auto5
Evoque maakt
blikveld ruimer
Nieuwe Honda Civic Kwestie van rekenen
voelt een stuk veiliger bij de Lancia Ypsilon
TmEMEmm
vrijdag 25 november 2011
In Engeland worden fantasievolle en trendy auto's gebouwd. Want wat
Mini in het compacte segment bewerkstelligde, doet Range Rover nu
onder de crossovers.
door Tony Vos
Evoque heet de Mini onder de Range
Rovers, die het segment aardig op
fleurt. Naast de meer traditionele vijf-
deurs levert het merk een driedeurs,
die door zijn sterker naar achteren aflopen
de daklijn Coupé wordt genoemd. Evoque
staat op het onderstel van de Land Rover
Freelander, maar daar is zo veel aan veran
derd, dat een ander rijgedrag is verkregen.
Bij het horen van de naam Range Rover
wordt een bepaalde verwachting gewekt
met betrekking tot de vormgeving. En dat
maakt de Evoque waar. De verhoudingen
kloppen, het front laat over zijn afkomst
geen twijfel bestaan en ook de wat meer
hoekige achterkant sluit bij het klassieke
merkbeeld aan Toch is de Evoque allesbehal
ve klassiek. 'Comtemporary' zeggen ze dan
aan de andere kant van de Noordzee, om de
moderne, trendy uitstraling van de auto te
benadrukken.
Range Rover biedt volop keuzemogelijkhe
den. Allereerst bij de lakkleuren, een even
tuele contrastkleur voor het dak, een veel
heid aan wielen en bovendien drie uitrus
tingsvarianten, waarmee verschillende ac-
Range Rover Evoque Coupé 2.2
Een trendy, compacte crossover. Bagage 550-
1350 liter. Gewicht 1605 kg. Diesel 2.2 1,150 pk.
Vanaf 43.900 euro, TD4 Prestige 56.900 euro.
Plus: uitstraling, rijgedrag, combinatiemogelijkheden
Min: prijs met toeters en bellen.
centen worden bepaald. Bijvoorbeeld zwart
(Dynamic) of aluminiumkleurig (Prestige)
aan de buitenkant. Wie durft, kan van de
Evoque een gewaagde combinatie maken.
Laten we hopen dat de auto ook op dit vlak
de Mini volgt.
Het geteste donkergrijze exemplaar mag aan
de buitenkant wat gewoontjes overkomen,
het interieur maakt het helemaal goed. Het
leer van het meubilair in de tint abricot
(Tan Oxford) contrasteert geweldig met de
donkerbruine bovenzijde van het dash
board (Espresso) en de bijna witte onder-
grondkleur (Ivory Oxford), die ook op de
portierpanelen terugkomt. Een echt poets
interieur, dat door de liefhebber iedere zater
dag met plezier wordt schoongemaakt. Voor
al die anderen levert Range Rover ook ge
woon zwart, pardon, Ebony Oxford.
Op dit moment is er slechts één benzinemo
Alle merkwaarden van Range Rover zijn bij de Evoque compacter gemaakt. foto's Automedia
tor, standaard gekoppeld aan een automaat
en vierwielaandrijving. De dieselkeuze is
veel groter, in dit geval een 2.2 liter vierpit-
ter met handbak en aandrijving op alle wie
len. Met een vermogen van 150 pk en vooral
een koppel van 400 Nm overtuigt de kracht
bron meteen. Al bij laag toerental is er vol
op enthousiasme en dat levert bij de specifi
caties een topsnelheid op van 185 kilometer
per uur en een acceleratie van 0 tot 100 in
10,8 seconden. Het gemiddelde brandstof
verbruik is met 1 op 13 normaal.
De wijzigingen ten opzichte van het Freelan-
der-onderstel zijn in het rijgedrag goed te
merken. Alleen al door de lagere carrosserie
ligt het zwaartepunt gunstiger. Verder staan
zowel voor als achter de wielen verder uit el
kaar en dat levert winst bij de rijstabiliteit.
Het maakt dat de Evoque vooral als een nor
male personenauto aanvoelt. Met de.bestu
ring en bediening is eveneens weinig mis.
Wie gadgets wil kunnen kiezen, is bij Ran
ge Rover aan het juiste adres. De prijslijst
biedt enorm veel mogelijkheden. Een top
per is het gigantische glazen dak, dat vooral
voor de achterpassagiers een geweldige ver
ruiming van het blikveld geeft. De mensen
achterin zitten overigens uitstekend en heb
ben redelijk wat ruimte, al is het bij de
Coupé een beetje klauteren om er te ko
men. We missen helaas een comfortverho-
gende middenarmleuning.
De vanafprijs van de Range Rover Evoque is
met 42.900 euro schappelijk. Daar komt al
meteen 1000 euro bij voor de Coupé. Vier
wielaandrijving erbij, een rijker uitrustings
niveau en de auto klimt met een paar opties
ineens naar de 60.000 euro.
En nu maar afwachten of Range Rover daad
werkelijk een Mini-effect veroorzaakt.
Vanaf 38.900 euro, 2.0 TDI Pro line 50.450 euro.
CONCURRENT •Audi
Nieuwkomer in het segment
en uitbreiding van het Audi
SUV-programma naar bene
den. Bagage 460-1365 liter.
Gewicht 1560 kg.
Diesel 2.0 1,177 pk.
Plus: automaat standaard, vijfdeurs, afwerking.
Min: weinig verrassende vormgeving.
CONCURRENT BMW X1
Begeeft zich tussen de SUVs
en stationwagons in en kan
naar keuze met twee- of vier
wielaandrijving worden geko
zen. Bagage 420-1350 liter.
Gewicht 1560 kg. Diesel
2.0 I, 204 pk.
Plus: onderstel, krachtige motor, standaard vijfdeurs.
Min: uitstraling, materiaalgebruik interieur.
Plus: prijsstelling, brandstofverbruik, merkidentiteit.
Min: formaat.
CONCURRENTMini Countryman Cooper
Een compacte SUV met een
echte Mini-uitstraling en al
lerhande mogelijkheden om
het model aan te kleden. Ba
gage 450-1170 liter. Ge
wicht 1395 kg. Diesel 2.0 I,
143 pk.
door Willem de Volder
De nieuwe Honda Civic rijdt
beduidend beter dan de vo
rige generatie. Bij een test
van beide versies op exact hetzelf
de traject vertaalden de verschillen
zich vooral in een veiliger gevoel.
Bijna alle onderdelen van de ne
gende generatie Honda Civic zijn
nieuw ontwikkeld. De meest op
merkelijke verschillen met de voor
ganger zijn het stuurgedrag, de
wegligging en de kwaliteit van het
interieur.
In de carrosserie zijn niet direct de
vloeiende lijnen van een vliegtuig
herkenbaar - dat als voorbeeld
heeft gediend - maar het exterieur
oogt wel strak, zeker de voorkant.
De achterkant, vooral de achter
lichten, lijken er een beetje opge
plakt. De spoiler boven de achter
ruit ontneemt enigszins het zicht
naar achter.
Het cockpitgevoel komt in het inte
rieur goed tot zijn recht. Wel is er
een overdaad aan lichtgevende
units, in blauw of groen. Laatstge
noemde als de diesel in de zuinige
Econ-modus staat. Opmerkelijk is
het tweede beeldscherm onder de
voorruit. Daarop worden de navi-
gatiecommando's uit het hoofd-
scherm herhaald.
De 1.8 liter benzine- en 2.2 liter die
selmotor werden getest. Die laat
ste is in ons land goed voor 20 pro
cent fiscale bijtelling. Beide uitvoe
ringen, respectievelijk met 142 en
150 pk (+10 ten opzichte van de vo
rige versies), zijn geen krachtpat
sers, maar staan wel borg voor een
heel aangenaam rijgedrag.
De nieuwe Civic komt begin 2012
uitsluitend als vijfdeurs hatchback
op de markt. De vanafprijs be
draagt 18.990 euro (1.41 S benzine,
20 procent bijtelling), de i.8i kost
3 mille meer. De 2.2 liter diesel is
er vanaf 26.990 euro (Business
Mode). Een kleinere dieselmotor
is in de maak.
Honda Civic: veiliger. foto WdeV
door Willem de Volder
Lancia legt voortaan ook een
viercilinder 1.2 liter benzine
motor in de Ypsilon. Ook is
het model als Black8cRed en Silver
verkrijgbaar.
Leverden de Italianen hun compac
te Ypsilon uitsluitend met een
0.9 liter T\vinAir-motor, met de
1.2 liter benzinemotor komen er
vier inplaats van twee cilinders tot
leven in het model. De motor is
69 pk sterk en dat is beduidend
minder dan de 85 pk van de
TwinAir. Bovendien is de laatstge
noemde goed voor 14 procent fisca
le bijtelling, terwijl de viercilinder
20 procent fiscaal voordeel biedt
en vrijgesteld is van bpm.
Verschillen definiëren is niet moei
Lancia Ypsilon: rekenen, foto WdeV
lijk. De TWinAir heeft meer vermo
gen en koppel (145 Nm tegenover
102 Nm), maar is wat duurder. Kij
kend naar de instappers van beide
uitvoeringen, is er een basisprijs
van 12.900 euro voor de 1.2 liter
viercilinder, tegenover 13.900 euro
voor de 0.9 liter TwinAir. Een
kwestie van rekenen, omdat voor
de viercilinder wegenbelasting be
taald moet worden en TwinAir is
vrijgesteld!
De 1.2 liter presteert redelijk in de
stadse praktijk. Nee, topprestaties
heeft die uitvoering niet in huis.
De TwinAir is temperamentvoller
(11,9 seconden van 0 tot 100 kilo
meter per uur), maar dat neemt
niet weg dat in ons vlakke land de
compacte Ypsilon met 1.2 liter vier
cilinder (van 0 tot 100 in 14,5 se
conden) tot voldoende prestaties
in staat is. Lancia levert de Ypsilon
als Silver, de overige gradaties zijn
Black8cRed, Gold en Platinum.
Standaard hebben ze alle vijf deu
ren, airco en een radio/cd/MP3-
speler. Ook centrale portierver
grendeling en elektrisch verstelba
re buitenspiegels zijn onder meer
standaard. Het interieurcomfort is
Lancia waardig.
Nostalgische camper
Volkswagen te koop
Via het campercentrum van im
porteur Pon is de VW Transpor
ter uit de tweede generatie weer
te koop vanaf 32.425 euro. In Brazi
lië loopt het model uit de jaren ze
ventig nog dagelijks van de band.
Door op papier gebruikte exem
plaren te importeren, kunnen ze
hier op kenteken worden gezet.
Belastingvrijstelling
klassiekers voortgezet
Auto's vanaf bouwjaar 1987 krij
gen belastingvrijstelling. De grens
van 25 jaar gaat naar 30 jaar in de
komende 5 jaar. Dat betekent dat
een auto uit 1987 vrijstelling krijgt
als deze 26 jaar oud wordt, uit
1988 bij 27 jaar en zo verder. Klas
siekers op diesel of lpg krijgen
wel een brandstoftoeslag.
Peugeot lanceert
de 107 Black&Silver
De 107 Black&Silver van Peugeot,
gebaseerd op de XS-uitvoering, is
een kleine, betaalbare en toch
extra aangeklede auto. Vanaf
11.250 euro met airco, audio, toe-
renteller en leer op stuur en pook.
Privacy Glass, lichtmetalen wie
len en metaallak horen er ook bij.