CX-5 biedt rijgenot met functionaliteit auto3 MAZDA Compacte crossover SUV is sportieve aanwinst vrijdag 25 november 2011 'mmmsmmm Mazda voegt de CX-5 toe aan haar modellijn. De compacte crossover SUV is van bumper tot bumper nieuw ontwikkeld. Onderhuids is de auto voorzien van de zogenaamde Sky- Activ-technologieën, een nieu we, innovatieve aanpak van het Japanse merk. De nieuwkomer staat vanaf half februari in de showroom. door Willem de Volder We kregen de kans om in zuid-Italië als een van de eer sten in Europa kennis te maken met de CX-5. Niet alleen de tech neuten waren overgekomen, ook designer Masashi Nakayama had de vlucht vanuit Japan gemaakt. Hij legde het accent op Mazda's nieuwe designtaai Kodo, wat staat voor 'Ziel van Beweging'. Overi gens is die niet helemaal nieuw want de carrosserielijnen waarop hij wees, zagen we al in Mazda's prototypes Minagi en Shinari. Het uitgangspunt was het neerzet ten van een sportieve compacte SUV en daarin is Mazda geslaagd. De neus, die straks ook wordt toe gepast op een nieuwe generatie modellen van het merk, is krach tig. De vijfpunts grille loopt als het ware door de koplampen heen. Optisch maakt het de auto breder. De achterspoiler onderstreept het dynamische karakter en de lijnen in de carrosserie aan de zijkant be krachtigen de uitstraling. De ach terklep is fors en mensen met een lengte van boven de 1,80 meter moeten op hun hoofd letten. Naka yama werd er op gewezen en maakte er een notitie van zodat de hoogte voor de Europeanen wel licht iets naar boven wordt bijge steld. Als de achterklep wordt ge opend of gesloten gaat de hoeden- plank automatisch mee. Mazda noemt dat Karakuri. Dat staat voor 'truc' of'mechanisme'. Praktisch is het zeker. Handig: de hoeden- plank past naadloos onder de laad vloer in de bagageruimte. In het interieur is alles in het werk gesteld om ruimte te creëren. Vier golftassen passen met gemak in het 503 liter grote bagagecomparti ment. Dat is inclusief de opberg ruimte onder de laadvloer. De ach terbank is in delen neerklapbaar (4:2:4). Alles neerklappen, in som mige uitvoeringen is een druk op een knop voldoende, zorgt voor een vlakke laadvloer. Voordat we de weg op gaan, moe ten we enkele verontschuldigin- De grote achterklep van de Mazda CX- ruimte. Mazda CX-5 heeft een uitstekende wegligging. foto's Willem de Volder Wheel Drive). We kregen de krachtige vierwiel aangedreven ver sie met automaat mee en die laat weinig te wensen over. Ook in de diesels zorgen slimme toepassin gen voor een laag verbruik (4,5 l/ioo km) en een C02-uitstoot van 119 g/km. Het is deze diesel Het interieur van het pre-productiemodel is niet geheel representatief voor de definitieve versie. die het meest bekoort. Vanuit stil stand in 8,8 seconden naar de 100 km/u snellen is uitstekend en daar voor is in de High Power de dubbe le turbo mede verantwoordelijk De diesel is stil en anticipeert goed op de bevelen van het gaspedaal. Het stop/start-systeem reageert ra zend snel. De wegligging is goed, het onder stel van de CX-5 balanceert tussen comfort en sportief Het zicht rondom kreeg veel aandacht in het kader van de veiligheid, want ook dat blijft een issue. In de smalle Ita liaanse straatjes kwam dat goed van pas. Is de zit achter het stuur uitstekend, ook achterin hebben we de ruimte gecheckt. Met de be nen over elkaar is misschien wat overdreven maar er is ook voor lan gere mensen volop zitcomfort. Concluderend kunnen we zeggen dat Mazda een uitstekende cross over toevoegt aan haar modellijn. Maar dat ze de auto als het ware opnieuw hebben uitgevonden, zo als Mazda ons wil doen geloven, dat gaat te ver. Mazda gaat de CX-5 2.0 met zes- bak leveren vanaf van 25.990 euro (20 procent bijtelling). Vierwie- laandrijving met automaat kost 7200 euro meer. Er is van de 2.0 li ter benzine ook een Business uit voering vanaf 29.990 euro. De prij zen van de diesels volgen later. De neus van de CX-5 staat in de toekomst model voor meerdere Mazda's. de 2 benzinemotor (160 pk) met handgeschakelde zesbak maken we fysiek kennis met SkyActiv. De ze motor is nieuw ontwikkeld. Ten opzichte van de vorige tweeli ter benzinemotor is hij tien pro cent lichter. De interne frictie is verminderd en de motor heeft een extreem hoge compressieverhou- ding van 14:1. Bovendien draagt het gebruik van sterke, lichtge wicht materialen in carrosserie en stoelen (-100 kg) bij aan betere prestaties, vermindering van brandstofverbruik en C02-uit- stoot (139 g/km). Deze tweeliter met handbak is goed voor een bij- telling van 20 procent. In 9,0 secon den sprint de CX-5 naar 100 km/u. De handbak schakelt uitermate prettig en de motor vraagt om een hoog toerental. Windgeruis laat zich horen. Ook de 2.2 liter diesel is nieuw en komt er in twee ver sies, 150 pk en 175 pk High Power (laatstgenoemde alleen met All gen aanhoren. Die hadden betrek king op de afwerking van het inte rieur. We kregen nameUjk pre-pro- ductiemodellen voorgeschoteld en aan piepjes, kraakjes en een rare dop op het stuur moeten we maar geen aandacht schenken. Door te stappen in de CX-5 met 5 biedt toegang tot een forse bagage-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 61