land Nieuwe tarieven Westerscheldetunnel 34 Zet niet in op onzeker avontuur Borssele 2 Kenniswerf in kleur te gast (T) o^o Voordelige t-tag tarieven voor abonnees Voordeel vanaf 150 passages per jaar Hoogtegrens verruimd Nieuw: speciaal tarief voor motorrijders Nieuw: vier tolvrije dagen zaterdag 26 november 2011 Tarieven per enkele passage inclusief 19% BTW, geldig voor 2012 Categorie Standaard t-tag* Veelgebruikers korting lengte kleiner dan of gelijk aan 6 meter en een hoogte kleiner dan of gelijk aan 3 meter 5,00 3,80 3,05 V J lengte groter dan 6 meter en een hoogte van het trekkende voertuig kleiner dan of gelijk aan 3 meter 7,45 5,70 4,55 3 O-O- "O lengte kleiner dan of gelijk aan 12 meter en een hoogte groter dan 3 meter 18,20 13,90 11,15 @^rr 'o lenate aroter dan 12 25,00 19,00 15,25 2,50 2,50 2,00 Diensten worden verleend conform de Algemene Voorwaarden Westerscheldetunnel. Vaste klanten van de Westerscheldetunnel kunnen gebruikmaken van een t-tag: een elektronisch apparaat waarmee het verschuldigde bedrag automatisch wordt afgeboekt. Abonnees kunnen met een t-tag zónder te stoppen doorrijden bij de tolpoorten, 24 uur per dag. Bovendien geeft het een vaste korting op elke passage. In 2012 gaan de standaardtarieven omhoog en blijven de t-tag tarieven gelijk. Abonnees profiteren dus van een nog hogere korting. Voor een t-tag abonnement ga naar www.mijnttag.nl Abonnees die vaker dan 150 keer per jaar met hun t-tag door de Westerscheldetunnel rijden, krijgen een veelgebruikerskorting. Begin 2011 is deze korting geïntroduceerd. Toen ging de korting in na 200 passages per t-tag per jaar. Deze drempel wordt verlaagd naar 150, waardoor abonnees eerder kunnen profiteren van de veelgebruikerskorting. Ook de korting wordt verhoogd van 12,5 naar 20% ten opzichte van het t-tag tarief. De veelgebruikerskorting: - geldt vanaf de 151ste passage - begint elk kalenderjaar weer op nul - wordt per passage verrekend - geldt per t-tag - geldt voor alle categorieën De hoogte en lengte van het voertuig bepalen het te betalen toltarief. Door de hoogtegrens van 2,50 meter te verhogen naar 3 meter, valt een groot deel van de voertuigen uit de bestaande categorie 3 in een goedkopere categorie. Vooral kleine vrachtwagens, bestelbussen en campers profiteren van deze nieuwe maatregel. Vanaf 2012 is er een speciaal tarief voor motorrijders. Zij vallen niet meer in categorie 1 voor personenauto's, maar in de nieuwe categorie 5. Alle motorrijders betalen 2,50 bij de kassa. Omdat het detectiesysteem in het wegdek niet alle motoren herkent, zijn motorrijders, ook klanten met een t-tag, vanwege de veiligheid verplicht om via de kassa te rijden! Gratis naar de andere kant van de Westerschelde? Bijvoorbeeld voor familiebezoek of een dagje winkelen inTemeuzen of Goes? Dat kan! In 2012 zijn er vier dagen waarop iedereen de tunnel kan passeren zonder tol te betalen. Deze tolvrije dagen zijn: zaterdag 28 januari, zaterdag 31 maart, zaterdag 29 september en zaterdag 24 november. ~r u im isj WESTERSCHELDE door Diederik Samsom, Tweede Kamerlid voor de PvdA De aandeelhouders van Delta staan voor een van de belangrijkste be slissingen in de geschie denis van het nutsbedrijf. De vraag is: Geven de aandeelhouders de directie de gewenste ruimte voor de miljoeneninvestering die nodig is om het traject in de rich ting van de tweede kerncentrale in Borssele te starten? Een onzeker traject, zonder de voor de bouw benodigde partner, zonder zeker heid dat de benodigde vergunning ook wordt verkregen. De discussie over kernenergie is de afgelopen decennia uitputtend gevoerd, maar de vraag die nu voor ligt is, los van ieders overtui ging over nut en noodzaak van een nieuwe kerncentrale, vooral een financiële. Is het verstandig voor de aandeelhouders om te in vesteren in een nieuwe kerncentra le? Eén van de voordelen van kern energie was altijd dat het relatief goedkope energie realiseert. De for se investeringen van miljarden per centrale werden terugverdiend door de lage operationele kosten in de tientallen jaren dat de kern centrale vervolgens draait. Het zijn echter vooral die investe ringskosten die de laatste jaren flink zijn toegenomen. De twee EPR's - het type reactor waar Del ta haar oog op heeft laten vallen - die nu worden gebouwd kampen met miljarden aan kostenover- schrijding. En het ongeluk in Fukushima maakt het kostenplaat je nog nadeliger. De wereld schrok en tegen- én voorstanders van kernenergie besloten om nog eens goed naar de veiligheid van huidi ge centrales te kijken en tevens te bezien waar nieuwe centrales aan moeten voldoen. Deze 'stresstes ten' voor bestaande centrales zijn inmiddels gedaan en leiden tot in totaal vele honderden miljoenen aan kostbare aanpassingen. Bin nenkort beslist het IAEA welke extra eisen er naar aanleiding van Fukushima aan nieuwe centrales moeten worden gesteld. De bouw kosten voor kerncentrales zullen verder stijgen en de toch al wanke le businesscase wordt nog onzeker der. Kan Delta zo'n risico wel ne men? De vraag is vooral of Delta dat risico wel moet willen nemen. Na Fukushima gebeurde er meer. De discussie over kernenergie is snel gekanteld. Duitsland en Zwit serland besloten om kernenergie uit te faseren, in België zijn forme rende partijen hetzelfde van plan en zelfs in Frankrijk meent nu 77 procent van de mensen dat af scheid genomen moet worden van kernenergie. Het zal hoe dan ook tot een grote verschuiving van de energie investeringen leiden. Daarom is het in mijn ogen ver standiger om niet in te zetten op het onzekere avontuur dat Borsse le 2 heet, maar te zorgen dat op een andere manier de C02-vrije ambitie van Delta wordt bereikt. En dat te doen door in te zetten op punten waar Zeeland sterk in is. Dus, zet in op biomassa die via de Zeeuwse havens aangevoerd kan worden. Zet op de windrijke Zeeuwse eilanden, mits goed inge past, windmolens neer. Zorg dat in de Zeeuwse delta getijdenener- gie écht van de grond komt. En ook de kilometerslange scheidin gen van zout en zoet water moge lijkheden om osmose-energie te ontwikkelen. Na de Deltawerken zou deze duurzame vorm van energie vanuit Zeeland de wereld kunnen veroveren. Dat levert niet alleen groene groei en een mooi dividend op, maar ook banen in een regio die dat goed kan gebruiken. Het Witte Huis straks wellicht permanent blauw. foto Edwin Marlissa door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Het ene na het ande re met felle kleuren belichte monu ment duikt op in Vlissingen. Het 'Witte Huis' aan de Prins Hen- drikweg, op de Kenniswerf, kleur de afgelopen dinsdagavond eenma lig blauw om de intrek van ICT-be- drijf Atos te vieren. En dat leverde volgens manager Peter van Breuke- len zo veel leuke reacties op, dat hij gaat proberen om de spots per manent blauw licht te laten schij nen. „Het is er een mooi pand voor." Inspiratie voor de belichting haalde Van Breukelen bij de Tim merfabriek vandaan. Die is sinds kort elke avond groen uitgelicht, en soms ook paars. Vanaf decem ber wordt de fabriek ook van bin nenuit verlicht. En dan is er nog de blauwe belichting van de Zee vaartschool op de boulevard, al is die vanwege de renovatie, en de le lijke steigernetten, even uitgezet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 34