Enthousiasme voor fonds binnenstad 'Goedkoop gebouwd, i8| zeeland N57 maakt van Crijpskerke steeds meer een druk verkeersknooppunt Politiek steunt initiatief ondernemers De bewoners van de Havendijkstraat in Middelburg hebben te horen gekregen dat hun huurhuizen worden ge sloopt. Het betekent het einde van 'een echt volksbuurtje'. Gevolgen van nieuwe N57 woensdag 23 november 2011 v door Maurits Sep VLISSINGEN - Zó verheugd is de Vlissingse gemeenteraad over een nieuw ondernemersfonds om de binnenstad een impuls te geven, dat een aantal partijen er meteen een straat aan vast wil plakken: de Scheldestraat. Die straat is één van de toegangs wegen tot het centrum van Vlissin- gen. En er zitten veel winkels. En de Scheldestraat kan ook wel een oppepper gebruiken. Redenen ge noeg dus voor D66, GroenLinks en Christenunie om ervoor te plei ten dat de de straat wordt toege voegd aan de nieuw op te richten 'bedrijveninvesteringszone'. Die zone omvat nu alleen de win kel- en horecastraten in het echte stadshart en de boulevard. De on dernemers in dat gebied wordt ge vraagd in te stemmen met de in voering van een bedrijveninveste ringszone. Als tweederde van hen dat doet, moet de rest verplicht meedoen én meebetalen. De bij drage hangt af van de waarde van hun pand en bedraagt maximaal 550 euro per jaar. In ruil daarvoor krijgen ze ook zeggenschap over wat er wordt georganiseerd en geïnvesteerd om het centrum aan trekkelijker te maken. Het is de nieuwe Vlissingse Onder nemers Centrale in oprichting die ervoor gekozen heeft om zich te beperken tot het echte centrum, reageerde wethouder Rob van Dooren. Hij vindt dat ook verstan dig, omdat de kans op deelname van voldoende ondernémers en dus op succes dan het grootst is. „De Scheldestraat nu al erbij be trekken, betekent een groter risico dat het hele plan mislukt." Als ondernemers uit de Schelde straat zich later vrijwillig willen aansluiten, dan kan dat. „En", be loofde de wethouder, „als dat on dernemersfonds er uiteindelijk komt, zullen wij als gemeente ons best doen om winkeliers uit de Scheldestraat mee te krijgen in de ze ontwikkeling." Het ondernemersfonds levert voor de Vlissingse binnenstad naar schatting een bedrag op van 135.000 euro. Ook voor Oost-Sou burg is zo'n fonds in de maak. Dat kan voor het dorp 25.000 euro op leveren. De gemeenteraad moet in december definitief instemmen met de invoering van deze twee bedrijveninvesteringszones. Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal. Ma. t[mvr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur, za. en zo. om 18.00 uur www.z2.nl SLOOP HAVENDIJKSTRAAT door Carla van de Merbel Het is het gesprek van de dag in de Haven dijkstraat in Middel burg. Een dag na de informatieavond van Woongoed over de sloop van alle 28 woningen in 'de straat en 5 in de nabij gelegen Karelsgang (num mer 12,14,16,18 en 20) vertellen bewoners wat ze ervan vinden. Het nieuws over de sloop komt voor een deel van de bewoners niet helemaal als een verrassing. De huizen zijn zo slecht, daar kan geen renovatie tegenop. Maar toch, ze moeten wel weg uit hun buurtje. En al kunnen ze terugke ren naar de nieuwbouw op deze plek: ook de straat tijdelijk verla ten valt niet mee als je er al tiental len jaren tot genoegen woont. Zoals Sietske van Schaik. Ze woont al 43 jaar in de Havendijk straat. Als meisje van vijftien kwam ze er wonen. Nu woont ze op nummer 2, het enige losstaan de huis in de straat. „Ik had liever gezien dat het opgeknapt zou wor den. Maar ja, dan nog blijft het ver zakken omdat er geen goede fun dering is." Van Schaik zegt niet te rug te komen in de buurt als de nieuwbouw klaar is. „Zo'n plekje als ik nu heb, krijg ik hier niet te rug. Het is in de stad, maar ook uit de stad. En nu is het een los huis je, straks wordt het vast een rij." „Ik kom wél terug hoor", zegt haar straatgenoot Bep Sinke, van num mer 20. Zij woont 32 jaar in de Ha vendijkstraat. Ze ziet wel op tegen een tijdelijke verhuizing. „Als het maar niet aan de andere kant van het kanaal is. Ik ben niet meer ie mand van twintig die je overal weg kunt planten." Cees Cevaal, al 35 jaar op nummer 6, staat er niet van te kijken dat de wonin gen in zijn straat niet meer opge knapt kunnen worden. Hij wijst op de scheuren in de muren van zijn huis. „In 1938 is de bouw be gonnen. Het heeft daarna een tijd je stil gelegen en in de oorlog is door Henk Postma crijpskerke - Sinds de komst van de nieuwe Rijksweg N57 fungeert het dorp Grijpskerke steeds meer als verkeersknooppunt. Vooral in het toeristenseizoen leidt dat tot opstoppingen en gevaarlijke situa ties in de bebouwde kom. Het is het drukst in de Schuit- vlotstraat. Tot voor kort reed daar vooral het noord-zuid verkeer Mid- delburg-Westkapelle en Middel burg-Domburg. Maar de straat is nu ook schakel in de oost-west rou te tussen de N57 en de Veerse kust plaatsen. Daardoor is het daar nu een kwart drukker. Er passeren meet dan achtduizend auto's per dag. Gemid deld. In het toeristenseizoen zijn dat er aanzienlijk meer. De gemeente was al van plan de Schuitvlotstraat daar beter op in te richten. Op aandrang van dorpsbe woners wordt nu ook bekeken hoe de Hondegemseweg kan worden aangepast. Die weg verwerkt het verkeer van en naar de N57. De drukte is er toegenomen met zo'n 65 procent tot bijna zesduizend au to's per dag. De Schuitvlotstraat gaat volledig op de schop. Voor de Hondegem seweg is geen geld opzij gelegd. De gemeente wil daar volstaan met Cees Cevaal en Sietske van Schaik wonen al respectievelijk 35 en 43 jaar in het afgemaakt. Zo goedkoop moge lijk gebouwd, voor arbeidertjes. Aan het eind van de oorlog stond het ook nog onder water." Maar ondanks de krakkemikkige staat van zijn straat: „Het was wel leuk hier. Een echt volksbuurtje." Woongoed wil de 33 woningen in de Havendijkstraat en Karelsgang in 2014 slopen en op de plaats die vrijkomt nieuwe eengezins huur woningen bouwen. De woningcor poratie gaat met alle huidige bewo ners praten over hun wensen. Ze kunnen tijdens de sloop en bouw tijdelijk gaan wonen in bijvoor beeld Nieuw Middelburg of in de woningen in de Karelsgang die eenvoudiger ingrepen als verplaat sing van oversteekplaatsen, aan plant van bomen en kleine aanpas singen. Definitief zijn de plannen nog niet. Er ligt al wel een voorlopige visie: zo weinig mogelijk verkeers obstakels, maar de wegen zo in richten dat automobilisten al veel eerder en veel meer het gevoel krij gen dat ze door een dorp rijden. In de Schuitvlotstraat blijft de rij baan dusdanig krap dat er niet al te hard kan worden gereden, en het trottoir wordt aanzienlijk ver breed. Er komen ook 'betere' over steekplaatsen voor fietsers en voet gangers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 18