lang leren onderwijs 19 k A lil Dromen van een baan als kleuterjuf woensdag 23 november 2011 Stoppen met studeren zodra je begint met werken, is niet meer van deze tijd. Ook op latere leeftijd ontkom je er bijna niet aan om opleidingen of cursussen te volgen. Scholen en bedrijven in Zeeland moeten inzetten op 'een leven lang le ren', zo stond anderhalfjaar geleden in het adviesrapport Ke rend Tij. door Cornelleke Blok De Zeeuwse beroepsbevolking is lager opgeleid dan de rest van Nederland en die achterstand moet ingelopen worden. Dat is belangrijk om de kenniseconomie op peil te houden. „Als mensen in de regio niet goed genoeg opgeleid zijn, zul len bedrijven vertrekken uit de provincie of zich niet meer vestigen", zegt Hans Schuit, secretaris van de Zeeuwse onderwijsautoriteit Ed d'Hondt, en senior adviseur onderwijs bij adviesbureau BMC, dat hielp bij de uitvoering van Kerend Tij. „Het is daarbij heel erg belangrijk dat bedrijven kunnen samenwerken met onderwijsinstellingen uit de regio om hun personeel op te leiden. Er is natuurlijk veel mogelijk met afstandsleren, maar mensen willen toch het liefst een docent van vlees en bloed zien. Daarom moet je zorgen voor een goede onderwijsinfrastructuur." De Hogeschool Zeeland in Vlissingen heeft de laatste jaren flinke stappen gezet om meer wer kende studenten aan te trekken. De HZ stelde zich als doel om in 2012 twintig procent van de studenten uit werkende mensen te laten bestaan Krimpregio De HZ heeft daarvoor een miljoen subsidie ge kregen van de overheid. „We willen een bijdrage leveren aan de kenniseconomie", zegt Annie Munter, projectleider Leven Lang Leren bij de HZ. "Er is een terugval in het aantal hbo-opgelei- den, terwijl zij in de toekomst harder nodig zijn. Zeeland is een krimpregio: als we als regio toe- komstbestendig willen zijn, moeten we niet wachten, maar nu actie ondernemen." De HZ heeft een expertisecentrum Leven Lang Leren. Bedrijven die hun personeel willen bijscho len, of particulieren die terug naar school willen, kunnen er terecht voor informatie. „Werkenden hebben andere wensen dan gewone studenten", weet Munter. „Ze hebben een baan, een privéle- ven en hobby's. Ze willen flexibel in kunnen stro men, willen leren op afstand en tentamens doen op het tijdstip en plaats die zij willen." Competenties Een mbo- of hbo-diploma halen naast het werk is makkelijker dan voorheen. Wie minimaal vijf jaar werkervaring op hbo-niveau heeft en alsnog een diploma wil halen, hoeft niet vier jaar lang naar school. In het EVC-centrum van de HZ kun nen zogeheten 'eerder verworven competenties' getest worden. Het ROC Zeeland biedt die moge lijkheid ook, maar dan op mbo-niveau. Munter: „Iemand die al jaren werkt, groeit in z'n carrière en heeft talenten: hij of zij functioneert al op hbo-niveau, maar heeft geen diploma om dat aan te tonen. Vroeger moest je alsnog een hele opleiding volgen, maar nu kan werkervaring gemeten en erkend worden." Mensen moeten met eerder uitgevoerde op drachten in hun werk bewijzen dat ze-beschikken over competenties. Daarnaast doen ze een asses sment. Munter: „Met het rapport dat daaruit komt, we ten mensen waar ze staan. Hun marktwaarde ver betert. Ze kunnen het gebruiken om te sollicite ren, maar ze kunnen ook een hbo-opleiding af ronden." Steeds meer waarde Zeeuwse bedrijven hechten steeds meer waarde aan de opleiding en ontwikkeling van hun perso neel. Dow Chemical in Terneuzen, bijvoorbeeld, investeert daar veel in. Personeelsleden krijgen geen vaste aanstelling voordat ze mbo-4 niveau hebben. „We stimuleren medewerkers om zich zelf te ontwikkelen en te werken aan hun car rière", zegt Frank van der Meer, coördinator trai ning en opleiding. Het is niet alleen noodzakelijk om kennis bij te houden van veiligheidseisen bin nen het bedrijf, het houdt medewerkers ook ge motiveerd. „Het is belangrijk om je te blijven ontwikkelen: zo houd je het werk interessant en spannend", zegt woordvoerder Drea Berghorst. Van der Meer: „Het begint al als je hier komt werken. Je krijgen eerst twee weken training om het bedrijf te leren kennen." Er is veel 'on-the-job-training'. „Mensen leren een bepaalde sectie in de fabriek beheersen en doen daarna examen. We willen iedereen laten doorgroeien tot paneel-operator." Ook volgen jaarlijks 70 a 80 mensen een mbo- of hbo-opleiding buiten het bedrijf. "Zo kunnen medewerkers hun positie op de arbeidsmarkt verbeteren en werken aan hun individuele ont wikkeling." Verantwoordelijkheid Ook zorginstelling SVRZ, waar zo'n 2200 men sen werkzaam zijn, vindt opleiding en training van medewerkers belangrijk. „Wij willen verant woordelijkheid zo veel mogelijk bij verpleegkun digen en verzorgenden leggen, omdat zij de eni ge zijn die goed kunnen bepalen welke zorg ie mand nodig heeft", zegt Peter Tollenaar, hoofd opleidingen bij SVRZ. „Daarnaast is steeds meer specialistische kennis nodig. Mensen blijven langer thuis wonen: de zorg voor mensen die in zorgcentra wonen wordt daardoor steeds ingewikkelder. We moe ten bewust nadenken hoe onze medewerkers professioneel en kundig kunnen blijven, zodat we goede kwaliteit kunnen blijven leveren." Bo vendien blijven medewerkers gemotiveerder, weet Tollenaar. „Het maakt het vak aantrekkelij ker." Medewerkers geven andere medewerkers trainin gen binnen het bedrijf, maar er wordt ook sa mengewerkt met onder meer ROC's. Mbo'ers met niveau 2 kunnen met een aangepaste oplei ding, waarbij rekening wordt gehouden met hun werkervaring, doorgroeien een hoger niveau. Tollenaar vindt het geen probleem dat mensen daardoor overstappen naar een andere zorginstel ling. „Dat is alleen maar gunstig voor de totale sector in Zeeland. We hebben al weinig mensen in de provincie: als je ze niet de kans geeft om hun am bities na te streven, dan vertrekken ze uit de re gio. We moeten zorgen dat we kennis in Zeeland houden." ie '/et beide benen op de grond: en zwakke punten kennen, en ik Jr.tXk in ai die jaren heel wat ge- iet dat ze meteen hbo-diploma leeropdracht is voor iedereen die i wil halen een vereiste. „Gelukkig eigen werkplek. Ik onderzoek hoe de administratieve organisatie verbeterd lean wor den." De afstudeeropdracht is een flinke klus, maar Vio la heeft geen spijt van haar keuze om weer te gaan studeren. „Ik vind het hartstikke leuk om weer student te zijn. Nu ik begonnen ben, vraag ik me af: waarom ben ik zo lang gestopt? Ik ben heel ambitieus: wie weet ga ik nog verder met een mas- teropleiding." Het was liefde op het eerste gezicht tus sen Jeanine Stouten en de kleuters. Toen de 38-jarige Oosterlandse een tijd gele den de kleuterleidster op de plaatselijke basisschool verving, wist ze: dit is wat ik wil doen. „Het is net alsof je loopt op sneeuw die net gevallen is", vertelt ze en thousiast. "Die kinderen vreten informa tie: die geboeide gezichtjes, daar word ik zo blij van." Maar Jeanine had alleen een mbo-oplei- ding onderwijsassistent en wat werkerva ring. Om les te geven aan kleuters moet je een hbo-opleiding tot leerkracht in het basisonderwijs afgerond hebben. „Ik wilde niet vier jaar studeren. Via een EVC-procedure kon ik bewijzen wat ik ai kon. Ik zou binnen twee jaar de pabo moeten kunnen halen." Inmiddels is ze halverwege haar oplei ding. „Het is pittig", geeft ze toe. „Ik werk drie dagen, ik loop anderhalve dag stage, ik ga twee avonden naar school en ik heb drie kinderen thuis. Gelukkig kan ik ook veel thuis studeren. Ik wil voor mijn veertigste afstuderen, maar ik kan het ook langzamer doen. Als ik het idee heb dat mijn gezin eronder lijdt, dan stop ik direct." Viola heeft veel steun aan haar studiege noten. „Ik volg lessen met andere zij-in- stromers. Zij staan allemaal voor de klas en hebben ook een gezin. We zeulen el kaar vooruit. Ik heb bovendien het idee dat ik veel bewuster studeer dan een achttienjarige. Ik heb veel meer inlevings vermogen. Wat ik in mijn studie leer, kan ik de volgende dag in de praktijk brengen." En, het vooruitzicht op een baan als kleu terjuf helpt haar vooruit. „Die kinderen laden mijn accu op. Het is zo mooi om te zien als ze een letter ontdekken. Als ik in het klaslokaal kom, denk ik: ik ben weer thuis."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71