Trein van grote roem net gemist
Samenspelen is voor L'Hoir puur plezier fn^ddeibTg6"1
FOLK Eric Andersen treedt morgen op in Razzmatazz agenda
Vervorst schrijft
ZON-compositie
vrijdag 25 november 2011
Weblog over pas verschenen Zeeuwse boeken 13
Kijk op www.pzc.nl/zeelandgeboekt
^7 f 7 complete bioscoopprogramma
zijn te vinden op
de website van deze krant.
door René de Dreu
Eric Andersen ademt mu
ziekgeschiedenis. Een pio
nier met een basis in de
Amerikaanse Greenwich
Village folktraditie van de jaren
zestig. „We hebben de muziek en
muzikanten een vrijheid gegeven
om verder te gaan." Morgen treedt
Andersen op in Razzmatazz in
Oost-Souburg.
Folk, country, rock, blues en spo-
ken-word gaan bij hem hand in
hand. Een grootheid, cultmuzi-
kant en icoon in de wereld van sin
ger-songwriters, tijdgenoot en
vriend van veel muzikale groothe
den. Bijna zeventig maar nog erg
actief Andersen: „Ik moet vooruit
kijken, teruggaan kan nooit. Tijd
is, net als zwaartekracht, de groot
ste onzichtbare bepalende kracht
in het leven en als kunstenaar
moet je het onzichtbare zichtbaar
te maken."
Vijftig jaar 'in het vak', maar nog
steeds erg druk met zijn muziek
en alles wat daar in zijn visie voor
komt kijken.Een vergelijking met
de even oude en actieve Bob
Dylan dringt zich dus gemakkelijk
op, ook omdat beide singer-song
writers in dezelfde tijd hun car
rière in dezelfde folkclubs van
Greenwich Village begonnen. De
zelfde voorbeelden, dezelfde rebel
lie ook en invloeden van schrijvers
als Ginsburg, Kerouac, Ferlinghet-
ti, Rimbaud en Baudelaire. Dylan
die ooit opmerkte dat Eric Ander
son één van de beste songwriters
was en het Andersen/Fjled/Danko-
album uit 1992 als zijn all time fa
vourite bestempelde. Maar waar
Dylan de roem kreeg toebedeeld,
bleef Andersen als een cultzanger,
poëet en schrijver in de schaduw.
Andersen woont tegenwoordig in
Nederland met vrouw, zangeres
en filosofe Inge Bakkenes. „Altijd
Eric Andersen: „Ik moet vooruitkijken, teruggaan kan nooit.
onderweg zijn is deel van mijn le
ven. Thuisvoelen kan ik overal
waar mensen zijn die warmte en
inspiratie geven. Dat kan New
York zijn, maar net zo goed een
tentje in de woestijn. In mijn we
reld gaat de tijd snel en leven
vrienden ver uit eikaar. Dan grijp
je de kans als je ergens heen moet
of als die mensen hierheen ko
men. Dat was bijvoorbeeld met
Bob Dylan zo vorige maand. Door
zijn optreden in Rotterdam kon
den we samen wat eten en bijpra
ten. Er is zo veel gemeenschappe
lijk, mensen die je samen goed ge
kend hebt en die er niet meer zijn.
Het besef dat je leeft tot het stopt
en de hoop dat het is met een pen
of een gitaar in je hand."
Net als bij Dylan heeft de tijd de
stem van Andersen aangetast.
Maar in tegenstelling tot Dylan
klinkt de melancholie in die stem
dieper, legt nog meer nadruk op
de vaak indringende teksten en ge
ven ook de oudere songs een
nieuw leven.
Eric Andersen lijkt steeds meer de
filosoof en romanticus die vanaf
het begin in zijn songs verborgen
lag.
In 1972 verscheen het album Blue
River. Inmiddels een klassieker en
destijds genoemd als de definitie
ve doorbraak. Met de opvolger
ging het door allerlei omstandighe
den mis. De masterbanden raak
ten zoek en uiteindelijk kwam dat
album onder de titel StagesThe
Lost Album meer dan twintig later
uit. Toen pas bleek dat het inder
daad een waardige opvolger ge
weest zou zijn.
Zo blijkt Eric Andersen de grote
singer-songwriter te zijn die net
de trein van grote roem mist. Beat
lesmanager Brian Epstein, die hem
wilde contracteren, maar die enke
le dagen na dat besluit plotseling
overleed. Het maakt zijn oeuvre er
echter niet minder interessant en
rijk door. Volgend jaar verschijnt
weer nieuw werk, waaronder het
derde deel van de tribute aan zijn
muziekvrienden een album met
muziek van en over Billie Holiday
en een roman. „Zo simpel is het le
ven. Je kunt niet anders dan door
gaan. Dorgaan tot het stopt."
Eric Andersen, morgen in Razzmatazz,
Oost-Souburg, 21.00 uur.
OP PAD
Dreischor
Bingo voor jong en oud.
Dorpshuis, 20.00 uur
Goes
Zeeuwse Gezinsbeurs.
Zeelandhallen, 10.00-22.00 uur
Scaldis Fair, levensstijlbeurs.
Grote Kerk, 14-21 uur
Heinkenszand
Winterfair.
Bloemisterij Wisse, 13.30-21.00 uur
Middelburg
Lezing Dew Baboeram: Slavernijge-
schiedenis vanuit zwart perspectief.
Zeeuwse Bibliotheek, 20.00 uur
Westkapeile
Lezing Hans Sakkers: Hollandstellung.
Het Polderhuis, 19.30 uur
Zierikzee
Adventsmarkt.
Nieuwe Kerk, 14.00-20.00 uur
PODIUM
Kruiningen
Cabaretier Richard Groenendijk.
Ons Dorpshuis, 20.00 uur
Middelburg
Freek de Jonge. Uitverkocht.
Stadsschouwburg, 20.00 uur
Theatergroep Duinart: 'De Broertjes',
't Spiegeltheater, 20.00 uur
Punkavond met o.a. The Real Danger.
Bar American, 21.00 uur
Optreden Tika, met Marien Dorleijn.
De Spot, 21.00 uur (zaal open)
Terneuzen
De Pit Goes Mosh Again.
De Pit, 21.00 uur
Vlissingen
Annie's Theater Toko.
Arsenaaltheater, 20.15 uur
De Zeeuwse Komedie speelt 'Les liai
sons dangereuses'.
Theater Vestzak99, 20.15 uur
Onderhonden, met Def P.
De Piek, 22.00 uur
Westkapeile
Concert Muziekvereniging OKK.
Westkapeile Herrijst, 20.00 uur
Wissenkerke
Theaterproductiehuis Zeelandia brengt
'Het Land'.
Onder de Toren, 20.00 uur
door Marius Roeting
De naam Bernard L'Hoir
zal bij weinigen een belle
tje doen rinkelen. Toch
verkocht de Belgische muzikant
meer dan een half miljoen cd's, al
waren het dan compilaties. In de
film- en documentairewereld is
zijn naam wel doorgedrongen.
Daarnaast is L'Hoir altijd zijn ei
gen muziek blijven spelen en op
nemen. Vanavond treedt hij op in
De Wegwijzer.
Hij volgde de opleiding klassiek
pianist aan het Conservatorium in
Brussel, maar vertrok daarna naar
Engeland om jazz en improvisatie
te studeren. Iets wat toen in Brus
sel nog niet mogelijk was. Terug
uit Engeland speelde hij als begelei
der in veel formaties en belandde
zo ook in de folkscene. Hij was lan
ge tijd de rechterhand van de illus
tere Ierse zanger gitarist Pat Kilbri
de en speelde met de internationa
le folkgroep Orion.
Die verschillende achtergronden
en invloeden, van klassiek, jazz,
folk tot film, smelten samen tot de
typische Bernard L'Hoir-sound.
'Modern folk' noemt de pianist
het. „En anders world music from
Bernard L'Hoir
Europe. De klanken van mijn mu
ziek roepen dezelfde sfeer of als
die bij folkmuziek. Sommigen refe
reren daarbij aan Loreena McKen-
nitt of Moya Brennan. Maar ook
jigs met een boogie woogie-sausje
horen erbij."
De hybride sound komt mede tot
stand door de groepsleden met
wie L'Hoir optreedt: de Spaanse gi
tarist Juan Carlos Mellado en zan
geres Laurance Waters. „Zij zingt
ook Ierse traditionele songs in de
groep. Uitgangspunt zijn mijn
composities, die door de anderen
worden in- en aangevuld. Het sa
menspelen is puur plezier."
Toch blijft de piano een vreemde
eend in de bijt binnen de folkmu
ziek. L'Hoir denkt daar het zijne
van. „Zo'n dertig jaar geleden ont
moette ik Pat Kilbride. Die was he
lemaal weg van de piano en de
mogelijkheden, ik was een van de
pioniers die het klavierinstrument
introduceerde in de folk. Het heeft
zoveel mogelijkheden. Je hebt een
enorm bereik. Je kan melodieën
maar ook akkoorden spelen, er
veel gevoel in leggen, krachtig spe
len of ingetogen."
De Belgische pianist met Zeeuwse
roots - een deel van de familie van
grootmoeders kant woont nog
steeds op Walcheren en in de om
streken van Breda - gebruikt in en
kele van zijn composities teksten.
Deels traditioneel en bewerkt
door Laurence Waters, maar het
merendeel geschreven door de
Amerikaan met Ierse achtergrond
Barry McNeese.
„Barry verwoordt de ideeën die ik
hem aanreik. Ik kan geen teksten
schrijven, maar wel situaties of ge
voelens schetsen. Zo maakte hij
een prachtige tekst 'from the fat
her to the son' op een thema over
generaties. Toen ik die tekst las,
omvatte het exact wat ik als idee
in mijn hoofd had. Samenwerken
verrijkt je muzikale zoektocht. En
op die manier blijven we de folk
muziek ontwikkelen."
Bernard L'Hoir, vanavond in De Wegwij
zer, Nieuw- en St Joosland, 20.30 uur.
MIDDELBURG - De Koninklijke Ora
toriumvereniging voert morgen in
de Zeeuwse Concertzaal in Middel
burg een Schubertconcert uit. De
aanvang is om 20.00 uur.
Naast de Mis in G-dur staan het
Magnificat, Intende Voci (D963) en
het Stabat Mater op het program
ma. De solisten zijn Hieke Meppe-
link, Martine Straesser, Joost van
der Wulp en Julian Hartman. Het
koor wordt begeleid door het
Zeeuws Kamerorkest TY.
Dit concert is het laatste waarbij
de algehele leiding in handen is
van Jan Hut. Na dit concert neemt
hij na bijna vijftien jaar afscheid.
OOST-SOUBURG - Albert-John Ver
vorst uit Oost-Souburg heeft voor
2012 een compositieopdracht ge
kregen van het ZomerOrkest Ne
derland (ZON). Het orkest, dat
wordt samengesteld met talentvol
le muzikanten, verstrekt elk jaar
een opdracht aan een componist.