io| supermarkt Jumbo heeft Ciooo nodig 'Met deze klus zijn we paar jaar van de straat' Jumbo moest Ciooo wel kopen. Want zonder hun inkooppartner Ciooo zouden de ambitieuze Braban ders een groot pro bleem hebben. vrijdag 25 november 2011 Vlnr: Joost Sliepenbeek (C1000), Ton van Veen (Jumbo), Ton Heidman (C1000) en Frits van Eerd (Jumbo) tijdens de persconferentie gisteren. foto Olaf Kraak/ANP door Jan Trommelen Iedereen begreep de logica twee jaar terug, toen Jum bo driehonderd Super de Boers kocht. Stop de ijzer- sterke Jumboformule in zo'n winkel en de omzet zal gegarandeerd toenemen. Het was alleen spannend of de super markten genoeg zouden winnen. Nu koopt [umbo Ciooo en veran dert daar niets. Waar zit dan de winst van deze investering van 900 miljoen euro? Waarom gaat jumbo niet verbou wen? De Ciooo-supermarkten halen al hoge omzetten. Een Jumbo in het zelfde pand zou het waarschijnlijk niet veel beter doen, terwijl een verbouwing al snel 0,8 tot 1,2 mil joen euro kost. Veel Ciooo-pan- den zijn trouwens te klein voor een Jumbo. Bovendien is Neder land niet groot genoeg voor ruim zevenhonderd Jumbo's. En het Konmardrama heeft geleerd dat het lastig is om zowel de Edah- klant als de Super de Boerklant te bedienen met dezelfde Konmar. Wat heeft Jumbo er dan bij te win nen? Jumbo heeft veel te verliezen. 1\vee jaar terug - tijdens het ge vecht om Super de Boer - sloot Jumbo een pact met C1000. De twee gingen samen inkopen, voor al C1000 kreeg daardoor veel bete re inkoopcondities. Als een andere partij C1000 nu zou inlijven, dan zou Jumbo er alleen voor komen te staan. Dat betekent onherroepe lijk achterstand in de inkoop en dat is dodelijk voor een super markt die scherp op de prijs vaart. Groot is toch beter? In de supermarktwereld zeker. Als je de kosten kunt omrekenen over 725 supermarkten is er opeens veel meer mogelijk. Zaken die tot nu toe alleen reus Albert Heijn - met zijn grote hoofdkantoor - voor el kaar krijgt. En één distributieappa raat voor 725 winkels is veel effi ciënter. Als Jumbo en C1000 de tijd krijgen, kunnen ze net zo'n ge avanceerde machine als AH wor den. Jumbo gaat in drie jaar van mini naar maxi. Met geleend geld. Het lijkt riskanter dan het is. Jum bo draait goed, C1000 nu ook weer. De nieuwe winkel van C1000 trekt veel extra klanten. Meer dan honderd Ciooo's zijn al gemoderniseerd, zestig onderne mers gaan dit snel doen. Kortom: dit zijn twee gezonde bedrijven die het los van elkaar al goed doen. Dat kan alleen maar beter worden. Bovendien: beide directie teams zijn zeer ervaren. Jumbo leent de 900 miljoen euro van Ra bobank, ING en ABN Amro. Die fi nancierden twee jaar terug ook de overname van Super de Boer, wat een financieel succes blijkt. Finan cieel directeur Ton van Veen van Jumbo: „We hebben de overname som sneller dan gepland terugbe taald, doordat de tot Jumbo ver bouwde winkels beter draaien dan verwacht." En de klant? Die merkt voorlopig niets. Op ter mijn zullen Jumbo en C1000 meer kwaliteit kunnen bieden, wanneer ze hun omvang kunnen benutten. Klanten van andere supers mer ken het misschien nog wel eerder. Nu is er nog een waaier van kleine re supermarktketens als Coop, De- kamarkt, Jan Linders of Poiesz. Die zullen gedwongen worden tot meer samenwerking. Fusies liggen voor de hand. Marktleider AH krijgt een grote concurrent tegenover zich, maar zal vooral opgelucht zijn dat niet een buitenlandse partij als het Duitse Edeka C1000 overneemt. Want met een nieuwe speler op de markt zou ongetwijfeld de con currentiestrijd verhevigen. Komt er een nu nieuwe prijzenoor log? Branchekenner Gerard Rutte: „Nu komt er rust, Jumbo en C1000 zul len de komende jaren erg druk zijn met zichzelf AH is hard aan het werk om zijn winstmarge te verbeteren ondanks de lage prij zen en heeft geen belang bij een nieuwe prijsoorlog." Patrick Roquas van Rabobank ver wacht wel een prijzenslag. Als C1000 en Jumbo hun prijzen kun nen verlagen, zal Albert Heijn dat niet op zich laten zitten. Jumbo is en blijft een fa miliebedrijf Ondanks een nieuwe grote overname willen de Van Eerds de zeggenschap over hun winkels niet kwijtraken. door Henk Snijders Ruim een halfjaar be heerste de overname van concurrent C1000 het familiebraad van de familie Van Eerd in Veghel. In vele samenkomsten, waarbij ook finan- cieel-directeur Ton van Veen vaak aanschoof, is de deal op tafel geko men. Dat vertelde Jumbo-topman Frits van Eerd gistermiddag in Am sterdam in een persoonlijke toe lichting, net nadat hij de overeen komst die het bedrijf 900 miljoen euro kost, bekend had gemaakt. Al lemaal, vader Karei, zijn zussen Co- lette en Monique en hijzelf waren unaniem van mening dat ze de stap moesten zetten. „Je denkt natuurlijk wel een paar keer na voordat je definitief ja zegt", erkende Colette Clooster- man-Van Eerd, de formule-direc teur van supermarktbedrijf Jum bo. „We zijn inmiddels wel verant woordelijk voor de 32.000 mede werkers en hun gezinnen." Ook Frits van Eerd verklaarde dat terdege te beseffen. „De tijd van het spannende jongensboek zijn we toch ruimschoots ontgroeid." Van Eerd gaf toe dat hij begin no vember, toen hij verklaarde dat Jumbo volgend jaar nog beperkt zou groeien, wist dat hij niet de waarheid sprak. „Maar als ik daar had verteld dat we C1000 in zijn geheel zouden overnemen, dan hadden mensen gezegd: daar heb je dat lefgozertje uit Veghel weer. Bovendien zou de hele branche in rep en roer zijn geweest. Ik moest er wel een draai aan geven. Wat ik ook zou zeggen, het was toch nooit goed." In dat licht past ook zijn uitspraak tijdens de persconferentie dat Jum bo op dit moment niet de num mer één positie nastreeft in het Nederlandse supermarktland schap, zo erkent hij zelf Er is in derdaad nog een behoorlijk gat tus sen het nieuwe Jumbo (bijna 23 procent) en Albert Heijn (34 pro cent). „Je kent ons, de familie wil altijd groeien, dat zit in onze genen. En je weet maar nooit wat er over een paar jaar weer op onze weg komt. Maar nu hebben we eerst deze klus te klaren. We zijn voor een paar jaar van de straat." Frits van Eerd zegt dat de familie de zeggen schap in het concern niet hoeft te delen. Het klopt wel dat het huidi ge management en enkele onder nemers van C1000 nu maximaal 15 procent van de aandelen mogen kopen, erkent Van Eerd. Boven dien komt er een tijdelijke raad van bestuur waarin slechts één Van Eerd zitting heeft, namelijk Frits. „Maar mijn zussen blijven gewoon in het bedrijf werken en Colette houdt haar positie in de directie. Verder blijft mijn vader presi dent-commissaris. Dus van een ta nende invloed is absoluut geen sprake. Jumbo is en blijft een echt familiebedrijf Belachelijk dat men sen veronderstellen dat we die sta tus hebben moeten opgeven als concessie om deze overname te kunnen doen." Van een beursgang of een voorne men daartoe is al evenmin sprake. „Dat nooit", stelt Van Eerd. „Ik moet er niet aan denken te moe ten werken met allemaal hijgende aandeelhouders in mijn nek."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10