Nieuwe tarieven
Westerscheldetunnel
341 zeeland
Zet niet in op onzeker
avontuur Borssele 2
te gast
c&
Voordelige t-tag tarieven voor abonnees
Voordeel vanaf 150 passages per jaar
Hoogtegrens verruimd
Nieuw: speciaal tarief voor motorrijders
Nieuw: vier tolvrije dagen
www.westerscheldetunnel.nl
Master of Waha houdt
cd-presentatie in Pit
Najaarsconcert van
harmonie bij Kiel
Koopzondagmatinee
met DixSealand Trio
Carnavalsclub Djerken
kiest een nieuwe prins
zaterdag 26 november 2011
Tarieven per enkele passage inclusief 19% BTW, geldig voor 2012
Categorie
Standaard
t-tag*
Veelgebruikers
korting
5,00
3,80
3,05
lengte groter dan 6 meter en een hoogte van het
trekkende voertuig kleiner dan of gelijk aan
3 meter
7,45
5,70 4,55
3 o-o-
lengte kleiner dan of gelijk aan 12 meter
en een hoogte groter dan 3 meter
18,20
13,90 11,15
25,00
19,00 15,25
en een noogte groter dan 3 meter
2,50 2,50 2,00
Diensten worden verleend conform de Algemene Voorwaarden Westerscheldetunnel.
Vaste klanten van de Westerscheldetunnel kunnen gebruikmaken van een t-tag: een elektronisch
apparaat waarmee het verschuldigde bedrag automatisch wordt afgeboekt. Abonnees kunnen
met een t-tag zonder te stoppen doorrijden bij de tolpoorten, 24 uur per dag. Bovendien geeft
het een vaste korting op elke passage. In 2012 gaan de standaardtarieven omhoog en blijven
de t-tag tarieven gelijk. Abonnees profiteren dus van een nog hogere korting.
Voor een t-tag abonnement ga naar www.mijnttag.nl
Abonnees die vaker dan 150 keer per jaar met hun t-tag door de Westerscheldetunnel rijden,
krijgen een veelgebruikerskorting. Begin 2011 is deze korting geïntroduceerd. Toen ging
de korting in na 200 passages per t-tag per jaar. Deze drempel wordt verlaagd naar 150,
waardoor abonnees eerder kunnen profiteren van de veelgebruikerskorting. Ook de korting
wordt verhoogd van 12,5 naar 20% ten opzichte van het t-tag tarief.
De veelgebruikerskorting:
- geldt vanaf de 151ste passage
- begint elk kalenderjaar weer op nul
- wordt per passage verrekend
- geldt per t-tag
- geldt voor alle categorieën
De hoogte en lengte van het voertuig bepalen het te betalen toltarief. Door de hoogtegrens van
2,50 meter te verhogen naar 3 meter, valt een groot deel van de voertuigen uit de bestaande
categorie 3 in een goedkopere categorie. Vooral kléine vrachtwagens, bestelbussen en
campers profiteren van deze nieuwe maatregel.
Vanaf 2012 is er een speciaal tarief voor motorrijders. Zij vallen niet meer in categorie 1 voor
personenauto's, maar in de nieuwe categorie 5. Alle motorrijders betalen 2,50 bij de kassa. Omdat
het detectiesysteem in het wegdek niet alle motoren herkent, zijn motorrijders, ook klanten met een
t-tag, vanwege de veiligheid verplicht om via de kassa te rijden!
Gratis naar de andere kant van de Westerschelde? Bijvoorbeeld voor familiebezoek of een
dagje winkelen inTerneuzen of Goes? Dat kan! In 2012 zijn er vier dagen waarop iedereen
de tunnel kan passeren zonder tol te betalen. Deze tolvrije dagen zijn: zaterdag 28 januari,
zaterdag 31 maart, zaterdag 29 september en zaterdag 24 november.
TUNNEL
WESTERSCHELDE
weer mogelijk!
door Diederik Samsom, Tweede Kamerlid voor de PvdA
De aandeelhouders van
Delta staan voor een
van de belangrijkste be
slissingen in de geschie
denis van het nutsbedrijf De
vraag is: Geven de aandeelhouders
de directie de gewenste ruimte
voor de miljoeneninvestering die
nodig is om het traject in de rich
ting van de tweede kerncentrale in
Borssele te starten? Een onzeker
traject, zonder de voor de bouw
benodigde partner, zonder zeker
heid dat de benodigde vergunning
ook wordt verkregen.
De discussie over kernenergie is
de afgelopen decennia uitputtend
gevoerd, maar de vraag die nu
voor ligt is, los van ieders overtui
ging over nut en noodzaak van
een nieuwe kerncentrale, vooral
een financiële. Is het verstandig
voor de aandeelhouders om te in
vesteren in een nieuwe kerncentra
le? Eén van de voordelen van kern
energie was altijd dat het relatief
goedkope energie realiseert. De for
se investeringen van miljarden per
centrale werden terugverdiend
door de lage operationele kosten
in de tientallen jaren dat de kern
centrale vervolgens draait.
Het zijn echter vooral die investe
ringskosten die de laatste jaren
flink zijn toegenomen. De twee
EPR's - het type reactor waar Del
ta haar oog op heeft laten vallen -
die nu worden gebouwd kampen
met miljarden aan kostenover-
schrijding. En het ongeluk in
Fukushima maakt het kostenplaat
je nog nadeliger. De wereld schrok
en tegen- én voorstanders van
kernenergie besloten om nog eens
goed naar de veiligheid van huidi
ge centrales te kijken en tevens te
bezien waar nieuwe centrales aan
moeten voldoen. Deze 'stresstes
ten' voor bestaande centrales zijn
inmiddels gedaan en leiden tot in
totaal vele honderden miljoenen
aan kostbare aanpassingen. Bin
nenkort beslist het IAEA welke
extra eisen er naar aanleiding van
Fukushima aan nieuwe centrales
moeten worden gesteld. De bouw
kosten voor kerncentrales zullen
verder stijgen en de toch al wanke
le businesscase wordt nog onzeker
der. Kan Delta zo'n risico wel ne
men? De vraag is vooral of Delta
dat risico wel moet willen nemen.
Na Fukushima gebeurde er meer.
De discussie over kernenergie is
snel gekanteld. Duitsland en Zwit
serland besloten om kernenergie
uit te faseren, in België zijn forme
rende partijen hetzelfde van plan
en zelfs in Frankrijk meent nu 77
procent van de mensen dat af
scheid genomen moet worden van
kernenergie. Het zal hoe dan ook
tot een grote verschuiving van de
energie investeringen leiden.
Daarom is het in mijn ogen ver
standiger om niet in te zetten op
het onzekere avontuur dat Borsse
le 2 heet, maar te zorgen dat op
een andere manier de C02-vrije
ambitie van Delta wordt bereikt.
En dat te doen door in te zetten
op punten waar Zeeland sterk in
is. Dus, zet in op biomassa die via
de Zeeuwse havens aangevoerd
kan worden. Zet op de windrijke
Zeeuwse eilanden, mits goed inge
past, windmolens neer. Zorg dat
in de Zeeuwse delta getijdenener-
gie écht van de grond komt. En
ook de kilometerslange scheidin
gen van zout en zoet water moge
lijkheden om osmose-energie te
ontwikkelen. Na de Deltawerken
zou deze duurzame vorm van
energie vanuit Zeeland de wereld
kunnen veroveren.
Dat levert niet alleen groene groei
en een mooi dividend op, maar
ook banen in een regio die dat
goed kan gebruiken.
TERNEUZEN
Rockband Master of Waha presen
teert vanavond (zaterdag) zijn de
buutalbum Wasteland in De Pit in
Temeuzen. Master of Waha is de
nieuwe band rondom ex-Channel
Zero-gitarist Xavier Carion. Ook
Zeeuws-Vlaming Ronald Camo-
nier (Polluted Inheritance) speelt
in de band. In het voorprogramma
staan de Zeeuws-Vlaamse band
Souljacker en Dirt. De aanvang is
om 20.30 uur. Een entreebewijs
kost tien euro.
TERNEUZEN
Muziekvereniging De Vliegende
Hollander geeft morgen (zondag)
een najaarsconcert bij dansschool
Kiel aan de Mr. F.J. Haarmanweg 25
in Terneuzen. Van 14.30 tot 16.30
uur treden de verschillende gele
dingen van de muziekvereniging
op. Achtereenvolgens zijn dat de
slagwerkgroep onder leiding van
Jan Anthonisse, het leerlingenor
kest onder aanvoering van Wendy
de Vos en tot slot de harmonie met
dirigent Bart Swimberghe.
TERNEUZEN
Stadscafé 't Gerecht in Terneuzen
begint morgen (zondag) met een
koopzondagmatinee. Vanaf 14.30
uur treedt in het café het Dix
Sealand Trio op. Jan Groen
(trompet en cornet), Jan Heynsdijk
(sousafoon) en Lauran van Oers
(banjo) spelen opgewekte, authen
tieke, romantische en eigenzinnige
muziek. De toegang is gratis. De
koopzondagmatinee vindt elke laat
ste zondag van de maand (koopzon
dag) plaats.
GRAAUW
Carnavalsstichting De Djerken uit
Graauw kiest vanavond (zaterdag)
een nieuwe prins. Willem d'n Eer
sten (Wim van Acker) hangt na vijf
jaar zijn gewaad aan de kapstok.
Naast prins was hij ook vijftien
jaar lid van de Djerken. Het verkie
zingsfeestje heeft het thema 'Welk
vèrken wordt de prins der Djer
ken'. DJ Arnout verzorgt passende
muziek. De eerst klanken klinken
om 20.00 uur. Het verkiezing be
gint om 21.30 uur.