land
Nieuwe tarieven
Westerscheldetunnel
34
Zet niet in op onzeker
avontuur Borssele 2
Kenniswerf in kleur
te gast
(T)
o^o
Voordelige t-tag tarieven voor abonnees
Voordeel vanaf 150 passages per jaar
Hoogtegrens verruimd
Nieuw: speciaal tarief voor motorrijders
Nieuw: vier tolvrije dagen
zaterdag 26 november 2011
Tarieven per enkele passage inclusief 19% BTW, geldig voor 2012
Categorie
Standaard
t-tag*
Veelgebruikers
korting
lengte kleiner dan of gelijk aan 6 meter en een hoogte
kleiner dan of gelijk aan 3 meter
5,00
3,80
3,05
V J lengte groter dan 6 meter en een hoogte van het
trekkende voertuig kleiner dan of gelijk aan
3 meter
7,45
5,70
4,55
3 O-O- "O
lengte kleiner dan of gelijk aan 12 meter
en een hoogte groter dan 3 meter
18,20 13,90 11,15
@^rr 'o
lenate aroter dan 12
25,00 19,00 15,25
2,50
2,50 2,00
Diensten worden verleend conform de Algemene Voorwaarden Westerscheldetunnel.
Vaste klanten van de Westerscheldetunnel kunnen gebruikmaken van een t-tag: een elektronisch
apparaat waarmee het verschuldigde bedrag automatisch wordt afgeboekt. Abonnees kunnen
met een t-tag zónder te stoppen doorrijden bij de tolpoorten, 24 uur per dag. Bovendien geeft
het een vaste korting op elke passage. In 2012 gaan de standaardtarieven omhoog en blijven
de t-tag tarieven gelijk. Abonnees profiteren dus van een nog hogere korting.
Voor een t-tag abonnement ga naar www.mijnttag.nl
Abonnees die vaker dan 150 keer per jaar met hun t-tag door de Westerscheldetunnel rijden,
krijgen een veelgebruikerskorting. Begin 2011 is deze korting geïntroduceerd. Toen ging
de korting in na 200 passages per t-tag per jaar. Deze drempel wordt verlaagd naar 150,
waardoor abonnees eerder kunnen profiteren van de veelgebruikerskorting. Ook de korting
wordt verhoogd van 12,5 naar 20% ten opzichte van het t-tag tarief.
De veelgebruikerskorting:
- geldt vanaf de 151ste passage
- begint elk kalenderjaar weer op nul
- wordt per passage verrekend
- geldt per t-tag
- geldt voor alle categorieën
De hoogte en lengte van het voertuig bepalen het te betalen toltarief. Door de hoogtegrens van
2,50 meter te verhogen naar 3 meter, valt een groot deel van de voertuigen uit de bestaande
categorie 3 in een goedkopere categorie. Vooral kleine vrachtwagens, bestelbussen en
campers profiteren van deze nieuwe maatregel.
Vanaf 2012 is er een speciaal tarief voor motorrijders. Zij vallen niet meer in categorie 1 voor
personenauto's, maar in de nieuwe categorie 5. Alle motorrijders betalen 2,50 bij de kassa. Omdat
het detectiesysteem in het wegdek niet alle motoren herkent, zijn motorrijders, ook klanten met een
t-tag, vanwege de veiligheid verplicht om via de kassa te rijden!
Gratis naar de andere kant van de Westerschelde? Bijvoorbeeld voor familiebezoek of een
dagje winkelen inTemeuzen of Goes? Dat kan! In 2012 zijn er vier dagen waarop iedereen
de tunnel kan passeren zonder tol te betalen. Deze tolvrije dagen zijn: zaterdag 28 januari,
zaterdag 31 maart, zaterdag 29 september en zaterdag 24 november.
~r u im isj
WESTERSCHELDE
door Diederik Samsom, Tweede Kamerlid voor de PvdA
De aandeelhouders van
Delta staan voor een
van de belangrijkste be
slissingen in de geschie
denis van het nutsbedrijf. De
vraag is: Geven de aandeelhouders
de directie de gewenste ruimte
voor de miljoeneninvestering die
nodig is om het traject in de rich
ting van de tweede kerncentrale in
Borssele te starten? Een onzeker
traject, zonder de voor de bouw
benodigde partner, zonder zeker
heid dat de benodigde vergunning
ook wordt verkregen.
De discussie over kernenergie is
de afgelopen decennia uitputtend
gevoerd, maar de vraag die nu
voor ligt is, los van ieders overtui
ging over nut en noodzaak van
een nieuwe kerncentrale, vooral
een financiële. Is het verstandig
voor de aandeelhouders om te in
vesteren in een nieuwe kerncentra
le? Eén van de voordelen van kern
energie was altijd dat het relatief
goedkope energie realiseert. De for
se investeringen van miljarden per
centrale werden terugverdiend
door de lage operationele kosten
in de tientallen jaren dat de kern
centrale vervolgens draait.
Het zijn echter vooral die investe
ringskosten die de laatste jaren
flink zijn toegenomen. De twee
EPR's - het type reactor waar Del
ta haar oog op heeft laten vallen -
die nu worden gebouwd kampen
met miljarden aan kostenover-
schrijding. En het ongeluk in
Fukushima maakt het kostenplaat
je nog nadeliger. De wereld schrok
en tegen- én voorstanders van
kernenergie besloten om nog eens
goed naar de veiligheid van huidi
ge centrales te kijken en tevens te
bezien waar nieuwe centrales aan
moeten voldoen. Deze 'stresstes
ten' voor bestaande centrales zijn
inmiddels gedaan en leiden tot in
totaal vele honderden miljoenen
aan kostbare aanpassingen. Bin
nenkort beslist het IAEA welke
extra eisen er naar aanleiding van
Fukushima aan nieuwe centrales
moeten worden gesteld. De bouw
kosten voor kerncentrales zullen
verder stijgen en de toch al wanke
le businesscase wordt nog onzeker
der. Kan Delta zo'n risico wel ne
men? De vraag is vooral of Delta
dat risico wel moet willen nemen.
Na Fukushima gebeurde er meer.
De discussie over kernenergie is
snel gekanteld. Duitsland en Zwit
serland besloten om kernenergie
uit te faseren, in België zijn forme
rende partijen hetzelfde van plan
en zelfs in Frankrijk meent nu 77
procent van de mensen dat af
scheid genomen moet worden van
kernenergie. Het zal hoe dan ook
tot een grote verschuiving van de
energie investeringen leiden.
Daarom is het in mijn ogen ver
standiger om niet in te zetten op
het onzekere avontuur dat Borsse
le 2 heet, maar te zorgen dat op
een andere manier de C02-vrije
ambitie van Delta wordt bereikt.
En dat te doen door in te zetten
op punten waar Zeeland sterk in
is. Dus, zet in op biomassa die via
de Zeeuwse havens aangevoerd
kan worden. Zet op de windrijke
Zeeuwse eilanden, mits goed inge
past, windmolens neer. Zorg dat
in de Zeeuwse delta getijdenener-
gie écht van de grond komt. En
ook de kilometerslange scheidin
gen van zout en zoet water moge
lijkheden om osmose-energie te
ontwikkelen. Na de Deltawerken
zou deze duurzame vorm van
energie vanuit Zeeland de wereld
kunnen veroveren.
Dat levert niet alleen groene groei
en een mooi dividend op, maar
ook banen in een regio die dat
goed kan gebruiken.
Het Witte Huis straks wellicht permanent blauw. foto Edwin Marlissa
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - Het ene na het ande
re met felle kleuren belichte monu
ment duikt op in Vlissingen.
Het 'Witte Huis' aan de Prins Hen-
drikweg, op de Kenniswerf, kleur
de afgelopen dinsdagavond eenma
lig blauw om de intrek van ICT-be-
drijf Atos te vieren. En dat leverde
volgens manager Peter van Breuke-
len zo veel leuke reacties op, dat
hij gaat proberen om de spots per
manent blauw licht te laten schij
nen. „Het is er een mooi pand
voor." Inspiratie voor de belichting
haalde Van Breukelen bij de Tim
merfabriek vandaan. Die is sinds
kort elke avond groen uitgelicht,
en soms ook paars. Vanaf decem
ber wordt de fabriek ook van bin
nenuit verlicht. En dan is er nog
de blauwe belichting van de Zee
vaartschool op de boulevard, al is
die vanwege de renovatie, en de le
lijke steigernetten, even uitgezet.