Trein van grote roem net gemist Samenspelen is voor L'Hoir puur plezier fn^ddeibTg6"1 FOLK Eric Andersen treedt morgen op in Razzmatazz agenda Vervorst schrijft ZON-compositie vrijdag 25 november 2011 Weblog over pas verschenen Zeeuwse boeken 13 Kijk op www.pzc.nl/zeelandgeboekt ^7 f 7 complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. door René de Dreu Eric Andersen ademt mu ziekgeschiedenis. Een pio nier met een basis in de Amerikaanse Greenwich Village folktraditie van de jaren zestig. „We hebben de muziek en muzikanten een vrijheid gegeven om verder te gaan." Morgen treedt Andersen op in Razzmatazz in Oost-Souburg. Folk, country, rock, blues en spo- ken-word gaan bij hem hand in hand. Een grootheid, cultmuzi- kant en icoon in de wereld van sin ger-songwriters, tijdgenoot en vriend van veel muzikale groothe den. Bijna zeventig maar nog erg actief Andersen: „Ik moet vooruit kijken, teruggaan kan nooit. Tijd is, net als zwaartekracht, de groot ste onzichtbare bepalende kracht in het leven en als kunstenaar moet je het onzichtbare zichtbaar te maken." Vijftig jaar 'in het vak', maar nog steeds erg druk met zijn muziek en alles wat daar in zijn visie voor komt kijken.Een vergelijking met de even oude en actieve Bob Dylan dringt zich dus gemakkelijk op, ook omdat beide singer-song writers in dezelfde tijd hun car rière in dezelfde folkclubs van Greenwich Village begonnen. De zelfde voorbeelden, dezelfde rebel lie ook en invloeden van schrijvers als Ginsburg, Kerouac, Ferlinghet- ti, Rimbaud en Baudelaire. Dylan die ooit opmerkte dat Eric Ander son één van de beste songwriters was en het Andersen/Fjled/Danko- album uit 1992 als zijn all time fa vourite bestempelde. Maar waar Dylan de roem kreeg toebedeeld, bleef Andersen als een cultzanger, poëet en schrijver in de schaduw. Andersen woont tegenwoordig in Nederland met vrouw, zangeres en filosofe Inge Bakkenes. „Altijd Eric Andersen: „Ik moet vooruitkijken, teruggaan kan nooit. onderweg zijn is deel van mijn le ven. Thuisvoelen kan ik overal waar mensen zijn die warmte en inspiratie geven. Dat kan New York zijn, maar net zo goed een tentje in de woestijn. In mijn we reld gaat de tijd snel en leven vrienden ver uit eikaar. Dan grijp je de kans als je ergens heen moet of als die mensen hierheen ko men. Dat was bijvoorbeeld met Bob Dylan zo vorige maand. Door zijn optreden in Rotterdam kon den we samen wat eten en bijpra ten. Er is zo veel gemeenschappe lijk, mensen die je samen goed ge kend hebt en die er niet meer zijn. Het besef dat je leeft tot het stopt en de hoop dat het is met een pen of een gitaar in je hand." Net als bij Dylan heeft de tijd de stem van Andersen aangetast. Maar in tegenstelling tot Dylan klinkt de melancholie in die stem dieper, legt nog meer nadruk op de vaak indringende teksten en ge ven ook de oudere songs een nieuw leven. Eric Andersen lijkt steeds meer de filosoof en romanticus die vanaf het begin in zijn songs verborgen lag. In 1972 verscheen het album Blue River. Inmiddels een klassieker en destijds genoemd als de definitie ve doorbraak. Met de opvolger ging het door allerlei omstandighe den mis. De masterbanden raak ten zoek en uiteindelijk kwam dat album onder de titel StagesThe Lost Album meer dan twintig later uit. Toen pas bleek dat het inder daad een waardige opvolger ge weest zou zijn. Zo blijkt Eric Andersen de grote singer-songwriter te zijn die net de trein van grote roem mist. Beat lesmanager Brian Epstein, die hem wilde contracteren, maar die enke le dagen na dat besluit plotseling overleed. Het maakt zijn oeuvre er echter niet minder interessant en rijk door. Volgend jaar verschijnt weer nieuw werk, waaronder het derde deel van de tribute aan zijn muziekvrienden een album met muziek van en over Billie Holiday en een roman. „Zo simpel is het le ven. Je kunt niet anders dan door gaan. Dorgaan tot het stopt." Eric Andersen, morgen in Razzmatazz, Oost-Souburg, 21.00 uur. OP PAD Dreischor Bingo voor jong en oud. Dorpshuis, 20.00 uur Goes Zeeuwse Gezinsbeurs. Zeelandhallen, 10.00-22.00 uur Scaldis Fair, levensstijlbeurs. Grote Kerk, 14-21 uur Heinkenszand Winterfair. Bloemisterij Wisse, 13.30-21.00 uur Middelburg Lezing Dew Baboeram: Slavernijge- schiedenis vanuit zwart perspectief. Zeeuwse Bibliotheek, 20.00 uur Westkapeile Lezing Hans Sakkers: Hollandstellung. Het Polderhuis, 19.30 uur Zierikzee Adventsmarkt. Nieuwe Kerk, 14.00-20.00 uur PODIUM Kruiningen Cabaretier Richard Groenendijk. Ons Dorpshuis, 20.00 uur Middelburg Freek de Jonge. Uitverkocht. Stadsschouwburg, 20.00 uur Theatergroep Duinart: 'De Broertjes', 't Spiegeltheater, 20.00 uur Punkavond met o.a. The Real Danger. Bar American, 21.00 uur Optreden Tika, met Marien Dorleijn. De Spot, 21.00 uur (zaal open) Terneuzen De Pit Goes Mosh Again. De Pit, 21.00 uur Vlissingen Annie's Theater Toko. Arsenaaltheater, 20.15 uur De Zeeuwse Komedie speelt 'Les liai sons dangereuses'. Theater Vestzak99, 20.15 uur Onderhonden, met Def P. De Piek, 22.00 uur Westkapeile Concert Muziekvereniging OKK. Westkapeile Herrijst, 20.00 uur Wissenkerke Theaterproductiehuis Zeelandia brengt 'Het Land'. Onder de Toren, 20.00 uur door Marius Roeting De naam Bernard L'Hoir zal bij weinigen een belle tje doen rinkelen. Toch verkocht de Belgische muzikant meer dan een half miljoen cd's, al waren het dan compilaties. In de film- en documentairewereld is zijn naam wel doorgedrongen. Daarnaast is L'Hoir altijd zijn ei gen muziek blijven spelen en op nemen. Vanavond treedt hij op in De Wegwijzer. Hij volgde de opleiding klassiek pianist aan het Conservatorium in Brussel, maar vertrok daarna naar Engeland om jazz en improvisatie te studeren. Iets wat toen in Brus sel nog niet mogelijk was. Terug uit Engeland speelde hij als begelei der in veel formaties en belandde zo ook in de folkscene. Hij was lan ge tijd de rechterhand van de illus tere Ierse zanger gitarist Pat Kilbri de en speelde met de internationa le folkgroep Orion. Die verschillende achtergronden en invloeden, van klassiek, jazz, folk tot film, smelten samen tot de typische Bernard L'Hoir-sound. 'Modern folk' noemt de pianist het. „En anders world music from Bernard L'Hoir Europe. De klanken van mijn mu ziek roepen dezelfde sfeer of als die bij folkmuziek. Sommigen refe reren daarbij aan Loreena McKen- nitt of Moya Brennan. Maar ook jigs met een boogie woogie-sausje horen erbij." De hybride sound komt mede tot stand door de groepsleden met wie L'Hoir optreedt: de Spaanse gi tarist Juan Carlos Mellado en zan geres Laurance Waters. „Zij zingt ook Ierse traditionele songs in de groep. Uitgangspunt zijn mijn composities, die door de anderen worden in- en aangevuld. Het sa menspelen is puur plezier." Toch blijft de piano een vreemde eend in de bijt binnen de folkmu ziek. L'Hoir denkt daar het zijne van. „Zo'n dertig jaar geleden ont moette ik Pat Kilbride. Die was he lemaal weg van de piano en de mogelijkheden, ik was een van de pioniers die het klavierinstrument introduceerde in de folk. Het heeft zoveel mogelijkheden. Je hebt een enorm bereik. Je kan melodieën maar ook akkoorden spelen, er veel gevoel in leggen, krachtig spe len of ingetogen." De Belgische pianist met Zeeuwse roots - een deel van de familie van grootmoeders kant woont nog steeds op Walcheren en in de om streken van Breda - gebruikt in en kele van zijn composities teksten. Deels traditioneel en bewerkt door Laurence Waters, maar het merendeel geschreven door de Amerikaan met Ierse achtergrond Barry McNeese. „Barry verwoordt de ideeën die ik hem aanreik. Ik kan geen teksten schrijven, maar wel situaties of ge voelens schetsen. Zo maakte hij een prachtige tekst 'from the fat her to the son' op een thema over generaties. Toen ik die tekst las, omvatte het exact wat ik als idee in mijn hoofd had. Samenwerken verrijkt je muzikale zoektocht. En op die manier blijven we de folk muziek ontwikkelen." Bernard L'Hoir, vanavond in De Wegwij zer, Nieuw- en St Joosland, 20.30 uur. MIDDELBURG - De Koninklijke Ora toriumvereniging voert morgen in de Zeeuwse Concertzaal in Middel burg een Schubertconcert uit. De aanvang is om 20.00 uur. Naast de Mis in G-dur staan het Magnificat, Intende Voci (D963) en het Stabat Mater op het program ma. De solisten zijn Hieke Meppe- link, Martine Straesser, Joost van der Wulp en Julian Hartman. Het koor wordt begeleid door het Zeeuws Kamerorkest TY. Dit concert is het laatste waarbij de algehele leiding in handen is van Jan Hut. Na dit concert neemt hij na bijna vijftien jaar afscheid. OOST-SOUBURG - Albert-John Ver vorst uit Oost-Souburg heeft voor 2012 een compositieopdracht ge kregen van het ZomerOrkest Ne derland (ZON). Het orkest, dat wordt samengesteld met talentvol le muzikanten, verstrekt elk jaar een opdracht aan een componist.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13