de taal van design u 27 wonen antwoord 7"? 'In een donkere hoek van de tuin groeit mos. Ik krab het weg, maar het komt steeds terug' 'In de vensterbank van onze logeerkamer ligt een aantal wespen, kleinere en grote' wonen@wegener.nl ~1024-3650509 Een klok, kast, kluis en lamp. Maar dan anders dan wat iedereen thuis heeft. Opgeblazen, grotesk, sprookjesachtig, uitdagend. De wereldberoemde ontwerpen van Studio job zweven tussen kunst en design. Ze zijn te zien in het Groninger Museum. door Shyra Hueting Zaterdag 19 november 2011 Decadent? Uitingen van een cultuur die ge doemd is te verdwij nen? Spannend zijn ze in elk geval wél, de objecten van Studio Job die tot en met 4 maart 2012 in het Groninger Museum tentoongesteld zijn. De één wordt er blij van, de ander voelt afkeer. Ze roepen emotie op. Precies daarom hebben de objec ten van Studio Job een prominen te plek in het museum. Want ze hangen meer tegen kunst aan dan tegen design, vertelt conservator Mark Wilson, die de solo-tentoon stelling Studio Job the Gronin ger Museum heeft samengesteld. Wat bijvoorbeeld te denken van een zilveren cloche die in een res taurant voor kannibalen gemakke lijk gebruikt kan worden om een heel mens in te serveren? Of een gigantische kroonluchter waarin honderdduizenden Swarovski-kris- tallen zijn verwerkt? Of een hou ten kast gedecoreerd met darmen, zeehonden en ganzen duiken over al op voorwerpen en schilderijen op. Voortdurend voel je een drei gende ondertoon, want als je lan ger kijkt, ontdek je vaten chemisch afval, en nog meer verwijzingen naar de dood dan je dacht. Zit hierin een boodschap verpakt? Nee, zegt Wilson. „Het heeft hun interesse. Zie het zoals het is. Veel kunstenaars hebben een obsessie. Dit is die van hen." Volgens de conservator gaat het werk van Stu dio Job vooral over de relatie tus sen de mens en producten waar mee hij zich dagelijks omringt. De collectie wordt in series gepre senteerd. Zo is er een serie bron zen gebruiksvoorwerpen, met fles sen, pannen en emmers. Maar ook een met witte meubelen, die grove re trekken hebben dan wat je door gaans op meubelboulevards ziet. In de bovenste zaal van het mu seum stelen enorme objecten, inge legd met zilveren mozaïek werkjes, de show. Bijvoorbeeld een kande laar, een theepot en een schaal. Bijzonder is ook dat veel objecten van brons zijn gemaakt. Een duur en zwaar materiaal, dat daarom meestal niet door ontwerpers wordt gebruikt. In het museum glimmen en stralen ze de bezoe kers tegemoet. Die bezoekers zijn overigens niet welkom op maandag, want dan is het museum gesloten. Dit is de dag dat medewerkers van het mu seum vol overgave de poetsdoek hanteren om al het moois van Stu dio Job vlekkenvrij aan het pu bliek te kunnen presenteren. FS-ji Reageren? wonen@wegener.nl Rondleidingen Liefhebbers kunnen op de zondag middag deelnemen aan een 'instap rondleiding' over Studio Job the Groninger Museum. Meer informa tie: www.groningermuseum.nl botjes en bloedvaten? En dan zijn er nog een bronzen kolenkit, een kraantjespot en een pannenset die echt niet bedoeld zijn voor in het huishouden van alledag. Studio Job wordt gevormd door Job Smeets (1970) en Nynke "Tyna gel (1977). Beiden studeerden aan de Design Academy in Eindhoven. Ze zijn bekend geworden met hun karikaturale en schaalloze ontwer pen, vooral de series Curved Cabi net en Craft. Conservator Wilson van het Gro ninger museum, zelf liefhebber van de serie Robber Baron, volgt het duo al tien jaar. Inmiddels heeft het museum de grootste col lectie ter wereld van hen in huis. De huidige expositie toont een overzicht. Studio Job heeft onder meer samengewerkt met Koninklij ke Tichelaar Makkum, Moooi, Swarovski en Veneni. Ook heeft het duo wereldwijd geëxposeerd in toonaangevende galeries. Opmerkelijk is dat in veel voorwer pen op de expositie skeletten zijn verwerkt. Zo staat er een prachti ge, houten tafel met bijbehorende stoelen en kast, waarop de geraam tes van poezen in diverse houdin gen staan afgebeeld. Ook vlinders en vogels, olifanten en varkens, door Jan van Muliem redactie.wonen@wegener.nl 024-3650509 Mos in de borders; welke tuinier kent het niet, zou je bijna zeggen. G. Houthuijse wil er graag definitief mee afrekenen. 'Het mos groeit in een vochtige, donkere hoek in mijn tuin en tussen de plan tenstengels van met name vaste planten. Met de vingers krab ik het wel weg, maar het komt ook zo weer terug. Ik heb al eens stikstof gestrooid, maar zonder resultaat. Wat kan ik doen om voor eens en al tijd van het mos af te ko men?' „Vochtige en donkere hoeken zijn ideaal voor mosgroei", weet deskundige Romke van de Kaa. „Een oplossing is: het humusgehalte en de luchtigheid van de grond proberen te verhogen. Dat kun je bijvoorbeeld bereiken door grote hoeveelheden afgevallen blad in de bodem te werken. Daar is het nu natuurlijk een goed moment A. van Dorst heeft last van wespen in huis. 'Ze liggen wat te zoemen op de ven sterbank. Meestal gaan ze vanzelf dood. Een nest kun nen we niet ontdekken. Het zijn 2 soorten wespen: grote (3 cen timeter) en kleinere (1,5 centime ter). We hebben insecticide gespo ten, maar ze blijven komen'. „De kleine wespen zijn gewone wes pen en de grote waarschijnlijk hoor naars", zegt Romke van de Kaa. „Al le wespen en hoornaars gaan aan het einde van het sei zoen dood, op de koningin na die in het voorjaar weer een nieuwe kolonie start. De wespen in huis zoeken ge woon een rustig plaatsje om dood te gaan. Spuiten met een insecticide geeft ze hoogstens een extra duw tje het graf in. Wespen en hoor naars gebruiken overigens nooit een ouder nest. Het gevaar voor herha ling is dus niet groot."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 99