auto5 Evoque maakt blikveld ruimer Nieuwe Honda Civic Kwestie van rekenen voelt een stuk veiliger bij de Lancia Ypsilon TmEMEmm vrijdag 25 november 2011 In Engeland worden fantasievolle en trendy auto's gebouwd. Want wat Mini in het compacte segment bewerkstelligde, doet Range Rover nu onder de crossovers. door Tony Vos Evoque heet de Mini onder de Range Rovers, die het segment aardig op fleurt. Naast de meer traditionele vijf- deurs levert het merk een driedeurs, die door zijn sterker naar achteren aflopen de daklijn Coupé wordt genoemd. Evoque staat op het onderstel van de Land Rover Freelander, maar daar is zo veel aan veran derd, dat een ander rijgedrag is verkregen. Bij het horen van de naam Range Rover wordt een bepaalde verwachting gewekt met betrekking tot de vormgeving. En dat maakt de Evoque waar. De verhoudingen kloppen, het front laat over zijn afkomst geen twijfel bestaan en ook de wat meer hoekige achterkant sluit bij het klassieke merkbeeld aan Toch is de Evoque allesbehal ve klassiek. 'Comtemporary' zeggen ze dan aan de andere kant van de Noordzee, om de moderne, trendy uitstraling van de auto te benadrukken. Range Rover biedt volop keuzemogelijkhe den. Allereerst bij de lakkleuren, een even tuele contrastkleur voor het dak, een veel heid aan wielen en bovendien drie uitrus tingsvarianten, waarmee verschillende ac- Range Rover Evoque Coupé 2.2 Een trendy, compacte crossover. Bagage 550- 1350 liter. Gewicht 1605 kg. Diesel 2.2 1,150 pk. Vanaf 43.900 euro, TD4 Prestige 56.900 euro. Plus: uitstraling, rijgedrag, combinatiemogelijkheden Min: prijs met toeters en bellen. centen worden bepaald. Bijvoorbeeld zwart (Dynamic) of aluminiumkleurig (Prestige) aan de buitenkant. Wie durft, kan van de Evoque een gewaagde combinatie maken. Laten we hopen dat de auto ook op dit vlak de Mini volgt. Het geteste donkergrijze exemplaar mag aan de buitenkant wat gewoontjes overkomen, het interieur maakt het helemaal goed. Het leer van het meubilair in de tint abricot (Tan Oxford) contrasteert geweldig met de donkerbruine bovenzijde van het dash board (Espresso) en de bijna witte onder- grondkleur (Ivory Oxford), die ook op de portierpanelen terugkomt. Een echt poets interieur, dat door de liefhebber iedere zater dag met plezier wordt schoongemaakt. Voor al die anderen levert Range Rover ook ge woon zwart, pardon, Ebony Oxford. Op dit moment is er slechts één benzinemo Alle merkwaarden van Range Rover zijn bij de Evoque compacter gemaakt. foto's Automedia tor, standaard gekoppeld aan een automaat en vierwielaandrijving. De dieselkeuze is veel groter, in dit geval een 2.2 liter vierpit- ter met handbak en aandrijving op alle wie len. Met een vermogen van 150 pk en vooral een koppel van 400 Nm overtuigt de kracht bron meteen. Al bij laag toerental is er vol op enthousiasme en dat levert bij de specifi caties een topsnelheid op van 185 kilometer per uur en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,8 seconden. Het gemiddelde brandstof verbruik is met 1 op 13 normaal. De wijzigingen ten opzichte van het Freelan- der-onderstel zijn in het rijgedrag goed te merken. Alleen al door de lagere carrosserie ligt het zwaartepunt gunstiger. Verder staan zowel voor als achter de wielen verder uit el kaar en dat levert winst bij de rijstabiliteit. Het maakt dat de Evoque vooral als een nor male personenauto aanvoelt. Met de.bestu ring en bediening is eveneens weinig mis. Wie gadgets wil kunnen kiezen, is bij Ran ge Rover aan het juiste adres. De prijslijst biedt enorm veel mogelijkheden. Een top per is het gigantische glazen dak, dat vooral voor de achterpassagiers een geweldige ver ruiming van het blikveld geeft. De mensen achterin zitten overigens uitstekend en heb ben redelijk wat ruimte, al is het bij de Coupé een beetje klauteren om er te ko men. We missen helaas een comfortverho- gende middenarmleuning. De vanafprijs van de Range Rover Evoque is met 42.900 euro schappelijk. Daar komt al meteen 1000 euro bij voor de Coupé. Vier wielaandrijving erbij, een rijker uitrustings niveau en de auto klimt met een paar opties ineens naar de 60.000 euro. En nu maar afwachten of Range Rover daad werkelijk een Mini-effect veroorzaakt. Vanaf 38.900 euro, 2.0 TDI Pro line 50.450 euro. CONCURRENT •Audi Nieuwkomer in het segment en uitbreiding van het Audi SUV-programma naar bene den. Bagage 460-1365 liter. Gewicht 1560 kg. Diesel 2.0 1,177 pk. Plus: automaat standaard, vijfdeurs, afwerking. Min: weinig verrassende vormgeving. CONCURRENT BMW X1 Begeeft zich tussen de SUVs en stationwagons in en kan naar keuze met twee- of vier wielaandrijving worden geko zen. Bagage 420-1350 liter. Gewicht 1560 kg. Diesel 2.0 I, 204 pk. Plus: onderstel, krachtige motor, standaard vijfdeurs. Min: uitstraling, materiaalgebruik interieur. Plus: prijsstelling, brandstofverbruik, merkidentiteit. Min: formaat. CONCURRENTMini Countryman Cooper Een compacte SUV met een echte Mini-uitstraling en al lerhande mogelijkheden om het model aan te kleden. Ba gage 450-1170 liter. Ge wicht 1395 kg. Diesel 2.0 I, 143 pk. door Willem de Volder De nieuwe Honda Civic rijdt beduidend beter dan de vo rige generatie. Bij een test van beide versies op exact hetzelf de traject vertaalden de verschillen zich vooral in een veiliger gevoel. Bijna alle onderdelen van de ne gende generatie Honda Civic zijn nieuw ontwikkeld. De meest op merkelijke verschillen met de voor ganger zijn het stuurgedrag, de wegligging en de kwaliteit van het interieur. In de carrosserie zijn niet direct de vloeiende lijnen van een vliegtuig herkenbaar - dat als voorbeeld heeft gediend - maar het exterieur oogt wel strak, zeker de voorkant. De achterkant, vooral de achter lichten, lijken er een beetje opge plakt. De spoiler boven de achter ruit ontneemt enigszins het zicht naar achter. Het cockpitgevoel komt in het inte rieur goed tot zijn recht. Wel is er een overdaad aan lichtgevende units, in blauw of groen. Laatstge noemde als de diesel in de zuinige Econ-modus staat. Opmerkelijk is het tweede beeldscherm onder de voorruit. Daarop worden de navi- gatiecommando's uit het hoofd- scherm herhaald. De 1.8 liter benzine- en 2.2 liter die selmotor werden getest. Die laat ste is in ons land goed voor 20 pro cent fiscale bijtelling. Beide uitvoe ringen, respectievelijk met 142 en 150 pk (+10 ten opzichte van de vo rige versies), zijn geen krachtpat sers, maar staan wel borg voor een heel aangenaam rijgedrag. De nieuwe Civic komt begin 2012 uitsluitend als vijfdeurs hatchback op de markt. De vanafprijs be draagt 18.990 euro (1.41 S benzine, 20 procent bijtelling), de i.8i kost 3 mille meer. De 2.2 liter diesel is er vanaf 26.990 euro (Business Mode). Een kleinere dieselmotor is in de maak. Honda Civic: veiliger. foto WdeV door Willem de Volder Lancia legt voortaan ook een viercilinder 1.2 liter benzine motor in de Ypsilon. Ook is het model als Black8cRed en Silver verkrijgbaar. Leverden de Italianen hun compac te Ypsilon uitsluitend met een 0.9 liter T\vinAir-motor, met de 1.2 liter benzinemotor komen er vier inplaats van twee cilinders tot leven in het model. De motor is 69 pk sterk en dat is beduidend minder dan de 85 pk van de TwinAir. Bovendien is de laatstge noemde goed voor 14 procent fisca le bijtelling, terwijl de viercilinder 20 procent fiscaal voordeel biedt en vrijgesteld is van bpm. Verschillen definiëren is niet moei Lancia Ypsilon: rekenen, foto WdeV lijk. De TWinAir heeft meer vermo gen en koppel (145 Nm tegenover 102 Nm), maar is wat duurder. Kij kend naar de instappers van beide uitvoeringen, is er een basisprijs van 12.900 euro voor de 1.2 liter viercilinder, tegenover 13.900 euro voor de 0.9 liter TwinAir. Een kwestie van rekenen, omdat voor de viercilinder wegenbelasting be taald moet worden en TwinAir is vrijgesteld! De 1.2 liter presteert redelijk in de stadse praktijk. Nee, topprestaties heeft die uitvoering niet in huis. De TwinAir is temperamentvoller (11,9 seconden van 0 tot 100 kilo meter per uur), maar dat neemt niet weg dat in ons vlakke land de compacte Ypsilon met 1.2 liter vier cilinder (van 0 tot 100 in 14,5 se conden) tot voldoende prestaties in staat is. Lancia levert de Ypsilon als Silver, de overige gradaties zijn Black8cRed, Gold en Platinum. Standaard hebben ze alle vijf deu ren, airco en een radio/cd/MP3- speler. Ook centrale portierver grendeling en elektrisch verstelba re buitenspiegels zijn onder meer standaard. Het interieurcomfort is Lancia waardig. Nostalgische camper Volkswagen te koop Via het campercentrum van im porteur Pon is de VW Transpor ter uit de tweede generatie weer te koop vanaf 32.425 euro. In Brazi lië loopt het model uit de jaren ze ventig nog dagelijks van de band. Door op papier gebruikte exem plaren te importeren, kunnen ze hier op kenteken worden gezet. Belastingvrijstelling klassiekers voortgezet Auto's vanaf bouwjaar 1987 krij gen belastingvrijstelling. De grens van 25 jaar gaat naar 30 jaar in de komende 5 jaar. Dat betekent dat een auto uit 1987 vrijstelling krijgt als deze 26 jaar oud wordt, uit 1988 bij 27 jaar en zo verder. Klas siekers op diesel of lpg krijgen wel een brandstoftoeslag. Peugeot lanceert de 107 Black&Silver De 107 Black&Silver van Peugeot, gebaseerd op de XS-uitvoering, is een kleine, betaalbare en toch extra aangeklede auto. Vanaf 11.250 euro met airco, audio, toe- renteller en leer op stuur en pook. Privacy Glass, lichtmetalen wie len en metaallak horen er ook bij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63