Enthousiasme
voor fonds
binnenstad
'Goedkoop gebouwd,
i8| zeeland
N57 maakt van Crijpskerke steeds
meer een druk verkeersknooppunt
Politiek steunt initiatief ondernemers
De bewoners van de Havendijkstraat in Middelburg
hebben te horen gekregen dat hun huurhuizen worden ge
sloopt. Het betekent het einde van 'een echt volksbuurtje'.
Gevolgen van nieuwe N57
woensdag 23 november 2011
v
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Zó verheugd is de
Vlissingse gemeenteraad over een
nieuw ondernemersfonds om de
binnenstad een impuls te geven,
dat een aantal partijen er meteen
een straat aan vast wil plakken: de
Scheldestraat.
Die straat is één van de toegangs
wegen tot het centrum van Vlissin-
gen. En er zitten veel winkels. En
de Scheldestraat kan ook wel een
oppepper gebruiken. Redenen ge
noeg dus voor D66, GroenLinks
en Christenunie om ervoor te plei
ten dat de de straat wordt toege
voegd aan de nieuw op te richten
'bedrijveninvesteringszone'.
Die zone omvat nu alleen de win
kel- en horecastraten in het echte
stadshart en de boulevard. De on
dernemers in dat gebied wordt ge
vraagd in te stemmen met de in
voering van een bedrijveninveste
ringszone. Als tweederde van hen
dat doet, moet de rest verplicht
meedoen én meebetalen. De bij
drage hangt af van de waarde van
hun pand en bedraagt maximaal
550 euro per jaar. In ruil daarvoor
krijgen ze ook zeggenschap over
wat er wordt georganiseerd en
geïnvesteerd om het centrum aan
trekkelijker te maken.
Het is de nieuwe Vlissingse Onder
nemers Centrale in oprichting die
ervoor gekozen heeft om zich te
beperken tot het echte centrum,
reageerde wethouder Rob van
Dooren. Hij vindt dat ook verstan
dig, omdat de kans op deelname
van voldoende ondernémers en
dus op succes dan het grootst is.
„De Scheldestraat nu al erbij be
trekken, betekent een groter risico
dat het hele plan mislukt."
Als ondernemers uit de Schelde
straat zich later vrijwillig willen
aansluiten, dan kan dat. „En", be
loofde de wethouder, „als dat on
dernemersfonds er uiteindelijk
komt, zullen wij als gemeente ons
best doen om winkeliers uit de
Scheldestraat mee te krijgen in de
ze ontwikkeling."
Het ondernemersfonds levert voor
de Vlissingse binnenstad naar
schatting een bedrag op van
135.000 euro. Ook voor Oost-Sou
burg is zo'n fonds in de maak. Dat
kan voor het dorp 25.000 euro op
leveren. De gemeenteraad moet in
december definitief instemmen
met de invoering van deze twee
bedrijveninvesteringszones.
Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal.
Ma. t[mvr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur,
za. en zo. om 18.00 uur
www.z2.nl
SLOOP HAVENDIJKSTRAAT
door Carla van de Merbel
Het is het gesprek van
de dag in de Haven
dijkstraat in Middel
burg. Een dag na de
informatieavond van
Woongoed over de sloop van alle
28 woningen in 'de straat en 5 in
de nabij gelegen Karelsgang (num
mer 12,14,16,18 en 20) vertellen
bewoners wat ze ervan vinden.
Het nieuws over de sloop komt
voor een deel van de bewoners
niet helemaal als een verrassing.
De huizen zijn zo slecht, daar kan
geen renovatie tegenop. Maar
toch, ze moeten wel weg uit hun
buurtje. En al kunnen ze terugke
ren naar de nieuwbouw op deze
plek: ook de straat tijdelijk verla
ten valt niet mee als je er al tiental
len jaren tot genoegen woont.
Zoals Sietske van Schaik. Ze
woont al 43 jaar in de Havendijk
straat. Als meisje van vijftien
kwam ze er wonen. Nu woont ze
op nummer 2, het enige losstaan
de huis in de straat. „Ik had liever
gezien dat het opgeknapt zou wor
den. Maar ja, dan nog blijft het ver
zakken omdat er geen goede fun
dering is." Van Schaik zegt niet te
rug te komen in de buurt als de
nieuwbouw klaar is. „Zo'n plekje
als ik nu heb, krijg ik hier niet te
rug. Het is in de stad, maar ook uit
de stad. En nu is het een los huis
je, straks wordt het vast een rij."
„Ik kom wél terug hoor", zegt haar
straatgenoot Bep Sinke, van num
mer 20. Zij woont 32 jaar in de Ha
vendijkstraat. Ze ziet wel op tegen
een tijdelijke verhuizing. „Als het
maar niet aan de andere kant van
het kanaal is. Ik ben niet meer ie
mand van twintig die je overal
weg kunt planten."
Cees Cevaal, al 35 jaar op
nummer 6, staat er niet
van te kijken dat de wonin
gen in zijn straat niet meer opge
knapt kunnen worden. Hij wijst
op de scheuren in de muren van
zijn huis. „In 1938 is de bouw be
gonnen. Het heeft daarna een tijd
je stil gelegen en in de oorlog is
door Henk Postma
crijpskerke - Sinds de komst van
de nieuwe Rijksweg N57 fungeert
het dorp Grijpskerke steeds meer
als verkeersknooppunt. Vooral in
het toeristenseizoen leidt dat tot
opstoppingen en gevaarlijke situa
ties in de bebouwde kom.
Het is het drukst in de Schuit-
vlotstraat. Tot voor kort reed daar
vooral het noord-zuid verkeer Mid-
delburg-Westkapelle en Middel
burg-Domburg. Maar de straat is
nu ook schakel in de oost-west rou
te tussen de N57 en de Veerse kust
plaatsen.
Daardoor is het daar nu een kwart
drukker. Er passeren meet dan
achtduizend auto's per dag. Gemid
deld. In het toeristenseizoen zijn
dat er aanzienlijk meer.
De gemeente was al van plan de
Schuitvlotstraat daar beter op in te
richten. Op aandrang van dorpsbe
woners wordt nu ook bekeken hoe
de Hondegemseweg kan worden
aangepast. Die weg verwerkt het
verkeer van en naar de N57. De
drukte is er toegenomen met zo'n
65 procent tot bijna zesduizend au
to's per dag.
De Schuitvlotstraat gaat volledig
op de schop. Voor de Hondegem
seweg is geen geld opzij gelegd. De
gemeente wil daar volstaan met
Cees Cevaal en Sietske van Schaik wonen al respectievelijk 35 en 43 jaar in
het afgemaakt. Zo goedkoop moge
lijk gebouwd, voor arbeidertjes.
Aan het eind van de oorlog stond
het ook nog onder water." Maar
ondanks de krakkemikkige staat
van zijn straat: „Het was wel leuk
hier. Een echt volksbuurtje."
Woongoed wil de 33 woningen in
de Havendijkstraat en Karelsgang
in 2014 slopen en op de plaats die
vrijkomt nieuwe eengezins huur
woningen bouwen. De woningcor
poratie gaat met alle huidige bewo
ners praten over hun wensen. Ze
kunnen tijdens de sloop en bouw
tijdelijk gaan wonen in bijvoor
beeld Nieuw Middelburg of in de
woningen in de Karelsgang die
eenvoudiger ingrepen als verplaat
sing van oversteekplaatsen, aan
plant van bomen en kleine aanpas
singen.
Definitief zijn de plannen nog
niet. Er ligt al wel een voorlopige
visie: zo weinig mogelijk verkeers
obstakels, maar de wegen zo in
richten dat automobilisten al veel
eerder en veel meer het gevoel krij
gen dat ze door een dorp rijden.
In de Schuitvlotstraat blijft de rij
baan dusdanig krap dat er niet al
te hard kan worden gereden, en
het trottoir wordt aanzienlijk ver
breed. Er komen ook 'betere' over
steekplaatsen voor fietsers en voet
gangers.