientallen jaren dat de kern centrale vervolgens draait. Het zijn echter vooral die investe ringskosten die de laatste jaren flink zijn toegenomen. De twee EPR's - het type reactor waar Del ta haar oog op heeft laten vallen - die nu worden gebouwd kampen met miljarden aan kostenover- schrijding. En het ongeluk in Fukushima maakt het kostenplaat je nog nadeliger. De wereld schrok en tegen- én voorstanders van kernenergie besloten om nog eens goed naar de veiligheid van huidi ge centrales te kijken en tevens te bezien waar nieuwe centrales aan moeten voldoen. Deze 'stresstes ten' voor bestaande centrales zijn inmiddels gedaan en leiden tot in totaal vele honderden miljoenen aan kostbare aanpassingen. Bin nenkort beslist het IAEA welke extra eisen er naar aanleiding van Fukushima aan nieuwe centrales moeten worden gesteld. De bouw kosten voor kerncentrales zullen verder stijgen en de toch al wanke le businesscase wordt nog onzeker der. Kan Delta zo'n risico wel ne men? De vraag is vooral of Delta dat risico wel moet willen nemen. Na Fukushima gebeurde er meer. De discussie over kernenergie is snel gekanteld. Duitsland en Zwit serland besloten om kernenergie uit te faseren, in België zijn forme rende partijen hetzelfde van plan en zelfs in Frankrijk meent nu 77 procent van de mensen dat af scheid genomen moet worden van kernenergie. Het zal hoe dan ook tot een grote verschuiving van de energie investeringen leiden. Daarom is het in mijn ogen ver standiger om niet in te zetten op het onzekere avontuur dat Borsse le 2 heet, maar te zorgen dat op een andere manier de C02-vrije ambitie van Delta wordt bereikt. En dat te doen door in te zetten op punten waar Zeeland sterk in is. Dus, zet in op biomassa die via de Zeeuwse havens aangevoerd kan worden. Zet op de windrijke Zeeuwse eilanden, mits goed inge past, windmolens neer. Zorg dat in de Zeeuwse delta getijdenener- gie écht van de grond komt. En ook de kilometerslange scheidin gen van zout en zoet water moge lijkheden om osmose-energie te ontwikkelen. Na de Deltawerken zou deze duurzame vorm van energie vanuit Zeeland de wereld kunnen veroveren. Dat levert niet alleen groene groei en een mooi dividend op, maar ook banen in een regio die dat goed kan gebruiken. Ztfï «HM ssssm Zaterdag 26 en zondag 27 november West 0653412827. Huisartsen Schouwen-Duiveland Huisartsenpost Schouwen-Duiveland Kon. Gustaafweg 2, Zierikzee tel. 0900-1585 (ma. t/m vr. van 18.00 tot 8.00 uur. Za, zon- en feestdagen al leen na telefonische afspraak) Tandartsen Schouwen-Duiveland Spreekuur 16.30 - 17.00 uur. tel. 06-53737162. Apotheken Boots-apotheek Zierikzee, Mol 15, 0111 -412906, za. 9.00-17.00 uur. Via dienstsluis zon- en feestdagen 12.00-12.30 en 17.00-18.00 uur. Verloskundigen Verloskundige Praktijk Lena 24 uur bereikbaar, tel. 06-22255315. Thuiszorg Allévo, Schouwen-Duiveland tel. 0113- 249111. Eilandzorg Schouwen-Duiveland, tel: 0111-453480. Buurtzorg: Midden Schouwen 0653673432, Duiveland 0622331441, Burgh-Haamstede 06-54688525, Zie rikzee Mid-Oost 0653671600, Mid- Dierenartsen Weekenddienstartsen Schouwen-Dui veland. Voor spoedgevallen bereikbaar via 0111 -412180. Zaterdag alleen voor gezelschapsdieren en uitsluitend op af spraak 9.30-13.30 uur, Grevelingen- straat 17 tê Zierikzee. Dierenambulance 24 uur bereikbaar. 0900-7673437. Uit een exploot van gerechtsdeurwaar der B.J. Meijering d.d. 23-11-2011 blijkt, dat t.v.v. Machiel Christian den Toonder, wonende te Middelburg, aan TANNEKE PIKSEN, geboren op 19-12-1974, zonder bekende woon- of verblijfplaats, is betekend een beschik king van de rechtbank te Middelburg d.d. 09-11-2011 waarbij de beschik king.d.d. 14 juli 2010 is gewijzigd en de te betalen bijdrage m.i.v. 20-10-2010 is gesteld op nihil. Genoemde T. Piksen kan een afschrift van dit exploot met bijlage verkrijgen op één van onderstaande adressen. GGN Zeeland Dam 2 Westsingel 132 4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes 0118-633008 0113-250925

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 70