Kamer kritisch Veerboot blijft nog
over kazerne
221 zeeland
PZC
'Nederland riskeert
geen miljoenenboete'
Aangifte tegen sloop wrakken op zee
DEFENSIE Voorkeur Hillen voor Zeeland
INSPECTIE FIETSVOETVEER Stranding vermoedelijk veroorzaakt door inscb
Kikkerpakket
Rugzak, pop én dvd
pzc.nl/webwinkel
woensdag 23 november 2011
door Jeffrey Kutterink
den haag - De Tweede Kamer is
kritisch over de verplaatsing van
de Van Braam-Houckgeestkazeme
van Doom naar Vlissingen. De Ka
mer wil een zakelijke afweging
van alternatieven voor Doom.
Dat bleek gisteravond tijdens een
overleg over vastgoed Defensie. De
Tweede Kamer vindt dat nieuw
bouw in Zeeland onder geen be
ding duurder mag uitvallen dan
het verbouwen van de kazerne in
Doom. De minister moet een zake
lijke afweging maken. Ook wil de
Kamer inzicht in mogelijke andere
alternatieven voor Doorn.
„Ik begrijp dat Commissaris van
de Koningin Karla Peijs tijdens de
hoorzitting de vreugde nauwelijks
kon verhullen", stelt CDA'er Ray
mond Knops. „Maar waarom Vlis
singen en niet Den Helder?" WD'
er en Zeeuw André Bosman
dringt aan op snelle duidelijkheid.
„Wat is er mis met Doom", vraagt
Wassila Hachchi (D66) zich af
„Niet dat ik iets tegen Zeeland
L .t_ ""J Will UC L»C5"
te locatie voor de beste prijs." Een
statement waar Angelien Eijsink
(PvdA) zich bij aansluit.
Minister Hans Hillen (Defensie)
zegt dat een zakelijke afweging
met dito argumenten wordt ge
maakt, dat defensie geen cadeaus
kan geven, maar dat hij 'hoopt dat
Zeeland het wordt'. „Het stand
beeld van Michiel de Ruyter staat
er niet voor niets. Zeeland is mijn
idee geweest, nadat bleek dat een
verbouwing van de kazerne in
Doorn niet kon binnen het be
stemmingsplan en omdat het te
kostbaar was." Hillen stelt dat het
gaat tussen Vlissingen en Doorn.
Den Helder is niet meer in beeld.
„Als de verbouwing in Doorn
evenveel kost als verplaatsing naar
Vlissingen, geef ik de voorkeur aan
Zeeland." Momenteel vindt onder
zoek naar de kosten in Vlissingen
plaats. Doorn zal een tegenbod
doen. D66 vraagt opnieuw een
overleg aan om een motie in te
kunnen dienen. „Mijn vragen zijn
niet beantwoord, maar versterkt",
zegt Hachchi. „Alle alternatieven
moeten worden bekeken."
Burgemeester Frits Naafs van
Utrechtse Heuvelrug toonde zich
na auoup uil] nier ue iiuuuing van
de Kamer. „Dit hadden we ver
wacht." Uit Zeeland waren geen
bestuurders aanwezig.
Stadswoningen Goese Diep
5 beschikbaar!
Bezoek de bouwlocatie,
bereikbaar vanaf de
Houtkade!
Zaterdag 26 november
van io.oo-i2.oo uur!
f Gf^ESE SCHANS
|WW!COES ESCHANS.NL
4^
door Jeffrey Kutterink
den haag - Het is voorbarig om te
denken dat Nederland een miljoe
nenclaim van Vlaanderen riskeert
Als tussen Vlaanderen en Neder
land ruzie ontstaat over de uitvoe
ring van de Scheldeverdragen, dan
is in hetzelfde verdrag geregeld
hoe dat geschil op te lossen.
Dat antwoordt staatssecretaris
Joop Atsma (Infrastructuur) op
vragen van Kamerlid Liesbeth van
Tongeren (GroenLinks). Door het
aanhoudend gedraal van Neder
land rond het aanleggen van nieu
we natuur in de Hedwigepolder,
riskeert Nederland een miljoenen
claim van Vlaanderen, denkt Van
Tongeren. Die claim wordt inge
diend als bijvoorbeeld een natuur
organisatie met succes de periodie
ke baggervergunning aanvecht, die
nodig is om de uitdieping van de
Westerschelde op peil te houden.
Atsma bevestigt dat voor dat werk
een watervergunning en een ver
gunning krachtens de Ontgrondin-
genwet nodig zijn. Op grond van
de Algemene wet bestuursrecht
kunnen belanghebbenden tegen
vergunningen in het geweer ko
men. De huidige vergunningen
voor het baggeren lopen in 2015 af
Het vernieuwen ervan is niet aan
de orde, aldus Atsma. „Door de
zorgvuldige uitvoering van de vaar
geulverruiming en het bijbehoren
de onderhoud is er geen sprake
van schade aan de natuur. Er is
dus voor deze werkzaamheden
geen natuurcompensatie nodig.
Dit is bekrachtigd door de Raad
van State."
Volgens Atsma is door het Vlaams
Gewest 'geen vooraankondiging ge
daan van de start van een geschil
lenbeslechtingsprocedure'.
Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal.
Ma. tfm vr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur,
za. en zo. om 18.00 uur Q www.z2.nl
door Edith Ramakers
Een duiker daalt langzaam
af naar de onderkant van
de Prins Willem Alexan
der. Hij filmt en betast de
huid van de veerboot die maandag
in dichte mist is gestrand op een
strekdam en die nu werkeloos in
het donkere water bij het sluizen-
complex in Vlissingen ligt.
Voordat het veer weer passagiers
over mag zetten tussen Vlissingen
en Breskens moet het schip door
het 'klassebureau Veritas' veilig
worden bevonden. Met de inspec
tie wordt deze dinsdag begonnen.
„Oei", ontsnapt uit de mond van
Jan Kees Korteweg, manager van
de Fast Ferries van vervoersmaat
schappij Veolia als hij enkele beel
den van de duiker ziet op een
beeldscherm. Een aantal stevige
krassen is zichtbaar. De stranding
op de stenen vlak bij de Binnenha
ven van Vlissingen heeft zijn spo
ren achtergelaten.
Op en rond het Vlissingse veer-
plein wordt nagepraat over de
stranding. Een medewerker van ca
fetaria Koko vertelt dat hij als een
van de eerste bij het ongeluk was.
Vanaf een houten steiger heeft hij
met zijn telefoon de stranding vast
gelegd. „Het leek erop dat de kapi
tein eerst nog op eigen kracht het
schip vlot wilde trekken, maar dat
lukte niet." De Multratug moest er
aan te pas komen. Van paniek was
geen sprake. „Waarschijnlijk om
dat alle passagiers al in veiligheid
waren gebracht en duidelijk was
dat de kapitein en de slepers alles
onder controle hadden. Het water
was ook heel rustig en stil."
„Houden jullie het heel vandaag"?
grappen bemanningsleden van
sleepboot de Multratug naar een
De schade wordt bekeken.
foto's Marcelle Davidse
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Staatssecretaris Hal-
be Zijlsta (Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap) heeft bij de politie
aangifte gedaan van de sloop van
drie Engelse oorlogswrakken on
der de Nederlandse Noordzeekust.
Zijlstra geeft daarmee het signaal
af dat de overheid strenger zal toe
zien op bescherming van het cultu
reel erfgoed op de zeebodem.
De bewindsman komt in actie na
herhaaldelijk aandringen van diver
se Nederlandse belangenorganisa
ties, waaronder Stichting de
Noordzee. Zijlstra heeft een petitie
in ontvangst genomen, die is on
dertekend door 2443 mensen.
In oktober stuurden de organisa
ties een brief naar de Engelse am
bassadeur, uit onvrede met het Ne
derlandse handhavingsbeleid. Ber
gers slopen wrakken op zoek naar
koper en brons. De drie Engelse
schepen zonken in 1914 voor de
Zuid-Hollandse kust na een Duit
se aanval. Daarbij vonden 1459 op
varenden de dood en hebben de
wrakken de status van oorlogsgraf
Het aanpakken van de bergers is
lastig, zegt Ed Kraszewski van de
waterpolitie. „De wet gaat uit van
opgraven op land. Dus als die man
nen zeggen dat het spul op de bo
dem lag, kunnen wij niets doen."
#WËBWINKEL
Dit fantastische Kikkerpakket bestaat uit een vrolijke
transparante Kikkerrugzak met daarin een échte Kik
ker pop van Max Velthuis en de DVD Natuur.
Op de DVD staan maar liefst 6 afleveringen van
Kikker en z'n vriendjes, avonturen om maar geen
genoeg van te krijgen!
Wees er snel bij, want op op!
Adviesprijs 27,95
Lezersprijs 17,95*
'Exclusief verzendkosten
categorie dvd's en games
paar bemanningsleden van het
fietsvoetveer. Duimen gaan om
hoog. „Zo weet je weer dat je op el
kaar kunt rekenen in moeilijke mo
menten", zeggen ze. Over de oor
zaak van de stranding bestaat on
duidelijkheid, maar het schip heeft
geen technische problemen. Bo
vendien zijn de veerboten uitge
rust met navigatieapparatuur. „Mo
gelijk is een inschattingsfout ge
maakt door de verantwoordelijken
van het schip", zegt Korteweg. Op
het moment van de stranding
stond er een sterke ebstroom en
mistte het hevig. Dan kun je 'net
verkeerd uitkomen, en te laat corri
geren'. „Maar iedereen kan dit
overkomen", zegt een van de colle
ga's van de onfortuinlijke kapitein.
„We zijn mensen en die maken
fouten." Als er bij mist iets ge
beurt, gebeurt dat vaak bij de eer
ste vaart van de stuurman en kapi
tein. „Want dan moet je er nog
even inkomen." Ook maandag was
het de eerste vaart. De kapitein zat
'koud op het schip dat op de ste
nen liep.'
Jan-Kees Korteweg van de ver
voersmaatschappij noemt het
een treurige samenloop van om
standigheden, waar helaas de reizi-
gcia uc uupc vati £ijii. L/C VCC1-
dienst vaart in de spits in deze pe
riode normaliter met twee sche
pen, maar dat gebeurt nu niet om
dat de inspecteurs de Prins Wil
lem Alexander eerst moeten goed
keuren.
„En op de tweede plaats is het jam
mer voor het personeel dat kei
hard werkt om een stabiele veer-
verbinding te onderhouden. Na