CX-5 biedt rijgenot met functionaliteit
auto3
MAZDA Compacte crossover SUV is sportieve aanwinst
vrijdag 25 november 2011
'mmmsmmm
Mazda voegt de CX-5 toe aan
haar modellijn. De compacte
crossover SUV is van bumper
tot bumper nieuw ontwikkeld.
Onderhuids is de auto voorzien
van de zogenaamde Sky-
Activ-technologieën, een nieu
we, innovatieve aanpak van het
Japanse merk. De nieuwkomer
staat vanaf half februari in de
showroom.
door Willem de Volder
We kregen de kans
om in zuid-Italië
als een van de eer
sten in Europa
kennis te maken
met de CX-5. Niet alleen de tech
neuten waren overgekomen, ook
designer Masashi Nakayama had
de vlucht vanuit Japan gemaakt.
Hij legde het accent op Mazda's
nieuwe designtaai Kodo, wat staat
voor 'Ziel van Beweging'. Overi
gens is die niet helemaal nieuw
want de carrosserielijnen waarop
hij wees, zagen we al in Mazda's
prototypes Minagi en Shinari.
Het uitgangspunt was het neerzet
ten van een sportieve compacte
SUV en daarin is Mazda geslaagd.
De neus, die straks ook wordt toe
gepast op een nieuwe generatie
modellen van het merk, is krach
tig. De vijfpunts grille loopt als het
ware door de koplampen heen.
Optisch maakt het de auto breder.
De achterspoiler onderstreept het
dynamische karakter en de lijnen
in de carrosserie aan de zijkant be
krachtigen de uitstraling. De ach
terklep is fors en mensen met een
lengte van boven de 1,80 meter
moeten op hun hoofd letten. Naka
yama werd er op gewezen en
maakte er een notitie van zodat de
hoogte voor de Europeanen wel
licht iets naar boven wordt bijge
steld. Als de achterklep wordt ge
opend of gesloten gaat de hoeden-
plank automatisch mee. Mazda
noemt dat Karakuri. Dat staat voor
'truc' of'mechanisme'. Praktisch is
het zeker. Handig: de hoeden-
plank past naadloos onder de laad
vloer in de bagageruimte.
In het interieur is alles in het werk
gesteld om ruimte te creëren. Vier
golftassen passen met gemak in
het 503 liter grote bagagecomparti
ment. Dat is inclusief de opberg
ruimte onder de laadvloer. De ach
terbank is in delen neerklapbaar
(4:2:4). Alles neerklappen, in som
mige uitvoeringen is een druk op
een knop voldoende, zorgt voor
een vlakke laadvloer.
Voordat we de weg op gaan, moe
ten we enkele verontschuldigin-
De grote achterklep van de Mazda CX-
ruimte.
Mazda CX-5 heeft een uitstekende wegligging. foto's Willem de Volder
Wheel Drive). We kregen de
krachtige vierwiel aangedreven ver
sie met automaat mee en die laat
weinig te wensen over. Ook in de
diesels zorgen slimme toepassin
gen voor een laag verbruik (4,5
l/ioo km) en een C02-uitstoot
van 119 g/km. Het is deze diesel
Het interieur van het pre-productiemodel is niet geheel representatief voor de definitieve versie.
die het meest bekoort. Vanuit stil
stand in 8,8 seconden naar de 100
km/u snellen is uitstekend en daar
voor is in de High Power de dubbe
le turbo mede verantwoordelijk
De diesel is stil en anticipeert goed
op de bevelen van het gaspedaal.
Het stop/start-systeem reageert ra
zend snel.
De wegligging is goed, het onder
stel van de CX-5 balanceert tussen
comfort en sportief Het zicht
rondom kreeg veel aandacht in het
kader van de veiligheid, want ook
dat blijft een issue. In de smalle Ita
liaanse straatjes kwam dat goed
van pas. Is de zit achter het stuur
uitstekend, ook achterin hebben
we de ruimte gecheckt. Met de be
nen over elkaar is misschien wat
overdreven maar er is ook voor lan
gere mensen volop zitcomfort.
Concluderend kunnen we zeggen
dat Mazda een uitstekende cross
over toevoegt aan haar modellijn.
Maar dat ze de auto als het ware
opnieuw hebben uitgevonden, zo
als Mazda ons wil doen geloven,
dat gaat te ver.
Mazda gaat de CX-5 2.0 met zes-
bak leveren vanaf van 25.990 euro
(20 procent bijtelling). Vierwie-
laandrijving met automaat kost
7200 euro meer. Er is van de 2.0 li
ter benzine ook een Business uit
voering vanaf 29.990 euro. De prij
zen van de diesels volgen later.
De neus van de CX-5 staat in de toekomst model voor meerdere Mazda's.
de 2 benzinemotor (160 pk) met
handgeschakelde zesbak maken
we fysiek kennis met SkyActiv. De
ze motor is nieuw ontwikkeld.
Ten opzichte van de vorige tweeli
ter benzinemotor is hij tien pro
cent lichter. De interne frictie is
verminderd en de motor heeft een
extreem hoge compressieverhou-
ding van 14:1. Bovendien draagt
het gebruik van sterke, lichtge
wicht materialen in carrosserie en
stoelen (-100 kg) bij aan betere
prestaties, vermindering van
brandstofverbruik en C02-uit-
stoot (139 g/km). Deze tweeliter
met handbak is goed voor een bij-
telling van 20 procent. In 9,0 secon
den sprint de CX-5 naar 100 km/u.
De handbak schakelt uitermate
prettig en de motor vraagt om een
hoog toerental. Windgeruis laat
zich horen. Ook de 2.2 liter diesel
is nieuw en komt er in twee ver
sies, 150 pk en 175 pk High Power
(laatstgenoemde alleen met All
gen aanhoren. Die hadden betrek
king op de afwerking van het inte
rieur. We kregen nameUjk pre-pro-
ductiemodellen voorgeschoteld en
aan piepjes, kraakjes en een rare
dop op het stuur moeten we maar
geen aandacht schenken.
Door te stappen in de CX-5 met
5 biedt toegang tot een forse bagage-