Kamer kritisch Veerboot blijft nog over kazerne 221 zeeland PZC 'Nederland riskeert geen miljoenenboete' Aangifte tegen sloop wrakken op zee DEFENSIE Voorkeur Hillen voor Zeeland INSPECTIE FIETSVOETVEER Stranding vermoedelijk veroorzaakt door inscb Kikkerpakket Rugzak, pop én dvd pzc.nl/webwinkel woensdag 23 november 2011 door Jeffrey Kutterink den haag - De Tweede Kamer is kritisch over de verplaatsing van de Van Braam-Houckgeestkazeme van Doom naar Vlissingen. De Ka mer wil een zakelijke afweging van alternatieven voor Doom. Dat bleek gisteravond tijdens een overleg over vastgoed Defensie. De Tweede Kamer vindt dat nieuw bouw in Zeeland onder geen be ding duurder mag uitvallen dan het verbouwen van de kazerne in Doom. De minister moet een zake lijke afweging maken. Ook wil de Kamer inzicht in mogelijke andere alternatieven voor Doorn. „Ik begrijp dat Commissaris van de Koningin Karla Peijs tijdens de hoorzitting de vreugde nauwelijks kon verhullen", stelt CDA'er Ray mond Knops. „Maar waarom Vlis singen en niet Den Helder?" WD' er en Zeeuw André Bosman dringt aan op snelle duidelijkheid. „Wat is er mis met Doom", vraagt Wassila Hachchi (D66) zich af „Niet dat ik iets tegen Zeeland L .t_ ""J Will UC L»C5" te locatie voor de beste prijs." Een statement waar Angelien Eijsink (PvdA) zich bij aansluit. Minister Hans Hillen (Defensie) zegt dat een zakelijke afweging met dito argumenten wordt ge maakt, dat defensie geen cadeaus kan geven, maar dat hij 'hoopt dat Zeeland het wordt'. „Het stand beeld van Michiel de Ruyter staat er niet voor niets. Zeeland is mijn idee geweest, nadat bleek dat een verbouwing van de kazerne in Doorn niet kon binnen het be stemmingsplan en omdat het te kostbaar was." Hillen stelt dat het gaat tussen Vlissingen en Doorn. Den Helder is niet meer in beeld. „Als de verbouwing in Doorn evenveel kost als verplaatsing naar Vlissingen, geef ik de voorkeur aan Zeeland." Momenteel vindt onder zoek naar de kosten in Vlissingen plaats. Doorn zal een tegenbod doen. D66 vraagt opnieuw een overleg aan om een motie in te kunnen dienen. „Mijn vragen zijn niet beantwoord, maar versterkt", zegt Hachchi. „Alle alternatieven moeten worden bekeken." Burgemeester Frits Naafs van Utrechtse Heuvelrug toonde zich na auoup uil] nier ue iiuuuing van de Kamer. „Dit hadden we ver wacht." Uit Zeeland waren geen bestuurders aanwezig. Stadswoningen Goese Diep 5 beschikbaar! Bezoek de bouwlocatie, bereikbaar vanaf de Houtkade! Zaterdag 26 november van io.oo-i2.oo uur! f Gf^ESE SCHANS |WW!COES ESCHANS.NL 4^ door Jeffrey Kutterink den haag - Het is voorbarig om te denken dat Nederland een miljoe nenclaim van Vlaanderen riskeert Als tussen Vlaanderen en Neder land ruzie ontstaat over de uitvoe ring van de Scheldeverdragen, dan is in hetzelfde verdrag geregeld hoe dat geschil op te lossen. Dat antwoordt staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) op vragen van Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks). Door het aanhoudend gedraal van Neder land rond het aanleggen van nieu we natuur in de Hedwigepolder, riskeert Nederland een miljoenen claim van Vlaanderen, denkt Van Tongeren. Die claim wordt inge diend als bijvoorbeeld een natuur organisatie met succes de periodie ke baggervergunning aanvecht, die nodig is om de uitdieping van de Westerschelde op peil te houden. Atsma bevestigt dat voor dat werk een watervergunning en een ver gunning krachtens de Ontgrondin- genwet nodig zijn. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen vergunningen in het geweer ko men. De huidige vergunningen voor het baggeren lopen in 2015 af Het vernieuwen ervan is niet aan de orde, aldus Atsma. „Door de zorgvuldige uitvoering van de vaar geulverruiming en het bijbehoren de onderhoud is er geen sprake van schade aan de natuur. Er is dus voor deze werkzaamheden geen natuurcompensatie nodig. Dit is bekrachtigd door de Raad van State." Volgens Atsma is door het Vlaams Gewest 'geen vooraankondiging ge daan van de start van een geschil lenbeslechtingsprocedure'. Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal. Ma. tfm vr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur, za. en zo. om 18.00 uur Q www.z2.nl door Edith Ramakers Een duiker daalt langzaam af naar de onderkant van de Prins Willem Alexan der. Hij filmt en betast de huid van de veerboot die maandag in dichte mist is gestrand op een strekdam en die nu werkeloos in het donkere water bij het sluizen- complex in Vlissingen ligt. Voordat het veer weer passagiers over mag zetten tussen Vlissingen en Breskens moet het schip door het 'klassebureau Veritas' veilig worden bevonden. Met de inspec tie wordt deze dinsdag begonnen. „Oei", ontsnapt uit de mond van Jan Kees Korteweg, manager van de Fast Ferries van vervoersmaat schappij Veolia als hij enkele beel den van de duiker ziet op een beeldscherm. Een aantal stevige krassen is zichtbaar. De stranding op de stenen vlak bij de Binnenha ven van Vlissingen heeft zijn spo ren achtergelaten. Op en rond het Vlissingse veer- plein wordt nagepraat over de stranding. Een medewerker van ca fetaria Koko vertelt dat hij als een van de eerste bij het ongeluk was. Vanaf een houten steiger heeft hij met zijn telefoon de stranding vast gelegd. „Het leek erop dat de kapi tein eerst nog op eigen kracht het schip vlot wilde trekken, maar dat lukte niet." De Multratug moest er aan te pas komen. Van paniek was geen sprake. „Waarschijnlijk om dat alle passagiers al in veiligheid waren gebracht en duidelijk was dat de kapitein en de slepers alles onder controle hadden. Het water was ook heel rustig en stil." „Houden jullie het heel vandaag"? grappen bemanningsleden van sleepboot de Multratug naar een De schade wordt bekeken. foto's Marcelle Davidse door Marcel Modde MIDDELBURG - Staatssecretaris Hal- be Zijlsta (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) heeft bij de politie aangifte gedaan van de sloop van drie Engelse oorlogswrakken on der de Nederlandse Noordzeekust. Zijlstra geeft daarmee het signaal af dat de overheid strenger zal toe zien op bescherming van het cultu reel erfgoed op de zeebodem. De bewindsman komt in actie na herhaaldelijk aandringen van diver se Nederlandse belangenorganisa ties, waaronder Stichting de Noordzee. Zijlstra heeft een petitie in ontvangst genomen, die is on dertekend door 2443 mensen. In oktober stuurden de organisa ties een brief naar de Engelse am bassadeur, uit onvrede met het Ne derlandse handhavingsbeleid. Ber gers slopen wrakken op zoek naar koper en brons. De drie Engelse schepen zonken in 1914 voor de Zuid-Hollandse kust na een Duit se aanval. Daarbij vonden 1459 op varenden de dood en hebben de wrakken de status van oorlogsgraf Het aanpakken van de bergers is lastig, zegt Ed Kraszewski van de waterpolitie. „De wet gaat uit van opgraven op land. Dus als die man nen zeggen dat het spul op de bo dem lag, kunnen wij niets doen." #WËBWINKEL Dit fantastische Kikkerpakket bestaat uit een vrolijke transparante Kikkerrugzak met daarin een échte Kik ker pop van Max Velthuis en de DVD Natuur. Op de DVD staan maar liefst 6 afleveringen van Kikker en z'n vriendjes, avonturen om maar geen genoeg van te krijgen! Wees er snel bij, want op op! Adviesprijs 27,95 Lezersprijs 17,95* 'Exclusief verzendkosten categorie dvd's en games paar bemanningsleden van het fietsvoetveer. Duimen gaan om hoog. „Zo weet je weer dat je op el kaar kunt rekenen in moeilijke mo menten", zeggen ze. Over de oor zaak van de stranding bestaat on duidelijkheid, maar het schip heeft geen technische problemen. Bo vendien zijn de veerboten uitge rust met navigatieapparatuur. „Mo gelijk is een inschattingsfout ge maakt door de verantwoordelijken van het schip", zegt Korteweg. Op het moment van de stranding stond er een sterke ebstroom en mistte het hevig. Dan kun je 'net verkeerd uitkomen, en te laat corri geren'. „Maar iedereen kan dit overkomen", zegt een van de colle ga's van de onfortuinlijke kapitein. „We zijn mensen en die maken fouten." Als er bij mist iets ge beurt, gebeurt dat vaak bij de eer ste vaart van de stuurman en kapi tein. „Want dan moet je er nog even inkomen." Ook maandag was het de eerste vaart. De kapitein zat 'koud op het schip dat op de ste nen liep.' Jan-Kees Korteweg van de ver voersmaatschappij noemt het een treurige samenloop van om standigheden, waar helaas de reizi- gcia uc uupc vati £ijii. L/C VCC1- dienst vaart in de spits in deze pe riode normaliter met twee sche pen, maar dat gebeurt nu niet om dat de inspecteurs de Prins Wil lem Alexander eerst moeten goed keuren. „En op de tweede plaats is het jam mer voor het personeel dat kei hard werkt om een stabiele veer- verbinding te onderhouden. Na

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 22